دنا دست دوم یا دنا پلاس کارکرده

 

دنا دست دوم یا دنا پلاس کارکرده

 
رپورتاژ - خرید و فروش خودروهای کارکرده در ایران همواره امری مرسوم بوده و بازار خودروهای دست دوم یکی از بازارهای پرکار محسوب می‌شود. در این بین، دو عامل تورم شدید قیمت خودرو در سال‌های اخیر چه نمونه‌های وارداتی و چه تولیدات داخل، همچنین عدم ثبات قیمت‌ها باعث شده که این بازار رونقی بیش از پیش داشته باشد. 
به طور قطع، خرید خودروهای کارکرده داخلی، به دلیل اطمینان از خدمات پس از فروش و تامین قطعات و هزینه نگهداری کمتر بازار بهتری نیز تجربه می‌کنند. در این بین، خودروهایی مانند دنا و دنا پلاس که طی حضور حدود ۷ و ۳ ساله، امتحان خود را در بخش ایمنی و عملکرد و بازده فنی تا حدودی پس داده‌اند و مالک را با آنچه در انتظارش است پیشتر آشنا کرده‌اند، طرفداران بیشتری دارند. اما شباهت‌های موجود بین بعضی از محصولات ایران خودرو مانند دنا و دنا پلاس باعث می‌شود تا خریداران برای انتخاب دچار تردید شوند.
 
تفاوت‌های امکاناتی
 
دنا خروجی سال ۹۳ ایران خودرو است و دنا پلاس که نقش فیس‌لیفت محدود دنا را بازی می‌کند، از سال ۹۶ وارد بازار کشور شد. بنابراین به طور قطع این اختلاف سن در قیمت خودرو تاثیر بسزایی خواهد داشت. ضمن اینکه دنا، به صورت کلی دارای برخی نواقص برقی است که در سال‌های ۹۲ و ۹۳ در برخی محصولات دیگر ایران‌خودرو مانند رانا نیز دیده می‌شد. بنابراین معمولا ارزش در برابر خرید دنا پلاس را بیشتر از دنا می‌دانند. 
 
نکته مهم دیگر اینکه، اگر سراغ خرید دنا پلاس دست دوم دیوار رفته باشید، احتمالا با تناقض بعضی اطلاعات از سوی مالکان موجه می‌شوید. به این ترتیب که برخی مدل‌های قدیمی‌تر مانند دنا پلاس مدل ۹۶ مجهز به سانروف هستند، اما در مدل‌های سال ۹۸ سان‌روف موجود نیست. این نکته را باید از الطاف خودروساز وطنی دانست، که پس از دو سال تولید دنا پلاس با آپشن‌های استاندارد مشخص و برخی برتری‌ها نسبت به دنا، در سال ۹۸، طی اقدامی محیرالعقول، این آپشن‌ها را از نسخه پایه حذف کرده و برای دنا پلاس دو تیپ پایه و فول آپشن تعریف کرد. به این ترتیب، دنا پلاس تیپ ۱، فاقد سان‌روف و ایربگ‌های جانبی بود، اما دنا پلاس تیپ ۲، با ۴ ایربگ و سان‌روف ارائه می‌شد. این دو تیپ در بخش‌های دیگر هیچ تفاوتی را نشان نمی‌دهند.
 
در بخش فنی، دنا و دنا پلاس هر دو از موتور ۱.۶ لیتری EF7 موسوم به موتور ملی بهره می‌برند و یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی. ترمز‌های دنا و دنا پلاس هر دو از بوستر ترمز، ABS و EBD بهره می‌برند و در سیستم تعلیق و فنربندی نیز تفاوتی ندارند. در واقع، هر دو خوردو می‌توان گفت «یک سدان خانوادگی، مناسب رانندگی و استفاده در شهر است و برای کسانی که چندان دنبال قدرت و شتاب و شکل و شمایل اسپرت خودرو نیستند، می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد، گزینه‌ای که آن را باید فیس‌لیفت شده سمند بدانیم».
 
