نخستین وسیله نقلیه اپل احتمالا بدون فرمان و پدال با قابلیت‌های کاملا خودران سال ۲۰۲۵ از راه می‌رسد

 

نخستین وسیله نقلیه اپل احتمالا بدون فرمان و پدال با قابلیت‌های کاملا خودران سال ۲۰۲۵ از راه می‌رسد

 

شواهد نشان می‌دهد که اپل در صدد تسریع فرایند توسعه خودروی کاملا خودرانی است که احتمالا برای نخستین بار در سال ۲۰۲۵ رونمایی خواهد شد.

به‌دنبال شایعات متعدد از جاه‌طلبی اپل برای ورود صنعت خودرو، اکنون گزارشی منتشر شده است که با استناد به آن می‌توان به آینده پروژه تایتان یا همان پروژه مخفی متمرکز بر خودروی الکتریکی/خودران اپل امیدوار بود. گفته می‌شود اپل دو گزینه بالقوه برای ورود به حوزه وسایل نقلیه خودران را بررسی کرده است. ظاهرا گزینه نخست شامل مدلی با توانایی‌های خودران محدود مانند خودروهای فعلی است؛ درحالی‌که سناریو دوم خودرویی را شامل می‌شود که می‌تواند به‌طور کامل بدون دخالت انسان رانندگی کند.

بلومبرگ گزارش می‌دهد که اهالی کوپرتینو راه حل دوم را انتخاب کرده‌اند و از قرار معلوم، کوین لینچ، متصدی جدید پروژه تایتان، در تلاش برای ایجاد خودرویی با قابلیت‌های کاملا خودران است. تاکنون شایعات متعددی از بازه‌ی رونمایی خودرو مذکور منتشر شده است و اغلب آن‌ها حاکی از آن هستند که این خودرو در آینده‌ای نزدیک عرضه نخواهد شد.

بااین‌حال، بلومبرگ مدعی است که سال ۲۰۲۵ برای رونمایی از دسته‌ای جدید در محصولات اپل بسیار محتمل خواهد بود؛ اما حتی سال ۲۰۲۵ نیز برای تولید خودرو کاملا خودران کمی زود به‌نظر می‌رسد؛ چراکه هنوز بسیاری از قوانین خودروهای کاملا خودران وضع نشده است و تنها در مناطق محدودی اجازه استفاده این وسایل نقلیه صادر می‌شود و به‌عبارتی خوش‌بینانه‌ترین بازه‌ی تخمینی برای رونمایی از این محصول سال ۲۰۲۵ خواهد بود.

اما نباید از این غافل شد که اپل اخیرا برای دستیابی و خودکفایی در پنج فناوری اصلی سرمایه‌گذاری کرده است که می‌تواند به پیشرفت خودروی آن‌ها در زمینه‌ی ساخت پردازنده، باتری، دوربین، سنسورها و نمایشگر کمک شایانی کند. علاوه‌براین، محرک‌های رشد دیگری مانند فناوری واقعیت افزوده (AR)، سیستم‌های پرداخت‌ و بخش سلامت وجود دارند که احتمالا زودتر توسعه و گسترش می‌یابند؛ ازاین‌رو افق چهارساله برای رونمایی از خودروی اپل شاید آنقدر نیز دور از انتظار نباشد.

در این گزارش آمده است که Apple Car احتمالا فاقد فرمان و پدال خواهد بود و فاضای داخلی آن برای سفرهای بدون دخالت راننده طراحی شده است. وسیله نقلیه یادشده می‌تواند شبیه یک لیموزین با مسافران روبه روی هم باشد و به‌نظر می‌رسد که اپل احتمال قرار گرفتن سیستم سرگرمی در فضای وسط خودرو را بررسی کرده است.

اپل به ‌لطف محبوبیت محصولاتش، از یک پایگاه کاربری بیش از یک میلیارد نفری بهره می‌گیرد؛ از این‌روی، Apple Car به‌صورت مستقل می‌تواند خدمات را کاملا ادغام کند و گسترش بدهد؛ بنابراین، حضور در صنعت خودرو برای اپل به‌عنوان یک پلتفرم سخت‌افزاری پشتیبانی‌کننده برای خدماتش منطقی خواهد بود.

