آیا پیشرانه پیستون متقابل به خودروها باز خواهد گشت؟

 

آیا پیشرانه پیستون متقابل به خودروها باز خواهد گشت؟

 
پیشرانه‌های دوزمانه تقریبا منقرض شده‌اند؛ اما Achates Power از پیشرانه پیستون متقابل دو زمانه‌ای در وانت فورد F-150 استفاده کرده است که علاوه بر کارایی بیشتر، آلایندگی کمتری دارد.
 
به نظر نمی‌رسد استفاده از طرح‌های قدیمی در دنیای مدرن کنونی خیلی به‌صرفه و معقول باشد، اما شرکت آمریکایی Achates Power با نسخه بازطراحی‌شده از مدل مفهومی پیشرانه احتراقی این کار را انجام می‌دهد. به گزارش اتوکار، پیشرانه پیستون متقابل (OPE) این شرکت، می‌تواند در دنیای مدرن کنونی خودرو حرفی برای گفتن داشته باشد.
 
پیشرانه پیستون متقابل به‌جای یک میل‌لنگ منفرد که توسط پیستون‌های رفت و برگشتی در سیلندرهای خود گردانده می‌شود، دارای دو میل‌‌لنگ است که توسط چرخ‌دنده به یکدیگر متصل شده و دو پیستون در هر سیلندر روبه‌روی یکدیگر هستند. هنگامی که دو پیستون به سمت هم حرکت کرده و روبه‌روی یکدیگر قرار می‌گیرند، سوخت بین دو پیستون پاشیده شده و جرقه زده می‌شود. با مشتعل شدن سوخت، پیستون‌ها به سمت بیرون حرکت کرده و در نتیجه میل‌لنگ‌ها چرخانده می‌شوند.
 
شرکت Achates چند نسخه دیزلی و بنزینی از پیشرانه پیستون متقابل خود دارد که برای هر چیزی از خودروهای شخصی گرفته تا وسایل نقلیه نظامی طراحی شده است.
 
نسخه بنزینی که هم‌اکنون مراحل آزمایش خود را در وانت فورد F-150 می‌گذراند، پیشرانه ۲/۷ لیتری سه سیلندر است که ۲۷۰ اسب‌بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. با وجود سوختن بنزین، این پیشرانه از سیستم احتراق تراکمی بنزین (GCI) بهره می‌برد؛ به این معنی که با تراکم مخلوط سوخت و هوا همراه‌با گازهای خروجی داغ باقیمانده که به‌عمد در سیلندرها گیر افتاده‌اند، مخلوط سوخت و هوا داغ شده و همین باعث اشتعال سوخت می‌شود. در پیشرانه پیستون متقابل همانند مدل‌های دیزلی معمولی، هیچ‌گونه شمع و سیستم جرقه‌زنی وجود ندارد. سوخت به‌طور مستقیم در بالای دو پیستون تزریق نخواهد شد، بلکه به‌صورت مماس بین آن‌ها تزریق می‌شود.
 
هوا از طریق درگاه‌های موجود در سیلندرها وارد پیشرانه می‌شود و گازهای خروجی از طریق مجموعه دیگری از درگاه‌ها به همان شکل، شبیه حالت معمول در پیشرانه‌های دو زمانه، خارج خواهد شد. هوا توسط ترکیبی از سوپرشارژر و توربوشارژ با هندسه متغیر به داخل سیلندرها تزریق می‌شود. سیستم هوارسانی نه‌تنها سیلندرها را با هوا پر می‌کند، بلکه گازهای خروجی را نیز به‌طور دقیق و کنترل‌شده به خارج می‌فرستد. این رویکرد بدان معنا است که پیشرانه OPE برای انتقال گازها به داخل و خارج سیلندرها مانند پمپ عمل نمی‌کند؛ زیرا چنین کاری باعث کاهش تلفات پمپاژ و صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود. درحالی‌که پیشرانه‌های احتراق داخلی متداول بخشی از انرژی تولیدی خود را صرف پمپاژ مخلوط سوخت و هوا به داخل و تخلیه گازهای خروجی به بیرون می‌کنند.
 
