برای خودروهای برقی، شعاع حرکتی مهم‌تر است یا سرعت شارژ؟

 

برای خودروهای برقی، شعاع حرکتی مهم‌تر است یا سرعت شارژ؟

 
«ظرفیت پیمایش» و «سرعت شارژ باتری» خودرو الکتریکی دو عامل مهم در خرید وسایل نقلیه‌ی برقی هستند که باید به‌خوبی مدنظر قرار گیرند. در این مقاله، تأثیرگذاری این دو عامل بر خرید خودرو برقی را بررسی می‌کنیم. 
 
بدیهی است که خودروهای الکتریکی موضوع جدیدی نیستند و بیش از یک دهه از زمان دردسترس قرارگرفتن عمومی اولین وسایل نقلیه‌ی الکتریکی می‌گذرد. بااین‌حال، هم‌اکنون خودروهای برقی به‌اندازه‌ای در جامعه جا افتاده‌اند که تغییراتی در زیرساخت‌ها و مقررات دولت‌ها باید رخ دهد. این تغییرات نه در دو سال آینده، بلکه همین امروز باید اعمال شود. دلیل نیاز به تغییر فوری، به‌ویژه در زیرساخت‌ها این است که خودروهای الکتریکی از وسایل نقلیه‌ی مجهز به پیشرانه‌ی احتراق‌داخلی بسیار متفاوت تغذیه می‌شوند و سوخت خود را دریافت می‌کنند و خود را با نیازهای آن‌‌ها باید سازگار کنیم.
 
خودروی برقی بی ام و آی 3 / BMW i3 در خیابان
 
به‌گزارش BMWBLOG، مهم‌ترین نگرانی در بین خریداران جدید و قدیمی خودرو الکتریکی، اضطراب ناشی از میزان ظرفیت پیمایش (شعاع حرکتی) خودرو است. انجام مداوم اعمال ریاضی در ذهن درباره‌ی اینکه چقدر از مسیر برای رسیدن به مقصد یا چقدر از ظرفیت باتری خودرو باقی مانده است و تا نزدیک‌ترین ایستگاه شارژ فاصله چقدر داریم و مدت زمان شارژ خودرو، خسته‌کننده و گاهی ترسناک به‌نظر می‌رسد. بنابراین، نه‌تنها باید زیرساخت‌های خود را برای حمایت بهتر از خودروهای الکتریکی متناسب کنیم؛ بلکه خودمان را نیز با شرایط جدید وفق دهیم و یاد بگیریم چگونه با خودرو الکتریکی رانندگی کنیم و چه نکاتی را هنگام خرید در اولویت قرار دهیم. وقتی نوبت به خرید خودروهای الکتریکی می‌رسد، دو متغیر وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرند: ۱. ظرفیت پیمایش؛ ۲. سرعت شارژ باتری.
 
۱. شعاع حرکتی
 
شعاع حرکتی یا ظرفیت پیمایش تعریف ساده‌ای دارد و به‌طور‌خلاصه، یعنی چقدر می‌توان با هر ‌بار شارژ کامل باتری با خودرو رانندگی کرد. به نظر می‌رسد هم‌اکنون عدد طلایی میزان ظرفیت پیمایش خودروهای الکتریکی ۴۸۰ کیلومتر (۳۰۰ مایل) باشد. اگرچه خودروهایی وجود دارند که می‌توانند مسیر بیشتری طی کنند (خودروهای تسلا و لوسید دارای ظرفیت پیمایش ۴۰۰ مایل هستند) و خودروهایی هم هستند که ظرفیت پیمایش بسیار کمتری دارند (مانند آئودی e-tron و بی‌ام‌و i3)، به‌نظر می‌رسد عدد ۴۸۰ کیلومتر عددی باشد که مشتریان با آن از اضطراب مربوط به ظرفیت پیمایش خودرو برقی رهایی می‌یابند. حتی در خودروهایی با ظرفیت پیمایش ۳۲۰ کیلومتر (۲۰۰ مایل)، مشتریان هنگام رانندگی هنوز‌هم این محاسبات ریاضی را در ذهنشان انجام می‌دهند و این نوع رانندگی تجربه‌ی لذت‌بخشی نیست.
 
