توافق با چین سکوی پرتاب صادراتی صنعت قطعه / انتقال فناوری برگ برنده توافق

 

توافق با چین سکوی پرتاب صادراتی صنعت قطعه / انتقال فناوری برگ برنده توافق

 
بندهای خودرویی توافق 25 ساله ایران و چین در حالی به امضا رسیده که صنعت خودرو و قطعه تجربه تلخ ترک شرکای خارجی و سرمایه گذاری های از دست رفته را دارد و امیدوار است این تجربیات در توافق جدید مورد توجه قرار گرفته و بتواند به برگ برنده ای برای صنعت خودرو تبدیل شود.
 
انتقال دانش فنی که یکی از بندهای این سند به شمارمی رود فعالان صنعت خودرو و قطعه را امیدوار می کند تا با تکیه بر این بند و تعیین ضمانت اجرایی، بتوان از تجربیات بزرگترین خودروساز جهان درس گرفت اما در عین حال بر داشتن نگاه تخصصی و کسب منفعت دو طرفه نیز تاکید می شود.
 
امید رضایی، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با تاکید بر این که هر تعاملی با کشورهای توسعه یافته در زمینه صنعت و اقتصاد می تواند کمکی برای سرعت بخشیدن به موضوع توسعه در کشور باشد، می گوید: اگر از منظر سرمایه گذاری به این موضوع نگاه شود به طور قطع دو سویه خواهد بود و اگر آورده ارزی به کشور داشته باشد می تواند کمک بزرگی باشد ضمن آن که ارتقای توان فنی نیز می تواند منجر به صادرات شود.
 
وی می افزاید: به نظر می رسد در توافق 25 ساله ایران و چین قطع به یقین بر اساس آن چه عنوان شده، عمل شود دستاوردهای زیادی برای صنعت خودرو و قطعه به همراه خواهد داشت اما اگر این قرارداد نیز همانند سایر قراردادهای منعقد شده گذشته در قالب حرف باقی بماند و با ایجاد هرمشکلی یک طرف قرارداد از توافق خارج شود، نه تنها ثمره ای به همراه ندارد بلکه سرمایه گذاری و زمان نیز از دست خواهد رفت بدون این که نتیجه مطلوبی حاصل شود.
 
این فعال صنعت قطعه با بیان این که آن چه در این توافق مهم به نظر می رسد دو طرف توافق باید با نگاه ویژه و تخصصی این توافق را به سرانجام برسانند، تصریح می کند: این که در جزییات سرفصل های توافق در زمان مذاکره امکان انعقاد یک توافق حرفه ای وجود داشته باشد در اختیار دو طرف مذاکره است و هر سمت که حرفه ای تر باشد به طور قطع مزایای بهتری برای خود تعریف می کند، اما اگر توافق غیر حرفه ای انجام شود همراه با زیان هایی خواهد بود.
 
رضایی با اشاره به توافقات خودرویی در گذشته اظهار می کند: پیش از این توافق های خودرویی با شرکت های اروپایی و حتی چینی ها منعفقد شده بود که می توان گفت از هیچ کدام از این قراردادها نتیجه مطلوب حاصل نشد و در صورت بروز مشکل به راحتی فسخ یک طرفه قرارداد انجام شد بنابراین این امیدواری وجود دارد که از تجربیات گذشته  برای توافق های آینده درس بگیریم و قراردادها را به گونه ای منعقد کنیم که این اشتباهات دست کم دوباره تکرار نشود.
 
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی ادامه می دهد: ایران تمام تلاش خود را برای باقی ماندن در توافق 5+1 انجام داد اما تصمیمات سایر کشورها این موضوع را تحت الشعاع قرار داد و 4 کشور دیگر نیز به تبعیت، دست به اقدام جدی نزدند به طوری که در حدود 5 سال از وقت خود را برای حفظ برجام تلف کردیم.
 
