عقب ماندگی صنعت خودرو در سرمایه گذاری های جدید/ عدم برابری اصلاح قیمت ها با رشد قیمت نهاده های تولید

 

ماشین‌های ارزان قیمت در ایران + معرفی شرکت سایاخودرو

 
زیان انباشته ۸۵ هزار میلیارد تومانی خودروسازان که بخش زیادی از آن به واسطه قیمت گذاری دستوری ایجاد شده در حال حاضر منجر به عقب ماندگی صنعت خودرو در زمینه سرمایه گذاری های جدید شده به طوری که به گفته فعالان این حوزه حدود یک دهه از آخرین سرمایه گذاری های جدی این صنعت می گذرد.
 
امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار می گوید: با عقب ماندگی صنعت خودرو از افزایش قیمت نهاده های تولید در سال های گذشته شاهد عدم سرمایه گذاری های جدید در این صنعت بوده ایم که در نهایت باعث افت صنعت خودرو در بلند مدت و میان مدت خواهد شد.
 
وی با بیان این که در یک فضای تورمی که در طول یک سال 40 درصد تورم را تجربه می کند، ارزش پول در هر فصل  10 درصد کاهش می یابد، می افزاید: در چنین فضایی یک ماه هم از نظر مالی ارزشمند خواهد بود و زمانی که برای خرید کالایی مبلغ به طور کامل پرداخت و کالا یک ماه آینده دریافت شود و یا برعکس، در محاسبات تولیدکننده اثرگذار خواهد بود.
 
وی با تاکید بر این که یکی از اثرات قیمت گذاری دستوری بر هم ریختن محاسبات خودروساز بوده و این وضعیت خود در نهایت منجر به زیان شده است، تصریح می کند: در بازه ای از زمان خودروساز نسبت به خرید فولاد مورد نیاز و پرداخت آن در سه ماه آینده اقدام می کرد اما اکنون ناگزیر به پرداخت نقدی و تحویل سه ماهه است که این امر بدون در نظر گرفتن قیمت فولاددر فضای ابرتورمی 20 درصد به زیان خودروساز خواهد بود در حالی که هیچ کس به هزینه زمان منابع مالی توجهی نمی کند.
 
کاکایی با بیان این که نهاده های تولید در طول سه سال در حدود 8 برابر افزایش داشته در حالی که قیمت رسمی فروش خودرو 6 برابر شده است، اظهار می کند: وقتی به مفهوم زمانی منابع مالی و پرداخت آن توجه می شود شاهد تحمیل هزینه هستیم این در حالیست که در سه سال گذشته شاهد عدم توازن به موقع تامین بوده ایم به طوری که از 6 هزار قلم کالایی که یک خودرو را تشکیل می دهند 5990 قطعه آماده می شود و 10 خودرو باقی می ماند که در نهایت منجر به تولید خودروی ناقص می شود و به پارکینگ می رود.
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که در این شرایط هزینه انبارداری و کیفیت افزایش می یابد که لازم است این مجموعه با هم در نظر گرفته شود، تصریح می کند: از یک سو عدد مطلق 6 تا 8 برابر است اما بررسی سبد خرید و فروش نشان می دهد اختلاف بین قیمت تمام شده تولید و قیمت فروش بسیار بالا است نتیجه این روند زیان رسمی 100 هزار میلیارد تومانی خودروسازان بوده است این در حالیست که درحدود 100 هزار میلیارد تومان نیز بدهی دارند در حالی که نرمال این عدد 10 هزار میلیارد تومان است که نشان می دهد مجموع زیان بیش از 100 هزار میلیارد تومان است که نتیجه اختلاف قیمت ها است.
 
