چری آریزو ۵ برقی؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت احتمالی در ایران

 

چری آریزو ۵ برقی؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت احتمالی در ایران

 

شنیده‌هایی مبنی بر عرضه‌ی چری آریزو ۵ برقی در ایران شنیده می‌شود. این مدل احتمالا توسط مدیران خودرو طی هفته‌های آتی رونمایی خواهد شد.

چری A۱۵ اولین خودروی چینی بازار ایران محسوب می‌شود. با این اوصاف، چری قدیمی‌ترین برند عرضه‌کننده‌ی خودروهای ساخت چین در کشور ما است. سدان A۱۵ در ایران با نام چری ویانا توسط سناباد خودرو مونتاژ می‌شد. این مدل، پلت‌فرم عاریت گرفته از فولکس‌واگن داشت و سال ۲۰۰۳ در چین رونمایی شده بود. جالب است بدانید چری A۱۵ بعدها با مدل A۱۳ که در ایران با نام ام‌وی‌ام ۳۱۵ شناخته می‌شود؛ جای‌گزین شد.

نگاهی به A۱۵ و محصولات مدرن چری، مثل آریزو ۵؛ پیشرفت خودروسازی چین را به وضوح نشان می‌دهد و البته در نقطه‌ی مقابل آن، جای افسوس برای خودروسازان وطنی است.

 

چری، در شرق چین و شهر ووهو استان آنهوی (Wuhu, Anhui Province) فعالیت می‌کند. این برند در سال ۱۹۹۹ شکل گرفت و از سال ۲۰۰۳ با تولید انواع خودروهای سواری آغاز به کار کرد. چری از آن دسته گروه‌های صنعتی چین محسوب می‌شود که با هدف صادرات و فروش در بازار جهانی تأسیس شد و البته با سرعت غیر قابل تصوری رشد کرد. چری علاوه بر تولید با برند اختصاصی، برای شرکت‌های مطرح دنیا، خصوصا جگوار و لندروور، خودرو مونتاژ می‌کند و در مجموع نزدیک به یک‌چهارم کل تولیدات این شرکت، به خارج از چین صادر می‌شود. محصولات چری علاوه بر ایران، در کشورهای ترکیه، مراکش، مصر، برزیل، شیلی و آفریقای جنوبی عرضه می‌شوند، درحالی‌که حضور محدودی هم در روسیه دارند. لازم به توضیح است، خودروهای برند MVM که در ایران با مدل‌هایی مثل X۵۵ و ۳۱۵ حضور دارد هم، زیرمجموعه‌ی چری محسوب می‌شود.

خودروهای سواری (غیر کراس‌اوور) چری، عمدتا با نام آریزو به کشورهای مختلف صادر می‌شوند. سه محصول اصلی از این گروه، آریزو ۳، آریزو ۵ و آریزو ۵ پلاس (آریزو ۶) هستند. آریزو ۵، سال ۲۰۱۶ رونمایی شد و همچنان یکی از خودروهای پرفروش چری است. نسخه‌های بنزینی آریزو ۵ با پیشرانه‌های ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی و ۱/۵ لیتر توربوشارژ، در بازار ایران نیز حضور دارند. مدل برقی با نام آریزو ۵e  سال ۲۰۱۷ معرفی شد و علاوه‌بر چری با برند کوین (Cowin) نیز تولید می‌شود.

طراحی ظاهری و نمای بدنه چری آریزو ۵ برقی

به زحمت می‌توان تفاوت ظاهری مدل برقی و بنزینی آریزو ۵ را تشخیص داد. نسخه‌ی الکتریکی، سپرهای بزرگ‌تر و رکاب‌های پهن‌تر دارد. چرخ‌های استفاده شده برای آریزو ۵e هم متفاوت از مدل بنزینی است. خودروی عرضه‌ شده با برند کوین، مشابه بعضی مدل‌های الکتریکی، جلوپنجره‌ی بسته دارد.

چری آریزو 5 برقی

در نمای پشت، ظاهرا فقط یک قطعه‌ی باریک شبیه به اسپویلر، روی درپوش صندوق اضافه شده و باقی اجزا شامل چراغ و سپر، کاملا مشابه آریزو ۵ بنزینی هستند.

