تحدید کرونا برای اجرای بندهای طرح تحول صنعت خودرو

 

تحدید کرونا برای اجرای بندهای طرح تحول صنعت خودرو

 
صادرات خودرو و قطعه در حالی به عنوان یکی از بندهای پیش بینی شده در "طرح تحول صنعت خودرو و قطعه" مورد تاکید قرار گرفته که فعالان این حوزه اجرایی شدن این بندها را به دلیل شرایط کرونایی و همچنین عدم امکان تامین ارز و نقل و انتقال مالی امکانپذیر نمی دانند و معتقدند این طرح بیشتر بر ساماندهی بازار تمرکز کرده و چندان توجهی به تولید داخل ندارد.
 
طرح تحول صنعت و بازار خودرو در حالی در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد که بر اساس بندهای پیش بینی شده در این طرح، الزاماتی برای خودروساز و قطعه ساز پیش بینی شده که یکی از این بندها واردات خودرو به ازای صادرات قطعات خودرو به دیگر کشورها است. 
 
در ماده 18 طرح تحول صنعت و بازار خودرو پیش بینی شده که هر فرد حقیقی یا حقوقی می‌تواند به شرط صادرات خودرو، قطعات خودرو، نسبت به واردات خودرو تمام برقی و هیبریدی یا واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی ث (C) و بالاتر و شاخص ایمنی سه ستاره و بالاتر براساس گواهی‌های استاندارد معتبر، معادل ارزش مالی صادرات خود اقدام کند.
 
این در حالیست که صنعت قطعه همواره با چالش صادرات مواجه بوده و حتی در اسناد بالادستی همچون افق 1404 اهداف پیش بینی شده در زمینه صادرات قطعه هیچ گاه عملیاتی نشده است. ضمن آن که در این شرایط این پرسش مطرح می شود که آیا قطعات ایرانی در حال حاضر در کدام کشورها طرفدار دارد که با درآمد حاصل از آن بتوان نسبت به واردات خودرو اقدام کرد.
 
فعالان صنعت قطعه معتقدند که هم اکنون به دلیل محدود بودن ارز صادراتی و موانع موجود بر سر تامین ارز، قطعه سازی تمایل به استفاده از ارز صادراتی برای واردات خودرو ندارد.
 
مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان معتقد است که این طرح بیشتر به ساماندهی بازار با تکیه بر واردات استوار بوده و اعتقادی به تولید داخل و نقش آن در ساماندهی بازار ندارد. ضمن آن که صادرات قطعه و یا خودرو در حال حاضر به اندازه ای نیست که بتوان نسبت به واردات خودرو اقدام کرد، در عین حال نیز باید مشکلات بانکی را باید مزید بر علت دانست.
 
احمدرضا رعنایی، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در این باره می گوید: پیش از کرونا برخی از شرکت های قطعه سازی با شرکت های توانمند اروپایی قرارداد جوینت ونچر منعقد کرده بود اما با شیوع کرونا خودروسازی جهان تحت تاثیر این موضوع قرار گرفت و با کاهش چشمگیری در تولید و تیراژ فروش همه خودروسازی های معتبر روبرو شدیم.
 
وی می افزاید: در این دوران شرکت هایی که پیش از این سالانه 11.5 میلیون دستگاه خودرو تولید می کرد در حال حاضر به یک چهارم کاهش یافته زیرا بحث گردشگری و استفاده از خودرو برای گردش و تقریح ماهیت خود را از دست داده و خرید خودرو در دنیا تحت تاثیر قرار گرفته است.
 
رعنایی ادامه می دهد: به دلیل کاهش فروش خودروسازان جهانی به واسطه شیوع کرونا، تولید نیز کاهش یافته و به همین دلیل تولید قطعه برای صادرات کاهش یافته اما این بند پیش از این اجرایی می شد و اگر کسی امکان صادرات داشت می توان نسبت به واردات خودروهای مجاز اقدام کنند.
 
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در خصوص وضعیت استفاده از این بند پیش از شیوع کرونا نیز اظهار می کند: پیش از کرونا نیز به دلیل عدم تمایل به استفاده از ارز صادراتی برای واردات خودرو این بند چندان مورد استفاده قرار نگرفت و اجرایی نشد.
 