وی ادامه می دهد: با فرض مناسب بودن شرایط از ابتدای سال تا به امروز شاهد تورم حدود 30 درصدی بوده ایم در حالی که مجوز افزایش 18 درصدی قیمت ها اعلام شده که به معنای عقب ماندگی 12 درصدی است اما در عین حال شاهد کاهش 18 درصدی زیان هستیم اما همچنان 12 درصد زیان باقی است. در این میان توجه به این نکته ضروری است که اثرات افزایش 18 درصدی قیمت ها از دی ماه خود را نشان می دهد چرا که تعهداتی با قیمت های قبلی وجود دارد و تا زمانی که این عدد خود را در صورت های خودروسازان نشان دهد زمان بر خواهد بود.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران می افزاید: بخشی از فروش به صورت پیش فروش بوده و تا شش ماه و یا یک سال بعد اثر مثبت خود را ایجاد خواهد کرد.
 
کاکایی با بیان این که شورای رقابت و سایر نهادها در تعیین قیمت خودرو بر اساس اعدادی رسمی که متوسط یک سری اعداد است نسبت به محاسبه 18 درصدی افزایش قیمت اقدام می کنند: می گوید: این شرایط در حالیست که رقمی که خودروساز و قطعه ساز باید پرداخت کنند رقمی خواهد بود که در محاسبات دیده می شود.
 
وی تصریح می کند: اگر شورای رقابت بر اساس تورم واقعی قیمت ها را بروز می کرد قیمت های تعیین شده با قیمت های کنونی متفاوت بود و صنعت خودرو با چالش های فعلی مواجه نمی شد اما این شورا همواره گذشته نگر عمل کرده و همیشه از ارزش واقعی عقب بوده و این روند باعث شده با وجود افزایش 18 درصدی قیمت خودروساز همچنان در حاشیه زیان باقی بماند چرا که عقب ماندگی از سال های قبل وجود دارد که هنوز جبران نشده بنابراین زیاندهی رسمی خودروسازان ادامه خواهد داشت.
 
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به زیاندهی صنعت خودرو در سه بخش اظهار می کند: قیمت عملیاتی تولید ، هزینه مالی خودروسازان که جزیی از ذات این صنعت است و به تازگی هزینه زیان انباشته سه بخش را تشکیل می دهند که لازم است این زیان ها در نقطه ای بهبود یابد.
 
وی تاکید می کند: عقب ماندگی ها به تدریج صنعت را از درون بیمار می کند چرا که زیان 100 هزار میلیارد تومان  تنها بر روی کاغذ نیست بلکه به معنای عدم بروزرسانی تجهیزات، عدم پرداخت هزینه های بلندمدت و انجام سرمایه گذاری های جدید و فروش دارایی ها است که جدا از بحث قیمت تمام شده منجر به افت صنعت خودرو در بلند مدت و میان مدت خواهد شد که این وضعیت در سه سال و نیم اخیر افزایش یافته است.
 