این شرکت دارای عناصر مهمی است که برای موفقیت در صنعت خودرو بسیار حائز اهمیت خواهند بود. این عناصر شامل دسترسی به سرمایه، توانایی جذب و حفظ استعدادهای برتر، طراحی سخت‌افزار ثابت‌شده و یک اکوسیستم غنی برای استفاده از پتانسیل اشتراک و به تبع آن، درآمد بخش خدمات است. تحلیل‌گران بر این باورند که فرصت کسب درآمد اضافه از بخش خدمات صنعت خودرو می‌تواند بیش از خود تجارت خودرو باشد. گفته می‌شود ارزش خدمات اینترنت اتومبیل (IoC) می‌تواند به‌طور بالقوه حتی از تجارت اتومبیل پیشی بگیرد.

لوگوی اپل در جاده تاریک / مفهوم از پروژه Apple Car

همان‌طور که گفته شد، نخستین وسیله نقله اپل به احتمال زیاد فاقد فرمان و پدال خواهد بود؛ اما ظاهرا مدیران اپل در مورد راهکاری برای مواقع اضطراری نیز بحث کرده‌اند. بلومبرگ ادعا می‌کند که پروژه تایتان به یک نقطه عطف کلیدی در توسعه اپل کار دست یافته و اپل بسیاری از کارهای مورد نیاز روی تراشه خودران مورد نیاز برای نسل اول خودرو را تکمیل کرده است. در نتیجه، این پیشرفت‌ها می‌توانند به‌زودی به آزمایش‌های جاده‌ای منتهی شوند.

گفته می‌شود تراشه «Apple Car» پیشرفته‌ترین مؤلفه‌ای است که اپل توسعه داده و عمدتا از پردازنده‌های عصبی تشکیل شده است که یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی مورد نیاز برای اتومبیل‌های خودران را مدیریت می‌کنند. پیچیدگی آن به معنی افزایش دمای هنگام بیشنه‌ی عملکرد خواهد بود و احتمالا سیستم خنک‌کننده خاصی را می‌طلبد.

البته باید توجه کرد که این آمار به تراشه‌ی موبایلی A12 مربوط است و به‌احتمال قریب‌به‌یقین، استفاده آن در خودرو بسیار متفاوت خواهد بود؛ زیرا ممکن است با‌توجه‌به نیاز، سطح سیلیکون بزرگ‌تری در نظر گرفته شود و به‌تبع آن، هسته‌های هوش مصنوعی و ترانزیستورهای بیشتری استفاده شود که می‌تواند توان مصرفی را کمی افزایش دهد. پیش‌بینی می‌شود این تراشه شروعی بسیار قدرتمند و عالی برای اپل در صنعت خودرو باشد.گزارش‌های قبلی از آن حکایت داشتند که اپل قصد دارد به‌منظور تأمین پردازش‌های هوش مصنوعی و بهره‌گیری از فناوری ردیابی چشم، در بطن اپل کار تراشه‌ی C1 مبتنی‌بر A12 بایونیک را تعبیه کند. عملکرد تراشه‌ی C1 با توجه به ساختار مشابه با A12 می‌تواند بسیار رضایت‌بخش باشد و حتی از تراشه‌های کنونی تسلا نیز بهتر ظاهر شود. در مقام مقایسه، تراشه‌ی خودران تسلا ۶ میلیارد ترانزیستور را در خود جای داده و مصرف برقش بیش از ۳۶ وات است؛ اما A12 کنونی با ۶٫۹ میلیارد ترانزیستور و مصرف برق ۳٫۵ وات، بسیار بهینه‌تر از تراشه‌ی تسلا است.

افزون‌براین، اپل همچنین در تلاش است تا مکانیزم‌های ایمنی تمام‌عیاری را در وسیله نقلیه خود ایجاد کند که ادعا می‌شود بسیار فراتر از رقبایی همچون ویمو و تسلا است. در پایان، گفته می‌شود که هدف نهایی اپل دستیابی به برتری کامل در تولید خودروهای کاملا خودران است؛ جاه‌طلبی بزرگی که هنوز هیچ خودروسازی اعم از تسلا به آن دست نیافته است!