نگاهی به وضعیت موجود نشان می دهد که اجرای قوانین به تصویب رسیده با هدف بهبود وضعیت صنعت و بازار خودرو هم اکنون به دلیل موانع موجود قابلیت اجرایی ندارند این در حالیست که ضروری است قوانین با توجه به شرایط روز تدوین و تصویب شود چرا که در غیر این صورت نه تنها اثربخشی مثبتی به همراه نخواهد داشت بلکه زمینه را برای تصویب قوانین موثر دیگر نیز فراهم نخواهد کرد.
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد ۳اردیبهشت : منظورم شماره درخواست هست ممنون میشم عزیزان اردیبهشتی شماره درخواست رو بفرستید
اکبر 2 : مدیر عامل سایپا دنیا همینجور نمیمونه وقت شما هم میرسه
محمد ۳اردیبهشت : سلام لطفا اردیبهشتی ها شماره پذیرش رو بفرستید ببینیم چند چند هستیم
شاهین : اگه زودتر میخای تبدیل بزن ولی اگه وسیله زیر پاته تبدیل نزن
مهران : آقا تکمیل وجه 26 اسفند فاکتور شدن- منتها برخی به دلیل واریز وجه در تایم غیراداری بعد از ظهر واریز داشتن که اولویتشون افتاده 27 ام اسفند اونا هستن برخی هم به دلیل خطا و اشکال تراکنش بانکی به 28 اسفند موکول شدن بعد نوبت اردیبهشت هست. اما به دلیل عدم نقدینگی سایپا تامین سانروف میسر نیست و تاریخ مشخصی نداره!
شاهین G : برای تبدیل شاهین G به GL بایستی منتظر دعوتنامه موند یا مراجعه به نمایندگی؟؟
سرباز : منم فوق العاده پذیرش 17ام بودم 1ام مهر تبدیل زدم 9ام فاکتور شد
شاهین جی : برای دریافت پول ضرب العجل تعیین می کنند اما ماشینی که قرار بوده اسفند ۱۴۰۳ تحویل دهند را تا امروز ۱۰مهر هست تحویل ندادند و هیچ راه تماس و شکایتی هم نداریم اخه خدا لعنتتون کنه شما که ماشین ندارید بدید به ما چرا ثبت نامه میزارید
شاهین : ازوقتی که ماشین پلاک میشه چقدر زمان میبره تحویل مشتری بدن؟اگه کسی میدونه ممنون میشم اطلاع بدین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کلهر : سبحان برادر ،برو یه خبر بگیر
ایمان : دوستان پذیرش 23و24 بهمن که فاکتور شدین کسی تحویل گرفته ماشین رو؟؟ چرا خبری از تحویل نیس ؟؟؟هرکی گرفته اعلام کنه لطفا
سورن پلاس موتور جدید : سلام کدام طرح بودین اگر طرح پیش فروش بودین واریزی دعوتنامه نامه چه تاریخ بود
امین.ازنا : سلام.چه مدل سمندی؟برا من اینو نگفتن
سیامک : ما که 198 تومن اسفند 1402 واریز اولیه داشتیم و اسفند 1403 تکمیل وجه کردیم و هنوز هم فاکتور نشدیم چی باید بگیم
Gxr : دوستانی ک جی ایکس طرح مادران فوق العاده اسفند و فروردین هستند +را بزنین ببینیم چن نفریم
حسین : سلام دوستان من. شیرازم ، کجایید بریم برای اعتراض شیرازیا بیاید جمع بشیم بریم هرکس توی شهر خودش اقدام کنه از کجا بیاریم قسط بدیم نونمونو هم بریدن
مادرا 207 پانا فولاد تحویل 31 مرداد : پاسخ به 207 مرداد 31 ساعت 8 شب دیشب چک کردم ارسال پلاک خورده جایی از تحویل مدارک چیزی ننوشته
رضا : سلام کلاس خودرو فاقد صف فاکتور می باشد یعنی چی
اطلس دوران جنگ : خدمت دوستان ارز کنم ساعت پنج صبح بارزدم دارم میرم اهواز آقا جان از تهران که حرکت کردم فقط کامیون های حمل خودرو از ایران خودرو تو جاده هست این چهار رومی هست که میبینم خو آتیش بگیره سایپا نباید یه کامیون هم از محصولات سایپا تو جاده ببینیم بابا جان سایپا زده به سیم آخر فقط داره گوش بری می کنه خدا شاهده اینقدر به همکارم گفتم این داستان رو هر موقع کامیون حمل خودرو می‌بیند مسخره می کنه