از جمله مزایای پیشرانه OPE می‌توان به آلایندگی کم (به لطف سیستم احتراقی GCI) و ساخت ساده‌تر و ارزان‌تر پیشرانه نسبت به نمونه‌های معمولی اشاره کرد؛ زیرا سرسیلندر و مجموعه سوپاپ‌ها در این طرح حذف می‌شوند و دیگر نیازی به آن‌ها نیست.
 
حذف سرسیلندر عاملی است که باعث کاهش مساحت سطح نسبت به حجم پیشرانه و کاهش تلفات حرارتی می‌شود، در نتیجه انرژی بیشتری از احتراق به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود (بازده حرارتی بالا). در واقع، هنگام آزمایش کارایی نسخه GCI پیشرانه به سطوح پایین CO2 پیشرانه دیزل نزدیک شد.
 
 
پیشرانه‌های دو زمانه به‌طور سنتی با مخلوط کردن روغن با بنزین روغن‌کاری می‌شوند که طبق استانداردهای مدرن کابوسی برای انتشار آلایندگی است و روغن‌کاری کاملا زیان‌آور نام‌گذاری می‌شود؛ اما پیشرانه پیستون متقابل Achates مانند پیشرانه خودروهای متداول به‌صورت جداگانه روغن‌کاری می‌شود، بنابراین مشکلی در این زمینه وجود ندارد. زیبایی چرخه دو زمانه این است که نسبت به مدل مشابه چهارزمانه انرژی تولیدی بیشتری دارد، زیرا دو برابر بیشتر احتراق انجام می‌دهد (به‌جای اینکه در هر چرخه یک‌بار کار انجام دهد، با هر بار رفت‌وبرگشت یک فرایند کار انجام می‌شود) بنابراین کار انجام‌‌شده در این طرح بیشتر است.
 
پیشرانه‌های پیستون متقابل همیشه وجود داشته‌اند و از حدود سال ۱۹۰۰ در کشتی‌ها، تانک‌ها و لوکوموتیوهای راه‌آهن مورد استفاده قرار می‌گیرند. مسئولان Achates ادعا می‌کنند که پیشرانه‌های پیستون متقابل این شرکت بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کارآمدتر از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی معمولی هستند و ساخت آن‌ها ۱۰ درصد ارزان‌تر از پیشرانه V6 سوپرشارژ با همان مقدار کار انجام‌شده است. این شرکت انتظار دارد در سال ۲۰۲۴ پیشرانه پیشرفته نظامی دیزلی (ACE) با قدرت حدود ۱۰۰۰ اسب‌بخار تولید کند.
 

