نگاهی به فناوری تراکم متغیر پیشرانه نیسان

 

نگاهی به فناوری تراکم متغیر پیشرانه نیسان

 
نیسان از فناوری تراکم متغیر توربو در خودروهای Mk6 آلتیما و اینفینیتی QX50 بهره می‌برد که امکان تغییر نسبت تراکم پیشرانه را هنگام کارکرد فراهم می‌کند و باعث افزایش قدرت و کارایی می‌شود.
 
تقریبا از زمان وجود پیشرانه‌ها‌، مهندسان سعی کرده‌اند پیشرانه‌های با فشار (تراکم) متغیر را به کمال برسانند؛ گرچه تاکنون فقط نیسان موفق شده است که یک مدل از آن را تولید کند. فناوری تراکم متغیر توربو (VC-T) دقیقا کاری را انجام می‌دهد که بسیاری نتوانسته‌اند انجام دهند. به‌عبارت‌دیگر، این فناوری نسبت تراکم پیشرانه‌ را هنگام کار تغییر می‌دهد.
 
 
نسبت تراکم به حاصل تقسیم حجم جاروب‌شده یک سیلندر (بخشی از سیلندر که پیستون آن را جارو می‌کند) بر حجم جاروب‌شده به اضافه‌ی حجم محفظه احتراق (حجم جاروب‌نشده) می‌گویند. محفظه‌ی احتراق در بالای سیلندر جایی است که سوخت و هوا را پیستون فشرده و مشتعل می‌کند.
 
هرچه فشار در این محفظه بیشتر باشد، احتراق کارآمدتر است و قدرت بیشتری ایجاد می‌شود. بااین‌حال، افزایش فشار بیش‌از‌حد معایبی نیز دارد. ایجاد فشار بیش‌از‌حد به‌جای سوختن یکنواخت (مطلوب)، باعث منفجرشدن پیش از موعد مخلوط سوخت و هوا یا به‌اصطلاح کوبش پیشرانه خواهد شد. این وضعیت نامطلوب است و به‌طور بالقوه می‌تواند موجب خراب‌شدن پیشرانه‌ شود.
 
 
با افزایش درجه‌ی اکتان بنزین می‌توان از کوبش جلوگیری کرد و باعث احتراق آهسته‌تر آن یا عقب‌انداختن جرقه شد. بنابراین، سوخت درحالی‌که پیستون در مرحله‌ی احتراق در حال حرکت به‌سمت پایین است، می‌سوزد و باعث کاهش فشار در سیلندر می‌شود. این کار را می‌توان با استفاده از حسگرهای ضربه برای تشخیص شروع کوبش انجام داد؛ اما این باعث کاهش کارایی و قدرت پیشرانه خواهد شد.
 
وقتی توربوشارژر به پیشرانه اضافه شود، معادله حتی پیچیده‌تر می‌شود. توربوشارژر هوای ورودی را زیر فشار قرار می‌دهد و فشار را در محفظه‌ی احتراق بیشتر می‌کند. پیشرانه‌های توربوشارژ اولیه نسبت تراکم (فشرده‌سازی) نسبتا کمی داشتند تا فشار محفظه‌ی احتراق را هنگام افزایش تراکم زیر آستانه‌ی ضربه نگه دارند. یکی از نکات منفی استفاده از توربوشارژر این بود که عملکرد و کارایی و واکنش پیشرانه‌ تحت‌تأثیر قرار می‌گرفت و تأخیر ایجاد می‌شد. حسگرهای ضربه‌ی مدرن نسبت‌های تراکم مکانیکی بیشتری ایجاد می‌کنند؛ اما حالت ایدئال این است که نسبت تراکم مکانیکی در هنگام کارکرد پیشرانه تغییر کند.
 
روش‌های بسیاری برای بهبود این وضعیت امتحان شده است. پر گیلبراند، نابغه‌ی اسبق پیشرانه‌‌ی شرکت خودروسازی ساب، یک بلوک پیشرانه‌ را از وسط نصف و نیمه‌ی بالایی را از یک طرف لولا کرد و مانند آکاردئون، نشتی قسمت پایین را گرفت و آن را کاملا ایزوله کرد. با تکان‌دادن نیمه‌ی بالایی بلوک با استفاده از وسایل الکترونیکی و بادامک، محفظه‌ی احتراق در بالای بلوک دربرابر میل‌لنگ و پیستون‌ها به‌سمت بالا و پایین حرکت می‌کرد. این طرح جواب داد؛ اما احتمالا عملی نبود.
 
مثال دیگر، پیشرانه‌‌ی دوزمانه‌ی طراحی‌شده‌ی شرکت لوتوس اینجینیرینگ بود. این پیشرانه که آمنی‌ور (Omnivore) یا همه‌چیز‌خوار نامیده می‌شود، می‌تواند با تغییر در نسبت تراکم، خود را با سوخت‌‌های مختلف تطبیق دهد. دیسک کوچک و پیستون‌مانندی در سرسیلندر به داخل و خارج حرکت می‌کند تا حجم محفظه‌ی احتراق بزرگ‌تر یا کوچک‌تری ایجاد کند.
 
