بررسی وضعیت تعیین قیمت خودروها/ ادامه مسیر با قیمت های فعلی ممکن است؟

 

بررسی وضعیت تعیین قیمت خودروها/ ادامه مسیر با قیمت های فعلی ممکن است؟

 
در شرایطی که شورای رقابت پس از یک دهه حضور در حوزه قیمت گذاری حذف و تعیین قیمت این محصول استراتژیک به ستاد تنظیم بازار سپرده شد، اظهارنظرهای متفاوتی در این باره مطرح و برخی از کارشناسان تاکید کردند که در شرایط فعلی به دلیل عملکرد ضعیف خودروساز نمی توان قیمت گذاری را به مدیران این صنعت واگذار کرد بنابراین ضروری است همچنان نهادی مسئولیت قیمت گذاری صنعت خودرو را برعهده گیرد که حضور ستاد تنظیم بازار می تواند کمک کننده باشد. اما در سوی مقابل این اظهارنظر، فعالان صنعت خودرو هستند که معتقدند با حذف هر نهاد قیمت گذاری می توان این صنعت را به سوددهی رساند اما این که این هدف با چه شرایطی محقق شده و آیا در این میان منافع مصرف کننده در نظر گرفته خواهد شد یا خیر استدلال های قوی آورده نشده است.
 
سعید مدنی، مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر این که مسایل سیاسی در تعیین سیاست های صنعت خودرو نقش اساسی دارد، می گوید: در حال حاضر شاهد مدیریت ناکارآمد دولت در صنعت خودرو هستیم و مدیران موفق به دلیل سیاسی کاری ها از کار کنار گذاشته می شوند اما در این شرایط با دادن آدرس غلط به مردم، ارتقای بهره وری را راهکار کاهش هزینه ها در صنعت خودرو عنوان می کنیم.
 
وی می افزاید: کل هزینه خودروسازی و قطعه سازی بیش از 15 درصد نیست و با افزایش قیمت دلار به بیش از 26 هزار تومان شاهد افزایش بیش از 500 درصدی قیمت مواد اولیه و نهاده های تولید خواهیم بود این در حالیست که بهره وری در دنیا تنها 3 درصد در هزینه ها تاثیرگذار است بنابراین افزایش قیمت رخ داده باید به شکلی جبران شود بنابراین این روند باعث شده تا خودروسازان وارد باتلاق دریافت تسهیلات و سودهای اضافی شوند.
 
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به سیر تکاملی خودروسازان در دهه 60 اظهار می کند: افزایش تولید و آماده کردن زیرساخت های تولید و همچنین راه اندازی شرکت های طراحی از تاکیدات مطرح شده بود که نتیجه این آمادگی ها در دهه 80 بروز کرد و دستاورد آن افزایش تولید از 200 هزار دستگاه به یک میلیون و 500 هزار دستگاه بود.
 
مدنی ورود دولت به خودروسازی ها را همزمان با آغاز سیاسی بازی این صنعت عنوان و اظهار می کند: در دهه 70 نقطه ضعف افزایش کیفیت، داخلی سازی، فیس لیفت و راه اندازی شرکت های لیزینگ رفع و زمینه برای رشد فراهم شد و دهه 80 شاهد رشد این صنعت بودیم اما ثابت نگاه داشتن قیمت ها منجر به آسیب به همه بخش ها از جمله تولید کننده، مصرف کتننده و سهامدار شد.
 
وی با اشاره به اظهارنظرهای اخیر مبنی بر افزایش قیمت بازار همزمان با افزایش قیمت کارخانه می گوید: در صورت افزایش قیمت کارخانه و کاهش فاصله قیمت با بازار سرمایه های سرگردان دلیلی برای ورود به این بازار ندارند بنابراین واسطه گری در این صنعت از بین می رود.
 
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به عملکرد شورای رقابت در افزایش قیمت خودرو اظهار می کند: مجوز اخیر افزایش قیمت که با دستور رییس جمهور متوقف شد نشان داد که این شورا از گردونه قیمت گذاری حذف و این امر به ستاد تنظیم بازار سپرده شده که انتظار می رود با این اتفاق شاهد کاهش تقاضاهای کاذب باشیم.
 
مدنی با تاکید بر این که از ابتدای طرح قرعه کشی تاکنون بیش از 40 میلیون ثبت نام برای خرید خودرو انجام شده است، می افزاید: این در حالیست که بررسی ها نشان می دهد که از هر 10 ثبت نام تنها یک تا دو مورد مصرف کننده واقعی بوده اند بنابراین مشتری واقعی از این طرح منتفع نشده است.
 
وی در پایان تاکید می کند: اگر قیمت در حاشیه بازار تعیین و تقاضا با میزان عرضه یکسان شود شاهد ثبات قیمت ها خواهیم بود در این شرایط خودروساز نیز با سود ناشی از قیمت های جدید به سوددهی خواهد رسید که در این شرایط می توان از او نسبت به بازخواست برنامه تنوع و توسعه محصول و همچنین برنامه افزایش تولید اقدام کرد در این شرایط اگر ظرفیت تولید از تقاضا بالاتر باشد تقاضای کاذبی در بازار وجود ندارد و خودروساز ناگزیر به کاهش قیمت و تعیین شرایط ویژه برای فروش محصولات خود خواهد بود.
 