در مجموع حتی با گذشت چند سال از رونمایی، می‌توان نمره‌ی خوبی به طراحی چری آریزو ۵ داد و ظاهر آنرا، عامه پسند و جذاب توصیف کرد. ابعاد این خودرو شامل طول ۴۵۷۲ میلی‌متر با عرض ۱۸۲۵ میلی‌متر و ارتفاع ۱۴۸۲ میلی‌متر است که فاصله محورهای ۲۶۷۰ فراهم می‌کند.

طراحی داخلی و نمای کابین چری آریزو ۵e

برخلاف بدنه، تغییرات متعددی برای داشبورد و ادوات داخل اتاق مدل برقی اعمال شده است. آریزو ۵e با نمایشگر ۹ اینچ لمسی و پنل دیجیتال ۸ اینچ پشت فرمان دارد، تفاوت مهمی با نسخه‌ی بنزینی دارد و مدرن‌تر به نظر می‌رسد.

چری آریزو 5 برقی

مشابه بسیاری دیگر خودروهای چینی چری آریزو ۵ برقی هم از صندلی‌های چرم مصنوعی با طراحی ارگونومیک استفاده می‌کند. براساس تجربه‌ی نگارنده از بازدید مدل بنزینی، می‌توان اطمینان داشت سطح کیفی قابل قبول برای صندلی‌ و داشبورد نسخه‌ی الکتریکی ادامه داشته باشد و این محصول چینی، همچنان از مواد بهتر نسبت به خودروهای ساخت سایپا و ایران خودرو بهره‌مند باشد.

برای چری آریزو ۵e، ترمز دستی سنتی به مدل دکمه‌ای و برقی تبدیل شده است. این خودرو  دسته‌دنده‌ ندارد و همراه جوی‌استیک برای انتخاب حالت‌های رانندگی تولید می‌شود. در قسمت بین صندلی‌ها به تبعیت از مد روز؛ جالیوانی پلاستیکی و محفظه‌ی وسط همراه‌با استراحتگاه بازو از جنس پوشش صندلی‌ها قرار دارد.

چری آریزو 5 برقی

نمی‌توان آریزو ۵ را خودرویی جادار به حساب آورد، چرا که برای افرادی با قد بلندتر از ۱۸۰ سانتی‌متر، هم در ردیف جلو و هم روی صندلی‌های عقب؛ با کمبود فضای سر مواجه است. از سویی دیگر، کشیدگی اتاق و عرض خودرو، قابل قبول به‌نظر می‌رسد که درنتیجه‌ی آن، فضای مقابل زانو و اطراف شانه‌ها برای چهار سرنشین بالغ، کافی خواهد بود. داخل صندوق بار آریزو ۵، می‌توان از ۴۳۰ لیتر فضای مفید استفاده کرد که البته چندان زیاد نیست و در مقایسه با تندر ۹۰ با صندوق ۵۱۰ لیتری، کاملا معمولی است. از سویی دیگر، امکان خواباندن صندلی‌های عقب؛ کمک زیادی به افزایش فضای حمل بار می‌کند.

پیشرانه و قوای فنی چری آریزو ۵ برقی

پیش‌تر گفته شد که مدل‌های بنزینی با پیشرانه‌های ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی و توربوشارژ در ایران وجود دارند. این خودروها به‌ترتیب، قدرت ۱۱۶ و ۱۴۵ اسب بخار  ارائه می‌کنند و در زمان‌های ۱۳ و ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسند.

موتور چری آریزو 5 برقی

چری آریزو ۵e دارای یک موتور برقی روی محور جلو است. این مدل، ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. باتوجه به قدرت مشابه مدل بنزینی و توانایی تولید گشتاور بیشتر، احتمالا نسخه‌ الکتریکی سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۱ ثانیه خواهد داشت.

آریزو ۵e، باتری لیتیومی ۵۳/۶ کیلووات ساعتی دارد. این خودرو با شارژ کامل، توان پیمایش ۴۰۰ کیلومتر و نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر برساعت ارائه می‌کند. شارژ باتری‌های آریزو ۵e با برق شهری، حدود ۹ ساعت زمان می‌برد. این خودرو، جعبه‌دنده‌ی تک سرعته دارد.

تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی چری آریزو ۵ برقی

مهم‌ترین تفاوت در آپشن‌های مدل برقی و بنزینی به نمایشگر لمسی ۹ اینچ با ساختار عمودی و پنل پشت فرمان دیجیتال مربوط است. دیگر امکانات آریزو ۵e چندان تفاوت با نسخه‌ی توربو نیست.