وی با اشاره به نقدهای وارده به توافق ایران و چین می گوید: با این حال بنده نظر مساعدی نسبت به این توافق دارم چرا که نگاه فعلی به چین در گذشته نسبت به اروپا وجود داشت و در تلاش برای ایجاد تعامل با هدف توسعه صنعتی و اقتصادی بودیم اما اتفاقی صورت نگرفت و تاثیری در اقتصاد نگذاشت بنابراین حال که فرصتی ایجاده شده باید از این فرصت به درستی استفاده و آن را به سکوی پرشی تبدیل کرد تا بخشی از اتفاقات گذشته پوشش داده شود بنابراین این توافق در صنعت خودرو و قطعه ارزشمند است.
 
رضایی در تشریح این ارزشمندی اظهار می کند: از آن جا که کشور چین بزرگترین تولیدکننده خودرو در جهان به شمار می رود و در زمینه تیراژ خودروهای برقی نیز گوی سبقت را از سایر رقبا ربوده بنابراین چه در صنعت قطعه و خودرو و چه صنایع دیگر، نمی توان به چین نگریست و او را یکی از بازیگران اصلی ندید زیرا این کشور در حوزه صنعت حرف زیادی برای گفتن دارد.
 
او با تاکید بر استفاده درست از این ظرفیت تصریح می کند: چین در زمان ورود به حوزه خودرو مشوق های خوبی برای شرکت های خارجی در نظر گرفت و از آن ها حمایت کرد اما اکنون به میزانی که خودروی چینی در این کشور به تولید می رسد، خودروی خارجی تولید نمی شود البته امیدوارم این سیاست در مورد ایران اعمال نشود و به جای این که خودروهای ایرانی امکان صادرات پیدا کند و قطعه سازی تقویت شود، بازار ایران به بازاری برای خودروهای چینی تبدیل شود بلکه باید منافع دو طرف در این قرارداد دیده شود.
 
