آیا خودروهای برقی ایمن هستند؟

 

کلید اشتباه دولت در قفل صنعت خودرو

 
بسیاری تصور می‌کنند ایمنی خودروی الکتریکی کمتر از مدل‌های بنزینی و دیزلی متداول است. در این مقاله به تصورات اشتباه درباره‌ی ایمنی خودروی برقی پاسخ می‌دهیم.
 
بسیاری از دارندگان احتمالی خودروی الکتریکی به دلیل اضطراب ناشی از شعاع حرکتی آن را کنار می‌گذارند؛ اما عده‌ای نگران ایمنی خودرو هستند. به گزارش اتوکار، خودروهای الکتریکی به دلیل استفاده از باتری‌ بسیار قابل اشتعال و پکیج سیستم‌های برقی ولتاژ بالا، به‌راحتی می‌توانند باعث نگرانی خریداران شوند و درک این موضوع آسان است. اما در واقعیت، به لطف طیف وسیعی از امکانات مفید که برای محافظت از سرنشینان و سایر کاربران جاده‌ای استفاده می‌شود، خودروهای برقی به اندازه سایر خودروها ایمن هستند. در این مقاله به برخی نکات درباره‌ی ایمنی خودروی الکتریکی می‌پردازیم.
 
آیا خودروهای برقی در تصادف ایمن هستند؟
 
اول از همه، باید به خاطر داشته باشید که خودروهای برقی طوری ساخته شده‌اند تا از همان مقررات دقیق طراحی و ساخت مشابه نمونه‌های بنزینی و دیزلی برخوردار باشند. اساساً مهندسان خودرو به همان اندازه که زمان صرف ایمن ساختن هرچه بیشتر سایر محصولات می‌کنند، برای خودروهای الکتریکی وقت می‌گذارند و همان فرایند دقیق را برای آن‌ها هم انجام می‌دهند. اکثر تولیدکنندگان نمونه‌های اولیه خودروهای برقی خود را تحت ارزیابی Euro NCAP قرار می‌دهند و  تقریبا همه آن‌ها شبیه مدل‌های مجهز به پیشرانه احتراق داخلی با اندازه مشابه، از نظر عملکرد مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند.
 
استفاده از سازه‌های محکم، مناطق گسترده برای مچاله شدن و کیسه‌های هوا متعدد در خودروهای الکتریکی اطمینان حاصل می‌کند که در صورت تصادف حتی‌المقدور از سرنشینان محافظت می‌شود. درحقیقت با وجود جرم اضافه بسته‌های باتری و نیاز به جذب انرژی بیشتر که در اثر برخورد ایجاد می‌کنند، جای بحث دارد که طراحان خودروهای برقی برای دستیابی به ایمنی بیشتر در محصول مجبورند بیشتر کار کنند.
 
 یکی از موارد نگرانی درباره‌ی خودروی الکتریکی، آتش‌سوزی است. چند سال پیش موج تصادف خودروهای برقی که به سوختن کامل آن‌ها می‌انجامید، باعث ایجاد تنش و نگرانی خریداران جدید این خودروها شد. ممکن است فکر کنید که آتش‌سوزی در خودروهای مجهز به پیشرانه‌ی احتراق داخلی بسیار بیشتر از خودروهای برقی است. درحقیقت به دلیل وجود مادهی اشتعال‌زا مانند بنزین در این خودروها، همه فکر می‌کنند که احتمال آتش‌‌سوزی آن‌ها بسیار بالاتر از مدل‌های برقی خواهد بود؛ اما در واقع خودروی برقی به همان اندازه احتمال دارد بر اثر انفجار دچار آتش‌سوزی شود.
 
در صورت بروز بدترین حالت، بزرگ‌ترین مشکل احتمالی خودروهای الکتریکی، باتری لیتیوم یون است که به‌عنوان فرار حرارتی شناخته می‌شود. اساساً اگر یکی از سلول‌های باتری آسیب ببیند و اتصال‌کوتاه شود، احتمال اینکه الکترولیت قابل اشتعال در داخل آن شعله‌ور شود، بیشتر و بیشتر می‌شود؛ زیرا تمام انرژی ذخیره‌شده را مصرف می‌کند و دمای آن را به بیش از ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌رساند. اگر این گرمای زیاد به سلول‌های همسایه آسیب برساند، می‌تواند باعث ایجاد واکنش زنجیره‌ای شود و در نتیجه صدها یا هزاران سلول  در آتش‌سوزی شدیدتری شروع به سوختن می‌کنند که خاموش شدن آن غیر ممکن است. در چنین شرایطی باید منتظر بمانیم تا ماده واکنش‌دهنده در باتری بسوزد و تمام شود.
 
