کاهش نسبی میزان داخلی سازی با تغییر وزرا/ چراغ نهضت داخلی سازی سوسو می زند

 

کاهش نسبی میزان داخلی سازی با تغییر وزرا/ چراغ نهضت داخلی سازی سوسو می زند

 
بررسی ها از کاهش میزان نسبی تحقق میزهای داخلی سازی با تغییر وزرا حکایت دارد و فعالان این حوزه معتقدند که در صورت ادامه روند فعلی، انگیزه ای برای سرمایه گذاری های جدید وجود نداشته و بر این اساس اهداف داخلی سازی به سختی محقق خواهد شد.
 
نهضت داخلی سازی که در خردادماه سال ۹۷ و در زمان وزارت رضا رحمانی استارت خورد این روزها با تغییر وزرا با نوسانات زیادی روبرو شده است.فعالان این حوزه معتقدند که انگیزه سرمایه گذاری های جدید وجود ندارد و از سوی دیگر کمبود نقدینگی و عدم ترخیص قطعات دپویی، نهضت داخلی سازی را تحت تاثیر قرار داده است.
 
مهدی مطلب زاده، رییس کمیته ساخت داخل انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو باخبرنگار خودروکار با اشاره به فعالیت سه حوزه مهمص در وزارت صمت می گوید: تغییر مکرر وزیر و سرپرستان وزارت هرچند تاثیر کلی در روند داخلی سازی نداشته اما منجر به بلاتکلیفی برخی سیاست گذاری ها مبنی بر حمایت از این نهضت شده است.
 
وی با تاکید بر ضرورت پیش بینی تصمیماتی با هدف سرعت بخشیدن به این نهضت از سوی وزیر جدید می افزاید: هرچند با توجه به مشکلات و موانع متعددی که در حال حاضر وزیر جدید با آن دست به گریبان است نظیر قطعات دپویی ،خودروهای ناقص، گرانی مواد اولیه همچون فولاد، مس و آلومینیوم رویکرد مشخصی از وزیر در خصوص نهضت داخلی سازی عنوان نشده اما در عین حال این موانع چالش های زیادی برای نهضت ساخت داخل به وجود آورده است.
 
نایب رییس انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی ادامه می دهد: با توجه به این وضعیت، سرمایه گذاری برای ساخت قطعات جدید با وقفه مواجه خواهد شد بنابراین تلاش فعلی وزیر جدید به مواد اولیه این صنعت و ورودی صنعت خودرو معطوف شده است.
 
وی با بیان این که بررسی روند داخلی سازی و تحقق آن در میزهای مختلف نشان می دهد که به مرور زمان این میزان کاهش داشته است، اظهار می کند: بررسی ها نشان می دهد حدود ۸۰ درصد اهداف میز نخست داخلی سازی و ۶۰ درصد میز دوم محقق شده که این میزان در میزهای سوم و چهارم به مراتب کاهش یافته است که میزان تحقق در مجموع ۴۳ درصد بوده است.
 
مطلب زاده یادآور می شود: میز چهارم کار خود را در زمان سرپرست وزارت صمت آغاز کرد و میز پنجم نیز در انتظار انتخاب وزیر جدید بود که به نظر می رسد با روی کار آمدن وزیر جدید، میز جدید کار خود را از آبان ماه آغاز کند.
 
وی در خصوص وضعیت داخلی سازی تا پایان دولت یازدهم نیز تصریح می کند: تحقق اهداف داخلی سازی به عملکرد بانک مرکزی و تخصیص ارز بستگی دارد این در حالیست که هم اکنون سیاست های انقباضی این بانک محدودیت های زیادی ایجاد کرده و تا زمانی که تخصیص ارز صورت نگرفته امکان ترخیص قطعات وجود ندارد.
 
رییس کمیته ساخت داخل انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با اشاره به پیشنهاد انجمن مبنی بر امکان واردات یک میلیارد دلار بدون ذکر‌منشا می افزاید: هم اکنون خواب خودرو و سرمایه خوابیده منجر به طلب ۳۴ هزار میلیارد تومانی قطعه سازان شده که این میزان منجر به تکمیل نقدینگی صنعت خودرو خواهد شد.
 
