نگاهی به فناوری تراکم متغیر پیشرانه نیسان

 

نگاهی به فناوری تراکم متغیر پیشرانه نیسان

 
نیسان از فناوری تراکم متغیر توربو در خودروهای Mk6 آلتیما و اینفینیتی QX50 بهره می‌برد که امکان تغییر نسبت تراکم پیشرانه را هنگام کارکرد فراهم می‌کند و باعث افزایش قدرت و کارایی می‌شود.
 
تقریبا از زمان وجود پیشرانه‌ها‌، مهندسان سعی کرده‌اند پیشرانه‌های با فشار (تراکم) متغیر را به کمال برسانند؛ گرچه تاکنون فقط نیسان موفق شده است که یک مدل از آن را تولید کند. فناوری تراکم متغیر توربو (VC-T) دقیقا کاری را انجام می‌دهد که بسیاری نتوانسته‌اند انجام دهند. به‌عبارت‌دیگر، این فناوری نسبت تراکم پیشرانه‌ را هنگام کار تغییر می‌دهد.
 
 
نسبت تراکم به حاصل تقسیم حجم جاروب‌شده یک سیلندر (بخشی از سیلندر که پیستون آن را جارو می‌کند) بر حجم جاروب‌شده به اضافه‌ی حجم محفظه احتراق (حجم جاروب‌نشده) می‌گویند. محفظه‌ی احتراق در بالای سیلندر جایی است که سوخت و هوا را پیستون فشرده و مشتعل می‌کند.
 
هرچه فشار در این محفظه بیشتر باشد، احتراق کارآمدتر است و قدرت بیشتری ایجاد می‌شود. بااین‌حال، افزایش فشار بیش‌از‌حد معایبی نیز دارد. ایجاد فشار بیش‌از‌حد به‌جای سوختن یکنواخت (مطلوب)، باعث منفجرشدن پیش از موعد مخلوط سوخت و هوا یا به‌اصطلاح کوبش پیشرانه خواهد شد. این وضعیت نامطلوب است و به‌طور بالقوه می‌تواند موجب خراب‌شدن پیشرانه‌ شود.
 
 
با افزایش درجه‌ی اکتان بنزین می‌توان از کوبش جلوگیری کرد و باعث احتراق آهسته‌تر آن یا عقب‌انداختن جرقه شد. بنابراین، سوخت درحالی‌که پیستون در مرحله‌ی احتراق در حال حرکت به‌سمت پایین است، می‌سوزد و باعث کاهش فشار در سیلندر می‌شود. این کار را می‌توان با استفاده از حسگرهای ضربه برای تشخیص شروع کوبش انجام داد؛ اما این باعث کاهش کارایی و قدرت پیشرانه خواهد شد.
 
وقتی توربوشارژر به پیشرانه اضافه شود، معادله حتی پیچیده‌تر می‌شود. توربوشارژر هوای ورودی را زیر فشار قرار می‌دهد و فشار را در محفظه‌ی احتراق بیشتر می‌کند. پیشرانه‌های توربوشارژ اولیه نسبت تراکم (فشرده‌سازی) نسبتا کمی داشتند تا فشار محفظه‌ی احتراق را هنگام افزایش تراکم زیر آستانه‌ی ضربه نگه دارند. یکی از نکات منفی استفاده از توربوشارژر این بود که عملکرد و کارایی و واکنش پیشرانه‌ تحت‌تأثیر قرار می‌گرفت و تأخیر ایجاد می‌شد. حسگرهای ضربه‌ی مدرن نسبت‌های تراکم مکانیکی بیشتری ایجاد می‌کنند؛ اما حالت ایدئال این است که نسبت تراکم مکانیکی در هنگام کارکرد پیشرانه تغییر کند.
 
روش‌های بسیاری برای بهبود این وضعیت امتحان شده است. پر گیلبراند، نابغه‌ی اسبق پیشرانه‌‌ی شرکت خودروسازی ساب، یک بلوک پیشرانه‌ را از وسط نصف و نیمه‌ی بالایی را از یک طرف لولا کرد و مانند آکاردئون، نشتی قسمت پایین را گرفت و آن را کاملا ایزوله کرد. با تکان‌دادن نیمه‌ی بالایی بلوک با استفاده از وسایل الکترونیکی و بادامک، محفظه‌ی احتراق در بالای بلوک دربرابر میل‌لنگ و پیستون‌ها به‌سمت بالا و پایین حرکت می‌کرد. این طرح جواب داد؛ اما احتمالا عملی نبود.
 
