رپورتاژ - از آنجا که وارد فصل زمستان شده ایم و در فصل سرما و یخبندان به سر میبریم لازم است که صاحبان خودرو به فکر سرویس بخاری خودرو باشند و در این زمینه دست به اقدامات لازم بزنند. در غیر این صورت با سردتر شدن هوا، تحمل فضای خودرو بسیار عذاب آور خواهد بود.
در این مطلب سعی داریم شما را با نحوه ی سرویس بخاری ماشین و همچنین سایر اقدامات مربوط به آن آگاه کنیم. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا بخاطر سردی هوا لذت و آرامش هنگام رانندگی از شما عزیزان سلب نشود.
نحوه ی عملکرد بخاری خودرو
خب همانطور که میدانید باد گرمی که از طریق دریچه بخاری ماشین وارد کابین میشود، توسط فن تولید شده و فن انرژی خود را از باتری خودرو تأمین میکند. پس از داغ شدن دیواره رادیاتور یا به عبارت دیگر بالا رفتن آمپر دمای آب، میتوان با روشن کردن این فن و تنظیم آن، هوای گرم را به داخل اتاق خودرو هدایت کرد.
دلیلی که باعث میشود هوای وارد شده از دریچه بخاری اتومبیل گرم باشد مسلما یکی بخاطر گرم بودن آب موتور و دیگری جنس بدنه رادیاتور است. همانطور که میدانید جنس بدنه آلومینیوم در رادیاتور خودرو های امروزی بر خلاف جنس مس و برنج که در رادیاتور های خودروهای قدیمی بکار میرفته، رسانای بهتری برای انتقال گرما است.
عیب یابی بخاری خودرو
قبل از هر کاری ابتدا بخاری خودرو را روشن کرده و برای عیب یابی آن، موارد زیر را چک کنید.
1_ آیا درجه حرارت بخاری ماشین در همه ی قسمت ها مناسب است؟
2_ آیا هنگامی که بخاری خودرو روی دور کند یا تند است به درستی عمل میکند؟
3_ آیا به هنگام روشن کردن بخاری اتومبیل بوی نا مطبوعی از آن به مشام میرسد؟
پس از بررسی این موارد و در صورت مشاهده مشکل در نحوه کارکرد بخاری خودرو خود به سراغ تعمیر آن میرویم.
علت کم شدن گرمای بخاری خودرو
برای بررسی علل کم شدن گرمای بخاری ماشین میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
درست عمل نکردن رادیاتور بخاری اتومبیل
این به این معنی است که رادیاتور بخاری در فرآیند تبادل حرارتی ضعیف بوده، که در این صورت گرمای کافی از آب نمیگیرد و در نتیجه شما گرمای لازم را از بخاری دریافت نمیکنید. در این شرایط اگر با تمیز کردن رادیاتور بخاری مشکل حل نشود نیاز به تعویض رادیاتور خواهد بود. همچنین ممکن است فقط گرفتگی شلنگ آب باشد که در این شرایط با تمیز کردن شلنگ مشکل برطرف خواهد شد و گرما به راحتی جریان پیدا میکند.
خرابی فن بخاری ماشین
مورد بعدی که در جستجوی علت خرابی بخاری باید بررسی کنیم، فن بخاری یا دمنده آن است. در این شرایط ابتدا باید فن بخاری خودرو را باز کرده و چک کنیم. اگر فن بخاری خارج از سیستم خودرو درست کار کرد این احتمال را میدهیم که ممکن است مشکل از اتصالات آن باشد، اما اگر درست کار نکرد باید برای رفع مشکل آن اقدام شود یا بطور کامل فن بخاری تعویض گردد.
عیب در ترموستات
همانطور که مطلع هستید وظیفه ترموستات تغییر مسیر آب موتور و خنک نگهداشتن آن است. زمانی که دمای آب موتور بالا برود ترموستات باز میشود و با به گردش در آوردن آب دمای آن را کنترل میکند. حال اگر ترموستات درست عمل نکند و همیشه در حالت باز قرار داشته باشد آب داخل موتور فرصت گرم شدن در موتور را پیدا نمیکند، در نتیجه وقتی این آب به رادیاتور وارد شود فاقد دمای مناسب است، بنابراین بدنه رادیاتور داغ نمی شود و بخاری ماشین گرمای مورد نیاز را تولید نمی کند. در این شرایط قطعا نیاز به رفع عیب یا تعویض ترموستات است.
