گران‌ترین خودروهای کلاسیک

 

گران‌ترین خودروهای کلاسیک

 
کدام خودرو بیشترین درصد افزایش قیمت را داشته و گران‌ترین خودرو کلاسیک محصول کدام شرکت است؟ 
 
در یک دهه گذشته، دو پدیده مهم در خودروسازی مطرح شد: ۱. پیشرفت فناوری خودروهای برقی؛ ۲. افزایش قیمت مدل‌های قدیمی و کلاسیک و کلکسیونی. برای اینکه خودرویی قدیمی یا کلاسیک قیمت‌گذاری شود، دلایل زیادی را باید در نظر گرفت؛ ولی قطعا ظهور نمونه‌های پیشرفته برقی نقشی مهم در کلکسیونی‌شدن مدل‌هایی ایفا می‌کند که چند دهه پیش تولید شده‌اند.
 
فروش بیشتر و گسترش فناوری خودروهای برقی در چند سال آینده باعث افزایش قیمت خودروهای بنزینی قدیمی‌تر، به‌خصوص مدل‌های اسپرت قدرتمند و نسخه‌های تولیدمحدود و نمونه‌های سفارشی خواهد شد. برای اینکه خودرویی کلاسیک یا قدیمی قیمت‌گذاری شود، کارشناسان فقط به سلامت فنی و بدنه و کیفیت بازسازی توجه نمی‌کنند؛ علاوه‌بر این عوامل، کلکسیونرها به‌دنبال خودروهایی با محدودترین ظرفیت تولید و البته ریشه‌داشتن خودرو در موتوراسپرت هستند.
 
در بازار خودروهای کلاسیک و قدیمی، تقاضا نیز در قیمت‌گذاری مؤثر است. فراری 250GTO مدل سال ۱۹۶۲ مثالی شایسته از خودرو قدیمی گران‌قیمتی است که این روزها با مبالغ چنددَه‌میلیون‌دلاری فروخته می‌شود. روند افزایش قیمت خودروهای مدل جدیدتر، مثلا مدل‌های اسپرت دهه ۱۹۹۰ و دوران طلایی خودروسازی ژاپن، بر همان اصول سلامت بدنه و فنی و تولید‌محدود و سابقه موتوراسپرت کاملا مشخص است. خودروهایی مثل نسل قدیمی تویوتا سوپرا، نیسان GT-R، سوبارو ایمپرزا و میتسوبیشی لنسر ایوولوشن در چند سال گذشته افزایش قیمت چشمگیری تجربه کرده‌اند؛ به‌خصوص مدل‌های دست‌نخورده و تولیدمحدود.
 
درحقیقت، اگر فرمول افزایش قیمت خودروهای کلاسیکِ امروز همچنان جواب‌گو باشد، در چند دهه بعد خودروهای اسپرت ژاپنی دهه‌ ۱۹۹۰ نیز به‌جمع رؤیایی‌های چندصد‌هزار یا چنددَه‌میلیون‌دلاری اضافه خواهند شد.
 
وب‌سایت NetCredit پس از بررسی داده‌های شرکت بیمه Hagerty مربوط به قیمت ۲۴ هزار دستگاه خودرو بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۱، به‌ نتایج جالبی دست پیدا کرده است. در گزارش NetCredit، خودروهای کلاسیک و قدیمی با بیشترین افزایش قیمت طبقه‌بندی شده‌اند. باتوجه‌به اینکه داده‌های این پژوهش به خودروهای بازار آمریکا محدود است، نتایج گزارش NetCredit را نمی‌توان به بازار جهانی خودروسازی تعمیم داد. 
 
 
براساس بررسی‌ها، پورشه 911 مدل کررا RS 3.8 تولید سال ۱۹۹۳ با ۳،۰۴۶ درصد، بیشترین افزایش قیمت را در کلاس اسپرت و سوپراسپر تجربه کرده است. این خودرو سال ۲۰۰۶ با قیمتی حدود ۴۳ هزار دلار فروخته می‌شد، اما حالا بیش از ۱/۳ میلیون دلار ارزش دارد. مک‌لارن F1 LM در رده دوم طبقه‌بندی NetCredit دیده می‌شود. این خودرو خواستنی سال ۲۰۰۶ حدود ۱/۴ میلیون دلار قیمت می‌خورد؛ اما با ۱،۸۶۲ درصد افزایش قیمت، در سال ۲۰۲۱ باید بیش از ۲۶ میلیون دلار برای این خودرو محصول سال ۱۹۹۵ پرداخت کرد.
 
