موضع وزیر پیشنهادی صمت درباره بازار خودرو و آزادسازی واردات

 

موضع وزیر پیشنهادی صمت درباره بازار خودرو و آزادسازی واردات

 
واردات خودرو جزو اولویت‌های وزیر پیشنهادی صمت نیست؛ اما او به‌صورت مشروط با ایجاد رقابت از مسیر واردات موافق است. این شرایط مشابه موضع‌گیری وزارت صمت در زمان ریاست‌جمهوری قبلی است.
 
به‌نظر می‌رسد واردات خودرو در دستور کار دولت جدید نیست و در کوتاه‌مدت نیز تغییری در این زمینه حاصل نخواهد شد. رضا فاطمی‌‌امین، وزیر پیشنهادی صمت، به خبرگزاری ایسنا گفته است؛:
 
زمانی می‌توان واردات خودرو را از سر گرفت که تراز ارزی کشور متعادل شده باشد. از سال ۱۳۹۷ به‌دلیل محدودیت‌های ارزی واردات خودرو ممنوع شد؛ اما این دوره زیادی طولانی شده است. دولت باید حداکثر در مدت یک سال خود را بازیابی می‌کرد؛ ولی هنوز همان شرایط حفظ شده است. سعی می‌کنیم اقتصاد و تراز ارزی کشور را بازیابی کنیم و زمانی‌که تراز ارزی کشور متعادل شد، رقابت می‌تواند مفید باشد. 
 
البته برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، سیاست‌ها باید باهم هماهنگ باشند و به‌طور زمان‌بندی‌شده با توالی مناسب اجرا شوند. رقابت در هر کالایی از‌جمله خودرو مؤثر است؛ اما اینکه یک بار صرفا درباره تعرفه تصمیم‌گیری شود و الزامات دیگر فراهم نشود، فقط به نقطه اول برمی‌گردیم. در صنعت خودرو، برنامه دو‌ساله داریم تا ساختارهای مدیریتی و اقتصادی صنعت خودرو اصلاح شود و هم‌زمان رقابت و افزایش تولید هم خواهیم داشت. 
 
گره‌زدن واردات خودرو به ایجاد تعادل در تراز ارزی کشور را می‌توان این‌گونه تعبیر کرد که در بازه زمانی کوتاهی امکان واردات خودرو به کشور وجود ندارد و تابلو ورود ممنوع همچنان در مسیر خودروهای وارداتی قرار دارد. شرطی که فاطمی‌امین پیش پای آزاد‌سازی واردات خودرو گذاشته، در حالی است که در سه سال گذشته و ب‌دنبال تحریم‌های اقتصادی مسیرهای ورود ارز به کشور باریک شد و همین اتفاق تعادل تراز ارزی کشور را به‌هم زد.
 
با‌‌توجه‌‌‌‌به کُند‌شدن جریان مذاکرات بعید به‌نظر می‌رسد تغییری در مسیر ورود ارز به کشور و بازگشت تعادل به تراز ارزی ایجاد شود؛ بنابراین، ممنوعیت واردات خودرو به کشور ادامه‌دار خواهد بود. بر‌این‌اساس در حالی وزیر پیشنهادی صمت واردات خودرو را به شاخص‌های کلان اقتصاد مانند ایجاد تعادل در تراز ارزی کشور منوط کرده است که شرکت‌های وارد‌کننده بارها اعلام کرده‌اند چنانچه دولت قفل واردات خودرو را باز کند، مسیرهایی وجود دارد تا بدون فشار به منابع ارزی خودرو وارد کشور شود.
 
وعده افزایش رقابت در بازار خودرو
 
درکنار بحث ایجاد تعادل تراز ارزی برای واردات خودرو، وزیر پیشنهادی صمت به نوعی وضعیت شرکت‌های خودروساز داخلی را نیز به واردات گره زده است. به‌گفته فاطمی‌امین، برای ایجاد رقابت از مسیر واردات خودرو باید شرایط شرکت‌های خودروساز داخلی نیز در نظر گرفته شود. در‌واقع، وزیر پیشنهادی صمت دولت سیزدهم به‌صورت مشروط با ایجاد رقابت از مسیر واردات موافق است. به‌اعتقاد فاطمی‌امین، باز‌کردن یک‌باره قفل واردات می‌تواند به صنعت خودرو شوک وارد کند؛ بنابراین، او به برنامه زمان‌بندی در بازه زمانی نامعلوم معتقد است.
 
فاطمی‌امین در تشریح برنامه زمان‌بندی مدنظرش می‌گوید:
 
به‌طور هم‌زمان باید مقیاس تولید افزایش یابد و ساختار مدیریتی اصلاح و زیرساخت‌های اقتصادی فراهم شود. آن‌گاه می‌توان تعرفه واردات خودرو را کاهش داد تا رقابت مدنظر در صنعت خودرو شکل بگیرد.
 
با‌‌‌‌توجه‌‌‌‌به این اظهارات وزیر پیشنهادی صمت برای ایجاد رقابت در بازار خودرو، چندان تفاوتی با ایده علی‌رضا رزم‌حسینی، سکاندار پیشین، صمت ندارد. رزم‌حسینی معتقد بود برای ایجاد رقابت در بازار خودرو باید شرایط به‌گونه‌ای باشد که سه خودروساز بزرگ کشور (ایران‌خودرو و سایپا و پارس‌خودرو) با خودروسازان بخش خصوصی رقابت کنند.
 
اظهارات فاطمی‌امین هم درباره ایجاد رقابت در بازار خودرو همان تفکر رزم‌حسینی را تداعی می‌کند؛ بنابراین، وزیر پیشنهادی صمت دولت سیزدهم نیز به واردکردن بازیگر سوم، یعنی واردات خودرو، برای رقابتی‌ترکردن بازار خودرو در کوتاه‌مدت اعتقادی ندارد.
 
با‌‌‌توجه‌‌‌به تفکرات فاطمی‌امین، به‌نظر می‌رسد وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم چنانچه از پیچ بهارستان به سلامت عبور کند و بتواند نظر نمایندگان مجلس را برای در دست گرفتن سکان هدایت وزارت صمت جلب کند، تغییری در واردات خودرو به کشور ایجاد نخواهد کرد؛ مگر اینکه تعادل به تراز ارزی کشور بازگردد که این امر هم با‌‌توجه‌‌‌به شرایط حاکم بر مذاکرات احیای توافق برجام، به این زودی‌ها ممکن به‌نظر نمی‌رسد.
 
خنثی‌کردن تحریم‌ها با بستن مرزها محقق نمی‌شود
 
فاطمی امین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه الگوی توسعه صنعتی همچنان جایگزینی واردات خواهد بود، تصریح کرد:
 
من شعاری دارم مبنی‌بر اینکه اقتصاد ایران باید بزرگ‌تر از مرزهایش باشد. ما اگر بخواهیم در دنیا حتی حرف سیاسی بزنیم، باید قدرت اقتصادی داشته باشیم. قدرت نظامی سر جای خودش است که به آن رسیدیم و در کل دنیا برای کشور اعتبار ایجاد کرده است. حالا باید قدرت اقتصادی را هم به‌عنوان یک مؤلفه قدرت برای کشور ایجاد کنیم. 
 
 ایجاد قدرت اقتصادی با درهای بسته اتفاق نمی‌افتد؛ حتی اینکه چه چیزی از چه کشوری وارد می‌کنیم یا چه محصولی را به کدام کشور صادر می‌کنیم، می‌تواند برایمان قدرت ایجاد کند. ایران باید در زنجیره‌های تولید و تجارت بین‌المللی قرار گیرد تا تحریم‌ها خنثی شود. خنثی‌کردن تحریم‌ها با بستن مرزها یا وضعیتی مشابه کره‌شمالی که برخی تعبیر می‌کنند، محقق نمی‌شود. ما باید تعاملاتمان را با کشورهای هم‌سوی خود که کم هم نیستند، افزایش دهیم و برای این کار هم برنامه داریم. 
 
 دنیا خیلی بزرگ‌تر از چند کشور اروپایی است. ما محتاج کشورهای اروپایی نیستیم؛ اما از همکاری با آن‌ها استقبال می‌کنیم. می‌توانیم بدون اتکا به غرب، مستقل کار کنیم و به جایی برسیم که آن‌ها را به‌نوعی مجبور کنیم با ما همکاری کنند. این امر کاملا شدنی است و می‌توانید در سال‌های آینده شواهد آن را ببینید.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , وزیر پیشنهادی صمت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیرx5 : من خودم ثبت نام اردیبهشت پارسالم از شهریور دارم همه جور پیام میزارم که ازین اشغال کسی ثبت نام نکنه الانم ماشالاه همه تو یه ساعت ثبت نام کردن بعد دیدن این همه نظر منفی حقتون شرکت پولتون بخوره مخصوصا کسایی که دلصون خوش کردن به سود مشارکت یعنی شرکت اندازه شما نمیفهمه که قراره ۱۸۰میلیون بزاره روی قیمتش بعد ۳۰تومن به شما تخفیف بده بدو بدو رفتین ثبت نام کردین
امیرx5 : من خودم ثبت نام اردیبهشت پارسالم از شهریور دارم همه جور پیام میزارم که ازین اشغال کسی ثبت نام نکنه الانم ماشالاه همه تو یه ساعت ثبت نام کردن بعد دیدن این همه نظر منفی حقتون شرکت پولتون بخوره مخصوصا کسایی که دلصون خوش کردن به سود مشارکت یعنی شرکت اندازه شما نمیفهمه که قراره ۱۸۰میلیون بزاره روی قیمتش بعد ۳۰تومن به شما تخفیف بده بدو بدو رفتین ثبت نام کردین
Shahin G : ها والا ماهم دوریم ان شاالله میایم فک کن دارین میرید مسافرت
امیرx5 : من خودم ثبت نام اردیبهشت پارسالم از شهریور دارم همه جور پیام میزارم که ازین اشغال کسی ثبت نام نکنه الانم ماشالاه همه تو یه ساعت ثبت نام کردن بعد دیدن این همه نظر منفی حقتون شرکت پولتون بخوره مخصوصا کسایی که دلصون خوش کردن به سود مشارکت یعنی شرکت اندازه شما نمیفهمه که قراره ۱۸۰میلیون بزاره روی قیمتش بعد ۳۰تومن به شما تخفیف بده بدو بدو رفتین ثبت نام کردین
امیرx5 : من خودم ثبت نام اردیبهشت پارسالم از شهریور دارم همه جور پیام میزارم که ازین اشغال کسی ثبت نام نکنه الانم ماشالاه همه تو یه ساعت ثبت نام کردن بعد دیدن این همه نظر منفی حقتون شرکت پولتون بخوره مخصوصا کسایی که دلصون خوش کردن به سود مشارکت یعنی شرکت اندازه شما نمیفهمه که قراره ۱۸۰میلیون بزاره روی قیمتش بعد ۳۰تومن به شما تخفیف بده بدو بدو رفتین ثبت نام کردین
امیرx5 : بعدم چون فیروزی مدیر عاملش یه اشغال و دزد به تمام معناست برای همین کسی به سود تاخیر مشارکت دلخوش نکنه چون نمیدن حتی با شکایت چون ثبت نام سازمانی به خاطر سنگ انداختن جلوی شکایت مردم هست
امیرx5 : بعدم چون فیروزی مدیر عاملش یه اشغال و دزد به تمام معناست برای همین کسی به سود تاخیر مشارکت دلخوش نکنه چون نمیدن حتی با شکایت چون ثبت نام سازمانی به خاطر سنگ انداختن جلوی شکایت مردم هست
امیرx5 : کرمان موتور یه شرکت نزول خور و کلاهبردار قانونی هست ثبت نامی شرکت ها که تحویل 20 روزه بود تولیدشون مال7ماه پیش بود طبق تاریخ روی موتور با پول مردم دارن کسب و کار دیگه میکنن و همه قطعات چون دارن همص الان تو ایران با کیفیت پایینتر تولید میکنن برای همون تاخیر دارن رسما نه این شرکا هم مدیران هم فرداموتور بهمن همشون دارن اشغالی مثل ایران خودرو تحویل میدن که چند ماه بعد مصرف مشخص میشه
ناشناس : بنده 13 اذر تکمیل وجه کردم. 14 اذر پذیرش و 16 اذر احراز سکونت سخا انجام شده... هیچ خبری نیست. هیچ جوابی هم نمیدن. خدا ازتون نگذره. نفرین بر شما.
سبیل۲ : اگه دست رودست بزاریم خواب ماشین هم نمیبینیم....نهایت ۲روزازکارمیفتیم عوضش حقمون میدن....هرکی براش مقدوره بیاد..من جاومکان هم بهش میدم..فقط بیایید.....بخداسران مملکت خبرندارن این سایپاداره خون مارومیمیکه..فقط تجمع بابنر....پرچم ایران...
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
Mohammad x33mt : دستت درد نکنه اگه امکانش هست شماره قرارداد رو بهم بده تا من برم نمایندگی تکلیفم رو روشن کنم
حسین 7 تیر : سلام فروش فوق العاده موتور جدید، از کجا سود تاخیر رو باید نگاه کنم؟
دنا 6 دنده تحویل تیر : تاریخ تکمیل وجه که انجام دادین کی بوده؟چون این مهمه نه موعد تحویل.خیلی از خردادی ها فاکتور شدن
سعید : دوشنبه 10 جلو سایپا هرکی میتونه دوشنبه بیاد بقیه ام سه شنبه حتما بیاید اگه دوشنبه نتونستین
محمد جواد : از کجا بفهمیم ساخت کدام سایت هست؟fspj هست
مجید : دوستان سلام جریان سخا چیه؟همون تایید آدرس برای پلاکه؟
GXL : آقای محترم من اولین باره کلا ثبت نام ماشین میکنم دلال هم نیستم بنده واسه زیر پای خودمووخانوادم ماشین لازم دارم الان هم بی ماشین هستم دنبال سود از ماشین نیستم در ضمن ایران وخودرووسایپا متلداین ملت هستن مال بابای کسی نیست که منت سرمردم بزارن ما پول دادیم و به قولمون وفا کردیم که از تولید داخل همایت کنیم این حرف حضرت آقا هم هست ولی متاسفانه این دو خودروساز دستشون تو جیب ملته همیشه هم طلب کارن من واسه انصراف رفتم خود اون خانمی که اونجا نشسته بود گفتن انصراف بدی 4 ماه دیگه پول دستت میگیره منم گفتم خو وایسم ماشینمو بگیرم بهتره حالا میخام اینو اینو بگم که ما ملت پشت سر اماممون و رهبرمون همیشه بودیم وهستیم فقط این کارشکنی و بد قولی سایپا رو داریم نقد میکنیم به کسی یا جایی هم توهین نکردیم من وامثال من زیاد هستیم که این خودرو ساز پول خودروازمون گرفته قرار براین بوده 3 ناهه تحویل بده نداده الان شده 8 ماه من حرفم اینه که چرا باید اینجور باشه وگرنه اگه دلال خودرو بودم الان اینجا نبودم من کارمند بازنشسته هستم بعد از سالها برای اولین بار خواستم خودروبخرم .
مهران 207 پانا : سلام بله هست
فوری 4 تیر : سلام اقا به والله من سورن ef7 داشتم از نظر ظاهری و نرمی خداست ولی بسیار موتور ضریفی داره چون پیشرفته هست درد سر خیلی داره باید استرس یاتاقان داشته باشی استرس دود ابی داشته باشی استرس cvt داشته باشی نظر شخصی من اینکه ادم یه خر داشته باشه ولی موتورش tu5 باشه من قید ظاهر رانا رو زدم فقط برا موتور با رنج این قیمت ثبت نام کردم
هستی : تحویل 2 تیزماه