سرایت قهر صنعت و دانشگاه به داخلی سازی/ وقتی میزهای تعمیق ساخت داخل به دانشگاه راه نیافت

 

سرایت قهر صنعت و دانشگاه به داخلی سازی/ وقتی میزهای تعمیق ساخت داخل به دانشگاه راه نیافت

 
در حالی دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل با حضور تعدادی از کارشناسان صنعت خودرو و قطعه سازان طرف قرارداد وارد فاز اجرایی شده که دانشگاهیان معتقدند در فاز نخست این اقدام نیز از توان دانشگاه استفاده ای نشده است.
ضعف ارتباط صنعت و دانشگاه مقوله تازه ای در صنعت نیست و صدای اعتراض دانشگاهی ها از صنعت همواره بلند بوده چرا که به اعتقاد آن ها با وجود توانمندی های موجود در این حوزه، تنها به دریافت نظرات تئوری از آن ها بسنده شده و هیچ اقدامی در جهت عملیاتی کردن ایده های ارایه شده انجام نمی شود که نمونه بارز آن، اجرای پروژه خودکفایی در ساخت قطعات خودرو است.
 
در این پروژه که به تازگی وارد دومین فاز اجرایی شده و به گفته مسئولان دولتی با تحقق میز پنجم امکان ساخت قطعات های تک در داخل کشور وجود خواهد داشت به طور قطع جای خالی دانشگاه بیشتر از هر زمان دیگری احساس می شود هرچند که در داخلی سازی برخی قطعات یک طرف قرارداد، دانشگاه است اما به اعتقاد فعالان این حوزه روند انجام شده تنها در حد حرف باقی مانده است.
 
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار، با تاکید بر این که به طور قطع دانشگاه می تواند در این مسیر کمک کننده باشد به شرط آن که مشکلات صنعت را درک کند، می گوید: در همین حال صنعت نیز باید نسبت به تغییر فرهنگ خود مبنی بر استفاده از توان دانشگاه ،نخبگان و طراحان اقدام کند اما متاسفانه در دانشگاه این فرهنگ همکاری صنعتی وجود ندارد و از سوی دیگر دانشگاه ها نیز بیشتر به سمت دریافت پروژه های تحقیقاتی حرکت کرده اند و این امر باعث شده خروجی چندانی نداشته باشند.
 
وی می افزاید: به دلیل این رویکرد تا به امروز شاهد نبوده ایم که پروژه ای با ضمانت اجرایی از سوی دانشگاه عملیاتی شود مگر این که بودجه ای تحت عنوان تحقیق و توسعه که در همه کشورها وجود دارد و در حدود ۴ درصد درآمد حاصل از فروش خودروسازان بزرگ را شامل می شود ، پیش بینی شود تا امکان ریسک همکاری با دانشگاه را برای خودروساز و قطعه ساز افزایش دهد.
 
محبی نژاد ادامه می دهد: در این شرایط خودروساز این امکان را خواهد داشت که نسبت به استخدام نیروهای متخصص اقدام کند و حتی در صورت به نتیجه نرسیدن پروژه نیز نگرانی نداشته باشد چرا که هزینه های انجام شده در ردیف بودجه تحقیق و توسعه محسوب می شود.
 
این قطعه ساز با بیان این که در دنیا این دست از همکاری ها مشمول مشوق های مالیاتی و دولتی می شود در حالی که در کشور ما این بودجه به دهم درصد هم نمی رسد، تصریح می کند: هم اکندن چرخه معیوبی شکل گرفته زیرا از آن جا که خودروسازان در حاشیه زیان قرار دارند حاضر به هزینه کرد در این زمینه نیستند و این امر باعث می شود نتوانیم با استانداردهای جهانی کار کنیم و عمق ساخت داخل بالا نیز محقق نشود در همین حال نبود تیراژ اقتصادی نیز مزید بر علت شده چرا که به طور قطع با کاهش تیراژ تولید، توجیه ساخت داخل نیز کمرنگ می شود. بنابراین این موارد نظام به هم پیوسته ای است که با حرکتی که آغاز شده امیدواریم بستری برای حل مشکلات و تحول این صنعت فراهم شده و ارتباط صنعت و دانشگاه پررنگ شود.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , داخلی سازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: EmoVergil
0

