در حالی گروه خودرویی تحت تاثیر بستن دو نماد خساپا و خودرو قرار گرفته که کارشناسان بازار سرمایه معتقدند زمان بازشدن این دو نماد موضوع مهمی نیست بلکه آن چه از اهمیت بالایی برخوردار است، باز شدن نماد در چه موقعیتی است ضمن آن که پیش بینی می شود با توجه به مجموعه ای از عوامل، نماد این گروه با روند مثبتی کار خود را آغاز کند.
رشد 29 هزار واحدی شاخص در روز گذشته منجر به رشد گروه خودرویی شد اما دو نماد اصلی این گروه که شامل خساپا و خودرو می شود، همچنان بسته بوده و سایر سهامداران این گروه چوب بسته بودن این دو نماد را می خورند.
از روزی که دو نماد اصلی خودروسازان متوقف شده، فشار عرضه و جو منفی روانی بر سایر نمادهای خودرویی با چاشنی ترس افزایش یافته است و در این شرایط پیش بینی می شود که بازگشایی خودرو و خساپا به طور قطع جو بهتری را در این گروه برقرار کند.
روز گذشته همزمان با رشد شاخص روز به نسبت خوبی برای گروه خودرو بود و در عین حال نیز تحرکاتی برای جمع کردن صف فروش خبهمن و خپارس نیز انجام شد هرچند که تا میانه های روز معاملات بیش از حجم مبنا در این نمادها انجام شد.
اما به طور کلی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که متعادل شدن گروه خودرویی تاثیر به سزایی بر جو روانی کل بازار خواهد گذاشت و مقدمات بازگشایی خساپا و خودرو را فراهم خواهد کرد.
مهدی حاجی وند، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به چند سهم بزرگ در بازار سرمایه از جمله پالایشی ها، پتروشیمی ، فلزات اساسی و خودرویی ها می گوید: در 50 روز اخیر روند نزولی منفی را در بازار سرمایه شاهد بودیم که باعث شد 25 درصد از شاخص بورس افت داشته باشد و میانگین افت نمادهای مختلف نیز تا 60 درصد افت را تجربه کنند که این دو عامل منجر به بروز جو روانی منفی در جامعه شد که چاشنی این بی اعتمادی اظهارنظر و گفتاردرمانی برخی از مسئولان بود که وعده مثبت شدن بازار را می دادند و به دنبال آن شاهد مثبت شدن مقطعی بازار و آغاز دوباره روند منفی بازار بودیم.
وی با تاکید بر این که جو عمومی هیچ امیدی به بازار سرمایه نداشت، می افزاید: گفتاردرمانی نیز تاثیر مثبتی بر بازار نداشت و متولیان بازار ترجیح دادند که در مرحله نخست نماد پالایشی و پتروشیمی ها را به بهانه افشای اطلاعات الف ببندند و سپس به سراغ خودرویی ها به عنوان شرکت هایی که حجم بالایی از معاملات را به خود اختصاص می دهند، بروند بنابراین تداوم توقف این نماد به همین دلیل است تا با متعادل کردن جو روانی و ترمیم اعتماد از دست رفته، نسبت به متعادل کردن معاملات اقدام کنند و سپس شرکت های بزرگ از جمله این دو خودروساز را به بازار بازگردانند.
حاجی وند با بیان این که سهامداران خودرویی در شرایط فعلی نباید اصراری به بازشدن نماد داشته باشند، تصریح می کند: باز شدن این نماد در چه موقعیت بازاری، مهم تر از زمان بازگشایی آن است چرا که اگر کلیت بازار مثبت باشد خودرویی ها می توانند در روز بازگشایی روند متعادل و مثبتی را داشته باشند اما اگر جو بازار منفی باشد با وجود خبرهای مثبت شنیده شده بازهم به نظر می رسد این نمادها منفی شوند.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه می دهد: پیش بینی می شود این دو نماد به زودی باز شود و در این میان توجه به این نکته ضروری است که اگر روند بازار متعادل و یا رو به رشد باشد با توجه به اخبار شنیده شده از صنعت خودرو در روزهای اخیر باید این خودروسازها نماد مثبتی داشته باشند مگر این که حقوقی های این گروه، برنامه دیگری داشته باشند و یا جو بازار منفی باشد.
وی با اشاره به اصلاح مناسب این دو نماد در روزهای گذشته نیز می گوید: قیمت سهام ایران خودرو در چند وقت اخیر 50 درصد افت قیمت داشته از سوی دیگر شاهد تورم عمومی در جامعه طی دو ماه اخیر بوده ایم و از آن جا که تورم پیشران بازار سرمایه است، می تواند عاملی برای رشد بازار باشد. در همین حال آمار تولید خودروسازان رشد داشته که رشد تولید برابر با درآمد بیشتر خودروسازان است که خبر خوبی برای سهامداران این گروه است.
حاجی وند با اشاره به مصوبه شورای رقابت مبنی بر مجوز افزایش قیمت فصلی خودرو می افزاید: تورم ، افزایش هزینه تولید خودروسازان و بازار آزاد که خط کشی برای شورای رقابت با هدف افزایش قیمت به شمار می رود، شرایط ر افزایش قیمت خودرو فراهم می کند که با توجه به این چند عامل نماد خودرویی ها با رشد باز خواهد شد مگر آن که اتفاق دیگری پیش بینی شده باشد.