سرایت قهر صنعت و دانشگاه به داخلی سازی/ وقتی میزهای تعمیق ساخت داخل به دانشگاه راه نیافت

 

سرایت قهر صنعت و دانشگاه به داخلی سازی/ وقتی میزهای تعمیق ساخت داخل به دانشگاه راه نیافت

 
در حالی دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل با حضور تعدادی از کارشناسان صنعت خودرو و قطعه سازان طرف قرارداد وارد فاز اجرایی شده که دانشگاهیان معتقدند در فاز نخست این اقدام نیز از توان دانشگاه استفاده ای نشده است.
ضعف ارتباط صنعت و دانشگاه مقوله تازه ای در صنعت نیست و صدای اعتراض دانشگاهی ها از صنعت همواره بلند بوده چرا که به اعتقاد آن ها با وجود توانمندی های موجود در این حوزه، تنها به دریافت نظرات تئوری از آن ها بسنده شده و هیچ اقدامی در جهت عملیاتی کردن ایده های ارایه شده انجام نمی شود که نمونه بارز آن، اجرای پروژه خودکفایی در ساخت قطعات خودرو است.
 
در این پروژه که به تازگی وارد دومین فاز اجرایی شده و به گفته مسئولان دولتی با تحقق میز پنجم امکان ساخت قطعات های تک در داخل کشور وجود خواهد داشت به طور قطع جای خالی دانشگاه بیشتر از هر زمان دیگری احساس می شود هرچند که در داخلی سازی برخی قطعات یک طرف قرارداد، دانشگاه است اما به اعتقاد فعالان این حوزه روند انجام شده تنها در حد حرف باقی مانده است.
 
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار، با تاکید بر این که به طور قطع دانشگاه می تواند در این مسیر کمک کننده باشد به شرط آن که مشکلات صنعت را درک کند، می گوید: در همین حال صنعت نیز باید نسبت به تغییر فرهنگ خود مبنی بر استفاده از توان دانشگاه ،نخبگان و طراحان اقدام کند اما متاسفانه در دانشگاه این فرهنگ همکاری صنعتی وجود ندارد و از سوی دیگر دانشگاه ها نیز بیشتر به سمت دریافت پروژه های تحقیقاتی حرکت کرده اند و این امر باعث شده خروجی چندانی نداشته باشند.
 
وی می افزاید: به دلیل این رویکرد تا به امروز شاهد نبوده ایم که پروژه ای با ضمانت اجرایی از سوی دانشگاه عملیاتی شود مگر این که بودجه ای تحت عنوان تحقیق و توسعه که در همه کشورها وجود دارد و در حدود ۴ درصد درآمد حاصل از فروش خودروسازان بزرگ را شامل می شود ، پیش بینی شود تا امکان ریسک همکاری با دانشگاه را برای خودروساز و قطعه ساز افزایش دهد.
 
محبی نژاد ادامه می دهد: در این شرایط خودروساز این امکان را خواهد داشت که نسبت به استخدام نیروهای متخصص اقدام کند و حتی در صورت به نتیجه نرسیدن پروژه نیز نگرانی نداشته باشد چرا که هزینه های انجام شده در ردیف بودجه تحقیق و توسعه محسوب می شود.
 
این قطعه ساز با بیان این که در دنیا این دست از همکاری ها مشمول مشوق های مالیاتی و دولتی می شود در حالی که در کشور ما این بودجه به دهم درصد هم نمی رسد، تصریح می کند: هم اکندن چرخه معیوبی شکل گرفته زیرا از آن جا که خودروسازان در حاشیه زیان قرار دارند حاضر به هزینه کرد در این زمینه نیستند و این امر باعث می شود نتوانیم با استانداردهای جهانی کار کنیم و عمق ساخت داخل بالا نیز محقق نشود در همین حال نبود تیراژ اقتصادی نیز مزید بر علت شده چرا که به طور قطع با کاهش تیراژ تولید، توجیه ساخت داخل نیز کمرنگ می شود. بنابراین این موارد نظام به هم پیوسته ای است که با حرکتی که آغاز شده امیدواریم بستری برای حل مشکلات و تحول این صنعت فراهم شده و ارتباط صنعت و دانشگاه پررنگ شود.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , داخلی سازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: EmoVergil
0