این فرایند بسیار وحشتناک و خطرناک به نظر می‌رسد ؛ اما جدیدترین نسل خودروهای الکتریکی برای جلوگیری از این وضعیت مهندسی شده‌اند. باتری در ساختاری مقاوم دربرابر تصادف که در پایین‌ترین حالت ممکن در خودرو نصب شده و از مناطق برخورد احتمالی دور است، کاملا محافظت می‌شود. به‌عنوان مثال، پل‌استار از دو سازه آلومینیومی تغییرشکل‌پذیر در دو طرف جلوپنجره مدل ۲ خود که اخیرا به بازار عرضه شده، استفاده کرده است. این سازه‌ها به‌عنوان بلوک‌های SPOC (برخورد شدید از جلو) شناخته می‌شوند و از برخورد چرخ‌های جلو با باتری در هنگام تصادف از جلو پیشگیری می‌کنند.
 
سلول‌های جداگانه توسط مواد پیشرفته تغییر فاز احاطه شده‌اند که به جذب گرما کمک می‌کنند و خطر گرم شدن بیش از حد سلول‌های اطراف را کاهش می‌دهند.
 
با وجود این سیستم‌های برقی ولتاژ بالا، خودروهای الکتریکی به اقدامات خاصی نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که سرنشینان و خدمات اورژانس پس از حادثه شوکه نخواهند شد. بسیاری از خودروهای الکتریکی با ولتاژ ۴۰۰ ولت کار می‌کنند؛ اما پورشه اولین شرکتی بود که تنظیمات ۸۰۰ ولت را استفاده کرد. در این نوع خودروها، هرگونه تماس با کابل‌ها یا سیم‌های آسیب‌دیده می‌تواند تهدیدکننده‌ی زندگی باشد.
 
خوشبختانه خودروهای برقی دارای سیستم‌های ایمنی هستند که در صورت خرابی، باتری را به‌طور خودکار از مدار خارج و جدا می‌کنند. هنگامی که حسگرهای مختلف خودرو تشخیص بدهند که تصادفی رخ داده است، فیوزهای مخصوص آتش‌سوزی منفجر می‌شوند و کابل‌های ولتاژ بالا را قطع می‌کند و به‌طور مؤثر تمام سیستم برقی خودرو را از کار می‌اندازند. بوش، متخصص خودروسازی آلمان، سیستمی توسعه داده است که در هنگام تحریک کیسه هوا، قطعه‌ی (گوه‌ی) کوچکی را به داخل کابل هدایت می‌کند.
 
مطمئناً فقط سرنشینان خودروهای الکتریکی نگران امنیت خود نیستند و عابران پیاده و دوچرخه‌سواران نیز در این زمینه نگرانی دارند. به همه‌ی ما گفته شده است که هنگام عبور از جاده یا خیابان، «توقف کنید، به اطراف نگاه کنید و به صداها گوش بدهید» و این آخرین اقداماتی است که برای پیشگیری از برخورد با خودروهای الکتریکی بی‌صدای در حال نزدیک شدن انجام می‌شود. این امر به‌ویژه در مناطق شهری که سرعت خودرو خیلی زیاد نیست تا بتواند صدای غرش معمول تایر را ایجاد کند، صادق است.  تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که خودروهای برقی ۴۰ درصد بیشتر در تصادفات با عابران پیاده دخالت دارند.
 
 
از تاریخ ۱ جولای ۲۰۱۹ قانونی تصویب شد و ‌اکنون الزام قانونی است که تمام خودروهای الکتریکی جدید باید دارای ساطع‌کننده الکترونیکی صدا باشند. اکثر خودروها دارای دو صداساز هستند که معمولاً در پشت سپرهای جلو و عقب نصب می‌شوند و صدا را با فرکانسی مشابه خودروهای مجهز به پیشرانه‌های احتراق داخلی با سرعت مشابه تولید می‌کنند. این امر به‌ویژه هنگام پارک کردن تأثیرگذار است و هنگام مانور دادن به خودرو، صدای ضعیفی منتشر می‌شود تا عابران پیاده و دوچرخه‌سواران در اطراف از حضور خودرو مطلع شوند.
 