پنل فرمان چری آریزو 5 برقی

از مهم‌ترین امکانات فنی چری آریزو ۵ می‌توان به تهویه اتوماتیک؛ ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، قفل مرکزی، شیشه‌بالابر برقی چهار طرف، چراغ‌های ترمز و روشنایی روز LED ، خاموش شدن چراغ‌ها پس از خروج از خودرو (روشنایی بدرقه)، تنظیمات دستی صندلی راننده در چهار جهت و کروز کنترل در همه‌ی مدل‌های آریزو ۵ وجود دارند.

امکانات اضافی این خودرو غربیلک چرمی فرمان، سانروف برقی و رینگ‌های اسپرت ۱۶ اینچ، دوربین پارک و حسگر عقب، سیستم پخش چندرسانه‌ای دارای ۶ بلندگو، رابط بلوتوث با امکات برقراری تماس تلفنی، درگاه‌های USB و AUX  و شارژ ۱۲ ولت هستند.

چری آریزو 5 برقی

امکانات ایمنی آریزو ۵ در تیپ‌های مختلف تفاوت دارد. در ارزان‌ترین نسخه (تیپ MT دنده دستی)، تنها دو کیسه‌ی هوا برای سرنشینان جلو وجود دارد، ضمن اینکه با سیستم ضد سرقت الکترونیکی (ایموبلایزر)، کمربندهای ایمنی سه نقطه‌ای پیش‌کشنده چهار صندلی، ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیک قدرت ترمز (EBD) ارائه می‌شود. امکانات ارزشمندی، مثل فناوری کنترل لغزش (TCS)، سیستم کمکی ترمز (BA)، فناوری حفظ پایداری و تعادل (ESP)، چهار کیسه‌های هوای پرده‌ای جانبی و سیستم کمکی حفظ خودرو در شیب (HHC)، تنها در نسخه‌ی فول‌آپشن (تیپ اکسلنت) ارائه می‌شوند.

قیمت چری آریزو ۵ برقی در ایران

هنوز تایید رسمی شرکت مدیران خودرو برای عرضه‌ی چری آریزو ۵e اعلام نشده است. این مدل در بازارهای خارج چین، حدود ۱۸ هزار دلار قیمت دارد. اگر چری آریزو ۵ برقی، مشابه خودروهای بنزینی مالیات و عوارض داشته باشد؛ به قیمت یک میلیارد تومن در ایران عرضه خواهد شد.

با توجه به قیمت فعلی چری آریزو ۵ توربو که در محدوده‌ی ۶۵۰ میلیون تومان فروخته می‌شود؛ می‌توان مطمئن بود چری آریزو ۵e  با قیمت یک میلیارد تومانی و قدرت پیشرانه‌ی کمتر نسبت به مدل توربو، خریدار چندانی نداشته باشد.

