عقب ماندگی صنعت خودرو در سرمایه گذاری های جدید/ عدم برابری اصلاح قیمت ها با رشد قیمت نهاده های تولید

 

عقب ماندگی صنعت خودرو در سرمایه گذاری های جدید/ عدم برابری اصلاح قیمت ها با رشد قیمت نهاده های تولید

 
زیان انباشته ۸۵ هزار میلیارد تومانی خودروسازان که بخش زیادی از آن به واسطه قیمت گذاری دستوری ایجاد شده در حال حاضر منجر به عقب ماندگی صنعت خودرو در زمینه سرمایه گذاری های جدید شده به طوری که به گفته فعالان این حوزه حدود یک دهه از آخرین سرمایه گذاری های جدی این صنعت می گذرد.
 
امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران می گوید: با عقب ماندگی صنعت خودرو از افزایش قیمت نهاده های تولید در سال های گذشته شاهد عدم سرمایه گذاری های جدید در این صنعت بوده ایم که در نهایت باعث افت صنعت خودرو در بلند مدت و میان مدت خواهد شد.
 
وی با بیان این که در یک فضای تورمی که در طول یک سال 40 درصد تورم را تجربه می کند، ارزش پول در هر فصل  10 درصد کاهش می یابد، می افزاید: در چنین فضایی یک ماه هم از نظر مالی ارزشمند خواهد بود و زمانی که برای خرید کالایی مبلغ به طور کامل پرداخت و کالا یک ماه آینده دریافت شود و یا برعکس، در محاسبات تولیدکننده اثرگذار خواهد بود.
 
وی با تاکید بر این که یکی از اثرات قیمت گذاری دستوری بر هم ریختن محاسبات خودروساز بوده و این وضعیت خود در نهایت منجر به زیان شده است، تصریح می کند: در بازه ای از زمان خودروساز نسبت به خرید فولاد مورد نیاز و پرداخت آن در سه ماه آینده اقدام می کرد اما اکنون ناگزیر به پرداخت نقدی و تحویل سه ماهه است که این امر بدون در نظر گرفتن قیمت فولاددر فضای ابرتورمی 20 درصد به زیان خودروساز خواهد بود در حالی که هیچ کس به هزینه زمان منابع مالی توجهی نمی کند.
 
کاکایی با بیان این که نهاده های تولید در طول سه سال در حدود 8 برابر افزایش داشته در حالی که قیمت رسمی فروش خودرو 6 برابر شده است، اظهار می کند: وقتی به مفهوم زمانی منابع مالی و پرداخت آن توجه می شود شاهد تحمیل هزینه هستیم این در حالیست که در سه سال گذشته شاهد عدم توازن به موقع تامین بوده ایم به طوری که از 6 هزار قلم کالایی که یک خودرو را تشکیل می دهند 5990 قطعه آماده می شود و 10 خودرو باقی می ماند که در نهایت منجر به تولید خودروی ناقص می شود و به پارکینگ می رود.
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که در این شرایط هزینه انبارداری و کیفیت افزایش می یابد که لازم است این مجموعه با هم در نظر گرفته شود، تصریح می کند: از یک سو عدد مطلق 6 تا 8 برابر است اما بررسی سبد خرید و فروش نشان می دهد اختلاف بین قیمت تمام شده تولید و قیمت فروش بسیار بالا است نتیجه این روند زیان رسمی 100 هزار میلیارد تومانی خودروسازان بوده است این در حالیست که درحدود 100 هزار میلیارد تومان نیز بدهی دارند در حالی که نرمال این عدد 10 هزار میلیارد تومان است که نشان می دهد مجموع زیان بیش از 100 هزار میلیارد تومان است که نتیجه اختلاف قیمت ها است.
 
وی ادامه می دهد: با فرض مناسب بودن شرایط از ابتدای سال تا به امروز شاهد تورم حدود 30 درصدی بوده ایم در حالی که مجوز افزایش 18 درصدی قیمت ها اعلام شده که به معنای عقب ماندگی 12 درصدی است اما در عین حال شاهد کاهش 18 درصدی زیان هستیم اما همچنان 12 درصد زیان باقی است. در این میان توجه به این نکته ضروری است که اثرات افزایش 18 درصدی قیمت ها از دی ماه خود را نشان می دهد چرا که تعهداتی با قیمت های قبلی وجود دارد و تا زمانی که این عدد خود را در صورت های خودروسازان نشان دهد زمان بر خواهد بود.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران می افزاید: بخشی از فروش به صورت پیش فروش بوده و تا شش ماه و یا یک سال بعد اثر مثبت خود را ایجاد خواهد کرد.
 
کاکایی با بیان این که شورای رقابت و سایر نهادها در تعیین قیمت خودرو بر اساس اعدادی رسمی که متوسط یک سری اعداد است نسبت به محاسبه 18 درصدی افزایش قیمت اقدام می کنند: می گوید: این شرایط در حالیست که رقمی که خودروساز و قطعه ساز باید پرداخت کنند رقمی خواهد بود که در محاسبات دیده می شود.
 
وی تصریح می کند: اگر شورای رقابت بر اساس تورم واقعی قیمت ها را بروز می کرد قیمت های تعیین شده با قیمت های کنونی متفاوت بود و صنعت خودرو با چالش های فعلی مواجه نمی شد اما این شورا همواره گذشته نگر عمل کرده و همیشه از ارزش واقعی عقب بوده و این روند باعث شده با وجود افزایش 18 درصدی قیمت خودروساز همچنان در حاشیه زیان باقی بماند چرا که عقب ماندگی از سال های قبل وجود دارد که هنوز جبران نشده بنابراین زیاندهی رسمی خودروسازان ادامه خواهد داشت.
 
