از راه اندازی مراکز تحقیق و توسعه تا تولید نخستین خودرو با طراحی ایرانی

 

از راه اندازی مراکز تحقیق و توسعه تا تولید نخستین خودرو با طراحی ایرانی

 
در نیمه دهه 90 دولت کره جنوبی حمایت خود از صنایع خودروسازی را بر موضوع انتقال فناوری و دانش خودروسازی به داخل کره متمرکز کرده بود صنایع خودروسازی کره را شرکت های نوپایی تشکیل می دادند که می خواستند با شرکت های خودروسازی خارجی که برخی حدود 100 سال سابقه داشتند، رقابت کنند و این مهم جز با سرمایه گذاری سنگین در بخش تحقیق و توسعه امکانپذیر نبود.
 
در این راستا دولت کره جنوبی بورسیه های ویژه ای را در اختیار دانشجوهایی که می خواستند در رشته مهندسی خودرو تحصیل کنند، قرار داد.
 
جدا از این دولت کره کمک هایی را برای شرکت هایی که می خواستند مراکز تحقیق و توسعه تاسیس کنند، در نظر گرفت. شرکت هیوندایی نخستین شرکتی بود که در این زمینه قدم پیش گذاشت. او ابتدا یک مرکز تحقیق و توسعه مجهز در داخل کره و نزدیکی سئول بنا گذاشت.
 
سپس برای اینکه بتواند از توان مهندسان خارجی که حاضر نبودند برای کار به کره بیایند نخستین مرکز تحقیق و توسعه خود را در اروین کالیفرنیا تاسیس کرد. مهندسان شاغل در این مرکز نخستین مدل مفهومی خود به نام HDC1 برای هیوندایی ساختند که موفقیت بزرگی برای این شرکت بود. مدت کوتاهی بعد هیوندایی از دومین مدل مفهومی خود به نام HDC2 پرده برداشت و بر اساس آن هیوندایی تیبرون را در سال 1996 به بازار عرضه کرد که نخستین قدم جدی این شرکت برای حضور در بازار خودروهای کوپه بود.
 
در این شرایط که هیوندایی موفق شده بود مدل های مفهومی متعلق به خود را طراحی کند بقیه شرکت های کره ای نیز مدل های جدیدی را بر مبنای فرمول قدیمی تولید عرضه کردند. شرکت سانگ یانگ همکاری با شرکت دایملر بنز آلمان را آغاز کرد و در این راستا ابتدا از نسل نخست موسو و سپس از نسل دوک کوراندو پرده برداری کرد. این خودروها که توسط یک طراح انگلیسی به نام کین گرینلی طراحی شده بودند از دو موتور 2300 و 3200سی سی شرکت مرسدس بنز استفاده می کردند.
 
سانگ یانگ همچنین یک مدل خودروی لوکس به نام چیرمن را معرفی کرد که بر اساس پلتفرم مرسدس بنز سری E در دهه 80 طراحی شده بود. چیرمن به نوعی اولین تلاش شرکت های خودروسازی کره ای برای تولید اتومبیل های لوکس بود.در سال 1373 شمسی کان هی لی مدیرعمل هلدینگ سامسونگ تصمیم گرفت تا کار خودروسازی را آغاز کند. هلدینگ سامسونگ تا پیش از آن در صنایع الکترونیکی و کشتی سازی فعالیت می کرد و برای شروع کار خودروسازی تصمیم گرفت تا با شرکت ژاپنی نیسان همکاری کند اما از ابتدا مشکلاتی برای شرکت سامسونگ موتور به وجود آمد و باعث شد نخستین خودروهای این شرکت 4 سال بعد وارد بازار شود.
شرکت دوو نیز نسل دوم ریسر به نام دوو سی یلو یا نکسیا را بر اساس پلتفرم اوپل کادت تولید کرد. دوو همزمان با عرضه این خودرو در کره تولید آن در چند کشور از جمله ازبکستان، رومانی، مصر، لهستان و ایران را آغاز کرد.
مونتاژ این خودرو را در ایران شرکت صنایع خودروسازی کرمان بر عهده داشت این شرکت که تا پیش از آن محصولات دوو را وارد می کرد با توجه به معافیت هایی که دولت ایران برای واردات خودرو به صورت قطعات منفصله در نظر گرفته بود، تصمیم به تولید محصولات دوو در ایران گرفت.
 