دراین‌بین، خودرویی که بیشترین افزایش قیمت را داشته (بدون محدودکردن کلاس خودرو)، سیاتا 200CS محصول سال‌های ۱۹۵۲ تا ۱۹۵۸ است. سیاتا (Siata) شرکت تیونینگ و شخصی‌سازی خودرو در ایتالیا بود که پس از جنگ جهانی دوم، محصولات مستقل تولید کرد. مدل 200CS کوپه دودر با موتور چهار سیلندر ۱،۳۹۵ سی‌سی و ۷۲ اسب‌بخار است که سال ۲۰۰۶ حدود ۲۰ هزار دلار قیمت داشت؛ اما این روزها با ۳،۳۰۰ درصد افزایش قیمت، نمونه سالم و بازسازی‌شده‌اش حدود ۶۸۰ هزار دلار ارزش دارد.
 
 
در گزارش NetCredit، گران‌ترین خودرو هم آورده شده است و آن خودرویی نیست جز فراری 250GTO با قیمت ۵۷/۵ میلیون دلار. این کوپه اسپرت ایتالیایی با موتور ۱۲ سیلندر ۲،۹۵۳ سی‌سی و ۳۰۰ اسب‌بخار قدرت، سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۴ در تعداد محدود ۳۶ دستگاه با قیمت ۱۸ هزار دلار تولید شد. 250GTO به‌عنوان گران‌ترین خودرو فروخته‌شده در حراجی نیز محسوب می‌شود که سال ۲۰۱۸، مدل ۱۹۶۳ آن با قیمت ۷۰ میلیون دلار فروخته شد.
 
در جدول گزارش NetCredit، بخشی هم برای طبقه‌بندی خودروهایی با قیمت کمتر از ۱۰۰ هزار دلار در نظر گرفته شده است. خودروهای تویوتا لندکروزر FJ62 و FJ60 محصول سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۰ جایگاه اول را با افزایش قیمت ۷۰۰ درصدی ازآنِ خود کرده‌‌اند. سال ۲۰۰۶، شاسی‌بلند قدیمی تویوتا بین ۶ تا ۷ هزار دلار قیمت داشته است؛ اما حالا نزدیک به ۶۰ هزار دلار فروخته می‌شود.
 
 
بوگاتی بین سال‌های ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۸ سه دستگاه از مدل آتلانتیک Type 57 SC دست‌ساز را عرضه کرد. اولین نمونه این خودرو در تصادفی به‌شدت آسیب دید که به کشته‌شدن راننده منجر شد؛ البته نمونه اول آتلانتیک چند دهه بعد بازسازی شد. نمونه سوم دراختیار رالف لورن، میلیاردر آمریکایی قرار دارد؛ اما از سال ۱۹۳۸ تا امروز، اثری از دومین دستگاه تولیدی وجود ندارد. کارشناس‌ها و کلکسیونرها متعقدند ارزش این خودرو در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۱۹ میلیون دلار است. اگر این خودرو پیدا شود، گران‌ترین مدل کلاسیک و قدیمی تاریخ لقب می‌گیرد.
 
چه خودروهایی کلاسیک و قدیمی و آنتیک هستند؟
 
ازنظر عموم، تفاوتی بین خودروهای کلاسیک و قدیمی و آنتیک وجود ندارد اما در نگاه برخی از شرکت‌های بیمه و باشگاه‌های طرفداران، خودرو یا کلاسیک است یا قدیمی یا آنتیک. معمولا خودروهایی که بیش از بیست سال عمر دارند، در کلاس نمونه‌های کلاسیک طبقه‌بندی می‌شوند و خودروهایی با بیش از ۴۵ سال آنتیک و خودروهای تولید پیش از جنگ جهانی دوم قدیمی و تاریخی هستند.
 