هیچ‌کدام از این پیشرانه‌ها و ایده‌ها تولید نشدند؛ اما فناوری VC-T نیسان در پیشرانه‌ی خودروهای Mk6 آلتیما و اینفینیتی QX50 به‌کار گرفته شد. هر‌کدام از شاتون‌های پیستون ازطریق اتصال مفصلی به میل‌لنگ متصل می‌شوند و با کنترل آن اتصال ازطریق مجموعه‌ای از پیوندها، پیستون‌ها به‌سمت بالا یا پایین می‌روند. با بالارفتن پیستون، نسبت تراکم تا ۱:۱۴ افزایش می‌یابد که موجب بهترشدن کارایی می‌شود. با پایین‌رفتن پیستون، نسبت تراکم به ۱:۸ می‌رسد و باعث می‌شود قدرت ناشی از عملکرد توربوشارژر افزایش یابد. این ایده کمی پیچیده، ولی درعین‌حال هوشمندانه است؛ هرچند هنوز در خودروهای کمی استفاده می‌شود.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , متغیر پیشرانه نیسان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Shahin : من پذیرش۱۴ آذر بعد ی هفته امروز فاکتور شدم
Shahin : عزیزم جی ال هم ب زور دارن میدن حالا فوقش تبدیل نزنیم ی سال دوسال دیگ اونم اگ جنگ نشد اگ سانروف بود بهمون بده دیگ ب چ دردمون میخوره
شاهین ۴۰۳ : منم مثل شرایط شما ولی ۱۷ شهریور پول ریختم ۱۰ روزه پلاک شده‌ ولی از تحویل خبری نیست🫠
شاهین پلاس 2 اردیبهشت : آقا طاهریان شکر خورده ؟
شاهین جی ال مهر هستم : اگه اینجوری که بخوان خرداد ۶ماه طول بدن بقیه ماها و پیش‌فروش های جی ال اصلی مثل ما میوفتن ۶ماه سال بعد که
تارا : 17روزه فاکتور شده اما از تحویل خبری نیست فاکتور 1404/06/24 حمل خودرو براي تحويل 1404/06/30 دريافت خودرو توسط نمايندگي در حال انجام
++ : داداش خوبی!؟ خبر 4 شهریور را الان ،بعداز 40 روز میذاری!؟
تحویل شاهین جی ال : طبق یه منبع تقریبا موثق (کارکن سایپا) تبدیل و تکمیل وجهی های جی ال تا ۳۱خرداد ، تا پایان دی ماه فاکتور میشن . بعد از اون نوبت تیرماهی هاست .البته اگه این وسط فروش فوق العاده های شاهین جی که آذر و اسفند و.. تکمیل وجه کردن به جی ال تبدیل نزنن .اگه بزنن تو اولویت هستن و این تاریخ فاکتور که گفتم بازم دورتر میشه
احمد : سلام دوستان از فاکتور تا پلاک شدن معمولا چند روز طول میکشه ؟ ۲۹ شهریور فاکتور شد امروز ۹ مهره خبری از پلاک شدن نیست تبدیل به gl
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فرسوده : دوستان فرسوده پول لاشه رو چند براتون واریز کردن به من گفتن هنوز بخش نامش نیومده چند ماه دیگه میشه
فوق العاده 27 بهمن : سلام دوستان بالاخره ما هم امروز فاکتور شدیم فوق العاده 27 بهمن پذیرش 12183391
6 دنده آلمینیوم تحویل 31شهریور : تحویلی شهریور کسی فاکتور شده اعلام کنه
بهمن 403 : سلام فاکتور شدیم بعد چند روز دیگه پلاک میشیم
اطلس اذر : روز پشت روز هفته پشت هفته ماه پشت ماه سال پشت سال خاک تو سرتون با این ماشین فاکتور کردنتون فقط بلدید ثبت نام بزارید پول مردم و بگیرید دزدی کنید مدیران بی لیاقت خونخوار
وحیدgxl : دوستان سلام هرکسی فاکتور شد بی زحمت اعلام کنه ممنون
سلام : اره 25 شهریور کل مبلغ واریز شد 27 فاکتو ر شد 29 پلاک 3 اسناد و نهایت 112 ماشین رو تحویل دادن
محسن : سلام مشکل استاندارد 85 گانه خورده اساسی فقط خدا کنه زامیاد چک ها رو شروع نکنه برگشت زدن که همه حسابهامون بسته میشه خدا باعث و بانی شو لعنت کنه
24بهمن : سودتاخیر تو سایت معلومه؟
دنا اپشنال : سلام علی شما که دنا آپشنال هستی و موعد تحویلت 30 مهر هستش و هنوز فاکتور نشدی طرح فروشت عادی هست؟و چه رنگی ثبت نام کردی؟