تا آخر اینجوری نمیمونه
21:41  1398/08/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شهرام . : بنده خدا دفعه اولشه. من با پذیرش 12414233 در انتظار فاکتور اصلا خیلی نگرانی دوتا رقم آخرش رو صفر بزار ندزدن ماشینتو :))
X5 اسفند : یه چیز دیگم ک یادم رفت نمونه حرفم واسه دیگنیتی بهمن موتور هست که یا قیمت قطعی و تحویل فوری یک هفته ده روز باز بود تو سایتش و کسی نمیخرید آخرش خودشون بستن و فروش خوبی نداشتن نمایندگی های بهمن موتور برین بهتون میگن واسه همین تا این ور سال خودروسازهای داخلی ایران خودرو و سایپا و بهمن و کرمان و مدیران افزایش ندارن البته این با خودروهای وارداتی مثل مزدا و تویوتا و حتی وارداتی ها همین کرمان مثل هیوندای و اینجور برندها فرق داره اونو ممکنه افزایش بخورن قبل سال بخصوص هیبریدی ها
شاهین پلاس : سلام دوست عزیز بعد از اردیبهشت اولین دعوتنامه مربوط میشه به تیر که دعوتنامه اش 15مرداد اومد که 12روز مهلت واریز وجه داشت از اون تاریخ تا الان دیگه دعوتنامه نیومده.
X5 اسفند : سلام من خودم فطعی ثبت نام کردم تحویل اسفند ولی دوستانی که دومرحله ای ثبت نام کردن برن با خیال راحت بخوابن هیچ افزایش قیمتی این ور سال نیست... اینو یکی از دوستان بخش فروش کرمان موتور گفتند به دلیل سیاست های بنزین دولت و حذف سهمیه های سوخت و الزام خودروسازها به ساخت خودروهای با مصرف سوخت کمتر مثل هیبریدی ها (کرمان موتورم داره می سازه)بهشون اجازه افزایش قیمت نمیدن این ور سال..البته خودروهایی که از اول سال تا الان افزایش نخوردن میتونن یکبار افزایش بدن ابن ور سال کرمان موتور این ور سال افزایش داده و دیگ مجاز نیست فقط پیگیری تحویل بموقع خودروها و خسارت های دیرکرد و اینجور چیزا باشین تو این صفحه و نگران صحبت های دلال ها برای افزایش قیمت بازار ماشین هاشون نباشین ابنم بگم خودروهای صفر جدید از آخر ماه بخاطر همین نداشتن کارت سوخت تو بازار آزاد خیلی افت میکنه که برای مصرف کننده مهم نیست ولی برای دلال آزاردهنده است و سودش تو افزایش قیمت کارخونس فقط ...
Samirax5 : https://www.karzar.net/268769 اینو بزن دوستان لطفا با گوشی خانواده هم وارد بشید امضا کنید
J7خرداد : هیچکس نمیاد سود ۷۰۰ تومنی و ول کنه ۲۰۰ تومنی و بخاد همه دنبال منافع خودشون هستن
X5 03/03 . مشهد : با سلام و احترام ؛ گل گفتی رفیق ؛ درود به اون شرفت ...
مینو : سلام برامن هم بیمه ملت زدن شما ماشینتون روتحویل گرفتین بلخره چیشد نکنه پلاک نشدن خودرو ربطی ب بیمه ملت داره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اکستند : چرا نیسان های تک سوز اکستند را پلاک نمیکنن فاکتور شده ولی پلاک نمیشه
دوگانه عادی 403 : سلام میشه شماره پذیرشتون رو بفرستید؟
علی پانا فولادی 30 دی : سلام مبارک باشه انشالله به خوشی سوار بشید 😍😍😍
مهندس : سلام صبح آدینه برهمگان خوش وخرم ی خبر خوب اینکه تاریخ بنزین فعلا نامعلوم شد و احتمالا همون کارت سوخت ها سرجاش باش بدلیل مشکلات نرم افزاری و دسترسی بحساب بانکی مردم . وخبر بد اینکه روند فاکتورگیری و تحویل خودرو بشدت کند شده و بدا بحال کسایی که تازه ثبت نام کردن امیدوارم از این مشکلات خودساخته دولت زودتر رها بشیم
خطاب ب مهدی از نیشابور : بنظر من تو برو یه فکری بکن ببین چجوری میتونی کار کنی که خدمتی بخلق الله باشه یا حداقل ناله پشتت نباشه این راه به هیچستان است و هیچ شاید چهار صباحی 2ریالی دستت باشه ولی عاقبتی نداره عاقبتم چشم برهم زدنی میاد
خطاب ب مهدی از نیشابور : عزیز میدونی با این غلط که داری میکنی داری خیانت ب چندهزار نفر میکنی؟ چندنا مثه تو هسن چندرغاز یا ارث رسیده یا گاو وگوسفند فروختن و ب اصطلاح بورسی شدن گوشکن بچه این نونی که میبری میخوری از نون کش دار بدتره با اینکار حق بقیه راضایع میکنی و گردن چارتا شرکت گردن کلفت را کلفت تر میکنی برو با سرمایه کاری بکن که به عده ایی خدمت کنی و به چند نفر نون حلال برسونی برو عزیز برو و یکم فکرکن ببین چیکار داری میکنی باخودت . راهی که میری به هیچستان است و قول میدم همش بعد بره جاهای ناخوشایند و دردناک التماس تفکر و انسانیت
رامین : منم از 20 آبان پلاک شدم هنوز تحویل نشدم . تهران هستم .
بی پول : داداش اینجا جای ساینا سوار هاست ما بی پول ها نمیتونیم به پولدارها در زمینه امور مالی مشورت بدیم برو با بچه های بالا صحبت کن جیگر
اردلان : از قدیم گفتن . کرم از درخته، نمیشه کارش کرد، من نمیدونم چرا ملت بی بخار از گرانی وافزایش قیمت خوششان میاد. از ماست که برماست ، واقعا متاسفم .