رانا پلاس جدید، مزایا، معایب و هر آنچه باید بدانید

 

رانا پلاس جدید، مزایا، معایب و هر آنچه باید بدانید

 

معرفی کلی رانا پلاس

رانا خودرویی است که بر پایهٔ پژو ۲۰۶ صندوقدار ساخته شده و در سال ۱۳۹۱ راهی بازار شد. این خودرو در اصل از دل پروژهٔ پیکان جدید بیرون آمد که چندین سال مسکوت مانده بود. رانا در ابتدا جایگزین تیپ‌های ارزان‌تر ۲۰۶ صندوقدار شد اما بازار هیچ‌گاه روی خوشی به آن نشان نداد و همواره زیر سایهٔ برادر شیر نشان خود قرار داشت. سپس در سال ۱۳۹۹ ایران‌خودرو نسخهٔ اصطلاحاً جدید آن‌را با تغییرات جزئی و نام رانا پلاس به بازار فرستاد تا شاید این بار بتواند نظر خریداران را جلب کند.

تغییرات رانا پلاس

از رانا پلاس به‌عنوان فیس‌لیفتی که پس از هشت سال به بازار آمد انتظار تغییرات بزرگی را داشتیم اما طبق معمول به‌منظور کاهش هزینه‌ها، ایران‌خودرو جزئی‌ترین تغییرات ممکن را روی این خودرو اعمال کرده است که در بیرون صرفاً شامل گرافیک داخلی جدید چراغ‌های جلو و عقب، اضافه شدن دی‌لایت به چراغ‌های جلو، طرح داخلی جدید جلوپنجره، همرنگ بدنه شدن دستگیرهٔ درها و زه‌های جانبی، قاب جدید آینه‌ها و قالپاق‌های جدید می‌شود. به‌روزرسانی‌های داخلی خودرو اما بیشتر بوده و حالا خریداران از غربیلک فرمان جدید متعلق به پژو ۲۰۷ با دکمه‌های کنترلی، رو دری‌های جدید، صندلی‌های مشابه ۲۰۷، صفحه آمپر جدید و دسته راهنما و دسته برف‌پاک‌کن جدید بهره‌مند خواهند بود. علاوه بر این، به نظر می‌رسد کیفیت داخلی خودرو هم کمی بهتر شده باشد.

داشبورد رانا پلاس

تجهیزات رانا پلاس

رانای معمولی از لحاظ تجهیزات حتی طبق استانداردهای محصولات داخلی هم خودروی فقیری بود اما در نسخهٔ پلاس موارد جدیدی به آپشن‌های آن اضافه شده است. امکانات قابل‌توجه این سدان جمع‌وجور ایرانی در حال حاضر شامل فرمان هیدرولیک با دکمه‌های کنترلی روی غربیلک، آینه‌های جانبی برقی راهنما دار، پنجره‌های برقی جلو و عقب، سنسور دنده‌عقب، کروز کنترل و نمایشگر کوچک روی داشبورد می‌شود اما فقدان کنترل تهویهٔ دیجیتالی واقعاً آزاردهنده است. در بخش ایمنی هم رانا پلاس فقط با دو ایربگ و ترمز ABS و EBD از سرنشینان خود محافظت می‌کند و عجیب اینکه به‌منظور کاهش هزینه‌ها، در نسخهٔ پلاس ترمزهای عقب که قبلاً دیسکی بودند کاسه‌ای شده‌اند.

پیشرانه، گیربکس و مصرف سوخت رانا پلاس

رانا از همان ابتدا با پیشرانهٔ محبوب TU5 به بازار عرضه شد و نسخهٔ پلاس هم از همین موتور استفاده می‌کند. این قلب ۱۶۰۰ سی‌سی ۱۶ سوپاپ، ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو تحویل می‌دهد. ایران‌خودرو شتاب صفرتاصد رانا را ۱۱.۶ ثانیه اعلام کرده که البته در واقعیت دستیابی به آن دشوار است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۷.۳ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده که تقریباً به واقعیت نزدیک است و در استفاده‌های ترکیبی شهری و بزرگراهی حدود ۸ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود.