آیا می‌توان خودروی الکتریکی را زیر باران شارژ کرد
چنین سؤالی بسیار معقول است. همیشه به ما گفته می‌شود كه آب و برق با هم سازش ندارند؛ بنابراین طبیعی است نتیجه بگیریم كه هنگام بارش باران، اتصال پیدا کردن با سیستم برقی ولتاژ بالا، منجر به فاجعه خواهد شد. خوشبختانه واقعیت به هیچ وجه تکان‌دهنده نیست.
 
 
دوشاخه شارژ الکتریکی و پریز داخل خودرو با دقت طراحی شده‌اند تا از نفوذ آب یا ذرات خاک به داخل مدار برقی و سیم‌کشی اطمینان حاصل شود. ایستگاه‌های شارژ نیز خود از این نظر مقاوم هستند. از همه مهم‌تر، شارژر و سیستم‌های پردازنده خودروی الکتریکی بسیار پیشرفته هستند و تا زمانی‌که تعدادی بررسی‌ انجام نشود (از جمله اینکه در اتصالات آب وجود دارد یا نه)، برق به داخل خودرو جریان نمی‌یابد. به‌طور خلاصه، می‌توان بدون هیچ نگرانی درباره‌ی آب‌و‌هوا، با اطمینان خودروی الکتریکی را به شارژر وصل کرد.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروی برقی , ایمنی خودروی برقی , امنیت خودروی برقی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 62 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارانتینو : آقا رضا تهران هستم
وکیل دادگستری : در جواب آقای امیرمحمد بله دعاوی مالی کمتر از ۵۰ میلیون تومان در دادگاه صلح قطعی هست ولی شما چند موضوع رو توجه نفرمودید و شاید اطلاعات حقوقیتون کامل نباشه عزیز . اولا : من تاکید به دادخواست در دادگاه صلح نداشتم و ندارم بر اساس میزان خسارتی که متصور می توان بود باید دعوی را در دادگاه صلح و یا دادگاه مطرح نمود . مثلا اگه یکماه یا کمتر شرکت تاخیر در تحویل داره خب این کمتر از ۵۰ میلیون میشه . اگه بیشتر از دوماه باشه احتمالا بیشتر از صد میلیون و در دادگاه عمومی حقوقی ، دقت کنید همونطور که گفتم این خسارت عدم تحویل خودرو از زمان پلاک شدن تا تحویل هست . ثانیا : اگه دقت کرده باشید این خواسته را من نوشتم علی الحساب و با جلب نظر کارشناس : پس میزان تقوم خسارت من ملاک نیست صرفا بابت این هست که در دعاوی مالی که میزان ان مشخص نیست خواسته باید تقوم بشود و چون علی الحساب و با جلب کارشناس هست ملاک نهایی نظریه ی قطعی کارشناسی هست و وقتی میزان خسارت با کارشناسی قطعی شد شما باید ما به تفاوت هزینه دادرسی رو بر اساس مبلغ باطل کنید و دادگاه حقوقی یا دادگاه صلح هم بر اساس همون مبلغ کارشناسی رای میده
وکیل دادگستری : در جواب آقای امیرمحمد بله دعاوی مالی کمتر از ۵۰ میلیون تومان در دادگاه صلح قطعی هست ولی شما چند موضوع رو توجه نفرمودید و شاید اطلاعات حقوقیتون کامل نباشه عزیز . اولا : من تاکید به دادخواست در دادگاه صلح نداشتم و ندارم بر اساس میزان خسارتی که متصور می توان بود باید دعوی را در دادگاه صلح و یا دادگاه مطرح نمود . مثلا اگه یکماه یا کمتر شرکت تاخیر در تحویل داره خب این کمتر از ۵۰ میلیون میشه . اگه بیشتر از دوماه باشه احتمالا بیشتر از صد میلیون و در دادگاه عمومی حقوقی ، دقت کنید همونطور که گفتم این خسارت عدم تحویل خودرو از زمان پلاک شدن تا تحویل هست . ثانیا : اگه دقت کرده باشید این خواسته را من نوشتم علی الحساب و با جلب نظر کارشناس : پس میزان تقوم خسارت من ملاک نیست صرفا بابت این هست که در دعاوی مالی که میزان ان مشخص نیست خواسته باید تقوم بشود و چون علی الحساب و با جلب کارشناس هست ملاک نهایی نظریه ی قطعی کارشناسی هست و وقتی میزان خسارت با کارشناسی قطعی شد شما باید ما به تفاوت هزینه دادرسی رو بر اساس مبلغ باطل کنید و دادگاه حقوقی یا دادگاه صلح هم بر اساس همون مبلغ کارشناسی رای میده
