۵ پیشنهاد مالی قطعه سازان برای حل چالش نقدینگی

 

۵ پیشنهاد مالی قطعه سازان برای حل چالش نقدینگی

 
در شرایطی که میزان مطالبات زنجیره تامین از خودروسازان به رقم بی سابقه ۳۴ هزار میلیارد تومان رسیده، قطعه سازان با ارایه ۵ پیشنهاد با سیاست گذاری وزارت صمت و همکاری خودروسازان، در تلاش برای حل چالش های خود هستند.
 
تازه ترین گزارش انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو از تعطیلی و نیمه تعطیلی ۴۰۰ واحد قطعه سازی از ۱۲۰۰ قطعه ساز رسمی خبر می دهد.
 
یکی از اصلی ترین دلایل این امر اینست که اصلاح قیمت های فروش قطعات با وجود افزایش های چندباره قیمت های مواد اولیه و نهاده های تولید، به موقع صورت نمی پذیرد، بنابراین در سال ۹۸ خودروسازان و قطعه سازان با زیان قابل توجهی مواجه هستند.
 
بر اساس این گزارش ارزش روز دارایی های قطعه سازان کشور بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بوده در حالی که ارزش روز دارایی های خودروسازان بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است که در مجموع دارایی های صنعت خودرو به حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است در حالی که ۵۵۰ هزار نفر اشتغال قطعه سازان و ۱۵۰ هزار نفر اشتغال خودروسازان را شامل می شود که کل اشتغال مستقیم صنعت خودرو را به حدود ۷۰۰ هزار نفر رسانده است.
 
براساس این گزارش کل مطالبات زنجیره تامین داخلی از خودروسازان به حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان رسیده که مطالبات معوق به بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده که بخشی از این افزایش به دلیل افزایش تیراژ تولید خودرو و افزایش قیمت قطعات بوده و بخش دیگر به علت توانمندی خودروسازان در بازپرداخت زنجیره تامین است. در صورت کسر چک های خرید دین واگذار شده به بانک ها از طریق زنجیره تامین، مطالبات معوق بیش از ۹ هزار میلیارد تومان است.
 
قطعه سازان در این شرایط ۵ پیشنهاد بابت حل مشکلات این صنعت با سیاست گذاری وزارت صمت و همکاری خودروسازان مطرح کرده اند.
 
افزایش فوری و بدون قید و شرط حداقل ۶۵ درصد علی الحساب میانگین قیمت قطعات خودرو به عنوان نخستین پیشنهاد مطرح شده است.
 
انجماد اصل بدهی بانکی خودروسازان و قطعه سازان به نظام بانکی و پرداخت صرفا بهره بانکی مربوطه جهت جلوگیری از معوق شدن اقساط بانکی و گرفتاری هرباره از بابت اخذ استعلام ها و واریز کل مبلغ تسهیلات، تهیه فاکتور و اخذ مجدد تسهیلات نیز از دیگر پیشنهادهای مطرح شده از سوی قطعه سازان است.
 
انتقال بدهی های دولتی قطعه سازان به خودروسازان و تجمیع و انجماد یک ساله بدهی های دولتی صنعت خودرو به سازمان تامین اجتماعی، دارایی و یا تقسیط بلندمدت با اقساط قابل پرداخت و بخشودگی جرایم سومین پیشنهاد قطعه سازان برای رفع چالش ها است.
 
از دیگر پیشنهادهای قطعه سازان می توان به تامین کسری نقدینگی قطعه سازان به مبلغ ۲۵ هزار میلیارد تومان جهت تحقق جهش تولید و تسویه بدهی معوق خودروسازان به زنجیره تامین داخلی با میزان ۹ هزار میلیارد تومان با ارائه تسهیلات مناسب به خودروساز یا همچنین روش های دیگر مثل فروش اموال مازاد و افزایش حد اعتباری آن ها نزد بانک ها با توجه به اصلاح ساختار مالی و اعطای تسهیلات بانکی به قطعه سازان به صورت مستقیم و استفاده از شیوه هایی نظیر خرید دین، گشایش اعتبار اسنادی داخلی در مجموع به میزان ۱۶ هزار میلیارد تومان بوده که با تکیه بر این راهکارها بتوان بخشی از مشکلات نقدینگی خودروسازان را برطرف کرد.
 
