ریزش قیمت خودرو در تعقیب دلار

 

ریزش قیمت خودرو در تعقیب دلار

 
حکم شورای رقابت مبنی‌بر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها هرچند می‌توانست منحنی قیمت را در بازار شارژ کند، اما تداوم روند نزولی ارز، این اتفاق را خنثی کرد. به اعتقاد فعالان بازار، اگر ارز روندی نزولی نداشت، حکم شورای رقابت سبب رشد قیمت حداقل 10 میلیون تومانی در بازار می‌شد. این در شرایطی است که هم‌اکنون روند کاهشی قیمت‌ها هنوز متوقف نشده است.
 
 دوشنبه این هفته بود که شورای رقابت پس از حدودا شش ماه مجوز افزایش قیمت به‌طور متوسط ۹ درصدی را برای خودروهای داخلی صادر کرد. بر این اساس، ایران خودرو و سایپا مجاز شدند قیمت محصولات خود را تا مرز حدودا ۹ درصد بالا ببرند. ازآنجاکه رشد قیمت کارخانه‌ای خودروها معمولا بازار را هم تحریک می‌کند، انتظار می‌رفت منحنی قیمت خودروها در بازار آزاد بلافاصله صعودی شود، اما فعلا چنین اتفاقی رخ نداده است. آن طور که فعالان بازار به «دنیای‌اقتصاد» می‌گویند، منحنی قیمت خودروهای داخلی تا حدودی آرام شده است و با وجود افزایش قیمت‌ها در کارخانه، تغییر خاصی در آن به چشم نمی‌آید.
 
آنها با تاکید بر اینکه به‌دلیل مسائل مربوط به شیوع ویروس کرونا و همچنین تعطیلی بازار و مراکز شماره‌گذاری، معاملات در بازار خودرو نیز به نوعی قفل شده است، می‌گویند: آنچه در حال حاضر اثر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو بر منحنی قیمت بازار را خنثی کرده، تداوم روند نزولی ارز است. البته حکم شورای رقابت هرچند توان لازم برای بالابردن قیمت در بازار را نداشته، با این حال به نوعی روند کاهش قیمت را تحت‌تاثیر قرار داده است. به عبارتی، این حکم (افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها) سبب شده سرعت کاهش قیمت در بازار (متاثر از روند نزولی ارز) کم شود که البته در صورت تداوم ریزش قیمت در بازار ارز، احتمال سرعت گرفتن دوباره آن وجود دارد.
 
در این شرایط برخی معتقدند با ادامه روند نزولی ارز، ممکن است قیمت خودروها در بازار به زیر نرخ کارخانه نیز برسد، با این حال فعالان بازار معتقدند احتمال رخ دادن چنین اتفاقی بسیار پایین است. به گفته آنها، عرضه کنندگان خودرو (خودروسازان و آنها که به نوعی خودرو دپو کرده‌اند) اجازه نمی‌دهند قیمت‌های بازار تا زیر نرخ کارخانه سقوط کند و اگر هم چنین اتفاقی رخ دهد، موردی خواهد بود نه کلی.
 
هرچه هست، اتفاق مهم فعلی در بازار خودرو، خنثی شدن حمله افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها به واسطه سد ارزی است. به اعتقاد فعالان بازار، اگر ارز روندی نزولی نداشت، حکم شورای رقابت سبب رشد قیمت حداقل ۱۰ میلیون تومانی در بازار می‌شد، اما چون با کاهش قیمت ارز مواجه‌ایم، این موضوع به نوعی خنثی شده است.
 
این در حالی است که اواسط فروردین و تنها به‌دلیل اظهارات رئیس شورای رقابت مبنی بر افزایش قریب‌الوقوع قیمت کارخانه خودروها، منحنی قیمت در بازار تحریک شد. آن زمان قیمت ارز در روندی نزولی نبود، به همین دلیل بازار خودرو حتی از خبر احتمال افزایش قیمت (در حالی که هنوز اتفاق نیفتاده بود) نیز تاثیر گرفت و قیمت‌ها بالا رفت.
 
در حال حاضر با توجه به بازگشت قریب‌الوقوع ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای و برجام و به تبع آن، لغو تحریم، انتظارات تورمی کاهش یافته و در پی آن، قیمت ارز هم نزولی شده است. در این شرایط، قیمت خودرو در بازار اگر کاهش پیدا نکند، توان رشد چندانی نیز ندارد، چون نزولی شدن قیمت ارز چنین اجازه‌ای نمی‌دهد. در این مورد، مرتضی شجاعی کارشناس بازار خودرو در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم گفته که «کاهش سطح انتظارات تورمی، تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار خودرو را به حداقل رسانده و از طرفی، تقاضای مصرفی با وجود تورم مستمر سال‌های اخیر، به شدت کاهش داشته است که این مسائل چشم‌انداز بروز رکود را در بازار خودرو پررنگ کرده است.
 
