صادرات برای واردات قطعه الزامی است/ آیا طرح واردات خودرو با اقتصاد مقاومتی هم سو است؟

 

صادرات برای واردات قطعه الزامی است/ آیا طرح واردات خودرو با اقتصاد مقاومتی هم سو است؟

 
روح‌الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلسدر مورد جزییات اصلاحیه‌ مجلس به ماده ۴ طرح ساماندهی خودرو مبنی بر واردات خودرو اظهار کرد: طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس دهم به تصویب رسیده بود که بعد از ارجاع به شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد شد و کمیسیون صنایع مجلس یازدهم این ایرادات را برطرف کرد و موضوع واردات خودرو در این اصلاحیه وارد شد. شورای نگهبان دوباره ابهاماتی را درباره این طرح عنوان کرد که بخشی از آن مربوط به ناهمخوانی با سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی بود. در جلسه گذشته و همچنین جلسه روز گذشته کمیسیون صنایع، نماینده شورای نگهبان حضور داشتند و نظرات خود را گفتند.
 
وی افزود: طبق اصلاحیه جدید هر فرد حقیقی و حقوقی می‌تواند در ازای صادرات خودرو، خدمات یا قطعات خودرو یا سایر کالاهای مرتبط با انواع صنایع نیرومحرکه یا از طریق ارز اشخاص با منشا خارجی مورد تایید بانک مرکزی برای واردات خودرو در جهت تنظیم بازار اقدام کند.
 
اما امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به جزییات جدید طرح واردات خودرو به «خودروکار» گفت: متاسفانه جزییات حاکی از آن است که این طرح برای مردم بی فاییده است. با نگاهی به تاریخچه صادرات خودرو خواهیم دید میزان چشمگیری در این سال ها صادر نشده است.
 
وی اظهار کرد: اینکه صادرات ما به شدت پایین آمده بدلیل مشکلات ناشی تحریم است و متاسفانه انتقال ارز صادرات صورت گرفته بسیار سخت شده است. حال در شرایط فعلی صنعت خودرو برای تامین برخی قطعات با مشکل همراه است، اما سوال این است آیا در این شرایط واردات قطعات مورد نیاز صنعت ضروری است یا واردات خودرو؟ به طور منطقی واردات قطعه باید صورت بگیرد زیرا بدون حل مشکلات تولید نمی توان شاهد صادرات بود.
 
این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد:  برای صادرات باید حداقل تولیدی صورت بگیرد که هم نیاز داخلی تامین شود و هم از محل صادرات آن بتوانیم واردات را انجام دهیم. به اعتقاد بنده این بخش از قانون واردات به طور کامل با اقتصاد مقاومتی در تناقض است.
 
کاکایی ادامه داد: البته بحث دیگر آن است که  از ارز افراد خارج از کشور استفاده شود. برخی از این افراد در خارج از کشور زندگی می کنند اما این کسی که خودرو وارد می کند و در ایران می فروشد به دنبال آن است که پول خود را پس از پرداخت تعرفه ها منتقل کند و تقریبا قیمت 1.2 قیمت پایه خواهد بود. درنتیجه 1.2 ارز از کشور خارج خواهد شد. پس می توان گفت این موضوع نیز در این طرح اشتباه است و منجر به کاهش ذخایر ارزی می شود.  تنها حالت این است که افرادی از حوزه های دیگر با ارز حاصل از صادرات خودرو وارد کنند اما این موضوع نیز نشان از شکست سیاست های کسب و کار در کشور است.
 
به گفته وی، درواقع طرحی با چنین جزئیاتی با اقتصاد مقاومتی در تناقض است. این در حالی است که ما قانونی برای منع واردات نداریم اما دولت بدلیل مدیریت ارز در 4  سال گذشته واردات برخی کالاها را ممنوع کرد به همین دلیل نیاز به قانون گذاری نداریم بلکه باید مشکل پیش آمده را حل کرد.   

