مقایسه تست تصادف ایران خودرو تارا و پژو 301؛ نبرد برای کسب 3 ستاره ایمنی

 

مقایسه تست تصادف ایران خودرو تارا و پژو 301؛ نبرد برای کسب 3 ستاره ایمنی

 

ایران خودرو در حالی آماده تولید و عرضه تارا جدیدترین محصول خود می‌شود که کمپین تبلیغاتی آن در حال مانور دادن بر روی مسائلی از جمله تست تصادف و ایمنی بالای این محصول است. گرچه شرکت های خودروسازی برای نشان دادن دست آوردهای خود کمپ های تبلیغاتی راه می‌اندازند اما ویدیوی منتشر شده ایران خودرو در زمینه ایمنی تارا تا حدی جای کنکاش دارد چرا که آنطور که از شواهد فنی پیداست پلتفرم تارا اساسا بهبود خاصی را نسبت به خودرو مادر (پژو ۳۰۱)‌ تجربه نکرده‌است.

 

 

مقایسه تست تصادف ایران خودرو تارا و پژو 301؛ نبرد برای کسب 3 ستاره ایمنی
 

 

همانطور که می‌دانید با بازگشت تحریم های صنعت خودروسازی، شرکت پژو پلت فرم محصولاتی که قرار بود در ایران تولید شود را در اختیار طرف ایرانی قرار داد. یکی از این محصولات پژو ۳۰۱ بود که بر پایه پلت فرم FP1 شرکت پژو و سیتروئن قرار دارد و در واقع تارا نسخه ایرانی شده پژو ۳۰۱ است.

 
 

تارا تقریبا با همان مشخصات و تجهیزات پژو ۳۰۱ با داخلی سازی بالا قرار است به دست مصرف کننده برسد.

 

مقایسه تست تصادف ایران خودرو تارا و پژو 301؛ نبرد برای کسب 3 ستاره ایمنی
 

 

جدای از بحث کمی و کیفی و حتی نحوه قیمت گذاری تارا، ایران خودرو در حالی تست های تصادف از جهت های مختلف تارا را منتشر می‌کند که پژو ۳۰۱ در سال ۲۰۱۴ میلادی توانسته بود تست تصادف یورو انکپ را با ۳ ستاره ایمنی از ۵ ستاره پشت سر بگذارد و تمامی تصاویر آن موجود و منتشر شده است.

 

مقایسه تست تصادف ایران خودرو تارا و پژو 301؛ نبرد برای کسب 3 ستاره ایمنی
 

 

مدل فیس لیفت شده این محصول نیز در تست لاتین انکپ مجددا با دریافت ۳ ستاره ایمنی تست را پشت سر گذاشته است.

اما نکته مهم دیگر پایان اعتبار تست تصادف یورو انکپ پژو ۳۰۱ است.

 

مقایسه تست تصادف ایران خودرو تارا و پژو 301؛ نبرد برای کسب 3 ستاره ایمنی
 

 

یورو انکپ به طور مداوم در حال ارتقای شاخص های ایمنی خود است و از آنجا که پژو ۳۰۱ در سال ۲۰۱۴ میلادی تست تصادف را پشت سر گذاشته است و اعتبار آن در ماه ژانویه ۲۰۲۱ میلادی پایان یافته است.

نکته مهم و اساسی این تست تصادف تجهیز پژو ۳۰۱ به ۴ عدد ایربگ است که ایران خودرو با حذف ۲ ایربگ در مدل دنده دستی به عرضه این محصول با ۲ ایربگ سرنشین جلو و راننده بسنده کرده است. بنابراین می توان حدس زد که در صورت تکرار تست تصادف با استانداردهای سال ۲۰۱۴ نیز٬‌ به دلیل کاهش تعداد ایربگ ها و حذف ایربگ های جانبی دست یابی به ۳ ستاره ایمنی برای تارا کمی بعید به نظر می رسد.

 

مقایسه تست تصادف ایران خودرو تارا و پژو 301؛ نبرد برای کسب 3 ستاره ایمنی
 

 

جالب‌تر آنکه در تست لاتین انکپ به وضوح از کلمه «بی ثبات» برای بدنه خودرو استفاده شده است. در این تست تصادف، پژو ۳۰۱ از برخورد جلو از ۱۶ امتیاز ممکن تنها ۹.۵ امتیاز دریافت کرده است اما در برخورد از کنار وضعیت بهتری دارد و امتیاز ۱۳.۲۵ را از ۱۶ امتیاز ممکن را دریافت کرده است که البته در صورت حذف ایربگ‌های جانبی (مشابه تارا)‌ قطعا چنین نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

گفتنی است که مدل مورد بررسی قرار گرفته از پژو ۳۰۱ مجهز به isofix، SBR، ABS و ESC بوده است که از این حیث با امکانات تارای ایران‌خودرو یکسان به نظر می‌رسد.

با این حساب می توان اینطور جمع بندی کرد که بدون وجود ۴ کیسه هوا و با توجه به قوانین تست تصادف در سال ۲۰۲۱، کسب ۳ ستاره ایمنی برای ایران خودرو تارا در نسخه دنده دستی با دو کیسه هوا کاملا دور از دسترس به نظر می رسد که البته ایران خودرو نیز تاکنون ادعایی در خصوص میزان ایمنی این محصول تازه (براساس تعداد ستاره) نداشته است.

