تنها ۵ درصد از خودروهای بازار ایران توسط بخش خصوصی تولید می‌شود

 

تنها ۵ درصد از خودروهای بازار ایران توسط بخش خصوصی تولید می‌شود

 

طبق آمارهای وزارت صمت، خودروسازان بخش خصوصی در سال جاری نسبت به سال ۱۳۹۷، حدود ۵۰ درصد کاهش تولید داشته‌اند و ۵ درصد از کل تولیدات خودرویی کشور را تأمین می‌کنند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان خصوصی را ملزم به تولید ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان ۱۴۰۰ کرده است. این به آن معنا است که این بخش باید تا پایان ۶ ماه نخست حدود ۷۵ هزار دستگاه خودرو تولید می‌کرد؛ حال‌آنکه طبق آمارهای ارائه‌شده، خصوصی‌ها تنها ۲۲ هزار و ۵۰۰ خودرو به بازار عرضه کرده‌اند که حکایت از عقب‌ماندگی ۷۰ درصدی از برنامه‌ریزی وزارت صمت برای این بخش دارد.

طبق بررسی‌های دنیای اقتصاد، سهم خصوصی‌ها در بازار خودرو با توجه به آمار ۶ ماهه تولید، به ۵ درصد رسیده است. نگاهی به آمار وزارت صمت همچنین از فعالیت ۹ شرکت خودروساز بخش خصوصی از مجموع ۱۴ شرکت حکایت دارد. گزارش ارائه‌شده از سوی وزارت صمت در باب فعالیت بخش خصوصی در نیمه نخست سال جاری، گویای ضرب‌آهنگ آرام تولید در این بخش از خودروسازی کشور است، این در حالی است که علیرضا رزم‌حسینی، وزیر پیشین صمت برای نخستین بار برنامه تولید ۱۵۰ هزار دستگاهی تا پایان ۱۴۰۰ را برای خصوصی‌ها در نظر گرفت. واضح است که در نظر گرفتن تیراژ مشخص برای بخش خصوصی در راستای کاهش انحصار خودروسازان در کنار ممنوعیت واردات خودرو صورت گرفت. البته رزم‌حسینی سازوکاری برای رشد تیراژ این بخش تعریف نکرد و تنها تولید ۱۵۰ هزار دستگاه را به خصوصی‌ها تکلیف کرد.

خودروسازان نه‌تنها به حاشیه تکلیف وزارت صمت نیز نرسیدند، بلکه از برنامه سالانه خود نیز عقب ماندند. دلایل رشد نکردن تولید در خودروسازی بخش خصوصی نیز مشخص است. موجودیت این بخش با شرکای خارجی گره خورده؛ حال‌آنکه خروج شرکت‌های خودروساز خارجی از سال ۹۸ و هم‌زمان با اوج‌گیری تحریم‌ها، این بخش را زمین‌گیر کرد. طبق آمارهای موجود، خصوصی‌ها در سال ۹۷ (یعنی سال پیش از تحریم‌ها) تولید ۹۳ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو را در کارنامه خود به ثبت رساندند. این به آن معنا است که در آن سال سهم بخش خصوصی در بازار خودروی کشور به ۵/۱۱ درصد رسیده بود؛ اما روند کاهشی تولید از سال ۹۸ آغاز شد؛ به‌طوری‌که در این سال تولید به ۳۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه رسید. سال ۹۹ نیز تولید خصوصی‌ها چندان تعریفی نداشت و رقم ۴۷ هزار و ۳۰۰ دستگاهی را ثبت کرد. در نیمه نخست سال، تولید به ۲۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه رسیده است.

پراید سایپا خودروسازی

با توجه به توقف واردات خودرو و کاهش روند تولید در خصوصی‌ها، انحصار دو خودروساز بزرگ کشور طی سه سال گذشته بیشتر از گذشته شده است. البته دو خودروساز بزرگ در این بازار کاملا انحصاری نیز قادر به پاسخگویی به نیاز مشتریان داخلی نیستند؛ اما همان‌طور که از آمار‌های وزارت صمت مشخص است، بخش خصوصی خودروسازی کشور حال و روز خوبی ندارد و آمارهای تولید در ۶ ماهه گذشته گویای افت یا ثبات تیراژ در این بخش است. این بخش اما از سال گذشته با توجه به افت‌وخیز مذاکرات هسته‌ای پروژه جدیدی برای ادامه فعالیت خود تعریف کرد و آن خرید یک برند مشخص از خودروسازان خارجی بود. این پروژه هم‌اکنون در برخی از خودروسازی خصوصی اجرا می‌شود؛ به‌طوری‌که آن‌ها با خرید یک پلتفرم از برندی مشخص به تولید محصولاتی محدود می‌پردازند. برخی از دیگر شرکت‌ها نیز تولید خودروهایی از برندهای گمنام چینی را که ترسی از تحریم‌های آمریکا ندارند در دستور کار قرار داده‌اند؛ بنابراین فعالیت خودروسازان بخش خصوصی هم‌اکنون در دو پروژه مذکور خلاصه شده است.