مطلب زاده با اشاره به ۱۰ پیشنهاد انجمن برای حل مشکلات می گوید: ۴ راهکار متعلق به خودروسازان و ۶ راهکار به حاکمیت تعلق دارد که برخی راهکاری خودروسازان محقق شده اما حاکمیت هنوز هیچ اقدامی انجام نداده است که با ادامه این وضعیت پروژه های داخلی سازی محقق نخواهد شد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , داخلی سازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی : فرقی نداره دوتاش باید دو سال بمونی تو نوبت مث من بدبخت
مهدی پلاس : سلام امروز زنگ زدم سایپا امپراتور گفت تا25اسفند فاکتور شده گفتن شماهم صبور باشید تافاکتوربشیدبهش گفتم چقدر صبور باشیم هرچه گفتم چه مشکلی هست که فاکتور نمیکنید فقط گفت صبورباشیم صبوردیگه بنظرم زنگ نزنیم سنگین ترهستیم
ارزو : بنز بی ام وه با اون همه عظمت تقاضا اینقدر تاخیر تو تحویل ندارن حالا فرقون سازی سایپا نزدیک ۳ ساله خون مارو کرده تو شیشه
شاهین Gl : چون کسی فاکتور نشده
شاهین Gl : مبارک باشه نهایتا ی هفته تا دو هفته بستگی داره کی بارش کنن
شاهین 1404 : اخه کجای دنیا ماشین ۹ ماه تو تأخیره اگه خودمون می خواستیم ماشین رو سر هم کنیم زودتر به دستمون رسیده بود اگه الان این اتفاق تو ی کشور درست حسابی افتاده بود درش تخته کرده بودن
زری : الهی روز خوش نبینید مدرسه ها داره کم کم باز میشه ما هم با بچه مدرسه ایی بی وسیله تو سرمای پاییز چ فکرا داشتیم ک ماشین دیه میاد فقط خدا زجرتون بده .100گرم طلام رفت باد هوا خدا ب زمین گرم بزنتون انشالله این نفرینها گریبان گیرتون بشه
اردی پلاس : احسان خان،قرار داد رو با دقت بخوان 16%سود مشارکت است که هنگام پرداخت مبلغ تکمیلی از کل قیمت خودرو کسر کردند و تسویه شد.سود تاخیر 12% است ،که به کل مبلغ پرداختی( مثلا 800 میلیون) تعلق میگیرد،اما چون در هنگام تکمیل وجه ، بشما اعلام کردند تحویل خودرو یکماه دیگر،این سود تاخیر از یکماه بعد از تکمیل وجه شما تا موعد تحویل خودرو پرداخت میشود،مثلا اکر شما اول اردیبهشت تکمیل وجه کرده باشی و مثلا اول مهر خودرو را تحویل بگیری،از اول خرداد تا پایان شهریور( چهار ماه) به آن 800 م تومان سود تاخیر 12 درصد سالانه تعلق میگیرد، برای 4 ماه جمعا یه مبلغی حدود 32 میلیون تومان.بر خلاف تصور عموم ،مبلغ زیادی نیست و آن مبالغ بالا که بعضی دوستان گفتند صحیح نیست.،تازه آن را هم 6 تا 7 ماه بعد ( اگر موجودی داشته باشند)پرداخت میکنند. خلاصه کلام:رویش خیلی حساب نکن،اصل تحویل ماشین است.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن 4 تیر : از استان گلستانم.ماشین باید از تهران میومد
پاسخ به احمدجنوب : داداش دعوت نامه مرداد که اوایل تیربود اومد من دعوتنامه شهریورهستم تکمیل وجه کردم بعد شما میگی مرداد هنوز نیومده؟؟؟؟
علی رض بودا : سلام . شماره پذیرشت چند بود؟
متین : کجا زنگ زدی سایپا مگه تعطیل نیست چرا دروغ میبافی
ساینا اس پیش فروش : مال من سایناست تیر اومد دعوت نامه تیر 5
isac : یکی توضیح بده این مراحل وارد شدن و دیدن اینکه چراغ چه مرحله ای روشن هست رو
رحمان : سلام دوستان ببخشید من ماشین تعویل گرفتم پول لازم شدم میخام بفروشم ولی کارت ماشین نیومده میتونم بفروشم تعویز پلاک برم بقیه مدارک آمده ممنون
سامیار : رحیم جان ،چه تاریخی تکمیل وجه کردی؟
isax : چه سایتی؟همین saipa.iranecar?
رحیم : سلام خدمت دوستان من امروز رفتم توسایت چراغ فاکتوربرام روشن شده بود پارسال آذرمبلغ اولیه روزدم ماه پیش تبدیل دوگانه به تک اومد قبول کردم توبرگه هم زده بودتحویل30روزه،ممنون ازسایپا...ایشالاقسمت همه دوستان باذ ذات دار