بررسی ها از کاهش میزان نسبی تحقق میزهای داخلی سازی با تغییر وزرا حکایت دارد و فعالان این حوزه معتقدند که در صورت ادامه روند فعلی، انگیزه ای برای سرمایه گذاری های جدید وجود نداشته و بر این اساس اهداف داخلی سازی به سختی محقق خواهد شد.
نهضت داخلی سازی که در خردادماه سال ۹۷ و در زمان وزارت رضا رحمانی استارت خورد این روزها با تغییر وزرا با نوسانات زیادی روبرو شده است.فعالان این حوزه معتقدند که انگیزه سرمایه گذاری های جدید وجود ندارد و از سوی دیگر کمبود نقدینگی و عدم ترخیص قطعات دپویی، نهضت داخلی سازی را تحت تاثیر قرار داده است.
مهدی مطلب زاده، رییس کمیته ساخت داخل انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو باخبرنگار خودروکار با اشاره به فعالیت سه حوزه مهمص در وزارت صمت می گوید: تغییر مکرر وزیر و سرپرستان وزارت هرچند تاثیر کلی در روند داخلی سازی نداشته اما منجر به بلاتکلیفی برخی سیاست گذاری ها مبنی بر حمایت از این نهضت شده است.
وی با تاکید بر ضرورت پیش بینی تصمیماتی با هدف سرعت بخشیدن به این نهضت از سوی وزیر جدید می افزاید: هرچند با توجه به مشکلات و موانع متعددی که در حال حاضر وزیر جدید با آن دست به گریبان است نظیر قطعات دپویی ،خودروهای ناقص، گرانی مواد اولیه همچون فولاد، مس و آلومینیوم رویکرد مشخصی از وزیر در خصوص نهضت داخلی سازی عنوان نشده اما در عین حال این موانع چالش های زیادی برای نهضت ساخت داخل به وجود آورده است.
نایب رییس انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی ادامه می دهد: با توجه به این وضعیت، سرمایه گذاری برای ساخت قطعات جدید با وقفه مواجه خواهد شد بنابراین تلاش فعلی وزیر جدید به مواد اولیه این صنعت و ورودی صنعت خودرو معطوف شده است.
وی با بیان این که بررسی روند داخلی سازی و تحقق آن در میزهای مختلف نشان می دهد که به مرور زمان این میزان کاهش داشته است، اظهار می کند: بررسی ها نشان می دهد حدود ۸۰ درصد اهداف میز نخست داخلی سازی و ۶۰ درصد میز دوم محقق شده که این میزان در میزهای سوم و چهارم به مراتب کاهش یافته است که میزان تحقق در مجموع ۴۳ درصد بوده است.
مطلب زاده یادآور می شود: میز چهارم کار خود را در زمان سرپرست وزارت صمت آغاز کرد و میز پنجم نیز در انتظار انتخاب وزیر جدید بود که به نظر می رسد با روی کار آمدن وزیر جدید، میز جدید کار خود را از آبان ماه آغاز کند.
وی در خصوص وضعیت داخلی سازی تا پایان دولت یازدهم نیز تصریح می کند: تحقق اهداف داخلی سازی به عملکرد بانک مرکزی و تخصیص ارز بستگی دارد این در حالیست که هم اکنون سیاست های انقباضی این بانک محدودیت های زیادی ایجاد کرده و تا زمانی که تخصیص ارز صورت نگرفته امکان ترخیص قطعات وجود ندارد.
رییس کمیته ساخت داخل انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با اشاره به پیشنهاد انجمن مبنی بر امکان واردات یک میلیارد دلار بدون ذکرمنشا می افزاید: هم اکنون خواب خودرو و سرمایه خوابیده منجر به طلب ۳۴ هزار میلیارد تومانی قطعه سازان شده که این میزان منجر به تکمیل نقدینگی صنعت خودرو خواهد شد.
مطلب زاده با اشاره به ۱۰ پیشنهاد انجمن برای حل مشکلات می گوید: ۴ راهکار متعلق به خودروسازان و ۶ راهکار به حاکمیت تعلق دارد که برخی راهکاری خودروسازان محقق شده اما حاکمیت هنوز هیچ اقدامی انجام نداده است که با ادامه این وضعیت پروژه های داخلی سازی محقق نخواهد شد.