فعالان صنعت خودرو معتفدند، نخستین مسیر هر تولیدکننده برای تامین نقدینگی همزمان با افزایش پایه پولی، بانک ها هستند و در شرایطی که خودروسازان به قطعه ساز و تامین کننده خود بدهکار است، ناگزیر به دریافت وام با قبول بهره بانکی بالا است و ثابت نگاه داشتن قیمت منجر به ایجاد رانت برای سیاست گذاران می شود . به اعتقاد آنان صنعت خودرو رهبر تمام صنایع است و هر کشور پیشرفته ای مجهز به صنعت خودرو است و هر کشوری که صنعت خودرو دارد نیز همواره در ردیف کشورهای پیشرفته به شمار می رود که این موارد نشان از اهمیت صنعت خودرو است بنابراین لازم است قیمت گذاری این صنعت نیز در اختیار مدیران آن باشد اما بدون شک تا زمانی که صنعت خودرو افزایش تولید و به صفر رساندن تقاضای کاذب را در دستور کار خود قرار ندهد نمی تواند چندان منبع موثقی برای تعیین قیمت باشد چرا که در این میان منافع مصرف کننده و سهامداران این صنعت در ابهام قرار خواهد گرفت.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت خودروها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا وی ۱ سفید تحویل ۴ آذر شیراز : سلام.دوستانی که کارت سوخت از سایت ثبت کردن چند روزه کارت میرسه؟
علی : سلام من مهر402ثبت نام کردم واسه شاهین اتومات سی وی تی تا الان هیش خبری از دعوتنامه نیس اومدن طرح تبدیل جی ال مسخره ترین گذاشتن خداازتون نگذره ماشین زیر پام فروختم حیرونم کردن آخه بی وجدانا چرا مردم اذیت میکنید شماکه اینهمه داری میخورید چرا ماشین خودمون نمیدید چقد بگیم خدا دیگه حالم از خدابهم میخوره گناه من چیه عربا سوار آخرین مدل لندکروز وماشینا ژاپنی آمریکایی بشن ماهم دل به آرزوی یک ماشین چینی باشیم کاشکی یه زلزله ای صاعقه ای سونامی همه مون صاف میکرد دیگه خسته شدم کسی نیس خدایی وجودنداره اگه داشت جواب مارومیداد
T8 : والا مال من 26مهر فاکتور شد اول آبان بیمه شد و از اون زمان تا الان رو مرحله صدور پلاک زرد مونده وخبری نیست
X5 سوم خرداد : عید هم اگه بدن بازم راضی ام ترسم از اینه که بعد از عید بدن با مدل 1404 !!! اینو کجای دلمون باید گذاشت !!!؟؟؟
X5تهران : ماکه ثبت نام فروردین هستیم و3ماه دیرکردن از تحویل ماشین بیخیال شدیم اما بعضی دوستان چه دل خوشی دارن که آرزو دارن ماشینشون شاسی بشه.بنظرم بی‌خیالی طی کنید و دعا کنید برای عید بهتون تحویل بدن بقیش پیش گش
تورج : با توجه به تاریخ های ذکر شده میشه نتیجه گرفت حداقل 3 ماه بعد از تکمیل وجه خودرو تحویل داده میشه
جی ال : علی مدبر من حالشو ندارم بهت فحش بدم خودت زحمت بکش یه فحش آبدار به خودت بده
حامد : نه عزیز واریزی خرداد نداریم
J7 شیراز : نه فقط پیامک شاسی اومده همین
منتظر شاهین پلاس : سلام. ۲۱ آبان فاکتور شدم. ۲۹ آبان پلاک شدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : حدا اقل ده رور
امید : منم تحویل آبان بودم، مهر اومد نشد پرداخت کنم دیگه فعلا دعوتنامه نیومده.
منتظر پلاک : محمد آقا اگر یک سال نگهداری 1400میخرن اون موقع هم پرایدبار میشه 900. و. اریسان هم میشه 1100. حالا. نگهدار
نیما : درود دوستان سورن دوگانه قابلیت حذف مخزن از صندوق رو داره ؟؟
محمد : خوابشو ببینی 1400 کمتر نمیدم نگهش میدارم
ساینا تحویل شهریور محمد : شما کجاهستید ؟ منم 26 ابان فاکتور شدم 27 هم پلاک پ چرا چراغم روشن نشد برا تحویل تهرانم هستم
حبیب : خخخخ مبارک باشه خوب یکیش جایزه هست 🤣🤣
اطلس00 : تقصیر شماها نیست ها تقصیر ماست میایم اعلام میکنیم
کوییک اس : 27مرداد
علی 207پانا آذرماه : دوستان پاناروما کسی فاکتور نشده؟