خاطره جهانی، آرزوی ایرانی

 

خاطره جهانی، آرزوی ایرانی

 
انحصارطلبی در همه جای اقتصاد و صنعت ما نفوذ کرده و تلاش افراد معدود در مقابله با انحصارگران که با رانت به فضای انحصاری خود دست یافته اند نیز به اشکال مختلف مورد هجمه قرار می گیرد.
 
بازار انحصاری و مطلق العنان خودرو کشور پیش روی خود تولید خودرو داخلی را دارد و در کنار آن واردات که اولی همیشه مورد تفقد، عنایت و محبت مسئولین از ریز و درشت به بهانه حمایت از تولید و اشتغال قرار گرفته و دومی مانند فرزند مولود ناپدری همیشه مورد هجمه از همه سو؛  و انچه این بین مورد بی توجهی مطلق قرار گرفته است حقوق مردم به عنوان مصرف کننده نهایی.
 
حمایتهای تعرفه ایی، عوارض گمرکی، هزینه اسقاط خودرو، هزینه مالیات ارزش افزوده، هزینه سهم آموزش و پرورش، هزینه سهم محیط زیست، هزینه شهرداری غیر از هزینه اصلی خرید خودرو در مبداء و وضع استانداردهای هشتادو پنج گانه و استاندارد زیست محیطی یورو 6 (قابل اغماض برای داخلی ها) موانعی هستند که حتی در صورت انجام واردات خودرو کم قیمت ترین خودروهای جهانی را به خودروهای با قیمت به شدت زیاد تبدیل کرده و داشتن یک خودرو ارزان قیمت، ایمن، کم مصرف و به روز را برای مردم و خانواده ها تبدیل به آرزویی دست نیافتنی به امید تولید ملی کرده است.
 
تجربه بسیاری از کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که دولت‌ها با آزاد کردن صادرات و واردات، نه تنها از فضای انحصاری عبور کرده‌اند که شرایط رقابت میان خودروسازان داخلی و خارجی را ضمن حمایت منطقی از صنعت خودروسازی خود با اتخاذ سیاستهای مطالعه شده و منطقی بلند مدت انجام می دهند. اما در ایران تمام دولت‌ها در برابر برقراری چنین شرایطی مقاومت کرده‌اند و نتیجه آن اوضاع عجیب و غیرقابل باور بازار خودرو کشور است.
 
بیش از 17 مرجع ذینفع و ذیمدخل در تنظیم بازار و سیاستهای خودرویی فضا را چنان سخت کرده اند که موضوع خودرو به زغالی داغ تبدیل شده که ضمن نیاز مبرم به آن برای گرما و روشنایی به علت عدم مطالعه همه جانبه این موضوع و گفتمان با ذینفعان و ذیمدخلان اصلی و اساسی، هر لحظه این زغال گداخته از دستی به دست دیگری داده شده و آنچه که باقی مانده شعارهای این بین که بیشتر فریاد از سوختگی است تا تحقق هدف.
 
رشد نرخ ارز، برکناری مکرر وزیران، بازگرداندن شورای رقابت و میدان دادن به طرح عجیب قرعه کشی خودرو و سازمان حمایت و شورای اقتصادی سران قوا و ... و طرح های نو به نو گشایشی در طلسم بازار خودرو نداشته و تنها عاملی که توانست قدری آتش موجود در بازار را خاموش کند زمزمه از سرگیری واردات خودرو توسط تمام نامبرده شدگان در بالاست.
 
مجلس هراسان از افزایش قیمت خودروهای داخلی که سالیان متمادی شعار خودکفایی و تولید داخل سر داده بودند و تحت فشار افکار عمومی طرحی را برای ساماندهی آماده و برای اخذ رای به صحن علنی خواهد برد.
 