۲. سرعت شارژ باتری
 
سرعت شارژ تعریف متفاوتی دارد؛ اما به همان اندازه‌ی ظرفیت پیمایش واضح است. به‌طور‌خلاصه، سرعت شارژ یعنی شارژر چقدر سریع می‌تواند باتری‌ خودرو را شارژ کند. بااین‌حال، درباره‌ی درجه‌بندی سرعت شارژ باتری خودرو متغیرهای مختلفی وجود دارد.
 
 
اولین متغیر حداکثر سرعت شارژ آن است که شرکت سازنده رتبه‌بندی می‌کند. سرعت شارژ معمولا برحسب کیلووات است و بیشتر خودروهای الکتریکی موجود در بازار می‌توانند با سرعت ۱۵۰ کیلووات باتری را شارژ کنند که بسیار مناسب به‌نظر می‌رسد. درحال‌حاضر، هر شارژر کمتر از ۱۰۰ کیلووات کُند و هر شارژر بیش از ۱۵۰ کیلووات بسیار سریع تلقی می‌شود. بااین‌حال، وقتی از شارژر دارای سرعت بیش از ۱۵۰ کیلووات سخن به‌میان می‌آید، دسترسی به ایستگاه‌های ارائه‌دهنده‌ی چنین سرعت شارژی سازگار با خودروهای الکتریکی کاهش می‌‌یابد. بنابراین هرچه سرعت شارژ بیشتر باشد، بهتر است؛ اما انتظار نداشته باشید همیشه بتوانید با چنین سرعتی خودرو خود را شارژ کنید.
 
دومین متغیر نوع شارژری است که می‌توانید استفاده کنید. بعضی اوقات می‌توانید شارژرهای سریع ۱۵۰ کیلووات را در شرایط واقعی پیدا کنید (اکثر ایستگاه‌های سوپرشارژر تسلا از شارژرهایی با سرعت خیره‌کننده بهره می‌برند) و برخی از ایستگاه‌های شارژ خانگی نیز با این سرعت درجه‌بندی می‌شوند. اگر به چنین شارژرهایی دسترسی دارید، عالی است؛ اما همه شارژرهای موجود ۱۵۰ کیلووات نیستند؛ بنابراین حتی اگر خودرو الکتریکی فردی قابلیت شارژ با چنین سرعتی را داشته باشد، شارژر استفاده‌شده ممکن است چنین سرعتی نداشته نباشد. به‌عبارت‌دیگر، نوع شارژر موجود در ایستگاه فرد را ملزم می‌کند خودرو را با سرعت کمتری از توانایی‌اش شارژ کند و البته مدت زمان بیشتری نیز طول خواهد کشید.
 
سومین و مهم‌ترین متغیر درباره‌ی سرعت شارژ، مدت زمان یا دوره‌ی حداکثر سرعت شارژ است. بسیاری از خودروهای جدید شارژر ۱۵۰ کیلووات دارند؛ اما بسیاری از آن‌ها نمی‌توانند با این سرعت برای مدت زمان طولانی شارژ شوند. به‌عنوان مثال، برخی از مدل‌های تسلا از شارژر ۲۵۰ کیلووات بهره می‌برند که هم‌اکنون سریع‌ترین شارژر در بین خودروهای تولیدی به‌شمار می‌روند. بااین‌حال، باتری خودرو برقی فقط برای مدت زمان بسیار کمی می‌تواند با ۲۵۰ کیلووات شارژ شود؛ بنابراین شارژ‌کردن با این سرعت، در‌واقع نمی‌تواند بیش از یک شارژر ۱۵۰ کیلوواتی مدت زمان شارژ را بهبود بخشد. مقاله‌ای در وب‌سایت Car and Driver در این زمینه منتشر شده که مثال خوبی برای آزمایش مدت زمان شارژ سریع سوپرشارژر تسلا است.
 