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در پایان تاکید می کند، به نظر می رسد این فرصت، فرصت بسیار مناسبی باشد تا با وجود تهدیدها و محدودیت هایی که از اروپا و آمریکا اعمال شد و اشتغال زیادی از دست رفت، می توان فرصتی برای افزایش اشتغال و تولید باشد و اگر انتقال فنانوری در زمینه صنعت خودرو صورت گیرد تاثیر خود را بر صنعت قطعه گذاشته و قطعه سازان از این شرایط منتفع خواهند شد و می توان با استفاده از این شرایط به معنای واقعی قطب سوم خودروسازی را ایجاد کنیم که عمدتا قطب صادراتی باشد تا ارزش افزوده بیشتری ایجاد کند و ارزآوری برای کشور داشته باشد در این صورت دو طرف منتفع خواهند شد.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , توافق با چین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مسعود : سلام بنده پارسال 30 دی 282میلیون برایGLثبت نام کردم تحویل را هفته چهارم دی امسال زده لطفا کسی میدونه چقدر دیگه باید پرداخت کنم ممنون میشم جواب بدید
شاهین جی ال : تبدیل شاهین جی به جی ال تبدیل ۲۶ خرداد همچنان منتظر فاکتور لعنت بهت سایپا که باید توی هوای سرد با تاکسی برم سرکار بر باعث و بانیش لعنت
ناشناس : این هم وضعیت خودرو شاهین جی ال واستون گذاشتم که منتظر فاکتور تحویل نام خودرو :شاهين GL با ترمز ESC و SBR رنگ :سفيد پلاک :0 کد نمایندگی : نام نمایندگی : شماره پذیرش : تاریخ پذیرش : شماره درخواست : وضعیت : آماده تخصيص توضیحات شماره گذاری : تاریخ ارسال مدارک : تاريخ ارسال به بانك : 0 وضعیت پرونده مشتری : عدم نقص پرونده
شاهین GL : برادر من جی ال هارو میگم بحث جی ها جداس اونا واقعا بنظرم باید برن سایپا اتیش بزنن کجای دنیا پول کامل میدی ی سال ماشین نمیدن و ارع متاسفانه مردم ما فقط پشت چراغ قرمز پشت همن
J7 خرداد : سلام ما هم مثل شما منتظر هستیم ،فکر کنم اوایل آذر بیاد
ناشناس : اینطور که از شواهد معلوم هست اگه شاهین جی ال نده به ضررخوده شرکت خودرو ساز هست شاهین سی وی تی تبدیل به شاهین جی ال کرده الان نزدیک دوماه داره میشه از تکمیل وجه شاهین جی ال -290 مهر 402 برای شاهین سی وی تی که پیامک دعوتنامه تکمیل وجه که هفته چهارم اسفند ماه 403 نیومد اون هم بعداز 3 سال پیامک تبدیل به شاهین سی وی تی 9 مهر 404 دعوتنامه تکمیل وجه شاهین جی ال اومد 12 مهر تکمیل کردم سخا تحویل نمایندگی دادم توی املاک و اسکان ثبت کد پستی ادرس برای صدور بیمه نامه نه از فاکتور خبری هست نه تحویل همچنان منتظر فاکتور تحویل
نازنین۱ : بله پیامک تبدیل به جی ال امد باید مرداد میومد اما نیومد ۸ آبان تبدیل امد اما هنوز خبری از فاکتور نیس
سلمان : دوست عزیز اول اینکه از زمان تکمیل وجه تا دادن خودرو بالای یک سال میشه شایدم دو سال. چون من سال گذشته آذر ماه تکمیل وجه کردم و هنوز هیچ خبری نیست. دوم اینکه سود تاخیر حداقل هجده ماه باید بگذره اونم یه مبلغ ناچیزی میدن. و در آخر این مردم با هم متحد نیستن هر کسی یه حرفی میزنه وحرف با عملشون زمین تا آسمون فرق داره. مسولین شرکت سایپا هم خوب این موضوع میدونن. پس الکی خودتو ناراحت نکن تنها کاری ازت بر میاد که تا هفت نسل بعدت نزاری سمت سایپا بیاد. وگرنه شلش کن
X5 سوم خرداد : ضمنا در تکمیل پیام اولی ام ؛ تحویل آذرماه هست 09/30 طبق قرارداد . البته بااین تفاسیر و بدعهدی ها همون بهمن ماه باید انتظار تحویل خودرو رو داشت .
شاهین GL : دوستان باید تجمع کنیم این سایپا از زمان تکمیل وجه تا تحویلش 6 ماهه سود تاخیر هم ی ساله نداده به مشتری هاش دل خوش نکنین بش جان خوتون جدی‌ بیاین تجمع کتیم دوباره مثل پارسال میشه که گفتن زمستان 1403 ولی شد 1404 می بینی چند وقت دیگه میگه زمستان 1405
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا پیش . تک : تکمیل 11 شهریورم کی فاکتور میشه .
دوگانه مرداد قم : من هم تو قم از دو نفر که داشتن پرسیدم تحویلی برج 2بودن تازه تحویل گرفتن والا آدم میمونه وضعیت چطوره
پانا دستی،سی دی : چیزی تو دعوت نامه مشخص نیست نوشته تا 90 روز پس از تکمیل وجه
خیروبرکت : کجایید دوستانی که نیسان اکستند خریدار بودن به قیمت 1200 حالا بخرین نه زیر قیمت کارخانه هم گیر میاد گفتن که این ماشین رنگش بده. هرکه خریده مشتری اول و آخرش خودش هست فقط برای استفاده خودش هر که میخا. خوبه
اسی آبان ک : تو گوگل تایپ کن پیگیری وضعیت خودرو مشتری سایپا و اطلاعات رو وارد کن
دنا مشکی رینگ 30 مهر : سلام من 26 م فاکتور شدم امروز پلاک شدم
اسد : سلام منم دعوتنامه شهریور اومده پرداخت کردم،از کجا نگاه می کنید تحویل خودرو در کدام مرحله هست؟
عباس : سلام منم مثل شما بوده پرداختم فاکتور شده یانه براتون؟
207 : دوستان دی ماه دعوت نامه شماامده تحویل چند روزه زده
کوییک : شما چند تیری