اخبار ضد و نقیض درمورد بازگشت خودروسازان خارجی به کشور

 

اخبار ضد و نقیض درمورد بازگشت خودروسازان خارجی به کشور

 
در طی چهار سال گذشته شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای پیش رفت که نه‌ تنها صنایع بالا دستی و اقتصاد کلان دستخوش تنش‌هایی شد بلکه فضا به سمت تحت تأثیر قرار گرفتن معیشت مردم نیز پیش رفت. صنعت خودروسازی ایران پس از تحریم با افت حدود ۴۰ درصدی در بخش تولید مواجه شده و تولید برخی انواع مدل‌های خودرو در ایران متوقف شده است، حال خبرهای ضد و نقیضی از تمایل خودروسازان خارجی برای بازگشت به بازار ایران به گوش می‌رسد که تاحدودی گمراه کننده‌است. چرا که معاونان وزارت صمت برخلاف انجمن خودروسازان از عدم تمایل خودروسازان خارجی برای حضور مجدد در بازار ایران خبر می‌دهند.
 
احمد نعمت‌ بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره تاثیر لغو تحریم‌ها در صنعت خودروسازی ایران می‌گوید:
 
«خودروسازان خارجی برای حضور در بازار ایران پس از لغو تحریم ابراز تمایل کرده‌اند و علاوه بر آن حجم قابل توجهی از واردات ایران مربوط به واردات قطعات خودرو است و در صورت لغو تحریم‌ها به جای واردات قطعات از چین، می‌شود این قطعات را از کشورهای اروپایی و با کیفیت بهتر وارد کرد. با توجه به شرایط تحریمی لازم است فرآیند جذب مورد بازنگری قرار گیرد تا حداکثری شود. این در حالی است که حجم نیروی کار با پتانسیل در ایران بسیار مناسب بوده و تنها لازم است این ظرفیت‌ها بالفعل شود که جای این امر در اسناد بالا دستی خالی است.»
 
بازگشت خودروسازان خارجی
 
نعمت بخش خاطرنشان کرد: «اگر به شرکت‌های خودروسازی پیشرفته خارجی اجازه راه ‌اندازی خطوط تولید از ابتدا تا انتهای ساخت خودرو در ایران را دهند قطعا این موضوع به رقابتی شدن صنعت خودروسازی کشور نیز کمک خواهد کرد. البته این امر مستلزم تسهیل  قوانین و مقررات دست و پاگیر داخلی نیز است. همچنین در صورت برقراری همکاری برای تولید مشترک خودرو با شرکت‌های خارجی، علاوه بر افزایش توان فنی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولیدی، می‌توانیم توسعه بازارهای صادراتی را نیز هدف‌گذاری کنیم.»
 
خودروسازی ایران هر چند توانسته در این حدودا سه سال تحریم، به واسطه محصولات داخلی سرپا بماند، اما نیاز به مشارکت‌های خارجی همچنان در این صنعت احساس می‌شود. دوری از شرکای خارجی، خالی از دردسر برای خودروسازی کشور نبوده، ضمن آن که این صنعت هنوز هم برای توسعه و بهبود کمی و کیفی محصولات به کمک خارجی‌ها نیاز دارد.
 
اما در نقطه مقابل سهیل معمار باشی٬‌ مدیر کل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت می‌گوید:‌
 
تماسی از سوی خودروسازان خارجی برای حضور در ایران گرفته نشده است.
 
به گفته این مقام دولتی:‌
 
تاکنون به جز چند ایمیل٬‌ هیچ ملاقات و مذاکره جدی‌ای بین خودروسازان خارجی و طرفین ایرانی روی نداده است و سیاست وزارت صمت نیز برای فعالیت شرکت‌های خارجی حالا متفاوت از گذشته است. در واقع برخلاف گذشته٬‌ این بار خودروسازان خارجی برای بازگشت به ایران باید به سرمایه‌گذاری نقدی در کشورمان بپردازند و از سی. کی. دی کاری یا تولید تحت لیسانس خبری نخواهد بود. همچنین ‌ایجاد مراکز تحقیق و توسعه برای خودروسازان و اتصال این صنعت به شبکه‌های جهانی و بهره‌مندی از دانش، توانمندی و تجربه آنها، دیگر نکاتی است که در عقد قراردادهای همکاری مشترک دیده خواهد شد.
 
با این اوصاف مشخص است که راه درازی برای احیای همکاری با خودروسازان بین‌المللی وجود دارد و در کوتاه و میان مدت تنها فعال شدن مجدد خطوط مونتاژ‌خودروهای چینی است که می‌تواند تنوع کوچکی را در بازار خودرو کشورمان ایجاد کند.
 

منبع

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , محصولات کیا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شهریار : 6اردبهشت تکمیل وجه کردم تا حالا فاکتور نشدم توی سایت میرم وی نویسد در نوبت ترخیص خودرو هستید
فتوحی : سلام سانیا دوگانه اسفند کی میدن دیگه خسته شدیم تکلیف روزش کنی تا کی
محمد اریسان : سایت خراسان تگرگ اومده یه سری ماشین ها رو شاسی مجدد میزنن
تارا دستی تبدیل به v1p : 6دنده همون پلاس است 5دنده تارا دستی معمولی است
J7 : قرارداد ۲ آذر ۱۱ اردیبهشت فاکتور ۳۰ اردیبهشت پلاک ۷ خردا کارت ماشین رسیده از تحویل خبری نیس
رویا : سلام دعوتنامه مرداد ، تیر میاد یا همون مرداد ؟
تارا v1p : این دروغ میگه روز ۱۵ خرداد تعطیل کیه سرکار که بخاد فاکتور بزنه
تارا v4 : سلام مال من تحویل 3فروردینه گفتند مرداد فاکتور میشی
اشکان : دوستامن تبدیل پژوپارس بخشنامه ۴۷۱۴ به تارادستی ۶ دنده رو زدم.۵۸۷ تومن هم دادم.کسی اطلاع داره این ماشین همون v1p یا تارای معمولیه؟ چون تو قرارداد نوشته تارای دستی با گیربکس ۶ سرعته حرفی از تارا v1p ننوشته تو قرارداد. ممنون میشم اگه کسی اطلاع داره جواب بده
J4سفید : من ۱۹ اردیبهشت ام هنوز تکمیل وجه زرده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پارس معمولی : سلام منم 4712هستم نمی دونم چکار کنم
رانا 29 اسفند 4بهمن وجه : کسی هست رنگ مشکی تازه فاکتور شده باشه؟
اسفند : کوئیک برا فروش کسی می‌خره؟
م : روزش دیگ کی میاد
حق گرفتنیه : دعوت نامه ساینا دوگانه صادر شد روزی خواهد آمد که با این پیام مواجه خواهیم شد انشالا
م : یعنی پیام نمیاد رو گوشیم. اگ دعوت نامه اسفند بفرستن
احمدی : نه بعداز پنج روز رفت رو صدور فاکتور و همونطور میچرخه
سورن تیر : سلام. شما دعوتنامه براتون نیومده؟ تحویل کی هستید؟ من تحویل تیر هستم و منتظر دعوتنامه.
ناهید . ار اتومات تحویل فروردین : لطفاً فردا هرکی با پارس خودرو تماس گرفت بپرسه تولید ار اتومات شروع شده یا نه.جوابش رو کامنت کنه تا جوابها رو با هم مقایسه کنیم
2.7 سقف فلزی تحویل 29 اسفند تکمیل 23 دی : جهندم