کاکایی با تاکید بر این که 10 سال است که سرمایه گذاری درستی به جز در یک سال برجام در صنعت خودرو انجام نشده است، یادآور می شود: در زمان برجام 400 میلیون یورو پژو و سیتروئن وارد کشور شد و برخی قطعه سازان با طرف خارجی همکاری داشتند اما در مجموع در 10 سال گذشته صنعت خودروکمترین سرمایه گذاری را داشته و عقب ماندگی در آینده خواهد داشت که به تدریج قابل مشاهده خواهد بود.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 59 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
منصوری : سلام به همگی سوال از خدمت دوستان جهت راهنمایی از زمان پلاک شدن تا زمانیکه خودرو به دستم برسه چقدر زمان میبره ؟خودرو تارا اتومات نقره ای تیتانیوم امروز پلاک خورده
سهند دی ماه : بابا هیچی نخواستیییییم نه سود مشارکت و نه سود تأخیر فقط ماشینمون رو بدن از بلاتکلیفی خسته شدیم نمیدونیم بلاخره به ما ماشین میدن یا نه این بی شرفا نه قرداد میشناسن و نه هیچی شما که عرضه نداری خودرو تولید میکنی چرا مردمو مسخره میکنی من 27اردیبهشت دعوتنامه رو پرداخت کردم گفتن هفته اول خرداد تحویلت میدن امروز تماس گرفتم میگن پانزده خرداد تحویلت میدن
فرهاد x5 آبان : سلام،آقا مسعود میشه سود تاخیر برای مبلغ ۱۴۷۵۰۰۰۰۰۰تومان با ۵۳ تاخیر را حساب کنید،ممنون میشم.
تارا تیتانیوم v4 : سلام مبارکتون باشه فروش فوری بودید یا تحویل قطعی و اینکه ۴شماره اول ردیف قراردادتون چند بود
مسعود پزشکیان : با سلام و وقت بخیر مشتریان عزیز شرکت نگران نباشید، ما اشتباهی زدیم فیوز برق ایران رو قطع کردیم و تاخیر ایجاد شده تو ساخت ماشینا ، ایشالا فیوز فردا صبح میاد دوباره ، فقط اونایی که kmc برقی میخرین حواستون رو جمع کنین که یک آشنا برای بکسل و یک موتور برق داشته باشین با تشکر
شاهین : از کجا میشه فهمید چه تاریخی برای تایید سخا ثبت شده ؟
حسین : سلام دوستان یک ماهی هست تارا وی یک تحویل گرفتم زمانی که دنده عقب میرم ماشین یه بوی گندی میده کسی میدونه علتش چیه؟
شاهین : خب از کجا باید بدونم چه تاریخی برای سخای من ثبت شده ؟ تو سایت میشه دید با باید تلفنی سوال کنم؟
حسین : سلام دوستان یک ماهی هست تارا وی یک تحویل گرفتم زمانی که دنده عقب میرم ماشین یه بوی گندی میده کسی میدونه علتش چیه؟
فاطمهx5 : سلام. دوستان کسی سودتاخیررو تاحالا گرفته؟ مبلغش حدودا چقد؟ ممنون میشم جواب بدین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : من که الان در سامانه حمایت از مصرف کننده شکایت کردم و رفتم نمایندگی مطالبه گری بنده خداها هم خودشون بلاتکلیفن نامه نوشتم برای شرکت دفتر مرکزی ریز دیون و بدن برم شکایت کنم از این از خدا بی خبرها...انصراف که فردا روشاخشه
هادی : سلام محمد آقا من امروز زنگ زدم میگن هنوز سانروف نداریم باید صبر کنید
اپشنال 25 خرداد : سلام خردادیا کسی امروز فاکتور شده
X22 pro mt : آقا میدونم همه غافلگیر شدید و اعصابتون خرد شده ولی یکی دو روز دیگه همه سرد میشن، نه اعتراضی میشه نه تجمعی و پیگیری یا برید انصراف بدید یا برید پول جور کنید بعدا هم قیمت بازار گرونتر میشه ملت ایران هیچوقت اتحاد نداشتن و درست تصمیم نگرفتن اینم یه نمونشه ولی در عوض رئیس جمهورمون لاتی راه میره
X55 : سلام.لطفا همه شرکت کنند
X33ام تی : فقط فقط انصراف بهترین راه حله
Fx : دوستان فثط انصراب و ثبت شکایت
سعید آریزو5 : سلام دوستان. برای بنده قبل عید کاراش انجام شد و احتمالا افزایش نمیخورم. اما سکوت نکنید. یادتونه پارسالم همینکارو کرد بعد پزشکیان ژست گرفت گفت حق ندارن افزایش بدن؟! خب چی شد؟! هیچی. چون دولتم سود میکنه. قانونی و متحد پیگیری کنید. گروهی راه بندازید که هماهنگ بشید برای مثلا وکیل گرفتن.
افشاگرتوحید : توحیددلال انقدر با اسمای مختلف گفتی فاکتور شدم یادت رفته با اسم احسان 28بهمن هم قبلاً گفتی فاکتور شدم ‼️😆😆😆 بس کن
فونیکس fx : متاسفانه مدیران خودرو کلاهبردار شیاد،با سابقه بسیار بدی که در فروش و تحویل خودرو بازهم سر خریداران رو کلاه گذاشته،من برا fx کل مبلغ قراداد رو پرداخت کرده بودم ولی برام 230 میلیون دیون اومده.قطعا فردا انصراف میدم.