اولین نمایشگاه خودرو پس از بحران کرونا در بزرگترین مرکز نمایشگاهی چین در شهر شانگهای برگزار شد. خودروسازان جهان از این فرصت استفاده کردند تا علاوه بر نمایش محصولات خود در بزرگترین بازار خودروی جهان، مهمترین رقیب خود، تسلا را به چالش بکشند؛ شرکتی که کمتر از ده سال قبل اولین ماشینش را به بازار عرضه کرده است.
ماشینهای الکتریکی اکنون پنج درصد بازار چین را شامل میشود. اما دولت چین در برنامهای برای کاهش آلودگی هوا استفاده از ماشینهای الکتریکی را تشویق میکند و میخواهد تا سال ۲۰۳۵ نیمی از ماشینهایی که در بازار فروخته میشود، الکتریکی باشد.
تسلا اکنون محبوبترین خودروساز الکتریکی در چین است. مدل ۳ این کارخانه پرفروشترین ماشین الکتریکی در سال ۲۰۲۰ بود و از شاسیبلند Y تسلا استقبال زیادی شده است. این شرکت سی درصد تولیدش را در چین میفروشد و چین پس از آمریکا بزرگترین بازار کارخانه است.
خودروسازان بزرگ جهان در چند سال گذشته سرعت تولید ماشینهای الکتریکی را افزایش دادهاند تا بتوانند با تسلا رقابت کنند. فولکسواگن در شانگهای از شاسیبلند جدید الکتریکی خود، ID 6 رونمایی کرد که ویژه بازار چین ساخته شده است. آئودی، عضو دیگر گروه فولکسواگن هم با نمایش یک کانسپت از تولید یک سدان الکتریکی خبر داد که قرار است رقیبی برای تسلا مدل S باشد. مرسدس-بنز هم با همین هدف لوکسترین مدل الکتریکی خود را به شانگهای آورد.
خودروسازان چینی هم با تمرکز بر مشتریان جوان تلاش میکنند سدی در برابر تسلا بسازند. نظرسنجیها نشان میدهد که جوانان چینی در خرید ماشینهای الکتریکی اقبال خوبی به مارکهای داخلی دارند و کارخانههایی نظیر نیو، اکسپنگ و جیلی با تکیه بر این اقبال بیش از ده مدل جدید در نمایشگاه شانگهای نمایش دادند.
زیکر، مارک لوکس شرکت جیلی مثالی از این ماشینهای جدید است. جیلی که مالک ولوو، لوتوس و از سهامداران اصلی دایملر است، زیکر را ماه گذشته تاسیس کرد و با ترکیب فنآوریهای مدرن و امکانات لوکس به دنبال سهمی بازار خودروهای لوکس الکتریکی است.
خودروسازان چینی برای رقابت با تسلا روشهای متفاوتی از تسلا را به کار گرفتهاند. آنها مثلا در ساخت سیستم خودران از رادارهای لیزری استفاده میکنند که تسلا اعتقادی به آن ندارد و برای کاهش معطلی راننده، ایستگاههای تعویض باتری برای مشتریانشان تاسیس خواهند کرد.