بررسی ابر چالش های اقتصادی صنعت خودرو

 

بررسی ابر چالش های اقتصادی صنعت خودرو

 
رشد تورم از محل رشد نقدینگی، شوک ارزی و ریسک های سیاسی وغیراقتصادی چالش هایی است که ضمن تحت تاثیر قرار دادن اقتصاد، برنامه ریزی دولت ها از جمله دولت آینده را با اما و اگرهایی روبرو می کند و صنعت خودرو به عنوان یکی از بخش های متاثر از اقتصاد نیز از این روند تاثیر خواهد پذیرفت.
 
آن چه این روزها به تفکر و دغدغه اساسی تبدیل شده موانع و چالش های اقتصادی است که دولت بعدی با آن دست به گریبان است. تداوم شوک های ارزی، رشد نقدینگی، ابهام در تحقق برجام و احیای آن، تورم لجام گسیخته و مواردی از این دست چالش هایی هستند که به نظر می رسد دولت بعد برای تحقق اهداف و برنامه های آن به صورت جدی با آن ها دست به گریبان خواهد بود.
 
در این میان کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که نبود برنامه مدون و هدف گذاری بدون در نظر گرفتن محدودیت ها منجر به وضعیت فعلی این صنعت شده و ابرچالش هایی که اقتصاد با آن ها مواجهه است نیز بر صنعت خودرو تاثیرگذاشته از این رو نیازمند آسیب شناسی در این بخش هستیم.
 
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در این خصوص می گوید: بدون شک دولت آینده برای اجرای برنامه های اقتصادی خود با چالش های اساسی روبرو است چرا که اقتصاد ایران هم اکنون با ابرچالش های زیادی دست به گریبان هستند و نه فقط به طور ویژه صنعت خودرو بلکه اصولا اقتصاد ایران و ساختار اجتماعی ایران دچار چالش های بزرگی است که اجرای هر برنامه ای را با شک و شبهه مواجه می کند.
 
وی بزرگترین چالش کنونی در حوزه اقتصاد را تحقق درآمدهای کلان دولت عنوان و تصریح می کند: تا زمانی که دولت هزینه های خود را کاهش ندهد و قادر به ایجاد درآمدهای پایداری نباشد با چالش همیشگی برداشت از ذخایر بانک مرکزی و خلق پول روبرو خواهیم بود.
 
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به وقوع این رویداد در 16 سال اخیر اظهار می کند: در چنین شرایطی شاهد موج های تورمی خواهیم بود که با این موج ها به طور قطع سرمایه گذاری بلندمدت در اقتصادی که تورم کشنده دارد، معنایی نخواهد داشت و در نهایت نمی توان امیدوار بود که مشکلی از مشکلات کشور حل شود.
 
زاوه در دامه با اشاره به دیگر چالش های صنعت خودرو و اقتصاد می افزاید: عدم نظارت بر شبکه پولی، تنش شدید آبی، جابجایی جغرافیای جمعیتی، کرونا، صندوق های بازنشستگی و ... تنش هایی است که مکررا در اقتصاد و جامعه ایرانی وجود دارد و دولت باید برنامه مشخصی برای آن داشته باشد و طبعا صنعت خودرو نیز یکی از بخش های اقتصاد ایران است که متاثر از این چالش های باید برنامه ریزی لازم را انجام دهد.
 
وی با تاکید بر این برنامه ریزی در صنعت خودرو به معنای پیش بینی هایی متناسب با شرایط برای دستیابی به هدف مشخص است، می افزاید: در این میان هدف اعداد و ارقامی است که برای رسیدن آن برنامه ریزی هایی انجام می شود و در این میان به نظر می رسد تا به امروز برنامه ای در زمینه صنعت خودرو از سوی دولت آینده اعلام نشده و تنها محدود به چند هدف گذاری شده است.
 
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه با بیان این که بزرگترین مساله ای که در حال حاضر با آن دست به گریبان هستیم چه در دولت فعلی و چه در دولت آینده، نبود برنامه است، می گوید: این در حالیست که می توان حتی برای بدترین شرایط نیز برنامه ای در اختیار داشت و نسبت به آسیب شناسی اقدام کرد اما زمانی که برنامه ای وجود ندارد بحث تحقق آن مطرح نیست . بر این اساس از 16 سال اخیر تا به امروز برنامه مکتوب، شنیداری و دیداری در خصوص چالش های اقتصادی و اجتماعی از هیچ یک از دولت ها ندیده ایم.
 
زاوه یادآور می شود: در سال 1400 قرار بود ایران تبدیل به الگوی اسلامی ژاپن شود اما هیچ کس تاکنون از تدوین کنندگان این برنامه سوال نپرسیده که وضعیت این هدفگذاری به کجا رسیده هرچند که مشخص نبود در عمل به این نقطه نخواهیم رسید. بنابراین تا زمانی که ساختار فکری و مدیریتی به روال فعلی باشد نمی توان امیدی به بهبود اقتصاد و صنعت داشت.
 
