بوش آلمان نوعی جعبهدنده CVT برای خودروهای الکتریکی تولید کرده است که میتواند ضمن افزایش کارایی، ظرفیت پیمایش خودرو را افزایش بدهد و به کوچکسازی بسته باتری کمک کند.
در حال حاضر فقط تعداد انگشتشماری از خودروهای الکتریکی تولیدی از جعبهدندهی چندسرعته استفاده میکنند. به گزارش بیاموبلاگ، بیامو یکی از خودروسازانی بود که قبلاً از این نوع جعبهدنده در محصولات خود استفاده میکرد و بیامو i8 جعبهدنده دوسرعته برای موتور الکتریکی جلو دارد؛ اما تنها دو خودروی الکتریکی اکنون از چنین فناوری استفاده میکنند. این دو، پورشه تایکان و آئودی e-tron GT هستند که از جعبهدنده دوسرعته در موتور عقب بهره میبرند.
در بیشتر موارد، تمام خودروهای برقی برای موتورهای الکتریکی از سیستم کاهش دنده تکسرعته استفاده میکنند، بدون اینکه دنده اضافه نیاز باشد؛ این به دلیل قدرت زیاد موتور الکتریکی و قابلیت دور بالای آن است که نیاز به تعداد دندههای بیشتر را کاهش میدهد. البته، خودروهای برقی در سرعتهای بالاتر با دور بسیار بالایی کار میکنند که باعث کاهش کارایی و ظرفیت پیمایش آنها میشود. جعبهدنده سنتی فقط باعث کاهش افت پیشرانه میشود و در هر صورت کارایی را کاهش میدهد؛ اما جعبهدنده جدید CVT بوش برای خودروی الکتریکی در واقع راه حل جالبی است.
جعبهدنده CVT4EV بوش در حقیقت یک CVT است که با افزایش قطر پولی تسمه، نسبت دنده را تغییر میدهد. برای کمک به افزایش کارایی، جعبهدنده بوش میتواند به تعداد نسبتاً نامحدودی نسبت دنده، برای هر سرعت یا دور تغییر کند. ایده این است که جعبهدنده میتواند با دور کمتر به ایجاد گشتاور بیشتر کمک کند؛ بنابراین به خودروی الکتریکی اجازه میدهد در سرعتهای بالا انرژی کمتری مصرف کند و همچنین میتواند گشتاور را برای یدککشی افزایش بدهد.
اگر جعبهدنده CVT جدید بوش بدون هیچگونه افتی در پیشرانه برقی، گشتاور را بهطور مؤثری افزایش بدهد، میتواند ظرفیت پیمایش را بهویژه در سرعتهای بالا بهشدت بهبود ببخشد. اگر جعبهدنده بتواند این کار را انجام بدهد، بستههای باتری میتوانند کوچکتر باشند؛ درحالیکه میتوانند ظرفیت پیمایش قبلی خود را حفظ کنند. جعبهدنده CVT4EV ماژولار است؛ به این معنی که میتواند در طیف گستردهای از محصولات شامل شاسیبلندها گرفته تا خودروهای اسپرت و حتی وانتهای سنگین مورد استفاده قرار بگیرد.
بهطور معمول علاقهمندان به خودرو به خاطر احساس غیر طبیعی CVT، با آن مخالف هستند؛ اما چنین احساسی در خودروهای الکتریکی از بین میرود؛ زیرا به هر حال تعویض دنده ندارد و در احتمالاً هیچ تفاوتی نخواهد داشت؛ بنابراین رانندگان میتوانند از تمام مزایای جعبهدنده CVT مانند عملکرد بهتر، افزایش کارایی، یدککشی بهتر و بدون هیچ یک از موارد منفی آزاردهنده در جعبهدندههای CVT سنتی بهرهمند شوند. آیا این محصول جدید بوش در آینده نزدیک به برخی خودروهای الکتریکی تولیدی راه پیدا خواهد کرد؟