تصویب و اجرای بخش وارداتی طرح پیشنهادی مجلس به دلایل ایدئولوژیک و فنی بعید به نظر می‌رسد، چرا که به نظر می رسد این ماده از طرح بیشتر برای تزیین خود در پاسخ به مطالبه مصرف کنندگان این ماده را جای داده است که صد البته قابلیت اجرا نخواهد داشت؛ موانعی که سازمان استاندارد، محیط زیست و پلیس راهور ناجا که در شرایط عادی ایجاد می کنند آنقدر فضای واردات را در شرایط عادی سخت می کنند؛که در شرایط تحریمی فعلی در صورت تبدیل شدن این طرح به قانون حداقل یکسال فاصله تا واردات واقعی خودرو را خواهیم داشت.
 
این در حالیست که در موضوع از سرگیری واردات خودرو نیز طبیعتاً برخی از همین نمایندگان، مخالف طرح پیشنهادی و واردات خودرو هستند؛ اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا مجلس، با انحصار بازار خودرو و به طور مثال با پراید ۱۰۰ میلیون تومانی موافق است؟ یا به دنبال حفظ منافع پنهان خود و مسئولین اجرایی در فضای انحصار مطلق خودرویی کشور است؟
 
دولت هم در ردیف های  بودجه سال ۱۴۰۰ رقم ۱,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال به عنوان درآمد از موضوع اخذ عوارض شماره گذاری بر خودروهای وارداتی که اولین بار شماره گذاری می شوند متناسب با میزان آلودگی و ارزش گمرکی آنها لحاظ کرده و همچنین در ردیف ۱۱۰۴۰۲ جدول (۵)درآمدی لایحه بودجه سال آینده برای حقوق ورودی خودرو حدود ۲۰۴۰ میلیارد تومان پیش بینی درآمد کرده است که این منابع درآمدی خبری از گشایش واردات نداشته و صرفاً درآمد حاصل از ترخیص احتمالی ۲۷۸۳ دستگاه خودرو باقیمانده در گمرکات کشور طی سه سال پیش است.
 
یقیناً تولید بدون فشار واردات، افزایش قیمت‌ها را در بازار رقم خواهد زد، اما واردات صرف و بدون تولید هم منجر به از بین رفتن صنعت خواهد شد؛ لذا باید بین این دو تعادل علمی و عملی ایجاد شود.
 