در اوضاع‌واحوال کنونی، تنها یک خودروساز شبکه‌ی شارژ اختصاصی دارد؛ اما هنوز‌هم امیدوارکننده است. درحالی‌که همه‌ی خودروهای الکتریکی می‌توانند از بیشتر شارژرها استفاده کنند و شبکه‌ی شارژ Electrify America بسیار بزرگ شده است، محصولات تسلا، تنها مدل‌های برقی هستند که می‌توانند از شبکه‌ی سوپرشارژ این شرکت استفاده کنند. به‌دلیل در‌دسترس‌بودن و سهولت استفاده و شارژرهای پرسرعت شبکه‌ی سوپرشارژ، به‌نظر می‌رسد تسلا برتری زیادی از رقبا داشته باشد که باید به میزان زیادی بر تصمیم مشتریان برای خرید خودرو الکتریکی تأثیرگذار باشد.
 
هنگام انتخاب خودرو الکتریکی، باید بدانید بیشتر چه چیزی برایتان در اولویت قرار دارد، ظرفیت پیمایش یا سرعت شارژ. به‌عنوان مثال، فرض کنید برای رفتن به محل کار، مسیر نسبتا طولانی را طی می‌کنید؛ اما در محل شرکت ایستگاه شارژ وجود دارد که می‌توانید از آن هنگام ساعات کار استفاده کنید. در این وضعیت، زیادبودن ظرفیت پیمایش احتمالا مهم‌تر است؛ زیرا مجبورید مسیر طولانی را رانندگی کنید؛ اما تمام روز را هم برای شارژ باتری باید اختصاص دهید. شاید هم رفت‌وآمد زیادی نداشته باشید؛ اما در طول روز اغلب در داخل خودرو خود هستید. توانایی شارژ سریع در هر مکان و هنگام هر توقفی، ممکن است مهم‌تر از مسافت واقعی باشد که می‌توانید با هر ‌بار شارژ رانندگی کنید.
 
آئودی e-tron نمونه‌ی مناسبی از مثال اخیر است. این خودرو ظرفیت پیمایش خیلی زیادی ندارد و در موقعیت واقعی با هر ‌بار شارژ فقط می‌توان مسافت ۳۲۰ کیلومتر را با آن طی کرد. بااین‌حال، e-tron می‌تواند در مدت زمان کمی با سرعت ۱۵۰ کیلووات از حدود ۱۰ درصد SOC (حالت شارژ) تا حدود ۷۰ درصد شارژ شود. این پهنای باند بزرگ با شارژ ۱۵۰ کیلووات است؛ بنابراین مدت زمان واقعی شارژ خودرو کاهش می‌یابد.
 
 
خودرو برقی هیوندای کنا نمونه‌ی مناسبی از مثال اول است. ظرفیت پیمایش این خودرو با حدود ۴۱۵ کیلومتر (۲۵۸ مایل) درمقایسه‌با e-tron بیشتر است؛ اما فقط با شارژر ۷۵ کیلووات شارژ می‌شود. بنابراین، در موقعیت واقعی می‌تواند حدود ۸۰ کیلومتر (۵۰ مایل) مسافت بیشتری طی کند؛ اما سرعت شارژش کمتر است.
 
بدیهی است میزان اقبال مشتریان به خرید این دو خودرو، چندان به‌هم ربطی نخواهد داشت؛ زیرا قیمت آن‌ها در دو دسته کاملا متفاوت است. بااین‌حال، اطلاعات مربوط به نحوه‌ی عملکرد آن‌ها در موقعیت واقعی ثابت می‌کند ظرفیت پیمایش کلی، سرعت شارژ، مدت زمان سرعت شارژ، در‌دسترس‌بودن شارژرها در منطقه‌ی محل زندگی و نوع شارژر آن‌ها، برای تصمیم‌گیری درباره‌ی خرید مهم است.
 
