خودروسازان فرانسوی در حال رایزنی برای بازگشت به ایران هستند

 

خودروسازان فرانسوی در حال رایزنی برای بازگشت به ایران هستند

 
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و فرانسه معتقد است شرکت‌های فرانسوی تمایل به حضور مجدد در بازار ایران دارند. این شرایط نیازمند بهبود روابط سیاسی و شکل‌گیری توافق بین‌المللی است.
 
وابستگی خودروسازی ایران به شرکت‌های فرانسوی، سابقه‌ای طولانی دارد. این موضوع به‌وضوح در چند دهه تاریخچه‌ی فعالیت سایپا و ایران‌خودرو دیده می‌شود. در سمت دیگر ماجرا، بازار انحصاری ایران نیز برای رنو، سیتروئن و پژو جذاب است؛ چراکه می‌توانند طی توافق با غول‌های خودروسازی ایران، بدون نگرانی از حضور رقبای خارجی، فرایند مونتاژ و فروش به جامعه‌ی ۸۰ میلیون نفری کشورمان را انجام بدهند.
 
نخستین تماس رسمی قدرت‌های اقتصادی جهان با حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید، از طریق امانوئل مکرون (رئیس‌جمهور فرانسه) انجام شد. طبق آنچه از محتوای گفت‌وگوی یک‌ساعته رئیسی و مکرون در رسانه‌های مختلف مطرح شده است، طرفین علاوه بر صحبت در مورد مسائل سیاسی و منطقه‌ای، از ضرورت تعمیق روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری خود نیز سخن گفته‌اند. در این تماس، رئیسی از توسعه روابط با فرانسه بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل صحبت به میان آورده و بر توسعه روابط دو کشور به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری تأکید کرده است. رئیس‌جمهوری فرانسه خواستار تداوم گفت‌وگو بین تهران و پاریس با هدف عمیق‌تر شدن روابط دوجانبه شده است. مکرون همچنین تأکید کرده که فرانسه به دنبال راه‌حلی برای احیای برجام و امیدوار است مذاکرات در این مورد دوباره آغاز شود.
 
رنو از ایران نرفته است!
محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو و عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و فرانسه، در مصاحبه با خبرآنلاین درباره احتمال بازگشت خودروسازان فرانسوی می‌گوید:
 
خودروسازان فرانسوی که درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم، رنو و پژو هستند که رنو اصلا از ایران نرفته است؛ یعنی دفتر این شرکت هنوز در ایران هستند و مترصد هستند که اگر فضا آماده شود، فعالیت‌های خود را آغاز کنند.
 
با توجه به اینکه رفتن آن‌ها به میل و اختیار خودشان نبوده است و تحت فشار قلدری مثل ترامپ بود که این شرکت‌ها را وادار کرد که از ایران خارج شود؛ بنابراین اگر شرایط مهیا شود، به نظر من ادامه همکاری مشکلی ندارد، بلکه خوب هم هست.
 
 نکته این‌جاست که این بار فقط ما باید بیشتر دقت کنیم که اگر فضا باز شد، بیشتر به سمت داخلی‌سازی حداکثری برویم. اگر ما بیش از ۹۰ درصد قطعات خودرو را بتوانیم در ایران تولید کنیم، هیچ‌گاه تحریم نخواهیم شد.
 
 قرار است وبیناری با انجمن قطعه‌سازان فرانسه داشته باشیم، عنوان می‌کند: بعد از تعطیلات تابستان که دو هفته دیگر تمام می‌شود، این وبینار برگزار می‌شود و قطعه‌سازان از طریق آنلاین با یکدیگر صحبت‌های اولیه را خواهد داشت. بر این اساس، اگر شرایط فراهم شود، شرکت‌های فرانسوی مشکلی با همکاری با ایران ندارند.
 
آیا شرکت‌های فرانسوی مقصر خروج از ایران هستند؟
رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا می‌شود دوباره به شرکت‌های فرانسوی اعتماد کرد؟ می‌گوید:
 
من دوباره می‌گویم یک زمانی است که این شرکت‌ها با پای خودشان از ایران خارج شده‌اند، اما یک زمانی قلدری مثل آمریکا پای روی خرخره آن‌ها گذاشته است. ما باید شرایط را در نظر بگیریم. نه‌تنها شرکت‌های فرانسوی، بلکه شرکت‌های دیگر دنیا نیز که با ما کار می‌کرد، همین اتفاق برایش افتاد.
 
در حال حاضر شرایط تغییر کرده است. ما برای اینکه اتفاق گذشته دوباره تکرار نشود، زمانی که همکاری‌ها مجدداً برقرار شد، باید بیشتر به این سمت برویم که میزان داخلی‌سازی را حداکثری کنیم. دیگر آن زمان اتفاقی برای ما نخواهد افتاد.
 
ضمن اینکه در فاصله‌ای که شرکت‌های خارجی ایران را ترک کردند، درست است که یک مقداری با مشکل مواجه شدیم، اما در سال گذشته قطعات خودرو به‌طور عمده بر اساس ساخت داخل بنا شد. ما باید این روند را ادامه دهیم.
 