تا آخر اینجوری نمیمونه
21:41  1398/08/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 65 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G : قراره شاهین پلاس دنده ای بدن بیرون این 850 قیمت اونه موتور 16 سوپاپ
شاهین : حتی یکی دو تا از آشناها هم حواله رو میخواهند و از بس که سایپا بد عهدی کرده حوصله دردسر رو ندارم که بعد از ۲۵ ماه دو باره با کسای دیگر کلنجار برم و به این خاطر دلخوری پیش بیاد
حسن : به ماهایی که قرارداد داریم نصف پول ماشینا دادیم هم افزایش قیمت میخوره؟ بی صاحب تر از سایپا ندیدم کمتر از یک سال دو بار افزایش قیمت داشته لعنت بهتون
شاهین : سلام لطفا کسی میدونه راهنمایی کنه من۳دی۲۹۱میلیون واریز کردم و زمان تحویل زده هفته آخر مرداد ماه الانم با این اوضاع که شرکت سایپا درست کرده کلا خسته ونا امید شدم و میخواستم انصراف بزنم آیا میشه؟ واگر میشه بعد از چند وقت پول رو عودت میدن؟وچند درصد سود میدن؟
شاهینg : بچه یه خبر الان دیدم تو سایت قیمت شاهین از۵۹۷تومن شده ۸۵۰ تومن درسته؟
شاهین : قیمت رفت بالا دیگه دعوتنامه میاد شروع به تحویل حالا برو دنبال پول برای تکمیل وجه ۸۵۰ملیون ناقابل قیمت شبانه شاهین
شاهین : سلام چطوری ایرانی با قیمت جدید شاهین850ملیونی
سهند s آبان ماه : به هیچ کدوم ربطی نداره به تاریخی که تکمیل وجه کردی ربط داره و هم چنین اگه طرح خودروی فرسوده یا طرح مادران باشی زودتر فاکتور میشی
A5 شهریورماه سفید : سلام وقت بخیر دیروز تماس گرفتم هنوز A5 سفید ثبت نام شهریور شاسی نشده و مشخص هم نیست چه زمانی قراره شاسی بشود‌ این A5 ثبت نام شهریوری که دارد شاسی می شود ، رنگ مشکی هست که قبلا برای ثبت نامی های مردادماه تولید شده و مازاد آن برای شهریور دارد شاسی می شود
هادی : پول نداره سایپا . برا همین از سود مشارکتو جریمه تاخیر زدن.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
23بهمن فوق العاده : سایت ایران جیب سرچ کن 456شده من دیدم ولی دوگانه هنوز افزایش نداشته457
پیش فروش سورن تحویل 31خرداد : متشکرم بابت پاسخ گویی ماشین من 5 خرداد پلاک شده اما هنوز رو صدور اسناد می چرخه ماشین جنابعالی چندم پلاک شد و چندم تیک حمل سبز شده ؟
S : سلام دوستان ، کسی می دونه بعداز فاکتور شدن ،چند روز طول می کشه که پلاک بخوره، و چه زمانی باید بگذره تا تحویل بدن؟
خرزوخان سایپا : خیر شامل نمیشه، مگه کامل واریز نکردید؟ قرارداد بشته شده کامل تمومه مگه دوستان اینجا جیز دیگه بگن باور نکنید
جعفر : گارگر خط تولید بدنه... خب باشه داداش شما منجی و راستگو. توحید هر چی باشه بخاطر خیلی از اطلاعات خوبی که میده بازم ازش ممنونم و نمیتونم بخاطر یک حرف اشتباه کل وجهش رو تخریب کنم. به هر حال آدمی علامه ی دهر نیست و این چیزا پیش میاد. شما مرحمت کن در مورد افزایش قیمت، مستند، لینک یک منبع موثق رو پیوست کن. ممنون
عرفان : نمیدونم چجوریه من 25 اسفند تکمیل وجه کردم هنوز خبری از فاکتور شدن نیست
ربانی : من 22اسفند تکمیل وجه کردم 3خرداد فاکتور شده ولی هنوز تحویل ندادن
ایران : داداش اه و نفرین همین عقایدی بود ک باعث شد اینا اینجوری جیب مردمو خالی کنن
حسین : رانا پلاس سفید تحویل 90 روزه موعد تحویل 11 خرداد امروز فاکتور شد.
کوییک GXL Ahwaz : شرکت ملعون سایپا از امروز استارت افزایش قیمت کارخانه رو زد و ساینا اس 50 تومن گرونتر شد. کوییک هم احتمالا در همین حدود گرونتر بشه