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات قطعه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
پاییز : دوستان . کسانی که پاییز بودن و تکمیل وجه کردن و فاکتور شد براشون . از کجا باید فهمید که فاکتور شد یا نه ؟
حمیدرضا : درود نگران نباش هنوز ۲مردادی ها تکمیل نشدن و من که ۳مرداد هستم مثل شما هستم و به مرور همه رو اعلام میکنن
مهرداد : ۳۱ مرداد ماه
J7 : سلام دوستان بنظرم بیایم جمع بشیم همه بریم در شرکت هر کی ماشینی پولی طلایی چیزی داریم بدیم به شرکت گناه دارن بدبختا کف گیرشون به ته دیگ رسیده بیچاره ها خیلی گناه دارن یکی بره با ماشین رئیس شرکت برسونه خونه یا جایی کار داره ببرش یکی هم پول تو جیبی بده بهش میخواد بره واسه زنش خرید کنه گناه دارن خلاصه هر کی هر کاری از دستش برمیاد واسه این شرکت کنه خیلی بیچاره ان با این کار باعث شیم دیگه دست تو جیب مردم نکنن گناه دارن
جمالزاده : دوستان نخرید از این شرکت پشیمون میشید حداقل 7 ماه باید چشم انتظار بمونید فریب تبلیغات رو نخورید فقط میتونم بگم خدا لعنتشئن کنه هیچ نظارتی روی عملکرد این شرکت نیست دقیقا داره همانند شرکت های پانزی کار میکنه از خواب سرمایه ثبت نام های جدید ماشین های ثبت نام قدیم رو تولید میکنه... لازم به توضیح زیاد نیست دوستانی که می خوان متوجه عملکرد این شرکت بشن از روی پیام هایی که اینجا ارسال شده میتونن تصمیم بگیرند.
S3 : سلام لطفا همه کسانیکه s3 ثبت نام کردن پیگیری کنن اول ماشین خودمونو بدن بعدا اگه هم قرار به تبدیل خودرو گذاشتن حداقل تا یک ماه هرچی که انتخاب شدو تحویل بدن اونم به قیمت تیرماه که ثبت نام کردیم. نزاریم از هر طرف در حقمون اجهاف شه
زهرا : سلام منم ۸مرداد هستم فعلا برا منم پیامکی نیومده باید صبر کنیم
J7 تیر : منم دقیقا شرایط شما رو دارم هر چی هم تماس میگیرم فقط میگن صبور باشین در مرحله بارگیری مثل سگ دروغ میگن ک ثافتا
شاهین : توی این سایپای خراب شده با این همه پرسنل اضافی یک نفر روابط عمومی نداره که جواب مردم روبده یا خودش رو به نادانی زده یا مردم را نادان فرض کرده اولویت پاییز رو برا امسال فروش فوری زده میمونه زمستان که حدود 9 هزار نفره که یک تعدادی هم با فراخوان‌های قبلی کم شده طی 9 ماه پیش فروش زده یعنی ماهی کمتر از هزار تا سایت کدال رو که ببنید ماهیانه حدود 5 هزار شاهین دستی تولید میکنه اگه فقط ظرفیت 50 درصد رو برا پیش فروش بذاره تا آخر خرداد تعهداتش تموم میشه ولی این بیشرفها ماهیانه بین 10 الی 20 درصد تولید رو برا تعهداتش ن گذاشتن
اطلسعلی : رنگ نقره ای حدودا یکماه از رنگ سفید عقبه ، شما هر وقت ۱۴ شهریوری ها فاکتور شدند احتمالا شما هم بشید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
وحید : از کجا میشه فهمید کدوم کارخونه هست
احمدی : سلام دوستان تحویل شهریور از تهران کسی هست تحویل نگرفته باشه؟
کیوان : درود برا من هم تحویل 10 مهره هنوز پلاک نصب نشده
مهدی : سلام من 2 مهر بودم امروز فاکتور شده . حالا باید چیکار کنیم ؟؟
رضا : چخبره از 16 آذر پلاک نشدید،پلاک شدن مگه دو روز بیشتر طول میکشه؟؟
207 بهمن پیش فروش پانا : دوستان سلام امروز دریافت پرونده تیک خورده بد از 12 روز
علی : من16 مهر بودم چند روزه داره رو اسناد میچرخه
آریزو6 جی تی علیرضا : نه وامم هنوز واریز نشده
ایمان : امروز زنگ زدم ایران‌خودرو ،گفتن تحویل شهریور در 24دی فاکتور میشه.احتمالا شهریوری ها در اوایل بهمن ماه 207اتو رو تحویل میگیرن.
ساینا : دمت گرم .همه زنگ بزنید مشکل حل بشه