نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای

 

موسسه ایمنی IIHS قبلا با انجام یک آزمایش نشان داده بود که نصب حفاظ های مستحکم در قسمت انتهایی تریلرها تا چه اندازه می تواند در جلوگیری از وارد شدن صدمات شدید به سرنشینان موثر و مفید باشد.

 

با نصب این حفاظ ها، خودروهای سواری که از ارتفاع پایین تری نسبت به شاسی بلندها برخوردار هستند، دیگر به زیر تریلر وارد نشده و قسمت کابین متلاشی نمی شود که این هم به نوبه خود محافظت بسیار بهتر از سرنشینان را در پی دارد.

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 
نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

 

 
 

حال این موسسه در آزمایش دیگری نقش حفاظ های جانبی تریلرها در کاهش شدت تصادفات و جلوگیری از واردن شدن صدمات شدیدتر به سرنشینان خودروهای سواری را مورد بررسی قرار داده و به نتایج جالب توجهی دست یافته است.

این آزمایش در دو شرایط مختلف برگزار شده است. در تست اول قسمت کناری تریلر با استفاده از فایبرگلس که برای ایرودینامیک بهتر کاربرد دارند، پوشانده شده؛ اما در تست دوم این بخش به جای فایبرگلس با یک قطعه مستحکم تر که علاوه بر آیرودینامیک نقش حفاظتی دارد، جایگزین شده است.

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

 

در هر دو تست یک خودروی سدان سایز متوسط با سرعت ۳۵ مایل (۵۶ کیلومتر) در ساعت با قسمت های پوشانده شده برخورد می کند. نتایج این دو تست به خوبی حکایت از نقش بسیار موثر و نجات بخش حفاظ های مستحکم دارد.

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

 

در صورت استفاده از پوشش های فایبرگلس که فقط نقش ایرودینامیکی دارند، خودرو به راحتی به زیر تریلر کشیده شده و با ستون A قسمت کابین به آن برخورد می کند.

نتیجه واضح است، سر آدمک حاضر در جایگاه راننده متحمل ضربه بسیار شدیدی می شود که در شرایط واقعی ضربه این چنینی می تواند جراحت های شدید و حتی مرگ را به دنبال داشته باشد.

البته از آنجایی که قسمت کابین تا انتها مچاله می شود، امکان آسیب جدی به تمامی سرنشینان وجود دارد.

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

 

در تست دیگر که به جای پوشش فایبرگلس از گاردهای مستحکم نصب شده بود، به دلیل مقاومت بسیار خوب آنها خودروی سواری به زیر تریلر وارد نشده و با عمل کردن ایربگ ها و پشتیبانی خوب کمربند ایمنی، آدمک راننده آسیبی نمی بیند. بدیهی است که کابین خودرو نیز در چنین شرایطی سالم می ماند.

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

 

آقای دیوید زوبی مدیر ارشد IIHS در این باره گفته: "آزمایش ها و تحقیقات ما نشان می دهند که حفاظ های جانبی پتاسیل نجات جان افراد را دارند. ما فکر می کنیم که استفاده از این حفاظ ها در تریلرهای بزرگ باید اجباری شوند، بخصوص که آمار مرگ و میر در تصادف های این چنینی رو به افزایش است."

 

 

چنین تحقیقاتی سال هاست که در مراکز اصلی تست تصادف اروپایی و آمریکایی در حال انجام است و نتایج همگی آن ها بر لزوم نصب سپرهای مستحکم در طرفین و پشت کامیون ها و تریلر ها تاکید می کند. این درحالیست که نسل فعلی تریلر های مورد استفاده در اروپا و آمریکا اساسا کم ارتفاع تر از کامیون ها و تریلر های موجود در ایران هستند و در مقایسه با وسایل سنگین تجاری موجود در کشورمان تا حد زیادی ایمن به نظر می رسند.

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

 

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

 

باتوجه به این شرایط پر واضح است که تصویب قانون در راستای الزام به نسب گارد ها و سپرهای محافظ بر روی کامیون ها و کشنده های موجود در کشور تا چه حد میتواند در راستای ایمن سازی خودروها و کاهش تلفات جاده ای موثر باشد، اما متاسفانه تاکنون اقدامی در این راستا از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی صورت نگرفته است.

