ضرورت افزایش 65 درصدی قیمت قطعات/ کسری نقدینگی 20 هزار میلیارد تومانی قطعه سازان

 

ضرورت افزایش 65 درصدی قیمت قطعات/ کسری نقدینگی 20 هزار میلیارد تومانی قطعه سازان

 
دبیر انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی گفت: با توجه به نیاز ارزی سالانه 3.5 میلیارد دلاری خودروسازان و کسری 20 هزار میلیارد تومانی نقدینگی قطعه سازان خواستار افزایش 65 درصدی قیمت قطعات تا زمان اصلاح و آنالیز قیمت ها هستیم، البته این میزان افزایش با توجه به قیمت فعلی دلار بوده و همزمان با رشد بیشتر قیمت، این میزان نیز افزایش خواهد یافت.
 
آرش محبی نژاد در نشست هم‌اندیشی این انجمن با مجلس، وزارت صمت و خودروسازان با تشرریح وضعیت قطعه سازی کشور، تعداد قطعه سازان فعال را 1200 واحد اعلام و اظهار کرد: این تعداد احد هم اکنون به صورت رسمی در کشور فعالیت دارند که از این میزان 400 واحد تعطیل و نیمه تعطیل هستند.
 
وی با بیان این که شاغلان مستقیم زنجیره تامین خودروسازی در حال حاضر 550 هزار نفر هستند، تصریح کرد: این میزان شاغل در سه موج بیکاری در سال 97 در حال نوسان بوده و با پرداخت تسهیلات 5 هزار میلیارد تومانی در اسفند سال گذشته تعداد زیادی از نیروهای تعدیلی و تعلیقی به چرخه کار بازگشته اند.
 
محبی نژاد در ادامه کل مطالبات زنجیره تامین داخلی از خودروسازان را 32 هزار میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: مطالبات معوق زنجیره تامین از خودروسازان حدود 14 هزار میلیارد تومان است که با کسر چک های خرید دین حدود 8 هزار میلیارد تومان خواهد شد. این در حالیست که ارزش روز دارایی های ثابت قطعه سازان رده یک، دو و سه بیش از 500 هزار میلیارد تومان است که با احتساب ارزش روز دارایی های ثابت خودروسازان که بیش از 200 هزار میلیارد تومان است، جمع دارایی صنعت خودرو بدون احتساب دارایی های بورسی به حدود 700 هزار میلیارد تومان می رسد.
 
دبیر انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در ادامه از انباشت بیش از 90 هزار خودرو ناقص در پارکینگ های خودروسازان به دلیل کمبود قطعه در سال جاری خبر داد و گفت: در صورت عدم تدبیر بانک مرکزی و ادامه روند فعلی، این رقم به ارقام سال گذشته خواهد رسید این در حالیست که هم اکنون بسیاری از خودروهای ناقص در انتظار چند قطعه خاص از جمله کیسه هوا، ECU و غیره است که ارز مورد نیاز برخی از آنها تخصیص داده نشده و یا وارد گمرک شده و اجازه ترخیص به آن ها داده نمی شود.
 
راهکارهای پیشنهادی برای حل 4 مشکل حاد زنجیره تامین 
 
محبی نژاد در در ادامه در تشریح 4 مشکل حاد زنجیره تامین خودروسازی راهکارهای پیشنهادی  برای حل آن گفت: به دلیل مطالبات معوق قطعه سازان از خودروسازان و افزایش چشم گیر قیمت مواد اولیه و نهاده های تولید و ارز در حال حاضر مهمترین مشکل این صنعت بحران نقدینگی است که بر این اساس پیشنهاد می شود با توجه به کسری 20 هزار میلیارد تومانی سرمایه در گردش قطعه سازان در سال جاری، مدت زمان پرداخت این مطالبات از سوی خودروسازان به یک ماه کاهش یابد.
 
وی خواستار انجماد اصل بدهی خودروسازان و قطعه سازان به سیستم بانکی به مدت یک سال با توجه به بحران نقدینگی در این صنعت شد و افزود: از مجلس یازدهم انتظار می رود که دو مسئولیت اقدام کوتاه مدت و ضرب العجلی برای رفع بحران فعلی و همچنین اصلاح و بازسازی ساختارها و زیر بناها را انجام دهد.
 
دبیر انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در ادامه خواستار اصلاح قانون ارزش افزوده به مالیات بر مصرف شد و گفت: با اصلاح شیوه پرداخت ارزش افزوده، خودروساز در نهایت این رقم را از مشتری نهایی دریافت و به دولت پرداخت می کند و قطعه ساز و زنجیره تامین درگیر نخواهند شد.
محبی نژاد قیمت فروش خودرو و قطعات را مشکل بعدی قطعه سازان اعلام و خاطر نشان کرد: مهمترین اقدام فوری که مجلس می تواند به آن ورود کند حل معضل قیمت گذاری و عدم تناسب نرخ نهاده های تولید اعم از مواد اولیه نرخ ارز و قیمت فروش خودرو است. بر این اساس با توجه به مشکل قیمت فروش قطعات، خواستار افزایش متوسط میانگین و بدون قید و شرط 65 درصدی قیمت قطعات هستیم این در حالیست که هم اکنون قرارداد‌های قطعه سازان با خودروسازان بر مبنای دلار 11 هزار تومانی بوده در حالی که قیمت دلار در حال حاضر 22 هزار تومان است که لازم است هر چه سریعتر قیمت قطعات افزایش یابد.
 
