یارانه یک میلیون تومانی هر ایرانی به خودرو سازان!

 

یارانه یک میلیون تومانی هر ایرانی به خودرو سازان!

 
دبیر انجمن خودروسازان ایران گفته زیان دو شرکت خودروسازی ایران به ۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. در بزرگی این عدد همینقدر کافی است که بدانیم اگر میزان زیان خودروسازان را به کل جمعیت ایران تقسیم کنیم، سهم هر نفر یک میلیون تومان می‌شود.
 
قیمت خودروهای ساخت داخل در یکی دو سال گذشته دو برابر شده است. واردات خودرو خارجی به ایران ممنوع است و دو خودروساز ایران، از دولت یارانه می‌گیرند. اما با این همه، آنها همچنان زیان می‌دهند.
 
به گزارش تجارت نیوز،رقم زیان دو شرکت ایران خودرو و سایپا متفاوت است. خودروسازان این رقم را حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان عنوان می‌کنند. اما در آخرین اظهارنظر، احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران گفته زیان انباشته ایران خودرو و سایپا به ۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده است!
 
زیان ۸.۵ برابری درآمد نفتی
نکته جالب اینکه ۸۵ هزار میلیارد تومان معادل دو سال یارانه نقدی است که دولت ایران به ۷۶ میلیون نفر از مردم خود می‌پردازد. همچنین میزان زیان این دو خودروساز ۸.۵ برابر درآمد نفتی ایران در سال ۹۹ است. چون آنگونه که وزیر اقتصاد گفته بود در سال ۹۹ درآمد فروش نفت ایران ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده و زیان دو خودروساز کشور، ۸۵ هزار میلیارد تومان!
 
اما نکته جالب‌تر این است که اگر میزان زیان این دو خودروساز را بر جمعیت ایران تقسیم کنیم، سهم هر نفر یک میلیون تومان می‌شود. به عبارتی اگر خودروسازان انتظار داشته باشند که این زیان نجومی را دولت جبران کند، مانند این است که هر ایرانی یک میلیون تومان از جیب خود بدهد تا ایران خودرو و سایپا از زیان انباشته خارج شوند.
 
دلیل زیان خودروسازان چیست؟
آنگونه که احمد نعمت‌بخش گفته قیمت‌گذاری دستوری خودرو مهم‌ترین عامل زیان خودروسازان است. آنها می‌گویند دولت باید دست از قیمت‌گذارب دستوری خودرو بردارد و به خودروسازان اجازه بدهد که خودرو را با قیمت بالاتری بفروشند. البته به گفته آنها به قیمت حاشیه بازار.
 
به عبارتی نکته اصلی خودروسازان این است که به جای وجود دو قیمت کارخانه و بازار آزاد، خودروسازان محصولات را مستقیم با قیمت بازار به مردم بفروشند. چون در این حالت سود فروش خودرو به جیب خودروسازان می‌رود و نه دلالان و واسطه‌ها.
 
برای مثال قیمت کارخانه‌ای خودروی تیبا حدود ۱۰۰ میلیون تومان است اما قیمت آن در بازار آزاد به حدود ۱۳۵ میلیون تومان می‌رسد. یا مثلا قیمت کارخانه‌ای شاهین ۲۹۰میلیون تومان است اما قیمت همین خودرو در بازار آزاد ۲۷۵ میلیون تومان است. اینها تنها مواردی از اختلاف قیمت بازار آزاد و کارخانه خودروهاست. در مواردی این اختلاف قیمت به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد.
 
حالا خودروسازان خواستار آزادسازی قیمت خودرو شده‌اند و می‌گویند تنها راه خروج از این زیان ۸۵ هزار میلیارد تومانی، توقف قیمت‌گذاری دولت و فروش خودرو به قیمت بازار است.
 
اما نکته‌ای که خودروسازان به آن اشاره نمی‌کنند ماجرای انحصار تولید خودرو است. مدت‌هاست که واردات خودرو به ایران ممنوع ایت و پیش از آن هم واردات خودرو شامل عوارض ۱۰۰ درصدی بود. عاملی که سبب می‌شود قیمت خودروهای خارجی در بازار ایران چند برابر شود.
 
حالا خودروسازان در حالی خواستار توقف قیمت‌گذاری و فروش محصولات به قیمت بازار آزاد شده‌اند که هیچ بحثی درباره حذف انحصار چند ساله خود نمی‌‌کنند. البته آنها پیشنهاد آزادسازی واردات خودرو را هم مطرح کرده‌اند. اما می‌خواهند واردات خودرو هم در اختیاز خودشان باشد.
 
یعنی دو شرکت خودروساز ایران هم انحصار تولید را در اختیار بگیرند و هم واردات را!

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودرو سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
T8 : ما ثبت نام 90روز کاری بود هنوز شاسی نشده
T8- : تحویل 90روز‌کاری بود ماشین؟
شاهین بدبخت : خوش به حالت داداش خوشی زیادی زده زیر دلت کاش منم مثل شما زود بهم میدادن اصلا آشغال میدادن دارم افسرده میشم از اردیبهشت ۴۰۲ درگیریم
شاهین G : خوشت نمی اومد نمی خریدی لااقل برسه به یکی که نیاز داره
حمید : حرف مفت نزن توماشیناایرانی حرف اولامیزنه من 2سال داشتم این سومین شاهینه امسال نوشتم آنقدربی انصاف نباش یکی نداشته باشه باحرف شما مایوس میشه مثلاشما بی ام و سوارمیشدی یابنز که شاهین برات بده
طاها : سلام امروز برای من دعوت نامه آمد دوسال پیش شاهین جی اتوماتیک نصف پول واریز کردم امروز برام پیامک دندی آمده واقعا این انصاف نیست برای مردم درست کردن خدارو خوش نمیاد من طلا فروختم اون موق الانم طلا گران شد اون ماشینم خواستم نشد خدا ازشون نگذره
مهدی : ببخشید تکمیل وجه کی هستین
فربد : تارا دستی تیتانیوم تحویل 3 شهریور هنوز کسی مونده فاکتور نشده باشه؟
قلی نیا : روحش شاد سواد نداشت ولی آباد میکرد آبادانی بلد بود ولی الان از همش از یزید شنیدیم ولی از اینا دیدیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سبحان : نمیدونم منم تو برخوردار بودم دیدم ماشینه رفت فردا حتما زنگ بزن نمایندگی هم وسط شهر اسمش یادم رفته هم آخره شهر تیموری
سبحان : منظورتو نمیفهمم
تبدیل : نه راست میگه منم تبدیل زدم فرداش فاکتور شدم
دنا اپشنال سفید : سلام دوستانی که طرح عادی و پیشفروش دنا آپشنال هستن موعد تحویل 30 آبان هستن. رنگ سفید یا هر رنگی فاکتور شدن؟ اگه میشه تاریخ اخرین پرداختی (واریز دعوتنامه) و شهرتون و رنگ انتخابی رو بفرستید لطفا
علی . : 3شهریور دارم 30شهریور هم دارم هیچ کدوم فاکتور نشده
علوی : سلام منم نوراباد لرستانم از گاوکش تو کجایی بنظرم شاید برا خودشان یا آشناها پلاک میکنن
علی بی پلاک : داداش بیا پذیرش پیش ما همه پیش همیم میفهمی منظورمو؟؟؟؟
محمد : سلام کسورات زده 75 میلیون یعنی چی؟
دوگانه خرداد : دوگانه؟
سعید : اونا مال کلاس سقف شیشه ای 6 دنده که فرمان برقی...تو قراردادها نوشته شده سقف فلز فرمان هیدرولیک