 در حال حاضر به‌طور تقریبی حدود ۷۰ درصد قطعات بر اساس ساخت داخل است که این میزان را باید به ۹۰ درصد برسانیم و به این ترتیب در حاشیه امنی قرار خواهیم گرفت.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , محصولات رنو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
منتظر : اگه صبر ایوب و عمر نوح داری بخر اگه نه نخر
مهدی T9 : من هم اسفند ثبت نام کردم هنوز تحویل ندادن
هانیه : وای که چقدر این اسفندی و اردیبهشتی ها شوم هستید دیگه قالتون کنده نمیشه . نحسید
T8 : ما که ثبت نام اردیبهشت ماه هستیم هنوز شاسی نشده چطور شما شاسی شدید ؟؟؟ الکی نگو
شاهین cvt زمستان۱۴۰۳ : سلام خدمت دوستان جهت اطلاع شاهین cvt اسفند ۴۰۳ / واریزی ۲۹۰ میلیون ۹ مهر ۴۰۲ واریزی دعوت نامه ۸ مرداد ۴۰۴ مبلغ ۳۹۹۴۸۵۰۰۰ / تبدیل به جی ال ۲۹ شهریور ۴۰۴ فاکتور ۱۵ مهر ۴۰۴ /پلاک امروز ۲۳ مهر ۴۰۴
شاهین cvt زمستان۱۴۰۳ : سلام خدمت دوستان جهت اطلاع شاهین cvt اسفند ۴۰۳ / واریزی ۲۹۰ میلیون ۹ مهر ۴۰۲ واریزی دعوت نامه ۸ مرداد ۴۰۴ مبلغ ۳۹۹۴۸۵۰۰۰ / تبدیل به جی ال ۲۹ شهریور ۴۰۴ فاکتور ۱۵ مهر ۴۰۴ /پلاک امروز ۲۳ مهر ۴۰۴
بهمن : یا قرآن یعنی تا آخر اردیبهشت شما تکمیل وجه می کردید چخبر تونه چ اشتباهی کردیم چ ماشینی ثبت نام کردیم دیگه بهمن کی میخان شروع کنن لعنت بهتون
ایگل مشکی : به سلامتی روند تحویل رو میگین از تاریخ شاسی تا تاریخ تحویل چند روز شد؟
X5 مهر : 30 درصد سود مشارکت رو از مبلغ کل کم میکنن یا الکی میگن سود مشارکت میدن؟ قیمت کل ماشین چند در میاد؟ مبلغ پیش پرداخت + مبلغ تکمیل وجه = ؟
X5 فروردین : فکر می کنم شهر به شهر فرق میکنه، من ساکن تهران هستم اما شهر دیگه ای ثبت نام کردم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایمان پانا شهریور با قالپاق : سلام مال منم همینجور شده اعصابمون داغون کردن
31ابان : تحویلتون چه تاریخی بوده چه طرحی
اطلس 19 اسفند : سلام چجوری میشه شکایت کرد قوه قضاییه برم ؟
نیسان بی پلاک : ما که زنگ زدیم گفت همچون چیزی نیست
حسین : مهرداد داداش بیا جواب منو بده دوباره رفت رو تکمیل وجه نمیباشد سودم 5تومن بود شده 2600تکمیل وجه هم نوشته فرارداد قیمت گذاری نشده است جهت واریز وجه ردیف قراردادتوسط نمایندگی محل ثبت نام قیمت گذاری گردد
بی نام : به این شماره02146060885ت که گفته بودیدزنگ زدم جواب دادبهش گفتم چرامشکل پلاک حل نمی کنیدازم کدملی خواست بهم گفت8/10خودروپلاک میشه گفتم واقعأراست میگیدیاالکی داریداذیت میکنید
محسن : سلام بالاخره امروزه پلاک شد و زد در حال حمل سورن پلاس معمولی از کدوم شهر میاد به تهران؟ زمان حملش چقد طول میکشه؟
امین ساینادوگانه27اسفند : بلکه خدا یه معجزه ای کنه مااز شره شرکت لجن ساز رها بشیم؟یعنی خداوکیلی این مسئولین هم صدای مردم رونمیشنون بلکه کاری کنن حداقل مدیران نالایق سایپاروبیارن پای میزمحاکمه که چه غلطی میکنن که هشت نه ماه هست ماشینای مردم روباتاخیرهم نمیتونن تحویل بدن؟قضیه خیلی بو داره که اینا بامشتریان شون هم واضح وشفاف نیستن..خدانابود کنه مدیران نالایق سای پا رو؟ این شرکت خیلی وقته که اختلاص و دزدی داخلش شده و ورشکست شده و صداش روهم درنمیارن؟
وحید : توی امداد خودرو سایپا همه چی ماشینو نوشته حتی شماره پلاک هم داره
حمیدرضا : منم کوییک ار اس تکمیل وجه 24 تیرم خداکنه زودتر فاکتور بشیم خسته شدیم بخدا