مسئولین مکرراً در ظاهر به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد جولوگیری از واردات و جهش تولید اقتدا و استناد می نمایند. اما این سئوال همچنان باقیست که مگر ایشان مکرر بیان نداشته اند که : ((مسئله‌ی اصل ۴۴ را که تقویت بخش خصوصی و وارد‌کردن بخش خصوصی و سرمایه‌های بخش خصوصی در اقتصاد کشور است ما چندسال پیش مطرح کردیم، همه به‌به و چَه‌چَه کردند، کارهایی هم انجام گرفت؛ امّا خب تحقّقش را نمیبینم؛ من احساس نمیکنم پیشرفت کار را)) و یا (( مدیریّت را با تصدّیگری نباید اشتباه کرد؛ تصدّیگری دولت در امر اقتصاد به ضرر کشور تمام میشود؛ این را ما عملاً در انقلاب تجربه کردیم و میدانیم که تصدّیگری دولت خوب نیست. اصلاً سیاستهای اصل ۴۴ برای این بود که این تصدّیگری انجام نگیرد؛ [پس] آن را بکلّی از حوزه‌ی فکر خارج کنیم، یعنی این مدیریّتی که من میگویم، مطلقاً اشتباه نشود با تصدّیگری در مسئله‌ی اقتصاد)) شاید بتوان نتیجه گرفت که دغدغه اساسا رهنمودهای ایشان نبوده و صرفاً به به و چَه‌چَه ها برای حفظ شرایط انحصاری عده ایی سودجو و فرصت طلب در ذیل شعار جهش تولید، تولید و اشتغال و مضمحل کردن کسب و کار و گرفتاری عده‌ای به عنوان لبیک به فرمایشات ایشان بیشتر مورد نظر انحصارطلبان اقتدارگرا بوده است.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروی ایرانی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
B : سلام تحویل۱۵ مهر کسی خبر داره کی فاکتور میشه
سلام جناب خوب هستین قربان : چه خبر خانواده خوبن سلامتی والده محترم خانم بچه ها راستی چکار کردین وام جور شد؟ اقساطی که سنگین نیست؟ حالا مدارکش میفرستم واست ممنون میشم رفتید مدارک منم تحویل بدین شاید تا قبل از عید نوبت ما هم شد با نیت خیرتون منم خبر سلامتی چی بگم والا همش گرفتار تعمیرات و بازسازی خونم هرچی پس انداز بود خرج کردم واسه نوسازی خونه حالا اگه بشه تا قبل از عید تموم بشه زنده باشی سلام برسونید تشریف بیارید خوشحال میشیم شبتون بخیر خدانگهدار
T8امیر : سلام ۱۵ آبان پلاک شد مدارک ماشینم رسید دستم ولی خدشه تحویل ندادن نمایندی رستمی شیراز
محیا : سلام چطورشما۲ابان شاسی شدید و الان تحویل گرفتید ومن ۲۳مهر پلاک شدم هنو تو مرحله ی حمل هست ؟تی۸مشکی ثبت نام ۲۵خرداد
X5 اردیبهشت : با سلام ثبت نام اردیبهشت هنوز تو تکمیل وجه مونده من نمیدونم چه فرقی هست که بعضیها میگم ما تحویل هم گرفنیم
حسین... : بازهم یک شیرین کاری بی مزه از مزدوران وجیره خوران سایپا! پس شما آشغالهای مواجب بگیر سایپا که سالی چند بار ماشینهای متفاوت از شرکتتون میگیرین بعداز فروش لباسای خودتون و خانوادتون چی چی تون را خرج تهیه پیش پرداخت ماشینتون میکنید؟
مهسا : دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر محب نژاد : J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
حسین : روزی ۷۵۰ هزار تومان
Mr.p : کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایران خودرو : حدود 350 میلیون
حمید33 : سلام 33اتومات قرارداد 2/29 وام و ریختن مدارک اومده.تاریخ تحویل سیستمی 16 مهر بود.که فعلا خبری نیست
رانا : منم تحویل 4بهمن بودم الان شدم 30 بهمن . امروز هم دعوتنامه تکمیل وجه اومد واسم
یاسین : سلام پیام واریز براتون اومد چقدر بوده
سورن دوگانه : سلام ، فاکتور شدم ولی پلاک نشده چند روز طول میکشه پلاک بشه؟
محمد رحیمی : سلام بعد از فاکتور چند روز طول می کشه پلاک شه
قاسم رشیدی : من لیفان 620 1600خریدم بیشتر از 200کیلو بار میزنم داخلش عقب ماشین رو زمین می‌خوابه دلیلش چیه
نیما : سلام برداران وحواله داران عزیزیه تجمع بذاریم سازمان استاندارد که بهانه ایرانخودروتمام بشه مطمئنم ربطی به سازمان استاندارد نداره فقط ما بایدازطرف سازمان استاندارد پیگیری یاتماس بگیریم
حمید x33 cross : پاسخ به مهساfx من تایید لیزینگ 7 تیر تحویلی 17 شهریور مدارکم مشکلی نداره پس چرا وام منو نمیریزه بانک سگ مال شمارو ریخته عجب گیری افتادیم
X33 cvt : سلام دوستان ، کسایی که x33 cvt تاریخ قراردادشون بین اردیبهشت تا خرداد بوده تحویل گرفتن؟ من تقریبا تاریخهای ثبت نامهارو بررسی کردم و از خرداد تا مرداد ثبت نام ایکس33 نبوده . میخوام ببینم اونایی که قبل خرداد ثبت نام کردن تحویل گرفتن؟ میخوام ببینم کی نوبت میرسه به ثبت نامی های بعد مرداد . من تاریخ قراردادم 6شهریور1403 هست و تحویل سیستمی 18دی و همه مدارک هم اومده