از سویی دیگر، احتمالا در سال ۱۴۰۱ با مساعدت دولمتردان و قانون‌گذاران، عوارض و مالیات دریافتی برای خودروهای برقی کمتر از مدل‌های بنزینی خواهد بود. این شرایط، می‌تواند قیمت چری آریزو ۵e را در محدوده‌ی ۶۰۰ میلیون تومان نگه‌دارد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , چری آریزو ۵ برقی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتومات cvt مهر 1402 : سلام خطاب به جمشیدیان عزیز آقا مجتبی ثبت نام اولیه اردیبهشت 1403 بوده. تحویل زمستان 1403 هنوز تعهدات پیش فروش یکپارچه 1402 واریز اولیه هفته اول مهر 1402 شروع نشده. تکمیل وجه از 16 اسفند 1403 تا 26 اسفند 1403 بوده.
جمشید : سلام خدمت همه دوستان شاهینcvt لطفا اطلاع رسانی کنید دوباره تجمع کنیم توشرکت سایپا ،همه باید بریم تک تک دوستان تاجواب نگرفتیم دست برنداریم وگرنه حالا حالا ها ماشین نمی‌بینیم مرگ یک بارشیون یکبار
جمشیدیان : آقا مجتبی واریز اولیت اطمینان داری که درست هست ما تو اردیبهشت واریزی نبوده بلوکه کردن بوده ؟؟؟؟
GL : ی‌ برگه‌ دارم‌ ‌فقط‌ آذر‌ نصف‌ پول‌ دادم‌ بهم‌ دادنش‌ ‌ خرداد‌ تبدیل‌ زدم‌ ۱۶‌ درصد‌ سود‌ مشارکت‌ حساب‌ کردن‌ اونم‌ خودم‌ حساب‌ کردم‌ فهمیدم‌‌ چیزی‌ داخل‌ برگه‌ در‌ مورد‌ اینا‌ نوشته‌ نشده‌ بود
تارا دستی : سلام واریز ۱ مرداد هنوز فاکتور نشدم
GL : ی‌ برگه‌ دارم‌ ‌فقط‌ آذر‌ نصف‌ پول‌ دادم‌ بهم‌ دادنش‌ ‌ خرداد‌ تبدیل‌ زدم‌ ۱۶‌ درصد‌ سود‌ مشارکت‌ حساب‌ کردن‌ اونم‌ خودم‌ حساب‌ کردم‌ فهمیدم‌‌ چیزی‌ داخل‌ برگه‌ در‌ مورد‌ اینا‌ نوشته‌ نشده‌ بود
خانواده شاهین31 : سلام دوستان من پذیرش شاهین جی 17اذر ماه هستم هموم فروش فوق العاده که قرار بود 17اسفند بدن!!!!! خلاصه این همه مدت صبر کردم ندادن دیگه تحملم تموم شد پنحشنبه ۲۳ مرداد تبدیل زدم به جی ال!!! که قرار بود سریع فاکتور کنند ولی تا این لحظه فاکتور نشده!!! خداشاهده نمیدونم دیگه چه خاکی باید تو سر بریزم خخخخخ!!!
هاجری : سلام مرحله دوم دیروز واریز کردم بنظرتون بیست روزه تحویل میدن یا تاخیر داره
شاهین اتومات سی وی تی : من پایه هر اعتراضی هستم تا پای احقاق حق . حرجا و هر کجا بگید می یام . فقط اطلاع رسانی در این باره کنید سپاس از لطفتون. اگر نریم بخدا خبری از تحویلی نیست فاکتور ها روی 13 هوم گیر کرده تازه اینایی که تا 13 هوم دادن برای تحویل یکساله ها بوده برا پیش فروشها هنوز معلوم نیست از چه تاریخی میخوان شروع کنن...
جمشیدیان : تو یک گروهی دارن برنامه ریزی میکنن که برا 16 شهریور یه تجمع جانانه بزارن حالا اگه مطالبه ای دارید بیاید در تجمع شرکت کنیم. این تجمع پیرو صحبت دادستان میباشد که تا اون موقع هم بعید میدونم خبری بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6 دنده رینگ فولادی : سلام، من دنا 6 دنده فولادی 31 خرداد بودم، که همین الآن تبدیل به آلومینیومی سفید زدم، و تبدیل شد... هرکسی که می خواد تبدیل کنه سریع بره بزنه هنوز که ظرفیتش تکمیل نشده...
اطلس دی : وقتی هماهنگ نمیشند برا تجمع خب باید چیکار کرد
اس : اگه طرح فرسوده هستی،طبیعیه
دنا اپشنال شهریور : سلام خطاب به دنا 6 دنده پیش فروش 31 مرداد داداش چیشد تیک خورده قسمت اسناد یا نه.؟؟
تحویلی 31تیر : مبارکه آقا محمد ب سلامتی استفاده کنی . پیش فروش بودی یا فوقع العاده؟
. : ساینا میشه 700 ؟ بذار اول 600 رو بگیره بعد .. . دوسر دیگه بکشید شاید رسوندید به 1 میلیارد
سورن موتور جدید 11 تیر : حمل و نقل اضافه تر میشه وقتی قراره اول بره تهران بعدش بیاد اونجا.
. : توی گوگل سرچ کن وضعیت خودروی من سایپا . شماره پذیرش و شماره درخواست رو زنگ بزن از نمایندگی که ماشین نوشتی بگیر
31تیر : اگه اینجوره که90روز بعد از واریزی من باید29مرداد فاکتور شم ولی اینجوری نیست چند تا از دوستان هستن 22اردیبهشت واریز کردن ولی هنوز فاکتور نشدن برا اینکه دیگه زنگ نزنیم یه جوابی میدن الکی
دنا اپشنال شهریور : داداش چیشد