وضعیت هر یک از خودروسازان خصوصی تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰

در میان خودروسازان بخش خصوصی، مدیران‌خودرو در صدر لیست تیراژ تولید قرار دارند. این خودروساز کرمانی در پایان نیمه اول امسال در مجموع تولید بیش از ۱۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه از محصولات حاضر در سبد محصولاتی خود را نهایی کرد. مقایسه این مقدار تولید با تولید آن‌ها در همین بازه زمانی در سال گذشته از افت تولید بیش از ۲۹ درصدی این خودروساز حکایت می‌کند. بعد از مدیران‌خودرو، دیگر خودروساز کرمانی یعنی کرمان‌خودرو جایگاه دوم را در جدول تیراژ تولید به خود اختصاص داده است. کرمان‌خودرویی‌ها طی ۶ ماهی که از سال جاری گذشته نزدیک به ۸ هزار دستگاه خودرو را در خطوط تولید خود تکمیل کردند. این خودروساز بر خلاف رقیب خود، رشد تولید بیش از ۷۰ درصدی را به نسبت سال گذشته در کارنامه ثبت کرد.

تیگو 7 / tiggo 7

سال گذشته کرمان موتور حدود ۴ هزار و ۶۰۰ دستگاه از محصولات خود را تولید کرد. بهمن موتور بعد از کرمان موتور جایگاه سوم را در جدول یادشده به خود اختصاص داده است. بهمن‌موتوری‌ها توانسته‌اند نزدیک به هزار و ۹۰۰ دستگاه خودرو تولید کنند. تولید این تعداد خودرو در بازه زمانی ذکرشده در سال جاری در قیاس با تولید این خودروساز خصوصی در سال گذشته رشد تولید بیش از ۲۷۶ درصدی نشان می‌دهد.

سیف‌خودرو با تولید ۳۳۳ دستگاه خودرو جایگاه چهارم جدول تیراژ تولید خصوصی‌ها را به تصرف خود درآورده است. این خودروساز نیز در قیاس با تولید سال گذشته خود افت تولید به خود دیده است. سیف‌خودرویی‌ها سال گذشته در مجموع توانستند تولید بیش از ۷۰۰ دستگاه از محصولات حاضر را در سبد محصولات‌ خود نهایی کنند؛ بنابراین تیراژ تولید آن‌ها در سال جاری بیش از ۵۳ درصد افت کرده است.

نورا موتور پارس که تا پایان مردادماه سال جاری بر اساس آمارهای منتشرشده توسط وزارت صمت هیچ محصولی تولید نکرده بود، در یک‌ماهه شهریورماه ۲۶۰ دستگاه خودرو تولید کرد. این خودروساز خصوصی مونتاژ خودروی تیوولی از برند سانگ یانگ را بر عهده دارد. با توجه به این تعداد تولید، نورا موتور پارس توانسته است بعد از سیف خودرو جایگاه پنجم را به خود اختصاص بدهد.

سروش دیزل مبنا با تولید حدود ۲۴۰ دستگاه در جایگاه ششم قرار دارد. بررسی آمار تولید این خودروساز خصوصی نشان می‌دهد این شرکت در جاده رشد تولید حرکت کرده است. سروش دیزل مبنا توانسته تولید خود را بیش از ۶۶۰ درصد رشد بدهد. ریگان خودرو با تولید بیش از ۱۷۰ دستگاه خودرو تا پایان شهریورماه امسال در رتبه هفتم قرار دارد. آن‌ها نیز مانند سروش دیزل مبنا رشد تولید به خود دیدند. رشد تولید این خودروساز در ۶ ماه ابتدایی امسال در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته، رشد بیش از ۱۰۴ درصدی نشان می‌دهد. بم‌خودرو و خودروسازان‌ راین به ترتیب با تولید ۱۰۷ دستگاه خودرو و ۳ دستگاه خودرو در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

 