 
درپایان، به‌طور‌خلاصه باید بگوییم اگر به‌دنبال خرید خودرو الکتریکی هستید، فقط به ظرفیت پیمایش کلی آن به‌عنوان شاخصی برای مناسب‌بودن خودرو یا چگونگی تجربه‌ی رانندگی با آن نگاه نکنید؛ زیرا عوامل دیگری نیز در این امر دخیل هستند که ممکن است مهم‌تر باشند. ناگفته نماند تشخیص اولویت اصلی برای خرید واقعا به وضعیت خاص شما بر‌می‌گردد و همه‌ی آن‌ها باید قبل از خرید مدنظر قرار گیرند.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروی برقی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
B : سلام تحویل۱۵ مهر کسی خبر داره کی فاکتور میشه
سلام جناب خوب هستین قربان : چه خبر خانواده خوبن سلامتی والده محترم خانم بچه ها راستی چکار کردین وام جور شد؟ اقساطی که سنگین نیست؟ حالا مدارکش میفرستم واست ممنون میشم رفتید مدارک منم تحویل بدین شاید تا قبل از عید نوبت ما هم شد با نیت خیرتون منم خبر سلامتی چی بگم والا همش گرفتار تعمیرات و بازسازی خونم هرچی پس انداز بود خرج کردم واسه نوسازی خونه حالا اگه بشه تا قبل از عید تموم بشه زنده باشی سلام برسونید تشریف بیارید خوشحال میشیم شبتون بخیر خدانگهدار
T8امیر : سلام ۱۵ آبان پلاک شد مدارک ماشینم رسید دستم ولی خدشه تحویل ندادن نمایندی رستمی شیراز
محیا : سلام چطورشما۲ابان شاسی شدید و الان تحویل گرفتید ومن ۲۳مهر پلاک شدم هنو تو مرحله ی حمل هست ؟تی۸مشکی ثبت نام ۲۵خرداد
X5 اردیبهشت : با سلام ثبت نام اردیبهشت هنوز تو تکمیل وجه مونده من نمیدونم چه فرقی هست که بعضیها میگم ما تحویل هم گرفنیم
حسین... : بازهم یک شیرین کاری بی مزه از مزدوران وجیره خوران سایپا! پس شما آشغالهای مواجب بگیر سایپا که سالی چند بار ماشینهای متفاوت از شرکتتون میگیرین بعداز فروش لباسای خودتون و خانوادتون چی چی تون را خرج تهیه پیش پرداخت ماشینتون میکنید؟
مهسا : دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر محب نژاد : J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
حسین : روزی ۷۵۰ هزار تومان
Mr.p : کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید33 : سلام 33اتومات قرارداد 2/29 وام و ریختن مدارک اومده.تاریخ تحویل سیستمی 16 مهر بود.که فعلا خبری نیست
رانا : منم تحویل 4بهمن بودم الان شدم 30 بهمن . امروز هم دعوتنامه تکمیل وجه اومد واسم
یاسین : سلام پیام واریز براتون اومد چقدر بوده
سورن دوگانه : سلام ، فاکتور شدم ولی پلاک نشده چند روز طول میکشه پلاک بشه؟
محمد رحیمی : سلام بعد از فاکتور چند روز طول می کشه پلاک شه
قاسم رشیدی : من لیفان 620 1600خریدم بیشتر از 200کیلو بار میزنم داخلش عقب ماشین رو زمین می‌خوابه دلیلش چیه
نیما : سلام برداران وحواله داران عزیزیه تجمع بذاریم سازمان استاندارد که بهانه ایرانخودروتمام بشه مطمئنم ربطی به سازمان استاندارد نداره فقط ما بایدازطرف سازمان استاندارد پیگیری یاتماس بگیریم
حمید x33 cross : پاسخ به مهساfx من تایید لیزینگ 7 تیر تحویلی 17 شهریور مدارکم مشکلی نداره پس چرا وام منو نمیریزه بانک سگ مال شمارو ریخته عجب گیری افتادیم
X33 cvt : سلام دوستان ، کسایی که x33 cvt تاریخ قراردادشون بین اردیبهشت تا خرداد بوده تحویل گرفتن؟ من تقریبا تاریخهای ثبت نامهارو بررسی کردم و از خرداد تا مرداد ثبت نام ایکس33 نبوده . میخوام ببینم اونایی که قبل خرداد ثبت نام کردن تحویل گرفتن؟ میخوام ببینم کی نوبت میرسه به ثبت نامی های بعد مرداد . من تاریخ قراردادم 6شهریور1403 هست و تحویل سیستمی 18دی و همه مدارک هم اومده
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : 90روز عادی