کم شدن آب موتور
اقدام بعدی که باید صورت گیرد چک کردن آب موتور است. همانطور که میدانید برای اینکه تبادل حرارت و نیز پرتاب باد گرم در بخاری اتومبیل به درستی اتفاق بیفتد باید مقدار آب موتور به میزان مناسب باشد.
کم بودن مایع ضد یخ
پایین بودن سطح مایع ضد یخ باعث گرم نکردن کامل بخاری میشود.
دلایل ایجاد بوی نامطبوع از بخاری ماشین
دلیل بوی بد بخاری خودرو را میتوان در دو مورد بررسی کرد:
1- نشت آب از رادیاتور بخاری
2- عدم درزبندی مناسب پوسته فن
برای جلوگیری از نشت آب در سیستم گرمایی، باید شلنگهای ورودی به سیستم را بررسی و همچنین رادیاتور را جداگانه تست کنید تا ازعدم سوراخ بودن آن مطمئن و مانع از ایجاد بوی بد شوید.
همچنین وقتی پوسته فن درزبندی مناسبی نداشته باشد، هوای اطراف آن وارد کابین میشود و در این شرایط قطعا بوی نامطبوعی ایجاد میکند. در نتیجه باید تمامی واشرها و درزها را را بررسی کنید و مانع از درز هوا شوید.
نکات مهم هنگام استفاده از بخاری خودرو
برای بهبود عملکرد بخاری خودرو هنگامی که از سلامت ترموستات، سلامت فن، سلامت رادیاتور، میزان آب موتور و باز بودن مسیر گردش آب مطمئن شدید، میبایست درجه حرارت را به درستی تنظیم کنید. همچنین برای گرم شدن خودرو زیاد عجله نکنید و بگذارید باد بخاری ماشین در حین حرکت به دمای مطلوب برسد. حتی بهتر است که شب قبل پیش از خاموش کردن خودرو، ورودی هوای وارد شده توسط فن به داخل کابین را ببندید و درجه تنظیم حرارت را روی قسمت آبی بگذارید، در این صورت تا حدی مانع هدر رفتن دمای موتور میشوید و این کار باعث می شود روز بعد بخاری خودرو زودتر به دمای مطلوب برسد.
در لحظه شروع به کار موتور و خودرو، گرما تولید می شود. چندین دقیقه طول می کشد تا بخاری گرم بشود. همانطور که موتور از بنزین استفاده می کند، بنابراین بخاری اتومبیل هم از بنزین استفاده می کند اما این مقدار به هیچ وجه زیاد نیست و بسیار ناچیز است. خودروهای قدیمی تر که کاربراتوری بودند، نزدیک به 15 دقیقه زمان لازم داشتند تا به دمای مطلوب برای استفاده از بخاری برسند. که این زمان در خودروهای انژکتوری امروزی به حدود 3 دقیقه کاهش پیدا کرده است.
بررسی قطعات بخاری خودرو
وقتی بخاری خودرویتان دچار مشکل میشود به احتمال زیاد حداقل یکی از قطعات آن خراب شده است، به همین دلیل باید قبل از تعویض بخاری خودرو، قطعات آن را بررسی کنید. با این کار میتوانید در هزینه تعمیر بخاری خودرو صرفهجویی نمایید.
گاهی با تعویض یک پیچ یا قطعه لاستیکی مشکل را رفع خواهید کرد. این قطعات شامل موارد زیر است:
· قطعات لاستیکی: لاستیک پایین رادیاتور آب، شیلنگ کورکن، شیلنگ بخاری کاربراتور صاف، cng کج، شیلنگ cng
· بست و دیاق: بست شلنگ رادیاتور و بست شلنگ بخاری مفتولی، دیاق بالای رادیاتور فلزی و پلاستیکی
· پیچ: پیچ داشبورد
· فولی بخاری خودرو: فولی واتر پمپ
· خار: شیر تخلیه رادیاتور، خار دیاق فن دو دور، خار کشویی بخاری
فروشگاه اینترنتی کارن یدک سال ها در زمینه توزیع قطعات خودرو به سراسر ایران فعالیت دارد. اگر به دنبال خرید لوازم بخاری خودرو از یک فروشگاه اینترنتی معتبر قطعات یدکی خودرو هستید همین حالا به این سایت سری بزنید و از مزایای خرید آسان از کارن یدک استفاده کنید.