روند ساخت کارخانه های این شرکت از سال 1373 در بم آغاز و نخستین سی یلوهای تولیدی در ایران در سال 1375 به بازار عرضه شدند. در همین زمان شرکت ایران خودرو مرکز تحقیق و توسعه خود را تاسیس کرد یک سال هم مرکز تحقیق و نوآوری صنعتی شرکت سایپا افتتاح شد.
 
افتتاح این مراکز به این معنا بود که مدیران صنایع خودروسازی ایران هم متوجه شدند که نبود بخش تحقیق و توسعه یکی از نقاط ضعف خودروسازی در ایران است و حالا با تاسیس این مراکز به دنبال از بین بردن این مشکل بودند اما توجه خودروسازان ایرانی در این بخش به هیچ عنوان قابل مقایسه با خودروسازان کره ای نبود و با این که طی سال های بعد شرکت های ایرانی در بخش تولید به شدت رشد کردند اما سرمایه گذاری چندانی در بخش تحقیق و توسعه انجام ندادند به همین دلیل فعالیت این مراکز همواره به ایجاد تغییراتی جزیی در خودروهای تولیدی این شرکت ها محدود شد. شاید به جرات بتوان گفت یکی از دلایلی گه باعث اختلاف میان خودروسازان ایران و کره شد اعتقاد مدیران خودروسازی کره به موضوع تحقیق و توسعه و سرمایه گذاری سنگین در این بخش بود در حالی که در مقابل مدیران صنایع خودروسازی ایران سرمایه گذاری در این بخش را اسراف منابع می دانستند.
 
