چطور افت ارزش خودرو را از مقصر حادثه بگیریم؟

 

چطور افت ارزش خودرو را از مقصر حادثه بگیریم؟

 

ماشین شخصی داشتن، در کنار محاسنش گرفتاری‌هایی هم دارد و یکی از آن‌ها مسئله تصادف است. چه مقصر باشی و چه تقصیر با طرف مقابل باشد به هر حال تصادف، هم برای انسان مسئله مالی درست می‌کند و هم پروسه‌ای از کارهای حقوقی و اداری.

طبیعتا در حد تعیین خسارت و دریافت آن از بیمه را در جریان هستید ولی در تصادف با خودروهای لوکس یا نو، چه مالک آن باشید و چه با خودروی دیگری با اینگونه خودروهای تصادف کنید، مسئله‌ای به وجود می‌آید تحت عنوان «افت قیمت».

افت قیمت یعنی چه؟ حتما تا به حال دیده یا شنیده‌اید که خودرو را وقت فروش به مراکز تست رنگ می‌برند یا می‌پرسند که آیا این خودرو تصادف داشته یا نه و برای این کار، کارشناس استخدام می‌کنند. دلیل این اقدامات آن است که در صورت تصادف، از قیمت خودرو کاسته می‌شود. البته که در این موارد خودرو تعمیر شده و سالم است ولی نفس تصادفی بودن آن باعث افت قیمت آن می‌شود. حالا بیایید چند مورد را در این خصوص با هم مرور کنیم.

یک: افت ارزش قیمت خودرو، شامل هرگونه خودرویی نمی‌شود و در حال حاضر خودروهای صفر به طور عرفی تا ۵ سال ساخت، خودروهای خارجی (حتی با سال ساخت بالاتر) و خودروهای خاص که مثلا عتیقه باشند، شامل حال این موضوع می‌شوند.

دو: افت ارزش قیمت خودرو، اتوماتیک مطرح نمی‌شود و مالک خودرویی که مدعی افت ارزش شده باید به دادگاه مراجعه کند و تقاضای پرداخت افت قیمت را داشته باشد. برای آغاز این روند بایستی به دفاتر خدمات قضایی مراجعه و شکایت را تنظیم کرد.

سه: برای دریافت افت ارزش قیمت خودرو، لازم است که درخواست کننده، طبق گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی در ایجاد تصادف رانندگی مقصر نباشد.

چهار: تعیین میزان افت ارزش خودرو با کارشناس است. هر یک از طرفین که به نظر کارشناسی اعتراض داشته باشند باید درخواست کارشناسی مجدد کرده و البته هزینه کارشناسی را پرداخت کنند. طبیعتا در اینجا منظور از کارشناس، کارشناس رسمی دادگستری است.

پنج: هیچ بیمه‌ای تعهد به پرداخت خسارت ناشی از افت قیمت خودرو را ندارد و پرداخت خسارت ناشی از افت قیمت خودرو بر عهده شخص مقصر تصادف است. بنابراین برای دریافت خسارت ناشی از افت قیمت ماشین باید به راننده مقصر حادثه مراجعه کرد .

شش: گفته شده که برخی کارشناسان معیار خودروهای متعارف که در باب خسارت خودرو چند سالی است قانونی شده و در آن همه خسارت خودروهای خارجی از سوی بیمه پرداخت نمی‌شود را در کارشناسی خود داخل کرده و کمتر از حد واقعی، افت ارزش را برآورد می‌کنند. این موضوع را باید با اعتراض اصلاح کرد چرا که این دو موضوع به هم ارتباطی ندارد.

هفت: و در نهایت اینکه در صورت محکومیت به پرداخت هر مبلغی در دادگاه می‌توانید ادعای اعسار کرده و آن را پرداخت نکنید البته به شرط اینکه ادعای اعسار یا به عبارت ساده‌تر، «نداری» شما، برای دادگاه اثبات شود.