مجید : مجموع تولیدات شاهین سایپا از سال ۱۴۰۰ لغایت خرداد ۱۴۰۴ کلا ۱۵۷۰۰۰ دستگاه بوده.....واقعا این حجم از بی عرضگی شرم اوره
شرمنده : الان واقعا کسی هست بخواد برای ادم این کارو کنه همه اتفاقا خوشحال میشن از تاخیر میگن چرا ثبت نام کردی اصلااا کاش قبلش مشورت میکردی حالا هم بشین تا شاید ماشینتو تحویل دادن
J7 : سلام آره .متاسفانه منم شهرستانم اگر بخواهم بیایم تهران یک روز زمینی راه هست . شما تهرانی ها با دوستانتون برید .دستتون درد نکنه
تاخیر در تحویل : دوستان میشه اصلا ماشین آماده نباشه و شرکت فقط جهت در رفتن از سود تاخیر تا مرحله پلاک پیش بره یا نه تو مرحله پلاک شدن ماشین حتما باید رویت شه؟ شماها متاسفانه پایه نیستید و بیشترتون شهرستان هستید میرفتیم نمایندگی تهران فیلمشونو پخش میکردیم
رضا : سلام بزرگوار کدوم شهر هستین
شاهین : واقعا تا ۹/۲۴فاکتورشده بابا اینجا هرکس ی چیزی میگه
X5 تبدیلی اجباری : سلام دوست عزیز تحویل سیستمی شما با ۹۰ روز کاری میشه آخر تیر که با تاخیر کمه شرکت روی j4 احتمال زیاد آخر شهریور تا اون موقع هم بیخیال باش
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیر انوری : سلام میثم چه خوب ! من سورن دوگانه 31 اردیبهشتم هنوز خبری نیست مابه التفاوت هم واریز شده تبدیل به 100 لیتر هم زدم.
منبع معتبر : عزیز باید حضوری بری سایپا پیگیری کنی قبلا یکی از دوستان رفته بود نماینده راهنمایی رانندگی مستقر تو شرکت سایپا کارشو راه انداخته بود
حامد : دوستان کسی میدونه بر چ اساسی فاکتور میکنن
وحید : الکیه، برای منم شده بود، چند روز بعد خودبخود رفت، ایراد سیستمه
حامد : دوستان کسی میدونه بر چ اساسی فاکتور میکنن
پانا تیر : اگه مذاکرات به نتیجه برسه ، امکان واردات خودرو و حضور شرکتهای خودرو سازی خارجی فراهم میشه و قیمت ها حداقل در سطح بازار کاهشی خواهد شد
رانا تیر 1404 : اینکه دعوت نامه های تکمیل وجه رانا پلاس تاکنون ارسال نشده، یه مقدار غیر طبیعی است. معمولا ایران خودرو حدود 90 روز زودتر از زمان تحویل، مبالغ تکمیل وجه را دریافت می کرد اما برای راناپلاس تیرماه تا امروز که نهم خرداد هست اینکار رو نکرده . و اگر هم تو این چند روزه بیاد بین 10 تا 14 روز زمان برای تکمیل وجه میگزارن البته این موضوع به نفع مشتری است چرا که مبالغ تکمیل وجه را دیرتر به ایران خودرو واریز میکنه اگر کسی تجربه ای در این خصوص داشت بفرماید
حمید تحویل مرداد : سلام.همه باید کرده باشند حتی تو بخشنامه نوشته اگر نکنید تحویل خودرو به تعویق می افتد
کوییک آر اس : چه فرقی داره ، همشون یکیه
دنا 6 دنده مرداد : سلام دنا 6 دنده تحویل 31 مرداد شرایط تبدیلش برام فعال شده اما برای تبدیل هیچ ماشینی نشون نمی ده کسی تجربه تبدیل داره راهنمایی کنه ممنون میشم