رانا پلاس جدید

رانندگی و سواری رانا پلاس

تجربهٔ رانندگی رانا مشابه همتای پژویی خود یعنی ۲۰۶ صندوق‌دار است. پیشرانهٔ TU5 در دورهای پایین نسبتاً ساکت است اما با افزایش دور موتور، به دلیل عایق‌بندی ضعیف کابین، صدای زیادی به گوش سرنشینان می‌رسد. شتاب و کشش خودرو خوب است و ۱۰۵ اسب بخار قدرت برای وزن ۱۱۳۳ کیلوگرمی خودرو کافی به نظر می‌رسد. عملکرد سیستم تعلیق روی دست‌اندازها رضایت‌بخش بوده و مشابه ۲۰۶ صندوق‌دار رفتار می‌کند. ترمزها نیز با وجود کاسه‌ای شدن در عقب، هنوز هم قدرت توقف خوبی را فراهم می‌کنند. از سوی دیگر اما کارکرد یکی از مهم‌ترین آپشن‌های رانا پلاس یعنی کروز کنترل چندان جالب نیست و خیلی نمی‌توان به کارایی آن اطمینان داشت.

رانا پلاس پانوراما با گیربکس ۶ دنده

از اواسط سال ۱۴۰۰، ایران‌خودرو عرضهٔ نسخهٔ پانوراما یا سقف شیشه‌ای رانا پلاس را با تغییرات مهمی در قوای محرکه آغاز کرد. این نسخه علاوه بر برخورداری از سقف شیشه‌ای، به پیشرانهٔ TU5 پلاس (نسخهٔ ایرانی موتور EC5 پژو) مجهز شده است. این پیشرانه به لطف برخورداری از ویژگی‌های جدیدی مثل سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، خروجی بالاتری برابر با ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور دارد. همچنین انتقال نیروی این موتور هم حالا توسط گیربکس شش سرعتهٔ دستی جدیدی صورت می‌گیرد که در سرعت‌های بالا می‌تواند باعث کاهش مصرف سوخت شود. آخرین تغییر رانا پلاس پانوراما نسبت به نسخهٔ معمولی هم تجهیز به فرمان برقی بجای هیدرولیک است. درمجموع می‌توان این تغییرات را در رانا پلاس مثبت ارزیابی کرد اما حتی در این نسخه هم خبری از کنترل تهویهٔ دیجیتالی، رینگ‌های آلومینیومی و ترمزهای عقب دیسکی نیست.

رانا پلاس پانوراما

قیمت و رقبای رانا پلاس

ازآنجایی‌که قیمت خودرو در کشورمان روزانه تغییر می‌کند، نمی‌توان قیمت بازار ثابتی را برای رانا پلاس در نظر گرفت اما در هنگام نگارش این مطلب، قیمت سدان جمع‌وجور ایران‌خودرو در بازار حدود ۲۶۰ میلیون تومان است که این رقم در نسخهٔ پانوراما به حدود ۳۰۰ میلیون تومان می‌رسد. قیمت کارخانه‌ای این دو مدل نیز به ترتیب ۲۱۲ و ۲۲۷ میلیون تومان است. رانا پلاس معمولی با این قیمت در برابر رقبایی از خود ایران‌خودرو مثل پژو پارس XU7 و سمند LX قرار می‌گیرد درحالی‌که ساینا S هم با قیمت کمتری در حدود ۲۰۰ میلیون تومان می‌تواند مدنظر خریداران رانا پلاس قرار گیرد. تولید اصلی‌ترین رقیب رانا یعنی پژو ۲۰۶ صندوقدار اما چند وقتی است که متوقف شده است.