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

 

برچسب : خودرو , وسیله نقلیه اپل






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 71 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا تیتانیوم : تکمیل وجه کی بودید؟
مسعود خزایی : سلام شما چه برجی ثبت نام کردین قرار بود چه برجی خودروتون رو تحویل بدن چند روز قبل از تحویل دعوت نامتون اومده خودروتون چیه ممنون
مسعود خزایی : کی ثبت نام کردین تحویلی چه برجی قرار بود بدن
قاسم صبپر : کسی نیست جواب بده . هرکس جای کم میاره حمله میکنه تو جیب مردم . دارن پول ضور میگیرن همون زمان اگه با این پول طلا می خریدم الان دو تا ماشین می شد گرفت . خدا لعنت کنه . کسانی که باعث این همه بد بختی مردم
شاهین پلاس : یه 12 سود تاخیر گفت یه 16 سود مشارکت
حمیدرضا : سلام دوستان کاش طرح تعویض بهمون میخوردبا هایما،تارا،دنا. از برج 12تا حالا منتظرم هیچ خبری نشد
امیر : سلام،این قانون آیا شامل ایرانخودرو و سایپا هم میشه.
سعید : ای لعنت ب مرده و زندتون .. خداوند لعنت کنه شمارو ک نمیزارید ی روز خوب داشته باشن مردم...من با وام و فروختن ماشین خودم این پولو پرداخت کردم ک قسط وام اینقد زیاده توانایی پرداخت رو ندارم .. بعدم مگه نمیگید کسانی ک فاکتور کردن خو ماکه پراخت کامل انجام دادیم خو قرارداد دادن فاکتور کردن الان زنگ میرنیم شرکت میگن ن پلاک مد نظر لعنت ب همتون خدا نابود کنه ایرانو ک واقعا جز تحت فشار دادن مردم چیزی ندارن لعنت ب باعثش خدا ی روز خوش نصیبش نکنه.
امیرx5 : با قطعی برق و سود مشارکت که ثبت نام کننده جلب کنه مطمئن باشین کمتر از ۶ماه تاخیر نخواهد داشت
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آریزو 8 مجید : فرهاد جان شامتو به موقع بخور مریض میشی ها
207پانا فولادی تحویل 13خرداد : من 207پانا فولادی تحویل 13 خرداد تکمیل 15 اسفند هستم طرح فوری مادران متاسفانه هنوز خبری از فاکتور نیست.
سجادم : 100 لیتری
احمدرضا : امروز فاکتور شدم تحویل 31 خرداد
رانا خرداد : ممنون از پاسخگویی شما
احمدرضا : دنا آپشنال اتومات رنگ سفید تحویل 31 خرداد 403 امروز بدون تعویض رنگ فاکتور شد
فاکتور نشونده : لطفا همدیگه رو گاز نگیرید همه مون زخم خورده ایم، هر گاز روحی تازه به جان خسته سایپای دزد خواهد بود. با تشکر فاکتور نشونده ی مغموم
اینفو : منم تحویل 31 خرداد..واسه منم رفت مرحله اماده...این دوستان آخرین وضعیت رو از کجا میبینن؟؟ واسه من فقط یه آخرین موعد داره که نوشته دهه ی سوم اسفند در حال فاکتور می باشد
احمدرضا : دنا پلاس آپشنال اتومات موعد تحویل 31 خرداد 403،انشالله که ماشین خوبی باشه امروز فاکتور شد
احسان اف ایکس 403 : من ابان ماه ثبت نام کردم.8 بهمن فاکتور شد. اسفندماه هم مدارک بدستم رسید.تاریخ تحویلم 24 فروردین بود.هنوز ماشینمو ندادن. خبری هم ازش نیست. فقط دارم از کارت سوختش استفاده میکنم. دیون هم شاملم نشد.دیگه شماها که گفتن دبون پرداخت کنین تکلیفتون چی میشه خدا میدونه.