وی با تاکید بر انعقاد قرارداد زنجیره تامین با خودروساز بر اساس فرمول مشخص گفت: بنابراین با تغییر مثبت 10 درصدی قیمت نهاده های تولید، قیمت قطعات نیز به تناسب تغییر خواهد کرد.
 
وی تاکید کرد: برای حل مشکل قیمت خودرو دو راهکار وجود دارد نخست آن که مانند همه دنیا قیمت خودرو همچون مواد اولیه به نرخ بین المللی در بورس کشف قیمت و آزاد شود و یا در صورت ادامه یافتن تعیین قیمت دستوری، مواد اولیه نیز به صورت دستوری قیمت گذاری شود.
 
دبیر انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با توجه به ارزبری 3.5 میلیاردی قطعه‌سازان در سال اظهار کرد: در صورت اجرای بسته پیشنهادی مشوق ها و اجرای تعمیق ساخت داخل ارزبری در این صنعت به کمتر از 1.5 میلیارد دلار خواهد رسید.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قیمت قطعات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

حسن
0

سلام. خوب این بنده خدا حقوق ودرامد کارگران را با دلار چند هزاری میسنجد. همه دادخودشون را میزنن. کارمند وکارگر به کجا باید پناه ببرد
23:05  1399/04/25
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
در پاسخ به شاهین : برادر دعوتنامه خرداد که فرمودی جی رو گفتن یا جی ال...؟ چون بنده موعد خرداد هستم و چند بار جی ال اومده تکمیل وجه نکردم... ممنون میشم پاسخ بدی
شاهین ۲۲اردیبهشت : سلام دوستان تهرانی ازتجمع امروز چه خبر؟
شاهین پلاس مهرماه : سللم اگه دعوت نامه بیاد معلوم‌نیست شاید تا سال دیگه نیاد
پیش فروش شاهین gl : نه منظورم اینه بخام تبدیل بزنم کی میاد ک تبدیل بزنم ؟
شاهین جی هفته چهارم شهریور : در جواب داش شاهین بگم که تا مرداد ماه تکمیل وجه شده مگه داریم خرداد ماه هنوز پیامک تکمیل وجه نرفته باشه برلش؟؟؟؟
X5 ۰۳/۰۳ . مشهد : سلام . در خصوص سهمیه بنزین خودروهای نو شماره : فقط خودروهای نو شماره ی تولید داخل با قیمت زیر یک میلیارد تومان دارای سهمیه بنزین خواهند بود . برای اطلاع
شاهین GL : ۱۴۰۶ تاریخ تحویلتون می خوره طبق گفته سایپا
Samirax5 : خبری که من دیشب تو ایران جیب خوندم این بود که قطع سهمیه خودروهای نوشماره فعلا اجرایی نمیشه بازم خودتون بخونید
جی ال تیر ماه : دروغ گفتن ما ک تکمیل وجه تیر ماه هستیم هنوز بلا تکلیف هستیم بعد چطوری شهریور دارن فاکتور میکنن .از اول هم جی ال بودیم .الان 5 ماهه تکمیل وجه کردیم هیچ خبری نشده تو مرحله آماده تخصیص استپ شده فقط ی مشت دروغ تحویل مردم میدن ک ساکت کنن ملت رو خدا ازشون نگذره ک این طور ما رو در به در کردن تو این اوضاع مملکت بدون وسیله و کل سرمایمون به باد رفت دیگه با این تورم نمیتونیم یک پرایدی بگیریم ک حداقل انقد آوارگی و در بدری نکشیم
سروش ۱۴ اردیبهشت : خیر منم ۱۴ اردیبهشت هستم هنوز فاکتور نشدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس : 8 سال دیگه میدن باهاش پفکی میخری برا بچت
شکیبا : دقیقادرست میفرمایید بنده این اشتباه رو کردم وهنوز منتظر😔
خاکستری : داداش مبارکت باشه .منم 20 ابان نوشتم ولی هنوز پذیرشم نشدم کسی هسش نیسان چکی هنوز پذیرش نشده باشه جواب بدین
حسین : سلام دوستان دعوتنامه اسفند صادر شد برین تو میز مشتری ببینید
mosirankar : سلام بنده خودم دعوتنامه م هفته چهارم آدر هستش هنوز خبری نیست دیگه سال گدشته هم نصف مبلغ رو واریز کردم طرح پیش فروش . بوده ولی جهت اطلاع قراداد تون چطور بوده یعنی گفتن شما کل پول رو واریز کنید و بدون درج تاریخ تحویل ؟؟؟؟؟؟ بعید می دونم یه همیچنین قراردادی داشته باسه سایپا چون قراداد زمان و نوع و نحوه تحویل باید حتما مشخص و ثبت باشه من الان خودمنتطرم که دعوتنامه بیاد؟؟
امیر.ای : مشکل از نمایندگی هستش با اونجا تماس بگیرین
میثم : اصلا ربطی به خلافی نداره من ماشین دیگم خلافی داشته امروز پلاک شده
حسین 207 اهواز : دوستان کسی پیش فروش تحویل 30 دی پانا قالپاق مشکی فاکتور شده؟
سایپا : کی به فکر حلال و حرامه.
علی : تا 1500 تا قبلت فاکتور شده من چندتا بعد شما هستم