نماینده مجلس: نیازی به ثبت محضری در نقل و انتقال خودرو نیست

 

نماینده مجلس: نیازی به ثبت محضری در نقل و انتقال خودرو نیست

 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در ماده‌ی 46 و 47 قانون ثبت اسناد و املاک موارد ثبت اجباری معاملات ذکر شده است و اموالی همانند خودرو چون جزو اموال منقول محسوب می‌شوند، هیچ الزامی به ثبت محضری ندارند. اختلاف سند رسمی خودرو از موضوعاتی است که مدت‌هاست محل اظهارنظرهای متضاد مسئولان پلیس و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.
 
از سویی مسئولان پلیس معتقدند که برگ سبز خودرو برای اثبات مالکیت کفایت می‌کند و به عبارت دیگر برگ سبز خودرو، سند رسمی خودرو است. از طرف دیگر مسئولان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکررا تأکید می‌کنند که سند رسمی خودرو، سندی است که در دفاتر ثبت اسناد رسمی تنظیم می‌شود. این اختلاف سبب سردرگمی خریداران و فروشندگان خودرو شده است؛ چراکه در صورت عدم احتساب برگ سبز به عنوان سند رسمی، در صورت وقوع دعوای قضایی، اثبات مالکیت توسط دارنده برگ سبز با مشکل مواجه خواهد شد. با این حال بسیاری از حقوقدانان معتقدند که مرجع تصمیم‌گیری درباره این موضوع و حل این اختلاف، مجلس شورای اسلامی است تا با یک تصمیم شفاف، این اختلاف را یک بار برای همیشه حل کند.
 
 نقل و انتقال خودرو؛ فقط در مراکز شماره گذاری نیروی انتظامی محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد الزام مردم به ثبت محضری نقل و انتقال خودرو اظهار کرد: نظر ما این است که نقل و انتقال خودرو فقط در مراکز شماره گذاری نیروی انتظامی انجام بشود و هیچ الزامی برای ثبت یا انتقال مالکیت خودرو در دفاتر اسناد رسمی نباید وجود داشته باشد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مواد قانونی مبنی بر کفایت برگه سبز خودرو برای مالکیت گفت: در ماده‌ی ۴۶ و ۴۷ قانون ثبت اسناد و املاک موارد ثبت اجباری معاملات ذکر شده است و اموالی همانند خودرو چون جزو اموال منقول محسوب می‌شوند، هیچ الزامی به ثبت محضری ندارند. همچنین مطابق ماده‌ی ۲۲ قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران، مسئولیت صدور گواهینامه های رانندگی، اسناد مالکیت و پلاک خودرو در جمهوری اسلامی ایران به عهده‌ی نیروی انتظامی گذاشته شده است و این بدان معناست که برگه سبز صادره توسط مراکز شماره گذاری نیروی انتظامی منزله‌ی سند مالکیت خودرو محسوب می‌شود. 
 
ثبت محضری هزینه زیادی روی دست مردم می‌گذارد نماینده مردم سپیدان و بیضاء در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه الزام مردم به ثبت محضری سند مالکیت خودرو منجر به هزینه‌تراشی و اتلاف وقت اضافی برای مردم می‌شود، گفت: برخلاف سیاست‌های بهبود و تسهیل فرآیند کسب و کار، الزام مردم به ثبت محضری سند مالکیت خوردو منجر به طولانی‌تر شدن فرآیند نقل و انتقال خودرو می‌شود. ضمن اینکه هزینه‌های بسیار زیادی نیز به مالکین تحمیل می‌شود. علیزاده در ادامه با اشاره به استناد مسئولین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در خصوص اجباری بودن ثبت محضری سند خودرو اظهار داشت: بعد از تصویب این ماده‌ی قانونی همین ابهام به وجود آمد و یک استفساریه از مجلس گرفته شد. در همان زمان بر موضوع کفایت نقل و انتقال در مراکز شماره‌گذاری و عدم نیاز به نقل و انتقال در دفاتر اسناد رسمی صحه گذاشته شد. 
 
رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری درباره کفایت برگ سبز خودرو، واضح است دکتر علیزاده در ادامه با اشاره به رای دیوان عدالت اداری مبنی بر کفایت برگه سبز برای مالکیت خودرو گفت: رأی هیئت های عمومی دیوان عدالت اداری در این خصوص کاملا واضح است. البته در خود قوه قضائیه هم یک اختلاف نظری بین معاونت حقوقی قوه قضائیه و دیوان عدالت اداری در این خصوص وجود دارد که به نظر دیوان عدالت اداری شأن بالاتری در خصوص صدور رای‌های اینچنینی دارد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: خوب است مطالبه‌ای در این خصوص ثبت شود تا بنده و همکارانم در مجلس شورای اسلامی این موضوع را یکبار دیگر در قالب اصلاح ماده‌ی قانونی یا تفسیر مجدد در مجلس مطرح کنیم. حال باید دید که آیا با این اظهارات سازمان ثبت اسناد در این موضوع کوتاه خواهد آمد یا با اصرار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور این اختلاف باز هم ادامه خواهد یافت.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ثبت محضری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هادی : تولید خرداد هم تو کدال نوشتن. جمع شاهین های تولید شده خرداد ۲۵۰۰ تا شد. هر ماه تولید کمتر ، نرخ فروش بیشتر. تو ۳ ماه امسال ۸۰۰۰ تا تولید شد. با این روند فکر کنم اونایی که نیمه دوم ۴۰۲ پیش پرداخت دادن . دعوتنامشون پاییز بیاد تحویل واقعی بیفته سال بعد. چون هنوز پیش پرداخت های نیمه اول مهر ۴۰۲ کامل نیومده.
علی : اینا رو از کجات در آوردی
هلیا : سبحان جان،خیلی ممنون،بسه.دیگه راهنمایی نکن،حوصله نداریم،تو هم تازه گرم شدی! ول کن نیستی.
مانی : این استدلال ها و محاسبات را از کجا درآوردی!؟ همش اشتباه یا بدون سند و مدرک بود.اینها را هم داداش همکارت گفته !؟
سروش : از کجا به این عدد رسیدی. اولا توی قرارداد ننوشته 30 روز کاری و فقط گفته 30 روز و در خصوص جریمه دیرکرد حدود درصد 28% میشه که عددش تقریبا دو برابر این عددی هستش که شما کفتی حدود 650 هزار میشه برای هر روز . فقط احتمالا هزینه های سال 1404 که نسبت به پارسال افزایش داشته ازش کم می کنن که حدود کمتر از 10 میلیون باید باشه
شاهین اردیبهشت : همه جا همینطوره ،داداش رفیق منهم در شرکت BMW آلمان شاغله،اونجا هم بخاطر تحریم از طرف دولت ایران ،تولیدشون پایین اومده،همه بیکارند.....اصلن یه وضعی ها...
شاهین پلاس : به داداش رفیقت سلام برسون،بگو :داداش رفیق.... با مرام ،،آخه شاهین Gو cvt رو هم نمیدید.کامنت های اونها رو هم در گروهشون ببین.اونها هم ذله شدن و هر هفته جلوی سایپا معترض هستند....داداش رفیق شیطون بلا،بد بد....دیگه دوستت ندارم.
وحید : ایرانخودرو و سایپا( بخصوص سایپا) دو شرکت کاملا ورشکسته هستند،دولت هم به همین دلیل با گران کردن متوالی قیمت این دو کارخانه کنار میآید،حتی اگر بجای 15 درصد فعلی، پنجاه درصد هم گران بکنند،چاله چوله ها و بدهی های سنگین آنها پر نمیشود،هر روز فعالیت آنها میلیاردها تومان ضرر است.کرمان خودرو و بهمن خودرو ،راهش را پیدا کردند،بجای تولید ،قطعاتCKDمیآورند و اینجا فقط مونتاژ میکنند( انصافا بعضی خودروهایشان هم باکیفیت است)،سود معقولی هم میبرند.ایرانخودرو و سایپا هم بجای تولید خودروهای بی کیفیت و گران،باید( در صورت امکان) فقط لیسانس خودروهای ارزان کره و مالزی و ترکیه، را بگیرند و فقط مونتاژ کنند،شاید نجات پیدا کنند.
سبحان : لازم به ذکر هستن اینم بگم از روز تکمیل وجه سی روز کاری حساب کنین از اون ببعدش هرروز کاری 384 هزار تومن سود تاخیر میدن شانسمونم همه این ماها یا پنج شنبه جمعس یا تعطیل رسمی یعنی سود تاخیر خیلی زیادیم بهمون تعطلق نمیگیره یک هفتم ک بخاطر جنگ تعطیل بودن به اونم سود تاخیر تعلق نمیگیره
سبحان : دیروز به چند نفرشون زنگ زدم تو دیوار همشون تکمیل وجه ۲۰ تا ۲۲ اسفد بودن ک تحویل گرفتن از ۲۲ تا ۲۶ اشفند فعلا خبری نیست داداش همکارمم تو سایپا خط شاهین کار میکنه میگه داریم تولید میکنیم ولی فعلا موتور تیوفایو زیاد نصب نمیکنن دارن cvvt نصب میکنن احتمالا میخوان اول قراردادی قدیمیو بدن بعد برسن به ما ک تیوفایو هستیم وقراردادمون جدیدتره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
واریزی 9 فروردین1404 : منظورتون چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سعید : ساعت مشخص کنید همه باهم یه زمان مشخص جمع بشیم من میام
207 اتو سفید تحویل 28 تیر : ما که هنوز فاتور در کار نبوده برامون فقط تاریخ آماده برای صدور فاکتور بروز شده و رو 4 تیر گیر کرده
فروش فوری 7 بهمن : سایپا ب ما بروش فوری داره واقعا ظلم میکنه میخواد مثل شاهین اتومات تجمع کنیم تا فاکتور کنه
مسولان بی شرف ایرانخودرو : داش خبری از فورس نیست .چون ایرانخودرو دوباره ثبت نامی گذاشته و الحمدلله فعلا آتش بس هست فقط مشکل از خود ایرانخودرو هست کثافت ها از قصد دارن دیر فاکتور میکنن تا قیمت بازار بره بالا و بعد این ها بگن ما می‌خواهیم قیمت را ببریم بالا تا نزدیک به قیمت بازار آزاد باشه و قیمت بازار از دست دولت خارج نشه .مسئولان شرکت های خودرو سازی بی شرف هستند کاش این ها را میگرفتن میبردن زندان ، چون این ها به مردم کشورشون در تحویل دادن خیانت کردن باید به عنوان خائن به مردم وطن اعدامشان می کردند.
xu7p : قرادادهای تیر شروع شدن
پانا 18 : پانا مشکی 14 خرداد فاکتور شد
فوق العاده بهمن 6بهمن : اطلاع رسانی کنید خواهشا دوشنبه 16تیر ساعت 10 ...کیلومتر 11 جاده مخصوص دفتر بازار یابی سایپا
سپهر لرستان دنا آپشنال : سلام و درود به دوستان عزیز این سایت. 🙋🏻الان دقیقا فروش فوری های دناپلاس آپشنال با موعد تحویل تیر تا چندم فاکتور شده!!!؟؟؟ بینم معلوم بشه تا نوبت به مردادیها کی برسه .
تیگو8 : سلام دوست عزیز تاریخ سیستم شما کی بوده