منبع

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , محصولات کیا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 74 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی j4 : از ۱۳ اردیبهشت پلاک شده ولی تحویل ندادن
علی j4 : از ۱۳ اردیبهشت پلاک شده ولی تحویل ندادن
واقعا : من به همه دوستان این گروه وابسته شدم.
علی j4 : از ۱۳ اردیبهشت پلاک شده ولی تحویل ندادن
علی j4 آذر ماه : سلام. کسی از آذر ماه تحویل گرفته؟
Em : در گروه ها نشر دهید هشدار به مردم و متقاضیان خرید خودرو از سایپا: پیش‌فروش اطلس E آغاز شده، در حالی که خریداران اطلس G هنوز حتی رنگ خودرو را ندیده‌اند! ما جمعی از مشتریانی هستیم که در ماه‌های مهر، آبان، آذر، دی و اسفند ۱۴۰۳ منتظر تحویل  خودروی اطلس G از سایپا بوده ایم . با اینکه ماه‌ها از زمان تحویل گذشته، هنوز هیچ خودرویی به دست‌مان نرسیده و شرکت سایپا هیچ زمان‌بندی مشخصی برای تحویل ارائه نمی‌کند. اما نکته تلخ‌تر این است که در نهایت به‌جای اطلس G، دعوت‌نامه خودروی کوییک برای ما ارسال شده! یعنی خودرویی کاملاً متفاوت، با سطح کیفی و قیمتی پایین‌تر، که هیچ تناسبی با انتخاب اولیه ما ندارد. اکنون در چنین شرایط مبهم و ناعادلانه‌ای، شرکت سایپا اقدام به پیش‌فروش خودروی جدید اطلس E کرده است؛ بدون آن‌که پاسخ‌گوی خلف وعده‌های قبلی‌اش باشد. ما هشدار می‌دهیم: تا زمانی که اطلس G به تمام ثبت‌نام‌کنندگان تحویل نشده، پیش‌خرید مدل جدید، فقط تکرار یک اشتباه است. از مردم می‌خواهیم با آگاهی، از خرید احساسی در پیش‌فروش‌های جدید پرهیز کنند. تجربه ما، زنگ هشداری برای شماست.
شاهین جی : من اهواز هستم.وگرنه حتما میومدم
صدرا : سلام آقای بلوطکی به شما خودرو تخصیص داده شده یا آماده تخصیصه
رضا بلوطکی : درود دوستان تحویل اسفند بودم ۱۳ اردیبهشت تکمیل وجه کردم میخواستم ببینم هنوز فاکتور نشدوم سود تاخیر به چه صورت است الان با اون ۳۷۰ تومن پیش پرداخت و تکمیل وجه که انجام دادم سود تاخییر تعلق میگیره؟
مشتری بی پناه : سلام من 2 سال پیش سامانه یکپارچه جک s5 رو 450 میلیون گرونتر دادن بهم کل مبلغ رو نقدی گرفتند . البته من یکنفر نبودم حدود چند هزار نفر از مونتاژی ها بودم .1/5 سال دویدم هنوز نتونستم مبلغ اضافه رو بگیرم.خلاصه حکم دادن 265 میلیون برگردنن.3 بار حکم دادن -حکم تجدید نظر قطعی 3 ماهه صادر شده.هنوز به پولم نرسیدم.همه دستشون تو دستم همه .هوای همو دارن .شما فکر کردین امشب صدا و سیما گفت فردا صبح به پولتون میرسید.مافیای خودرو قوی تر از این چیزاست .
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شعیب سلطانی : پانا تحویل31خرداد 3روز پیش تبدیل به المینیوم زدم رنگ‌سفید هم هس هیچ خبری ازفاکتور نیس🥹🥹😭
ساینا پذیرش 23مهر : سلام آقا توحید ارومیه خسته نباشید ساینا پذیرش 23مهر بودم طرح فوق العاده ولی با تاخیر تحویل شد 11 اسفند تحویل گرفتم هنوز سود تاخیر ندادن ولی تو وضعیت خودرو دو تا شماره چک آمده که هنوز تاریخ ارسال به بانک را نزده من ماشین فروختم حالا چه مدارکی میخواد برای گرفتن سود تاخیر از بانک حواله بود گرفته بودم یا باید خود مالک باشه ممنون میشم جواب بدین 🌹🌹
منوچهر : مرسی آقا توحید ممنون از وقتی که برام گذاشتی و پاسخ دادی
دانیال : کاستومر اطلاعات خودرو پیش قرارداد یا بیمه باید باشه
207 پانا فولادی سفید 31 خرداد پیش فروش : داخل کاستوم دیدم
محسن : سلام توحید امیدی هست 29بهمن امروز فاکتور بشه
در آرزوی دنا پلاس : جواب به سعید . هیچ تضمینی نیست مشکی زودتر فاکتور بشه . من نمیدونم چرا دیرفاکتور میکنن . احساس میکنم این عرضه قطره چکانی یه فکرهای دارن میخوان دوباره گرون کنن . چقدر ما ایرانی ها برای یه ماشین بی ارزش داریم اذیت میشم اونهای که حوله دارن میخرن حواسشون باشه . البته دعا میکنم افزایش نداشته باشه
حسن : آقا هومن ماشین سفید رو که به رنگ سفید نمیشه تغییر بدی. خودت داری میگی از اول سفید انتخاب کرده بودی دیگه. این برا همه میاد فقط بدرد کسایی میخوره که رنگشون سفید نیست
ثبت نامی اطلس : ثبت شکایت ازسایپاوبارگزاری مدارک درسامانه 124انجام شد
حمید رضا : سلام آقا توحید بنده 6بهمن فروش فوری ساینا نوشتم ولی14اردیبهشت تحویل ماشین زدن چون سخااون روز تحویل دادم الان از ما هم بیمه و مالیات کسر میشه چون نمایندگی میگفت تکمیل وجه کردین دیگه نباید پولی بریزید