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به زیاندهی صنعت خودرو در سه بخش اظهار می کند: قیمت عملیاتی تولید ، هزینه مالی خودروسازان که جزیی از ذات این صنعت است و به تازگی هزینه زیان انباشته سه بخش را تشکیل می دهند که لازم است این زیان ها در نقطه ای بهبود یابد.
 
وی تاکید می کند: عقب ماندگی ها به تدریج صنعت را از درون بیمار می کند چرا که زیان 100 هزار میلیارد تومان  تنها بر روی کاغذ نیست بلکه به معنای عدم بروزرسانی تجهیزات، عدم پرداخت هزینه های بلندمدت و انجام سرمایه گذاری های جدید و فروش دارایی ها است که جدا از بحث قیمت تمام شده منجر به افت صنعت خودرو در بلند مدت و میان مدت خواهد شد که این وضعیت در سه سال و نیم اخیر افزایش یافته است.
 
کاکایی با تاکید بر این که 10 سال است که سرمایه گذاری درستی به جز در یک سال برجام در صنعت خودرو انجام نشده است، یادآور می شود: در زمان برجام 400 میلیون یورو پژو و سیتروئن وارد کشور شد و برخی قطعه سازان با طرف خارجی همکاری داشتند اما در مجموع در 10 سال گذشته صنعت خودروکمترین سرمایه گذاری را داشته و عقب ماندگی در آینده خواهد داشت که به تدریج قابل مشاهده خواهد بود.
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 71 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Mostafs : سلام شب بخیر.برای ما که هیچ .انگار سرکارهستیم
تارا اسفند ماه 1403 سرامیک : سلام شما سرامیک داشتی
ممد : خطاب ب دوست عزیز تارا،،طرح مادران.۶ خرداد... خبری نیست از فاکتور شدنت؟
دیون دولتی : به نظرتون بابت دیون دولتی چقدر اضافه باید بدیم؟ میترسم همه سود تاخیر بپره
ناجی : افزایش قیمت برا فوق العاده ها اصلا نمیخوره و برای پیش فروشها نصف مبلغ که باید تکمیل وجهه کنند بعدشم من تو گوگل دیدم که افزایش قیمت برا انواع نیسان خورده فعلا برا سواری ها فکر نمیکنم
شاهین جی 11 آذر : آذر ماه که 600 ملیون ریختیم تو حلقوم کثیف سایپا سکه 51 تومن بود شب عید شد 101 تومن الانم هنوز 75 تومنه این پلشتها پول رو از ما جمع کردن سودشو بردن الانم یکبار میگن سانروف نداریم یکبار میگن کاپوت نداریم
مریم j4 سفید مشهد : ثبت نام آبان بودم و 13 اردیبهشت پلاک شدم هرروز زنگ میزنم و میگن توی صف بارگیری هستید ولی هیچ خبری از تحویل نیست قرار بود اسفند تحویل بدن
اردیبهشت : سلام فکر کنم میخوان افزایش قیمت بدن بعدش پیام تکمیل وجه بیاد
اکبر رینگ : سلام دوستان وضعیت من هم دوباره برگشت به حالت آماده تخصیص. فردا ببینیم چی میشه اگه تغییر کرد اطلاع میدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا فوری مادران تیر : با سلام خدمت تمام فعالین در این قسمت ،لطفا و لطفاً اگه فاکتور ویا موردی از تحویل اعلام میکنید نوع خرید فوری ویا پیش فروش و نوع طرح، زمان واریز و زمان فاکتور و زمان احتمال تحویل و..را به طور کامل و جامع بگین تا همه حاضرین بتونن با شرایط خودشون به راحتی مقایسه کنند با تشکر فراوان
توحید ارومیه : دوستان باز تاکید میکنم اونایی که فاکتور میشن اگه پلاک خودرو یا پلاک موتور سیکلت دارن در صورت داشتن خلافی روی اون پلاک ها.راهنمایی براشون پلاک جدید صادر نمیکنه.تا پرداخت خلافی اون پلاک
21 سخا مهر : انشالله قسمت شما عادت کرده بودم به اینجا دلم براتون تنگ میشه انشالله همتون خبر خوش بشنوید سخا 21 سفید مشکی
توحید ارومیه : اونایی که امروز فاکتور شدن فردا براشون اس ام اس تحویل حضوری میاد که در صورتی که بخواهید میتونید تحویل حضوری رو فعال کنید
اطلس 21مهر : سخا کی ثبت شده😔 مال من 21 ثبت شده چشمم در اومد انقد منتظر موندم
توحید ارومیه : 29بهمن.خیالت راحت حتی همه تیک ها رو زده باشی چه تیک ها رو نزده باشی.هیچ مشکلی نیست میتونی بفروشی
توحید ارومیه : علی اقا افزایش قیمت نیست.سود مشارکتت از مبلغ باقی مانده کم میشه و باقی رو پرداخت میکنی.اگه یک در صد افزاش قیمت بخوره ساینا هر قیمتی داشته باشه شما نصفش رو پرداخت میکنی.سود مشارکتت حذف میشه.ولی بابت پولت شرکت یه مبلغ جزیی به عنوان هدیه کم میکنه
توحید ارومیه : مهسا 28بهمن خدا کنه الان فاکتور بشی.اما گفتم تعداد اسفند ماه کمه.احتمالش زیاد هست تا شنبه فاکتور بشی.خودم من 27ساعت 2ونیم پرداخت کردم هنوز تا این لحظه فاکتور نشدم
21 سخا مهر : سفید مشکی...دوستان با اینکه امروز من فاکتور شدم اما تاکید می‌کنم اونایی که ماشین تحویل نگرفتن تجمع کنند فقط تجمع جواب میده
27 بهمن : سلام واریز 27 بهمن ساعت 14 الان فاکتور شدم