مزایا و معایب رانا پلاس

رانا پلاس را باید با توجه به بضاعت صنعت خودروسازی ایران قضاوت کرد و مزایا و معایب آن‌را برشمرد؛ بنابراین، ازجمله نقاط مثبت این خودرو می‌توان به برخورداری از پیشرانهٔ کم‌مصرف و نسبتاً کم دردسر TU5، شتاب و کشش مناسب، فراوانی قطعات، قیمت به‌مراتب کمتر از پژو ۲۰۶ صندوقدار، تجهیزات نسبتاً مناسب خصوصاً در نسخهٔ پانوراما و صندوق بار بزرگ اشاره کرد. از سوی دیگر، بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف پژو ۲۰۶ یعنی فضای پای محدود صندلی‌های عقب در رانا پلاس هم به قوت خود باقی است. عایق‌بندی ضعیف کابین، کنترل تهویهٔ دستی، ترمزهای کاسه‌ای عقب و تغییرات ظاهری بسیار اندک نسبت به رانای قدیمی هم از دیگر معایب این خودرو هستند.

رانا پلاس

موارد مثبت

پیشرانهٔ کم‌مصرف و بی‌آزار

فراوانی قطعات و یک سال گارانتی بیشتر نسبت به اکثر محصولات ایران‌خودرو

تجهیزات نسبتاً مناسب در این رنج قیمت

موارد منفی

فضای محدود صندلی‌های عقب

فقدان کنترل تهویهٔ دیجیتالی و ترمزهای دیسکی عقب

تغییرات ظاهری بسیار جزئی نسبت به رانای معمولی

مشخصات فنی رانا پلاس

 