وی با اشاره به غلبه اثر کاهش نرخ ارز بر اثر افزایش قیمت کارخانه‌ای، در بازار خودرو تاکید کرده «در مقطع کنونی، اثرپذیری بازار خودرو از شاخص‌های کلان اقتصادی به مراتب بیشتر از تغییرات قیمت کارخانه‌ای است. نمود این مساله در رکود و ریزش نسبی بازار خودرو با وجود افزایش قیمت‌ کارخانه‌ای خودروها، مشهود است.
 
به گفته این کارشناس، با وجود انتظار ریزش بیشتر در بازار خودرو، مقاومت برخی سرمایه‌گذاران و فعالان موجب شده، کاهش‌ قیمت‌ها در بازار متناسب با تقویت ارزش پول ملی نباشد؛ با این حال عوامل دیگری مانند شوک آزادسازی واردات خودرو به بازار در کوتاه مدت و استمرار رکود بازار در بلندمدت می‌تواند این مقاومت را بشکند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ریزش قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 57 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
میلاد : دسته دنده تارا چرا اینقدر زشت و اینقدر سفته. مدل قبلیا بهتر بود.
شهابx5 آبان : کرمان موتور از همه چی کره میگیره ،پس منتظر پیامک افزایش قیمت از سوی کرمان موتور باشید بخاطر اعتصاب کامیون داران خخخخ
شهرزاد : سلام.تاریخ تکمیل وجه شما کی بوده؟
بهمام : بالاخره این کشتی مملکت به گل خواهد نشست به زودی، هنوز تکان‌های اولیه است
میلاد : دسته دنده تارا چرا اینقدر زشت و اینقدر سفته. مدل قبلیا بهتر بود.
میلاد : از طریق نمایندگی اقدام کن
میلاد : سلام. سوالم از دوستانی هست که تارا رنگ نقره ای تیتانیوم تحویل گرفتن. برای شما دوستان در کارت ماشین و بیمه نامه و حتی برگ سبز ماشین، رنگ رو دقیقا چی قید کرده؟ نقره ای متالیک یا نقره ای تیتانیوم ؟ کدوم؟ ممنون میشم پاسخ بدید
X5 آبان سفید اصفهان : سلام مراحل شکایت را می فرمایید که انشاله وقتی ما ماشین را تحویل گرفتیم این مسیر شکایت را بلد باشیم .
تارا : چجوریه که شکا خرداد هسین فاکتور شدین ولی ما که تحویل ۳۰اسفند بودیم هنوز خبری از فاکتور نیست مگه میشه
تارا شیراز : سلام اینجا شیرازی کسی داریم تارا دستی ۳۰اسفند فاکتور شده باشه نمایندگی اسماعیلی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : خفه بابا حرومیا
اسی : شکایت از سایپا پیگیری شکایت از طریق سامانه رسمی سایپا طرح شکایت از سایپا از طریق وزارت صنعت و معدن شکایت از سایپا از طریق سازمان تعزیرات شکایت به سازمان بازرسی کشور
امیر : داره
اپشنال 18 خرداد : سلام رنگ ماشین؟
مشدی : اوایل مهر
کارخودشه : اینایی که به دروغ میگن فاکتور شدن همشون کار توحیددلال هستن با اسم مستعار تا ثابت کنه تاریخایی که میگه دقیق هستش
تیگو 7 : سلام از مجوز تیگو 7های بدبختی مثل من چه خبر؟ کسی هست تحویل گرفته باشه اردیبهشت ماه؟ ثبت‌نامی آذر تحویل 14اردیبهشت اما خبری از مجوز نیست مدارک هم همه اومده
پاناهومن : سلام فکر نکنم افزایش بخوره بنده اول 12تیر ماه تحویل خودرو بود بد شد 31تیرماه….دعوت نامه واریزهم تاریخ 17اردیبهشت ماه اومدهمون روز هم واریز کردم..خدارو شکر افزایش نخورد فکرم نکنم تا برج 6افزایش بخوره
محمد 19مهر : هیچ کس حق نداره تجمع فردا رو بهم نزنه آنقدر عصبی هستم که یه تنه فردا جوابگوی سایپا هستم تا دیروز هیچ کس حرف از تجمع نمی‌زد همین که ما تجمع گذاشتیم اینا هم تجمع گذاشتن کاری نداره که تجمع فردا بیاین هروقت هم تجمع میذارید من هم میام ولی واسه فردا دارم لحظه شماری میکنم
محمد 19مهر : نه این دفعه داخل نمیریم سری پیش بی تجربگی کردیم این دفعه جلوی در می مونیم اگه حرفی دارن عوامل سایپا بیان بیرون توضیح بدن حرف بزنن