در عین حال تخصیص ارز کافی به صنعت خودرو حدود ۴ میلیارد دلار در سال از روش های موجود و تامین بخشی از این نیاز (حدود یک میلیارد دلار) با صدور مجوز واردات بدون انتقال ارز از پیشنهادهایی است که این روزها بر اجرای آن تاکید شده اما با سکوت بانک مرکزی مواجه شده است.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر : سجاد از ایلام sbr واست فعاله؟
پریسا : سلام برید در سامانه مدیریت ارتباط با مشتریان ثبت شکایت کنید، و ایمیل هم ارسال کنید به ایران خودرو
سهند : هنوز تحویل بهمن و اسفند رو ندادن . حالا شما هرجور خودتون صلاح میدونید
سجاد ایلام : اینجوری بی فایده س من شنبه میرم از شخص مدیر عامل سایپا شکایت میکنم من ۲۲خرداد تبدیل زدم
تارا وی۴ : ببخشید متن شما خوب نخونده بودم
تارا وی۴ : سلام سعید.مبارکه .تاریخ تحویل شما کی بوده.تحویل چند روزه بودید؟
جواد : سلام سابقه تحویل ایگل چطور بوده تا حالا؟ برای نود روزه، معمولا چقدر تاخیر داره؟
Shahin : دیگ مجبوریم این ضرر رو ب جون بخریم والا من میگم آرامشم مهمتر از صدتومنه اونا اگ سانروف هم داشته باشن اولویت با پلاس و اتوماته
Shahin : من 14 بودم تبدیل زدم درسته خیلی صبر کردیم ضرر هم بود ولی من گفتم حداقل همین جی ال رو از دستشون دربیارم اگ ماشین داری رو اعصابت نیس تبدیل نزن ولی هرلحظه امکان جنگ هم هست یه چیز دیگم هست اومدیم شش ماه دیگ هم صبر کردی بازم ندادن وقتی برای اتومات داره تبدیل میزنه خودمون که هیچ
Shahin : شکایت فقط ازت پول میگیرن همشون عین همن اینا از شکایتم نمیترسن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا فوق العاده 27 بهمن : سلام من واریز 26 بهمن پذیرش 27 ام الان فاکتور شدم،خدا شاهده یه سر درد ی بود این فاکتور شدن ساینا توی این چند ماه دیر فاکتور کردن،من از زندان سایپا نجات پیدا کردم فعلا،ان شاالله آزادی همتون
به شهاب : حرفاتو توی چت جی بی تی تایپ کن بگو برات یه متن خوب تنظیم کنه ،خودت میتونی انجامش بدی با کمک چت جی بی تی
اطلس اذر : لطفا نفوذ بد نزنید ما همینجوری دلمون خون بیاین حرفهای خوب بزنید
دوستان دنا اپشنالی : سلام میشه بفرمایید شما که تحویل ابان پیش فروش دنا اپشنال هستین واریزی اولیتون و واریزی دومتون چند بوده و درمجموع چقد واریز کردین؟
دوگانه : به خدا بهمون ماشین نمیدن پولهامون هم رفت
اطلس اذر : دوستان بیاین ی قرار تجمع بزاریم ی تجمع درست و حسابی واقعا اگ میخواین فاکتوربشید بیاین بریم بخدا فقط تجمع ک کارمارو راه میندازه وگرنه معلوم نیست اینا کی فاکتورمون کنن
فوق العاده24 بهمن : سلام اره من 6 پلاک شدم
آوا : یک هفته طول میکشه
اطلس اذر : دقیقا منم 12 اسفند 402 واریز اولیه بوده واریز دوم هم 18 اسفند403 هنوز فاکتور نشدم چ بدشانسم من
سورن 31 شهریور : سلام دوستان ماشین من دیروز تیک گزینه بارگیری جهت تحویل زده شده ولی هنوز نرسیده نمایندگی . به نمایندگی زنگ زدم گفتند هنوز بارگیری نشده و 5 یا 6 روز طول می کشه . به نظرتون درست میگویند؟