نخستین محصول مرکز تحقیقات ایران خودرو پژو آردی بود. ایران خودرو به دنبال گسترش سبد محصولات خود بود و در نظر داشت خودرویی ارزان تر از پژو 405 تولید کند و در حدود قیمت پراید عرضه شود. به همین دلیل با جلب موافقت شرکت پژو و همکاری مهندسان این شرکت فرانسوی قوای محرکه پیکان را بر روی بدنه 405 گذاشت.
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , محصولات کیا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی : باسلام شاهین جی تکمیل وجه ۲ اردیبهشت تبدیل به جی ال ۱مهر فاکتور ۶ مهر پلاک ۹ مهر دیروز چراغ تحویل روشن شد امروز تحویل گرفتم انشاالله قسمت همه واقعا واسه استفاده منتظر موندن برای یک سانروف ارزش نداره واما نقاط قوت ماشین صندوق عالی .فرمان عالی کلاج و ترمز عالی .داخل کابین فوق العاده جادار و نسبت به دنا و رانا تارا ۲۰۷ و از نظر سیستم تعلیق هم خوب نقاط ضعف صدای موتور تو دور موتور بالای ۳ هزار داخل کابین و متریال داخل هم ضعیف .ولی در کل به نسبت قیمت میشه گفت بهترین ماشین هست تو رنج خودش
شاهین جی ال : سلام دوستان این پیام چیه برا من اومده؟ خودم شاهین جی ال تحویل آبان امسال هستم : مشتری گرامی، دعوتنامه تکمیل وجه خودروی کوییکS با استاندارد 85 گانه و SBR شما به شماره پذیرش صادر گردید لطفا جهت تکمیل فرآیند خرید خودرو به نمایندگی ثبت نامی و یا به سایت فروش اینترنتی به آدرس saipa.iranecar.com مراجعه فرمایید . جهت تخصیص خودرو ، احراز سکونت شما از طریق سامانه سخا به آدرس sakha.epolice.ir و ارائه تصویر(پرینت) تاییدیه سامانه سخا دارای سطح تایید پست، به نمایندگی همزمان با تکمیل فرآیند خرید الزامی می باشد . ضمنا شما می توانید هنگام تکمیل وجه خودرو بسته آپشن استاندارد و کارت طلائی دلخواه خودر را انتخاب نمایید (برای اطلاع از بسته های آپشن و کارت طلایی به سایت www.saipayadak.org مراجعه فرمایید ) لغو 11
الناز : خرداد 402 شاهین جی ثبت نام کردم دیماه 1403 اجباراتبدیل زدم شاهین جی ال 289پرداخت کردم تحویل افتاد هفته آخر ابانماه. امروز پیامک تکمیل وجه برای کوییک اومده از این عالی تر نمیشه بعد این همه انتضار دست سایپا درد نکنه !واقعا متاسفم که تو این شرکت ثبت نام کردم .اگه پول واریز نکرده بودم انصراف میدادم.،😔😔
مهدی : داداش حتما برات پیامک تبدیل اومده و ندیدی چون منم تحویل هفته چهارم مرداد بودم و واریز اولیه هم ۳دی پارسال بود.۱۸خرداد پیام تبدیل به جی ال اومد قبول کردم و تکمیل وجه کردم و ۱۳شهریور ماشینمو تحویل گرفتم
شاهین جی ال خرداد : اوووو کجای کاری داداش هنوز تبدیلی های خرداد تا 20خرداد رو فاکتور کردن گفتن تبدیلی های خرداد زیاده و تا آخر پاییز فقط تبدیلی های خرداد فاکتور میشن چون علاوه بر تبدیلی ها اونایی که از اول جی ال ثبت نام کردن و اونایی که فوق العاده جی بودن و پارسال کل پول رو واریز کردن الان اگه تبدیل بزنن فوری فاکتور میشن . شما احتمالا زمستون فاکتور بشی
امیر : من ۲۱ خرداد تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده
شاهین جی ال : دوستان این پیام الان برا من اومده جریانش چیه؟ در حالی که خودم شاهین جی ال تحویل آبان هستم و نصف پولو پارسال دی ماه پرداخت کردم : مشتری گرامی، دعوتنامه تکمیل وجه خودروی کوییکS با استاندارد 85 گانه و SBR شما به شماره پذیرش صادر گردید لطفا جهت تکمیل فرآیند خرید خودرو به نمایندگی ثبت نامی و یا به سایت فروش اینترنتی به آدرس saipa.iranecar.com مراجعه فرمایید . جهت تخصیص خودرو ، احراز سکونت شما از طریق سامانه سخا به آدرس sakha.epolice.ir و ارائه تصویر(پرینت) تاییدیه سامانه سخا دارای سطح تایید پست، به نمایندگی همزمان با تکمیل فرآیند خرید الزامی می باشد . ضمنا شما می توانید هنگام تکمیل وجه خودرو بسته آپشن استاندارد و کارت طلائی دلخواه خودر را انتخاب نمایید (برای اطلاع از بسته های آپشن و کارت طلایی به سایت www.saipayadak.org مراجعه فرمایید ) لغو 11
حسین : ادمین جان چرا پیامهای منو ارسال نمیکنی؟؟؟ مشکلت با من چیه؟؟؟؟
X5 : X5کرج ثبت نامت کی بوده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آرمان : سلام ایرادش چی بود
علی رضا : بابا آخرش تحویل میدن،برید پی زندگیتون،تو مجازی خودتون گول نزنید،اینجا هیچی نیست جز دروغ
فوق العاده : هرکسی که به دروغ بیاد و تاریخ فاکتور شدن و شماره پذیرش فیک بزاره، بره دی ان ای بده پدر واقعیشو پیدا کنه
ممد : فقط اونایی که نقد ثبت نام کردن و درک نمی کنم .لامصب بیرون می تونستی ارزون تر از کارخونه پیدا کنی 😂
اطلس اذر : سگ شاه شرافتش از مدیران سایپاخیلی بیشتره تمام.
207 سقف فلز : سلام از دوستان کسی هست تحویل آذربایجان غربی ارومیه باشه ببینیم چند نفریم
محمودی : وقتی خط تولید نیسان آبی متوقف شده و دیگه تولید نمیشه تکلیف مایی که پولمون رو دادیم نیسان ثبت نام کردیم و هنوز ندادن ماشینمون رو چیه؟؟
کوییک GXL تحویل مرداد ماه : کوییک GXLها امروز کسی فاکتور نشد؟؟؟ خسته شدیم بخدا؛ خدا خسته ات کنه مدیر سایپا
ساینا : دروغ نمیگن، سایپا سایتش روزانه بروزرسانی نمیشه دلیلش اینه که میگه تا 24 بهمن فاکتور شده
حسین کوییک اس : من هم 22 تیر تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده