نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای

 

موسسه ایمنی IIHS قبلا با انجام یک آزمایش نشان داده بود که نصب حفاظ های مستحکم در قسمت انتهایی تریلرها تا چه اندازه می تواند در جلوگیری از وارد شدن صدمات شدید به سرنشینان موثر و مفید باشد.

 

با نصب این حفاظ ها، خودروهای سواری که از ارتفاع پایین تری نسبت به شاسی بلندها برخوردار هستند، دیگر به زیر تریلر وارد نشده و قسمت کابین متلاشی نمی شود که این هم به نوبه خود محافظت بسیار بهتر از سرنشینان را در پی دارد.

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 
نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

 

 
 

حال این موسسه در آزمایش دیگری نقش حفاظ های جانبی تریلرها در کاهش شدت تصادفات و جلوگیری از واردن شدن صدمات شدیدتر به سرنشینان خودروهای سواری را مورد بررسی قرار داده و به نتایج جالب توجهی دست یافته است.

این آزمایش در دو شرایط مختلف برگزار شده است. در تست اول قسمت کناری تریلر با استفاده از فایبرگلس که برای ایرودینامیک بهتر کاربرد دارند، پوشانده شده؛ اما در تست دوم این بخش به جای فایبرگلس با یک قطعه مستحکم تر که علاوه بر آیرودینامیک نقش حفاظتی دارد، جایگزین شده است.

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

 

در هر دو تست یک خودروی سدان سایز متوسط با سرعت ۳۵ مایل (۵۶ کیلومتر) در ساعت با قسمت های پوشانده شده برخورد می کند. نتایج این دو تست به خوبی حکایت از نقش بسیار موثر و نجات بخش حفاظ های مستحکم دارد.

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

 

در صورت استفاده از پوشش های فایبرگلس که فقط نقش ایرودینامیکی دارند، خودرو به راحتی به زیر تریلر کشیده شده و با ستون A قسمت کابین به آن برخورد می کند.

نتیجه واضح است، سر آدمک حاضر در جایگاه راننده متحمل ضربه بسیار شدیدی می شود که در شرایط واقعی ضربه این چنینی می تواند جراحت های شدید و حتی مرگ را به دنبال داشته باشد.

البته از آنجایی که قسمت کابین تا انتها مچاله می شود، امکان آسیب جدی به تمامی سرنشینان وجود دارد.

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

 

در تست دیگر که به جای پوشش فایبرگلس از گاردهای مستحکم نصب شده بود، به دلیل مقاومت بسیار خوب آنها خودروی سواری به زیر تریلر وارد نشده و با عمل کردن ایربگ ها و پشتیبانی خوب کمربند ایمنی، آدمک راننده آسیبی نمی بیند. بدیهی است که کابین خودرو نیز در چنین شرایطی سالم می ماند.

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

 

آقای دیوید زوبی مدیر ارشد IIHS در این باره گفته: "آزمایش ها و تحقیقات ما نشان می دهند که حفاظ های جانبی پتاسیل نجات جان افراد را دارند. ما فکر می کنیم که استفاده از این حفاظ ها در تریلرهای بزرگ باید اجباری شوند، بخصوص که آمار مرگ و میر در تصادف های این چنینی رو به افزایش است."

 

 

چنین تحقیقاتی سال هاست که در مراکز اصلی تست تصادف اروپایی و آمریکایی در حال انجام است و نتایج همگی آن ها بر لزوم نصب سپرهای مستحکم در طرفین و پشت کامیون ها و تریلر ها تاکید می کند. این درحالیست که نسل فعلی تریلر های مورد استفاده در اروپا و آمریکا اساسا کم ارتفاع تر از کامیون ها و تریلر های موجود در ایران هستند و در مقایسه با وسایل سنگین تجاری موجود در کشورمان تا حد زیادی ایمن به نظر می رسند.

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

 

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

 

باتوجه به این شرایط پر واضح است که تصویب قانون در راستای الزام به نسب گارد ها و سپرهای محافظ بر روی کامیون ها و کشنده های موجود در کشور تا چه حد میتواند در راستای ایمن سازی خودروها و کاهش تلفات جاده ای موثر باشد، اما متاسفانه تاکنون اقدامی در این راستا از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی صورت نگرفته است.

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 
نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 
نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

 

این درحالیست که چند سال قبل شاهد اجباری شدن نصب پلاک های بزرگ بر روی بدنه خودروهای سنگین و تجاری بودیم و پلیس نشان داد سخت گیری و ممارست لازم برای عملی کردن چنین قانونی را دارد.

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای

به خصوص با توجه به وجود مراکز معاینه فنی و تجهیزات جدید پلیس شامل دوربین هایی با قابلیت تشخیص پلاک های فاقد معاینه فنی، می توان به سرعت نصب چنین تجهیزاتی را در زمره بند های معاینه فنی اجباری کرد و از این رو به نظر می رسد که هم اکنون بستر اجرایی و قانونی لازم برای تلاش در راستای کاهش تلفات جاده ای وجود دارد.

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سپر محافظ






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : یک ماهه که پول واریز کردیم خدا کنه که به موقع بدن گفتن تحویل اسفندماه
کوروش : دوست گرامی بهمین زودی نتیجه نمیده زمان بره ! سازمان حمایت از مصرف کنندگان به کارشناسی میکنه بعد تخلف محرز واقع شد میفرسته اداره تعزیرات اداره تعزیرات یک اداره زیر نظر قوه قضائیه س هیچ گونه تبعیضی هم قائل نیست رای صادره قابل اجراست .حال دوستان همگی از بازرسی کل کشور که فشار و نظارت بر تخلفات ارگانهای و شرکتهای دولتی است قطعا پیگیری و از ایرانخودرو علت تخلف رو باید در کوتاهترین زمان به سازمان ارائه کند که بازرسی ایرانخودرو را موظف و ملزم به جبران خسارت به خریداران میکند
درانتظار اطلس : سلام مبارک باشه ،سود تاخیر رو براتون حساب کردن ؟؟ چقدر شده
محتشم : درود . دوست گرامی مهران از شما سوال دارم ؟واسه تو فروش فوق العاده بودش یکماه بودش یا 90روز کلا چقدر واریز کردی کلا
اطلس - آذر ۱۴۰۳ : مسئله اینه که همین دو سه شب پیش به خاطر افزایش قیمت این نقص پرونده زده شد. قبلش که کوئیک دعوتنامه بجای اطلس زده بوده، نقص پرونده نبود؟؟!!
اکبری : سلام دوست عزیز درسته همه ما منتظر شاهینیم ولی آلان از بهار دیگه پیامک برای واریز شاهین نیومده چطور شما ماشین زیر پاتو و طلاهای خانومت رو فروختی. اینا صد درصد بازم اتومات یا جایگزین میفرستن
جواد : خضریان افزود: برخی مردم از صبح امروز با ارسال مدارکی اثباتی عنوان کرده‌اند که اولویت دریافت خودرو در بهار و تابستان ١۴٠٣ بوده‌اند، اما هنوز پیامک واریز وجه برای آنها ارسال نشده است، گویا با این وضعیت غش در معامله صورت گرفته است و خودروسازان برای اینکه قیمت خودروها را در پاییز افزایش دهند، از ارسال پیامک واریز وجه و تحویل خودرو خودداری می‌کردند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه باید ابلاغیه افزایش قیمت خودرو ابطال شود، گفت: باید دولت و وزارت صمت پیگیری کند تا تمام افرادی که اولویت دریافت خودرو تا پاییز ١۴٠٣ بوده‌اند، با همان قیمت قبلی کارخانه خودروی خود را دریافت کنند.
محمد : پس چرا ما فاکتور نشدیم ماهم ۳۰ مردادیم. کدوم شهری شما پرداخت اولیت برج چند بوده
۱۷ اردیبهشت j4 : دوستان من ۲ آبان پلاک شدم ، هنوز تحویل ندادن ، بقیه هم مثل من هستند یا زیادی طول کشیده؟؟؟
علی : اینا فقط فکر منفعت خودشونن از مردم نبودن و نیستند براشون هم مهم نیست و نبوده ک ۲سال مردم منتظر گذاشتند من اشتباه کردی ۲سال منتظر حلبییییییییی موندم.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سحر : چه تاریخی پذیرش شدید
سورن دوگانه 30 آبان : سلام سورن دوگانه تحویل 30 آبان کسی پلاک شده؟
رضا ساینا : سایپا دیگه خیالش راحت شد افزایش قیمت داده داره فاکتور میکنه ایران خودرو لیست جدید فرستاد سایپا هم امروز وفردا میفرسته لیست قیمت جدید بعد اون هم هم فاکتور ها شدت میگیره هم دعوتنامه دیماه ارسال میشه
مهیا : اصلا 325 تا حالا نداشتیم
بنده خدا : منم میام آدرس بگین
امیر ساینا85گانه 90 روزه : بچه ها فاکتور شروع شد
خودرو : واقعا خودتون به خودتون کمک کنید تاکی حق خودمونو نگیریم هر چی بشینید به ضرر خودتونه اگر برید منم هستم میام شنبه تلفنی هیچ چیزی حل بشو نیست
زاگرب : بسلامتی چی بوده ماشین
اتو207 : سلام، دوستان محترم سود تاخیر خودرو رو چند روز بعد از تحویل گرفتن خودرو میشه دریافت کرد!
لگن : سلام اگر واقعا بیاید مثل دفعه قبل نکنید من و دونفر دیگه از دوستان که اوناام هستن شنبه میام اگر میاین اعلام کنید 11 بریم