وی نخستین گام برای بهبود را برنامه ریزی ، تدوین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت و پایش آن ها می داند و می گوید: وقتی هیچ یک از این اقدامات به صورت جدی انجام نمی شود نمی توان انتظار داشت که مواردی همچون رشد نقدینگی، شوک ارزی و یا موارد غیراقتصادی دیگر مانع از تحقق برنامه ریزی ها شود.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
طهورا : شاهین g کجا بود خدا خیرتون بده همون gl تبدیل زدیم
بهزاد : سلام شما شاهین جی بوده یا جی ال که فاکتور شدین لطفا جواب بدین
تارا V4 : سلام اون آقایی که گفتن من قبلا v4 داشتم و هی رفتم نمایندگی، میشه بگید مدل چه سالی بود و چه ایراداتی داشت؟ ممنپن
تارا۳۰مهر : سلام دوستان پیش فروش ۱۶مهرفاکتورشده ۱۶مهرپلاکم شده الان ۹روزه حمل خودروتیک نمیخوره کی میفرستن خسته شدم انشاالله این هفته هفته ای خوب باشه وخبرای خوش بیاد
شاهین g پذیرش ۱۷اذر مشهد : سلام داداش من ۴روزه تبدیل زدم ولی فقط چراغ فاکتور روشن شده نه پلاک شده نه شماره شاسی تخصص شده حتی برام هیچ پیامی هم نیامده برا شما زمان فاکتور و پلاک شدن پیام اومده بود؟
اهورا : سلام طهورا جان بسلامتی ذوقشو بزنی. فقط شما شاهین جی فاکتور شدین یا جی ال
V4ابان ۲۶ : مبارک باشه مرسی که حال و هوامونو عوض کردی حرفات حقه در این زمانه هر چیزیو به دست اوردیم یا داریم باید محکم نگه داریم تا از دست ندیم
سید امین : بنده خدا ها یه مدت نخرید از این شرکت های در پیتی تا حساب کار دستشون بیاد هم ماشین رو بعد حداقل ۶ ماه تاخیر تحویل میدن هم سود تاخیر نمیدن ، از خیلی ها هم شنیدم ماشینشون بعد یک سال هنوز تحویل نگرفتن، فعلا نخرید تا بفهمند تعهد به قرارداد باید داشته باشن
.. : تو این شرایط بد اقتصادی و تحریم های چند جانبه تارا حکم بنز SLS داره و با اینکه کیفیت تولید پایین هست ولی باید به ایران خودرو احسنت گفت که توقف تولید ندارن وگرنه دستمونو تو حنا میبود خوش باشید دوستان و اینو میدونم بنده از فردا تو صف نمایندگی هستم برای رفع ایرادات چون قبلا هم v4داشتم اذیتم کرد ولی چاره ای نداریم باید تحمل کرد
شاهین جی : سلام ببخشید شاهین جی فاکتور شدید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک آر اس : دوست من که هنوز نشده
اطلس : چطور ایرانخودرو و پارس خودرو سانروف دارن و به تعهداتشون طبق تاریخ عمل کردن،فقط برای ماها سانروف نیست؟ شما که نداشتین و نمیتونستید تهیه کنید چرا ثبت نام کردید،چرا هنوز مال ماهارو ندادین باز دارید ثبت نام میکنید شما مال مایی که 2ساله علافیم رو ندارید وای بحال اوناییکه الان ثبت نام میکنن
اطلس آذر : سلام دوستان اگر امکانشو دارید صبر کنید و تبدیل نزنید بقول دوستمون سانروف ندارید شاهین بدون سانروف بدید
ایمان : یا اطلس جی یا شاهین جی ال
امیر : سانروف ندارید که اطلس جی نمیدین؟ اشکال نداره بجاش بهمون شاهین بدون سانروف بدین
ایمان : من می خوام لباسامو دربیارم ابر سایپا بره
رسول : آقا مهدی من تحویل حضوری ماه قبل بودم پول هزینه تا شهر بنده 2/350/000بود که اینو سایپا بعدها یک ماه داد پولشو خدایی ولی یه توصیه به دوستان مصرف کننده حضوری بگیرید چون در مسیر حمل و نقل احتمال صدمه زدن و دستکاری ماشینتون خیلی زیاده ماشینی که خودتون از کارخانه بیرون میارید دیگه بهسی توش نیست یا حق
اصغر : داداش مطمنی ماشین تحویل گرفتی چون لاستیک ترکید زر مفت میزنی
تحویل اذر ماه : دوستان سلام دعوت نامه بیش فروش اذر ماه صادر شده یا خیر
کوییک آر اس : دوست عزیز دقیق مشخص نیست بستگی به روند تولیدشون داره ولی خب به احتمال زیاد اوایل زمستان بهتون تحویل بدن