 
 
 

منبع (source)

iranjib

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تصادف رانندگی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : خودروی چانگان cs55 را نپرسیدید، سپاس
حامد : باسلام.من هم مثل شمااسفند۱۴۰۳شاهین هستم.یکباردعوت نامه اوتومات اومدقبول نکردم.حالا هم اطلس وسهند.امروزروزآخربودبازم پیام اومد۲روزتمدیدشد.اگه ظرفیت پرشده بوداین پیام نمیومد.خودمن منتظرمیمونم واسه شاهین دستی.یاحذف میشم.یاتحویل میگیرم.یافروش فوق العاده اطلس دادن اون موقع ثبت نام میکنم.لطفن عجله نکنین دوستان
عارف : ادب هم خوب چیزیه که انسان دارا باشه ازش، این چه ادبیاتی هست، باید تاسف خورد
شاهین : اینا چقدر خوبن، تا دو روز دیگه هم خرید اطلس یا سهند رو تمدید کردن گمونم اینا میخان تا میتونن مشتری های شاهین رو کم کنند
غلامرضا لطفی : سلام.رو ماشین هایمای من صاحب قبلیش هدلایت انداخته بود نورپایینش افتضاح بود .پخش میزد و ضعیف.یه بنده خدایی راهنمایی کرد لامپ فابریک بنداز .واقعا نور پایین بعد لامپ فابریک عالی شد.نور بالا هم هدلابت نگه داشتم خطی میزد و کور می‌کرد برا راننده های بی ملاحظه.
مصطفا : ایا به شما سود دیرکرد هم میدن؟ از چه تاریخی محاسبه میشه؟ روزی چند باید بدهند؟ چقدر طول میکشه تا بدهند؟
مهم : همش سیاه بازی هستش گول نخورید مثلا فروش فوری سری قبل که نتونستیم ثبت نام کنیم تا درگاه پیش میریم از اونجا به بعد گیر میکنه و ظرفیتها تو ۵ دقیقه پر میشه
اس ۵ : سلام چه تاریخی بودین؟
شیدا : سلام ساناز خانم باید بریم خارج
امیرs5 : باسلام سند و مدارک رسیده دستم هنوز ماشین تحویل ندادن ثبت نام مهر ماه بوده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهرداد : آول برو کافینت بد اداره پست
حاج علی 110 : سلام سورن دوگانه 30دی تا کی فاکتور شده دوستان لطفاً اعلام بفرمایید خودم 2دی هنوز فاکتور نشدم!
سید : سلام دوستان من سورن دوگانه بودم که تبدیل زدم به سورن تک موتور جدید 10 فروردین موعد تحویل بود که تا حالا خبری نیست ، پدرمون دراومده ماشینمون را فروختیم که تونستیم با این قیمت جدید بخریم ،
207پانو : مشکل از بالاست من سپردم به خدا انقدر پول اسنب دادم اگه نقد میخریدم الان به چه کنم در نمی امدم
رادمر : یا نمایندگی ید کافینت
سایه : منم 27 ام واریز کردم فاکتور نشدم سیستان و بلوچستان
حامد تبدیل به تیوتری : منم همین شرایطو دارم. دوستان تکمیل وجه 12 دی هم فکر کنم امروز فردا فاکتور بشن
دوگانه آبی کبود طرح دوم یکپارچه تحویل 30 دی بخشنامه 4614 : نخیر. افزایش قیمت مشمول کسانی که تکمیل وجه کردند نخواهد شد. البته من که تحویل دی 1402 بودم هم اگر پرداختی های خودم رو به طلا حساب کنم، 150 گرم طلا معادل قیمت روز 506 میلیون پرداخت کردم و کسانی که نوبت زمستان 1402 دارند چون حدود 10 ماه قبل پولشون بلوکه شده هم سود زیادی نکردند
علی : دوستان من امروز تو شهرمون زنجان ی تریلی که حامل خود های 207،دنا،تارا بود دیدم برا شهرهای تبریز بود
علی : یعنی اگر کاهش قیمتی باشه شامل کسانی که ثبت نام کرده‌اند هم می شود