مثال دیگر، پیشرانه‌‌ی دوزمانه‌ی طراحی‌شده‌ی شرکت لوتوس اینجینیرینگ بود. این پیشرانه که آمنی‌ور (Omnivore) یا همه‌چیز‌خوار نامیده می‌شود، می‌تواند با تغییر در نسبت تراکم، خود را با سوخت‌‌های مختلف تطبیق دهد. دیسک کوچک و پیستون‌مانندی در سرسیلندر به داخل و خارج حرکت می‌کند تا حجم محفظه‌ی احتراق بزرگ‌تر یا کوچک‌تری ایجاد کند.
 
هیچ‌کدام از این پیشرانه‌ها و ایده‌ها تولید نشدند؛ اما فناوری VC-T نیسان در پیشرانه‌ی خودروهای Mk6 آلتیما و اینفینیتی QX50 به‌کار گرفته شد. هر‌کدام از شاتون‌های پیستون ازطریق اتصال مفصلی به میل‌لنگ متصل می‌شوند و با کنترل آن اتصال ازطریق مجموعه‌ای از پیوندها، پیستون‌ها به‌سمت بالا یا پایین می‌روند. با بالارفتن پیستون، نسبت تراکم تا ۱:۱۴ افزایش می‌یابد که موجب بهترشدن کارایی می‌شود. با پایین‌رفتن پیستون، نسبت تراکم به ۱:۸ می‌رسد و باعث می‌شود قدرت ناشی از عملکرد توربوشارژر افزایش یابد. این ایده کمی پیچیده، ولی درعین‌حال هوشمندانه است؛ هرچند هنوز در خودروهای کمی استفاده می‌شود.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , متغیر پیشرانه نیسان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ممم : با سلام چرا اینقدر به مردم دورغ می‌گویی. شما بازاری هستی یا دلال یا بنگاه فروش ماشین ، میخواهی یک عده انصراف بدهند و شما این طریق سود ببری
ساناز : اسفندی هستم ماشین اگه بهم دادن میخوام برم باهاش شمال با دوستام خدا کنه زودتر بدن تا یکم خوش باشیم
تارا پلاس پیش فروش : سلام دوستان لطفا راهنمایی کنید .برای تایید آدرس سخا .همون پلیس راهور کافی است یا باید مامور پست بیاد تایید کنه
ایکس ۵ : خوب ایکس ۵ خیلی بهتره اس ۵ هم ماشین خوبیه ولی قدیمی شده
بهروز : سلام دوستان https://www.karzar.net/114251 وارد لینک زیر شوید و امضا کنید شکایت از کرمان موتور امضا ها برای نهاد ریاست جمهوری و سازمان های درجه بالا ارسال میشه ممنون https://www.karzar.net/114251
S5🤔🤔🤔 : خبری از s5ها نشد میخان چیکار کنن
هادی : بچه زرنگ کی بودی شما تا آخر تابستان هممون خودرومونو تحویل میگیریم بجز تو
مهدی : این همه صبر کردیم که کوییک نیو فیس ( اطلس) بگیریم؟؟؟ شاهین من کو کو؟ اطلس موتورش ۹۰ اسب بخاره آشغاله به تمام معنا
اتو تحویل گرفته : شرکت یکماه درمیون شاهین دستی و اتومات رو تو خط تولید میزنه و خردادماه دوباره شاهین اتومات رو تحویل میده
تارا اتو تیتان 26 دی : قرار داد*1437465
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دق کرده رانا پلاس : ب قول ما لرها شریک غمتم
ایکس 55 : ماشینی که اکسل ندارن همون بهتره بسوزه و سیل ببرتش
پرهام قلابی : دعوتنامه نامه شنبه میاد نگران نباشید با قیمت 138 میلیون اگه موافقی بکوب لایکو
نگار : سلام ب شماره 096550 زنگ میزنم میگ اطلاعات وجود نداره هفته اخر بهمن ماه هستم کسی میدونه علت چیه
سینا : نگران نباشید همه دارن فاکتورمیشن.براما امروز فاکتورشدکوییک gxlپذیرش 19اسفند
جوی آباد : سلام 207اتومات سود 12درصد. چطور. حساب میشه ؟؟ کسی. هست. حساب کنه برام روزی. یا ماه. سال 420تومن تحویل اسفندماه
دلتنگ پرهام : اینکه میخان طول بدم منظورت چیه ؟ یعنی میخان دوباره پیشنهادی تمدید کنند ؟ معلوم نیست کی دعوتنامه اصلی بفرستن؟
پارس ای ال ایکس : سلام من برام زده بودن زمستان 1402 ولی پیام نیومد ه برام
کوهپایه_ جزه : اگه راست میگی اشتباه بزرگی انجام دادی...بنزین که سه نرخی شد منا یادت باشه
زهرا : سلام لطفا اگر میدونید جواب بدید 9 واریز کردم هنوز تخصیص پلاک کی انجام میشه؟