جای تعجب نیست که مثل بسیاری از طبقه‌بندی‌های دنیای خودرو، تعدادی از طرفداران و کارشناسان تعریف واحدی از طبقه‌بندی مدل کلاسیک و قدیمی و آنتیک ندارند. برای مثال، برخی از شرکت‌های بیمه محصولات تولیدی سال ۱۹۰۰ تا ۱۹۸۰ را کلاسیک و آنتیک شناسایی می‌کنند یا انجمن خودروهای کلاسیک آمریکا، تنها مدل‌های تولید ۱۹۱۵ تا ۱۹۴۸ را کلاسیک طبقه‌بندی می‌کند.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروهای کلاسیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حامد : سلام حدودا ۶روز زمان مفید داره یادتون باشه حتما سخا (کدپستی )رو تایید کنید
شقایق : برین کامت ۲۷ مو بخونین که چی نوشتم دوهزاریتون بیفته چی‌گفتم گفتم که مدیر اشنا دارم دوباره بخونین چی نوشتم تا بفهمین شاهین پلاس داستانش چیه
بهی : دوستان دعوت نامه تکمیل وجه بهمن یا اسفند که براتون اومد چندروز مهلت تکمیل وجه داشت
کوروش : سلام ، من سامانه یکپارچه شاهین gاتوات ثبت نام کردم و مهر 1402مبلغ 290واریز کردم ، دعوت نامه برا زمستان 1403بوده ولی هنوز پیامک تکمیل وجه نیومده ، آیا کسی اطلاع داره چرا ؟و کی پیامک میدن؟ممنون
یزدانی : دوستان لطفا از سایت حمایت کنید. این کار وزارت سمت کاملا بی عدالتیه به زور و اجبار میخواستن پیش فروش رو به مردم بندازن الانم که عدم واریز وجه رو واسه ملت ثبت کردن
سهند_دی ماه : دوستان عزیز، من خودم نزدیک بیست سال هست که در خودروسازی کار میکنم، در مورد پارس خودرو یا سایپا بودن و کیفیت کوییک یا ساینا ی این دو شرکت باید خدمتتون عرض کنم که قطعات استفاده شده در این دو شرکت هیچ تفاوتی با هم ندارن و قطعات هر دو شرکت رو یک کارخانه تولید میکنه ، فقط و فقط محل مونتاژشون فرق میکنه.
مجید : باعرض سلام شما کدوم شهر ثبت نام کردین بنده از مشهد مثل شما ۲۰شهریور ثبت نام کردم اساط ۱۲ ماهه یه قسطی ش هم 12/15پرداخت کردم هنوز هیچ خبری نیس بعد تعطیلات بنده که میخوام از نمایندگی شکایت کنم
زهرا سادات : سلام چقدر بهتون پرداخت کردند؟؟؟
X5 ثبت نامی 25شهریور : از نمایندگی شکایت کردین یا خود شرکت مرکزی؟؟؟
منوچهر : سلام آقای محسن من نمیدونم شما دهه چندی هستین . فقط اینو میدونم دوچرخه دماوند تولید ایران حتی به صادرات پیوسته بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
راضی : کلاه منم برداشت
مسعود : اون مفت بره
سعید : دوستان توی کاستومر بعد از تکمیل وجه که اسفند انجام شده نوشته تخصیص شاسی ، چند وقت طول میکشه تا این مرحله رد بشه کسی میدونه
حمید دی ماه : مرسی تهران هستی؟
ساینا : دقیقا مثله منی انشالله شنبه
،،،،،، : سلام،یه سری به دیوار بزنید قیمت پایه اطلسG با مدل 1403 گذاشتن 620 تا 650 خیالتون راحت قیمت اطلس بامدل 1404 حداقل700 من که شخصه برا مصرف شخصی میخوام قیمت ب ام مهم نیست ولی اگه مدل 404 تحویل میگیرین وقصد فروش دارین عجله نکنید
تبدیل به کوییک اس : سلام من یکشنبه ماشینو از نمایندگی تحویل گرفتم کارکردش 14 کیلومتر بود آیا برای دوستانی که تحویل گرفتن هم اینجور بوده؟
حسین : یه اطلس دارین میخواین بفروشید 1میلیارد حالا شما ماشینتو بگیر دیگه ب فکر فروش باش انگار لاماری داره
سحر : سلام ببخیشد ماشین ما x33دنده ای هستن الان دوماه از بیمه اش میره موعدتحویل 5خرداده ولی نوشته تحویل شده چراغ چشمک میزنه به نظربزرگان چیه اگه اطلاع داری بگید ممنون
ساشا : سلام 5 فروردین فوق العاده نادران واریز وجه کردم ولی وضعیت خودرو رو میزنه پرداخت در حال انجام!چرا؟؟ کسی میدونه!؟