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 
نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 
نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

 

این درحالیست که چند سال قبل شاهد اجباری شدن نصب پلاک های بزرگ بر روی بدنه خودروهای سنگین و تجاری بودیم و پلیس نشان داد سخت گیری و ممارست لازم برای عملی کردن چنین قانونی را دارد.

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای

به خصوص با توجه به وجود مراکز معاینه فنی و تجهیزات جدید پلیس شامل دوربین هایی با قابلیت تشخیص پلاک های فاقد معاینه فنی، می توان به سرعت نصب چنین تجهیزاتی را در زمره بند های معاینه فنی اجباری کرد و از این رو به نظر می رسد که هم اکنون بستر اجرایی و قانونی لازم برای تلاش در راستای کاهش تلفات جاده ای وجود دارد.

 

نقش سپر محافظ خودروهای سنگین در کاهش مرگ و میر جاده ای
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سپر محافظ






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی : افزایش قیمت خوردخ تحویل میدن
شاهین G : ی طوری شاهین G رفته تو تأخیر انگار می خواهن بنز G کلاس تحویل بدن
مهدی پلاس اردیبهشت : درودبرشما دوستان عزیز. ازتکمیل وجه اردیبهشت ماه هرکس فاکتور شد لطف کنید اطلاع رسانی بشه توگروه تا از روند کار مطلع بشیم ممنون از دوستان
T9 بهمن : من ۲۳ بهمن ثبت نام کردم مشکی الان ۳ روز تو وضعیت صدور بیمه زرد مونده جلو نمیره
Bac x3 : دوستان bac x3 تاریخ ثبت نام یازدهم بهمن ماه هنوز خبری نیست کیا مثل من بک نوشتن و نگرفتن؟تاریخ بگید لطفا مرسی
Bac x3 : دوستان bac x3 تاریخ ثبت نام یازدهم بهمن ماه هنوز خبری نیست کیا مثل من بک نوشتن و نگرفتن؟تاریخ بگید لطفا مرسی
Bac x3 : سلام داداش ثبت نامت کی بوده دقیق؟
ایگل سفید : سلام دوستان کسی هست ایگل ثبت نام کرده و فاکتور شده باشه؟
بهی : یکی جواب بده. تبدیل زدیم... اصلا سود تاخیر حساب میکنن عایا ....
شاهینg : بازم تحویل cvtبهتر از شاهین جی دستی هست کلا یادشون رفته تولید کنن ۴ ماهه تو تاخیره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
هومن پانا : بس چرا برای ما تیر ماهی تبدیل نیومده
اطلس بهمن : خدا لعنتشون کنه دیگ خستمون کردن خرداد پارسال پول ریختیم خرداد امسال گذشت و هنوز خبری نیست حداقل پیامک دوم نمیاد واریز کنیم ماشین زیر پامو فروختم گفتم پیامک میاد واریز اولم طلا فروختم کلی ضرر بدبیاری پشت سر هم
ساینا اس بهمن : داداش انصراف بزنی کم کم 2ماه بعد پولتو میدن حواست باشه از نمایندگیم ببپرس جوری پولتو میده که از انصراف زدن پشیمونت می کنه پول بدی شرکت یعنی همینه هست بهترین کار در صورت ناچاری فروش امتیازه اونم اگه بخرن😔😔
اطلس تحویل آبان : من نهم تیر تحویل گرفتم بعد از 8 ما انتظار
تکمیل وجه 28 مهر اطلس : سلام ما که واقعیت رو گفتیم شما هم بدبین نباش ان شالله فاکتور میشی آخه تو این وضعیت که ما همه زخم خورده سایپا هستیم چرا باید دروغ بگیم این پیام ها صرفا جهت اطلاع دوستان هست ولاغیر
اطلس دی : سایپا دربه در شده کور خوندی کسی بیاد ماشین بنویسه الهی به خاک سیاه بشینی
آذربایجان : من قبلن تبدیل رو زده بودم ..پولشو نتونستم جور کنم همینجوری مونده بود
رضا : پس من که 23 اسفند بودم حالا حالا ها باید منتظر باشم
الی (ایکس 33 دستی) : چرا واسه من پیامک نیومد پس؟
مادران 19 خرداد : تحویل 19 خرداد طرح مادران رنگ سفید