 

 

نکته دیگر آنکه در مقایسه با سایر خودروهای تولید داخل (نظیر خانواده دنا و پژو ۴۰۵ و سمند و پژو ۲۰۶ و ...) می توان ایمنی پلت فرم مورد استفاده در تارا را بالاتر ارزیابی کرد چرا که این پلت فرم اساسا مدرن تر از سایرین است و در صورت حفظ کیفیت و نکات فنی در زمان تولید می تواند ایمنی بالاتری را در تصادفات رانندگی به سرنشینان هدیه دهد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ایران خودرو تارا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

پویا
10

همش دروغه برای خالی کردن جیب و حسابهای مردم به وسیله دو شرکت دزد و قاتل به نامهای ایرانخودرو و سایپا
13:37  1400/07/22
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجتبی : بله فاکتور شده و تا مرحله صدور پلاک پیش رفته
سهیلا : سلام دوستانی که شاهین جی دستی پیش فروش هستید تکمبل وجه اردیبهشت فاکتور شدید ؟؟؟؟ اسفندیار کورد نوشتند که ۸اردیبهشت فاکتور شدند واقعیت داره ؟؟؟؟
کمال : قیمتها فضایی و غیر قابل دسترس،،،واقعا نمیشه خرید،،،یعنی نمیتونیم
قم : من ۲۵اردیبهشت جی ال تکمیل وجه کردم هفته آخرتیرتحویلم هست آیا تیرماه شاهین سوارمیشم برم مشهد
شاهی : بهی. شرایطمون مثل همه گفتم ببینم جی ال تا چه تاریخی فاکتور شده
هادی : تولید خرداد هم تو کدال نوشتن. جمع شاهین های تولید شده خرداد ۲۵۰۰ تا شد. هر ماه تولید کمتر ، نرخ فروش بیشتر. تو ۳ ماه امسال ۸۰۰۰ تا تولید شد. با این روند فکر کنم اونایی که نیمه دوم ۴۰۲ پیش پرداخت دادن . دعوتنامشون پاییز بیاد تحویل واقعی بیفته سال بعد. چون هنوز پیش پرداخت های نیمه اول مهر ۴۰۲ کامل نیومده.
علی : اینا رو از کجات در آوردی
هلیا : سبحان جان،خیلی ممنون،بسه.دیگه راهنمایی نکن،حوصله نداریم،تو هم تازه گرم شدی! ول کن نیستی.
مانی : این استدلال ها و محاسبات را از کجا درآوردی!؟ همش اشتباه یا بدون سند و مدرک بود.اینها را هم داداش همکارت گفته !؟
سروش : از کجا به این عدد رسیدی. اولا توی قرارداد ننوشته 30 روز کاری و فقط گفته 30 روز و در خصوص جریمه دیرکرد حدود درصد 28% میشه که عددش تقریبا دو برابر این عددی هستش که شما کفتی حدود 650 هزار میشه برای هر روز . فقط احتمالا هزینه های سال 1404 که نسبت به پارسال افزایش داشته ازش کم می کنن که حدود کمتر از 10 میلیون باید باشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس اذر : زنگ بزن 136 ثبت شکایت کن بهت زنگ میزنن
کوییک آر اس : کوییک آر اس پذیرش 1010 1403 تکمیل وجه 7 2 1404 امروز صبح فاکتور شد
محمد : سلام بعد از مهر نوبت آذر ماه هست که تکمیل وجه اسفند انجام شده
ساینا فوق العاده : سلام زنگ زدم سایپا میگه قطعه نداریم میگم پس کی میخواید ما فوق العاده ها رو فاکتور کنید میگه اصلا معلوم نیست ما فوق العاده ها رو کلا گذاشتن کنار یا باید دوشنبه تجمع کنیم یا حالا حالا خبری از ماشین نیست
علی : سلام دوستان دعوت نامه دنا 6دنده شهریورماه برام اومد پرداخت 475700
واریزی 9 فروردین1404 : سلام 13 اسفند آیا فاکتور شدید؟؟؟؟؟
کوییک آر اس : 260 تومن البته باز اگه چیزی اضافه نشه
علی محمدی : دوستان تهران و کرج لطفا اطلاع رسانی کنید هر چه تعداد بیشتر باشه بهتر هست دوشنبه ساعت 10کیلومتر 11جاده مخصوص یه حرکت درستی بزنیم همین هفته جواب درستی میدن چون شرایط کشور حساسه دولت از این اعتراضات واینا نمیخان ایجاد شه...
واریزی 9 فروردین1404 : گروه بزنیم چطوره؟
امیر : سلام من واریزی تکمیل وجه برای 22 مهر هستش ولی هیچ خبری نیست و فاکتور نشده باید چیکار کنیم دیگه خسته شدم رنگ ماشین هم نقره ای مشکی هستش خواهشا راهنمایی کنید کجا باید شکایت کرد یا پیگیر شد