تفاوت‌های ظاهری
 
در بخش طراحی بدنه و ظاهر دنا و دنا پلاس، نمی‌توان منکر چهره جذاب‌تر و به‌روزتر دنا پلاس شد. اما این به‌روز‌تر شدن تنها با آنتن کوسه‌ای، مشکی شدن نوار سپر جلو که زیر جلو پنجره قرار دارد و دی‌لایت در دنا پلاس تامین می‌شود. همچنین در نمای کناری، فرم خطوط حجمی دنا پلاس تغییر کرده و به تعداد آن‌ها افزوده شده است. البته این تغییرات جزئی تنها در بدنه اعمال شده و در داخل کابین دو خودروی کاملا مشابه را خواهیم داشت. تزئینات چوبی جلو داشبورد، فرم خروجی‌های تهویه مطبوع و تزئینات کرومی فرمان، همه و همه مشابه هم هستند. بنابراین حجم اتاق و صندوق بار برابر دو خودرو نیز قابل پیش‌بینی است. 
کیفیت ساخت دنا و دنا پلاس را هم می‌توان یکی دانست. اما از آنجایی که از نظر کارشناسان تولیدات اخیر داخلی افت محسوسی در ساخت دارند، شاید دنای ۶ ساله، از این جهت برخی برتری‌ها را داشته باشد. به شکلی که صدای موجود در کابین با منشا اجزا و ادوات داخلی، در دو خودروی ۶ و ۳ ساله یکی است. بنابراین اگر به سان‌روف و خطوی حجمی کمی پرتعداد‌تر علاقه دارید سراغ دنا تیپ ۲ بروید، در غیر این صورت بین دنا و دنا پلاس تیپ یک، هر کدام را که انتخاب کنید، به یک هدف زده‌اید. 
 

 

 

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , دنا دست دوم






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
1 اردیبهشت : یعنی چی بعد دو ماه تازه ۲۶ تموم شده 27 28 از کجا سر در اورد دیگه
محمد ۳اردیبهشت : منظورم شماره درخواست هست ممنون میشم عزیزان اردیبهشتی شماره درخواست رو بفرستید
اکبر 2 : مدیر عامل سایپا دنیا همینجور نمیمونه وقت شما هم میرسه
محمد ۳اردیبهشت : سلام لطفا اردیبهشتی ها شماره پذیرش رو بفرستید ببینیم چند چند هستیم
شاهین : اگه زودتر میخای تبدیل بزن ولی اگه وسیله زیر پاته تبدیل نزن
مهران : آقا تکمیل وجه 26 اسفند فاکتور شدن- منتها برخی به دلیل واریز وجه در تایم غیراداری بعد از ظهر واریز داشتن که اولویتشون افتاده 27 ام اسفند اونا هستن برخی هم به دلیل خطا و اشکال تراکنش بانکی به 28 اسفند موکول شدن بعد نوبت اردیبهشت هست. اما به دلیل عدم نقدینگی سایپا تامین سانروف میسر نیست و تاریخ مشخصی نداره!
شاهین G : برای تبدیل شاهین G به GL بایستی منتظر دعوتنامه موند یا مراجعه به نمایندگی؟؟
سرباز : منم فوق العاده پذیرش 17ام بودم 1ام مهر تبدیل زدم 9ام فاکتور شد
شاهین جی : برای دریافت پول ضرب العجل تعیین می کنند اما ماشینی که قرار بوده اسفند ۱۴۰۳ تحویل دهند را تا امروز ۱۰مهر هست تحویل ندادند و هیچ راه تماس و شکایتی هم نداریم اخه خدا لعنتتون کنه شما که ماشین ندارید بدید به ما چرا ثبت نامه میزارید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بهمن مضر : چراغ تحویل خودرو روشن شده ، ولی هنوز تحویل ندادن
کلهر : دروود بر شرف همه چت بازی اضافه ممنوع ،هیچ ماشینی پلاک نشده ونمبشه،فقط این گره با اعتراض باز میشه ،شنبه 9صبح تهران زامیاد، هر کی نتونست شهر خودتون درب نمایندگی
کلهر : دوستان هر کسی تونست بره تهران ،هر کی هم نتونست تو شهر خودتون رفیقاتون پیدا کنید برید اعتراض درب نمایندگی ،بزارین سرو صدا بشه کل ایران ،شاید به خودشون اومدن ،شنبه 9صبح
جمشید : من قطعا باید تجمع کنیم
کلهر : سبحان برادر ،برو یه خبر بگیر
ایمان : دوستان پذیرش 23و24 بهمن که فاکتور شدین کسی تحویل گرفته ماشین رو؟؟ چرا خبری از تحویل نیس ؟؟؟هرکی گرفته اعلام کنه لطفا
سورن پلاس موتور جدید : سلام کدام طرح بودین اگر طرح پیش فروش بودین واریزی دعوتنامه نامه چه تاریخ بود
امین.ازنا : سلام.چه مدل سمندی؟برا من اینو نگفتن
سیامک : ما که 198 تومن اسفند 1402 واریز اولیه داشتیم و اسفند 1403 تکمیل وجه کردیم و هنوز هم فاکتور نشدیم چی باید بگیم
Gxr : دوستانی ک جی ایکس طرح مادران فوق العاده اسفند و فروردین هستند +را بزنین ببینیم چن نفریم