برچسب : خودرو , خش خصوصی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا خان : سلام آقا واریز اولیه 6 شهریور موعد تححویل اسفند 1403 تکمیل وجه 11 اردیبهشت فاکتور 30 آبان ولی هنوز پلاک نشدم آیا کسی مثل من هستش؟؟ چه گیری کردیما جلوجلو فاکتور کردن الان میخوان یک ماه پلاک کردن رو لفت بدن یک ماه هم تخویل رو و اینطوری 2 ماه سود تاخیر کمتر بدن چه آشغالایین اینا به والله
T8 : سلام دوستان به نظرتون هفته دیگه t8 افزایش قیمت‌داره؟
علی : برای من از اواخر آبان که در مرحله ارسال مدارکه تا حالا بدستم نرسیده
حسام شاهین جی : دوستان تجمع تجمع تجمع تجمع تجمع تجمع شنبه ۱۵ اذر درب سایپا
مریم : دوست عزیز اصلا اسرار به امدن دعوتنامه نکن. اینجوری لااقل نصف پولت رفته. منه بدبخت دقیقا پارسال 17 آذر تکمیل وجه کردم هنوز خبری نیست. یعنی اگه با پولم علف هم خریده بودم الان دو برابر بود.
J7/2 : سلام تقریبا یک هفته کاری شما چندم تکمیل وجه کردی؟چندم شاسی شدید؟
فریبا : اگه دی ماه پارسال پولی که دادیم به سایپا میدادیم طلا الان نزدیک ۷۰۰میلیون پول داشتیم
اهورا : به قول معروف اقا محمد شلش کن زیاد تو فکرش نرو این بی پدرا که فعلا ماشینی بهمون نمیدن فقط خودمون عذاب میدیم. یعنی در واقع چاره ای جز صبر نداریم
ایگل نقره ای : میگن بعضی وقتها پیامک دیر میاد سایت payment رو نگاه کن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا تک تکمیل وجه 12آبان : من ثبت نام پیش فروش تیر ماه 404 هستم و هفته چهارم آذر ماه موعد تحویل بود. اول آبان دعوتنامه اومد و بنده 13 آبان تکمیل وجه کردم. خیلی خوشحال که شاید زودتر هم بدن علاوه بر افزایش قیمت که 50 درصدش شامل حالم شد. حالا هم که نامعلوم کسی خبر داره چقدر طول می کشه تاخیر
31شهریور : سلام مبارکت باشه دعا کن زود مال منم فاکتور بشه تحویل بدن 56924
207 فرسوده تحویل آذر ماه : برای من تحویل اذر بود 21ابان امد نامه 10اذر مهلت پرداخت داشت تحویل هم زده 60 روزه. اقا مهم فک پلاک اسقاط که راهور انجام بده برای من 10 مهر دادم اسقاط 28 ابان فک شد
پیش فروش6اسفند : سلام من طرح عادی تک سوز ثبت نام اولیه 6اسفند 1403 تحویل شهریور و 4مرداد تکمیل وجه کردم و با 4ماه و یک هفته تاخیر دیروز فاکتور شدم با شماره پذیرش 12220734 و بدون فعال کرد اس بی ار فاکتورشدم جهت اطلاع به دوستان ایشالا شمام زودتر فاکتور بشید واز شر سایپا خلاص بشیو ماکه صبرمون لب ریز شد بعداز5 ماه خدا ازشون نگذره
مهدی : چراغ تحویل الان روشن شد برام 12355129
مسعود : داداش چطوری شکایت ثبت کردی؟
207 فرسوده تحویل آذر ماه : اقا برای من 16 شهریور پیامک برنده شدن امد مبلغ اول ریختم 10 مهرماه پیامک تحویل اسقاط امد بردم ماشین تحویل اسقاط دادم 21ابان دعوتنامه نامه واریز دوم امد تحویل خودرو 30 اذر ماه زده الان ایران خودرو پیامک اسقاط پیش فروش تا اسفندماه راه فرستاده شرایط سایپا را نمی دانم چه طوری
جی ایکس آر ال : من آذر پارسال ثبت نام کرده بودم چون فوق العاده 90 روزه هستم اول خودرو و بعد از دو ماه تکمیل وجه کردم.شما به احتمال پیش فروش هستید اول پول میدید بعد ماشین رو اسقاط میکنید و بعد یک ماه خودرو تحویل میگیرید اگر به موقع بدن
شهریار : اعتباری بودم
شهریار : منم 20 آبان پول ریختم