رانا پلاس

رانا پلاس پانوراما

پیشرانه

TU5

TU5+

حجم موتور

۱۵۸۷ سی‌سی

سوپاپ

۱۶

قدرت

۱۰۵ اسب بخار

۱۱۳ اسب بخار

گشتاور

۱۴۲ نیوتن متر

۱۴۴ نیوتن متر

گیربکس

۵ سرعته دستی

۶ سرعته دستی

محور محرک

جلو

شتاب صفرتاصد

۱۱.۶ ثانیه

۱۱.۲ ثانیه

حداکثر سرعت

۱۹۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۷.۳ لیتر ترکیبی

۶.۹ لیتر ترکیبی

طول

۴,۲۹۲ میلی‌متر

عرض

۱,۶۸۴ میلی‌متر

ارتفاع

۱,۴۵۳ میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

۲,۴۴۵ میلی‌متر

وزن

۱۱۳۳ کیلوگرم

ظرفیت باک

۵۰ لیتر

حجم صندوق بار

۴۰۰ لیتر

قیمت کارخانه

۲۱۲,۲۴۷,۰۰۰ تومان

۲۲۷,۶۲۳,۰۰۰ تومان

قیمت بازار

۲۶۰ میلیون تومان

۳۰۰ میلیون تومان

 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , رانا پلاس جدی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هادی : من اولویت رنگ بابت چانگان cs55مشکی بود اما خاکسری پذیرفته شده ومن تایید کردم گفتن فاکتور شده خواستم ببینم پلاک گذاری چقدر طول میکشه
شاهین جی اذر : خداوکیل اخه چرا تبدیل بزنیم زور داره اون موقع پول شاهین جی رو کامل تسویه کردیم قرار بود ۳ماه تحویل بدن حالا می خوان به زور بهمون جی ال بدن اخه شما که نداشتید به مردم ماشین بدید چرا پول ازمون گرفتید و ضرب العجل تعین کردید برامون چه بدبختی گرفتار شدیم اعصاب هم برامون نزاشتن زندگی رو برامون تلخ کردن. لعنت خدا به سایپا و سایپا درست کن
جانا : پارسال از g به gl تبدیل زدم و اوایل بهمن حدود ۲۸۲ تومن‌واریز کردم و موعد تحویل زده هفته آخر مهرماه اما هنوز پیام تکمیل وجه برام نیومده . این موضوع رو باید کجا پیگیری کرد؟
سهند : این یچیز سلیقه ایه اما من ساینا اس داشتم پارسال، سهند رو ترجیح میدم، هم از نظر ظاهری یکمی بهتر هم موتوری اما در کل تفاوت چندانی ندارن
شاهین g پذیرش ۱۷اذر مشهد : سلام داداش شما شاهین جی هستی یا تبدیل به جی ای زدین و فروش فوق‌العاده بودین یا پیش فروش ۲مرحله ای ممنون میشم یه توضیح کوچیک بدین
ایگل : سلام ما تحویل 60 روزه بودیم .2 ماه و نیم بعد از تحویل سیستمی دادن.البته حالا من همون روز اول شرع ثبت نام واریز پیش پرداخت کردم.بعضی دوستان که چند 4 5 روز بعدش ثبت نام کردن تازه شاسی شده
E_J7 : باید از خود کرمان موتور شکایت کنید دادگاه صالح تهرانه و نیاز ب رفتن نداره،میتونید لایحه بفرستید ولی مشکل اینه آیا شکایت ب جایی میرسه یا نه
J7 اردیبهشت : منم استرس همینو دارم اگه دوباره افزایش قیمت بدن مجبورم انصراف بدم ، آخه این چه وضعشه ، یکی ام نظارت نداره ، مگه میشه هر دوماه افزایش قیمت بدن
رویا x5 : سلام دوستان من میخوام برای سود تاخیر شکایت کنم . کسی میدونه باید از خود شرکت کرمان موتور شکایت کنم یا نمایندگی و اینکه که من اراک هستم آیا برای جلسه رسیدگی باید برم تهران یا شهر خودم ؟ کسی هست از شهرستان که دادخواست داده باشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایوب مرادی : با سلام دوستان من 207سقف شیشه ارتقا تحویل آخر مهر زده ولی فاکتور شدن داره میچرخه به نظرتان کی تحویل میدن
پیش فروش6اسفند : سلام دوسنان من 5 اسفند ثبت نام 5 اسفند پذیرش 6 اسفند تکمیل وجه اخرای تیر تاریخ تحویلم اخرای شهریور بود الان نزدیک به 3ماهه تکمیل وجه کردم بنظرتون کی شروع میکنن پیهای بهمن اسفند رو فاکنور کنن بخدا مردیم از انتظار وسیله زیر پامو فروختم برا ثبت نام این ساینا لعنتی دیگ بخدا نا نداریم
مهرداد : دوستان تبدیلی تا چند فاکتور شده؟
پانا تبدیل رینگ و موتورو تحویل مرداد : قسمت پرداخت وجوه رفتی ببینی مبلغی واست نیومده دوباره ، چون من بعد از هردو تبدیل باز دوباره 2م و 400 بدهی خورده بود که پرداخت کردم تا فاکتور شد
ساینا : سلام فوق العاده اسفند تا چندم هست؟؟
حسین : تبدیل اومده به پلاس به نظر شما بزنیم یا نه تو فاکتور شدن تاثیر داره یانه
علی بی پلاک : داداش بی پلاک الان گذاشته منو تو هم خریدیم و به ما تحویل نمیدن خودشون میگن از ما شاکی بشین تا ما براتون مجوز بگیریم دیگ ازین واضح تر اقا خاستن بیش از حد بفروشن ما تو تله افتادیم الان شکایت بکن بعد شرکت ک شاکی زیاد داشته باشه میره وزارت صمت میگه ما باید جواب مشتری بدیم با هر قیمتی و با شکایت ما به تعداد شاکی ها مجوز میدن و پلاک میکنند
علی بی پلاک : اره فقط 136 و124 هم جوابگو هستن به دوتا شاکی بشین اگ مالتون مهمه براتون
غدیر رضوی : فقط دوستان خواهش دارم فقط و فقط آرامش تون رو حفظ کنید شرکت به اندازه کافی تحت فشارهست کلی سودتاخیر پرداخت نشده داره که توی پرداخت همونا مونده خودشون خبردارم ظرفیت تولیدرو بالابردن که به سرعت ماشینا رو تحویل بدن خواهشا از پرداختن به حرفا و کارای ایضایی خودداری کنید صبوری کنید تا یکماه آینده تمام حواله های نیمه اول سال 1404تعیین تکلیف میشه و مشتری ها به ماشینشون میرسن.
غدیر رضوی : طبق خبری که من از حوالی شرکت دارم تا 15 آبان تمام حواله های پیش فروش بهمن و اسفند تعیین تکلیف میشه ومشتری ها به ماشیناشون میرسن.