چری آریزو ۵ برقی؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت احتمالی در ایران

 

چری آریزو ۵ برقی؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت احتمالی در ایران

 

شنیده‌هایی مبنی بر عرضه‌ی چری آریزو ۵ برقی در ایران شنیده می‌شود. این مدل احتمالا توسط مدیران خودرو طی هفته‌های آتی رونمایی خواهد شد.

چری A۱۵ اولین خودروی چینی بازار ایران محسوب می‌شود. با این اوصاف، چری قدیمی‌ترین برند عرضه‌کننده‌ی خودروهای ساخت چین در کشور ما است. سدان A۱۵ در ایران با نام چری ویانا توسط سناباد خودرو مونتاژ می‌شد. این مدل، پلت‌فرم عاریت گرفته از فولکس‌واگن داشت و سال ۲۰۰۳ در چین رونمایی شده بود. جالب است بدانید چری A۱۵ بعدها با مدل A۱۳ که در ایران با نام ام‌وی‌ام ۳۱۵ شناخته می‌شود؛ جای‌گزین شد.

نگاهی به A۱۵ و محصولات مدرن چری، مثل آریزو ۵؛ پیشرفت خودروسازی چین را به وضوح نشان می‌دهد و البته در نقطه‌ی مقابل آن، جای افسوس برای خودروسازان وطنی است.

 

چری، در شرق چین و شهر ووهو استان آنهوی (Wuhu, Anhui Province) فعالیت می‌کند. این برند در سال ۱۹۹۹ شکل گرفت و از سال ۲۰۰۳ با تولید انواع خودروهای سواری آغاز به کار کرد. چری از آن دسته گروه‌های صنعتی چین محسوب می‌شود که با هدف صادرات و فروش در بازار جهانی تأسیس شد و البته با سرعت غیر قابل تصوری رشد کرد. چری علاوه بر تولید با برند اختصاصی، برای شرکت‌های مطرح دنیا، خصوصا جگوار و لندروور، خودرو مونتاژ می‌کند و در مجموع نزدیک به یک‌چهارم کل تولیدات این شرکت، به خارج از چین صادر می‌شود. محصولات چری علاوه بر ایران، در کشورهای ترکیه، مراکش، مصر، برزیل، شیلی و آفریقای جنوبی عرضه می‌شوند، درحالی‌که حضور محدودی هم در روسیه دارند. لازم به توضیح است، خودروهای برند MVM که در ایران با مدل‌هایی مثل X۵۵ و ۳۱۵ حضور دارد هم، زیرمجموعه‌ی چری محسوب می‌شود.

خودروهای سواری (غیر کراس‌اوور) چری، عمدتا با نام آریزو به کشورهای مختلف صادر می‌شوند. سه محصول اصلی از این گروه، آریزو ۳، آریزو ۵ و آریزو ۵ پلاس (آریزو ۶) هستند. آریزو ۵، سال ۲۰۱۶ رونمایی شد و همچنان یکی از خودروهای پرفروش چری است. نسخه‌های بنزینی آریزو ۵ با پیشرانه‌های ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی و ۱/۵ لیتر توربوشارژ، در بازار ایران نیز حضور دارند. مدل برقی با نام آریزو ۵e  سال ۲۰۱۷ معرفی شد و علاوه‌بر چری با برند کوین (Cowin) نیز تولید می‌شود.

طراحی ظاهری و نمای بدنه چری آریزو ۵ برقی

به زحمت می‌توان تفاوت ظاهری مدل برقی و بنزینی آریزو ۵ را تشخیص داد. نسخه‌ی الکتریکی، سپرهای بزرگ‌تر و رکاب‌های پهن‌تر دارد. چرخ‌های استفاده شده برای آریزو ۵e هم متفاوت از مدل بنزینی است. خودروی عرضه‌ شده با برند کوین، مشابه بعضی مدل‌های الکتریکی، جلوپنجره‌ی بسته دارد.

چری آریزو 5 برقی

در نمای پشت، ظاهرا فقط یک قطعه‌ی باریک شبیه به اسپویلر، روی درپوش صندوق اضافه شده و باقی اجزا شامل چراغ و سپر، کاملا مشابه آریزو ۵ بنزینی هستند.

در مجموع حتی با گذشت چند سال از رونمایی، می‌توان نمره‌ی خوبی به طراحی چری آریزو ۵ داد و ظاهر آنرا، عامه پسند و جذاب توصیف کرد. ابعاد این خودرو شامل طول ۴۵۷۲ میلی‌متر با عرض ۱۸۲۵ میلی‌متر و ارتفاع ۱۴۸۲ میلی‌متر است که فاصله محورهای ۲۶۷۰ فراهم می‌کند.

طراحی داخلی و نمای کابین چری آریزو ۵e

برخلاف بدنه، تغییرات متعددی برای داشبورد و ادوات داخل اتاق مدل برقی اعمال شده است. آریزو ۵e با نمایشگر ۹ اینچ لمسی و پنل دیجیتال ۸ اینچ پشت فرمان دارد، تفاوت مهمی با نسخه‌ی بنزینی دارد و مدرن‌تر به نظر می‌رسد.

چری آریزو 5 برقی

مشابه بسیاری دیگر خودروهای چینی چری آریزو ۵ برقی هم از صندلی‌های چرم مصنوعی با طراحی ارگونومیک استفاده می‌کند. براساس تجربه‌ی نگارنده از بازدید مدل بنزینی، می‌توان اطمینان داشت سطح کیفی قابل قبول برای صندلی‌ و داشبورد نسخه‌ی الکتریکی ادامه داشته باشد و این محصول چینی، همچنان از مواد بهتر نسبت به خودروهای ساخت سایپا و ایران خودرو بهره‌مند باشد.

برای چری آریزو ۵e، ترمز دستی سنتی به مدل دکمه‌ای و برقی تبدیل شده است. این خودرو  دسته‌دنده‌ ندارد و همراه جوی‌استیک برای انتخاب حالت‌های رانندگی تولید می‌شود. در قسمت بین صندلی‌ها به تبعیت از مد روز؛ جالیوانی پلاستیکی و محفظه‌ی وسط همراه‌با استراحتگاه بازو از جنس پوشش صندلی‌ها قرار دارد.

چری آریزو 5 برقی

نمی‌توان آریزو ۵ را خودرویی جادار به حساب آورد، چرا که برای افرادی با قد بلندتر از ۱۸۰ سانتی‌متر، هم در ردیف جلو و هم روی صندلی‌های عقب؛ با کمبود فضای سر مواجه است. از سویی دیگر، کشیدگی اتاق و عرض خودرو، قابل قبول به‌نظر می‌رسد که درنتیجه‌ی آن، فضای مقابل زانو و اطراف شانه‌ها برای چهار سرنشین بالغ، کافی خواهد بود. داخل صندوق بار آریزو ۵، می‌توان از ۴۳۰ لیتر فضای مفید استفاده کرد که البته چندان زیاد نیست و در مقایسه با تندر ۹۰ با صندوق ۵۱۰ لیتری، کاملا معمولی است. از سویی دیگر، امکان خواباندن صندلی‌های عقب؛ کمک زیادی به افزایش فضای حمل بار می‌کند.

پیشرانه و قوای فنی چری آریزو ۵ برقی

پیش‌تر گفته شد که مدل‌های بنزینی با پیشرانه‌های ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی و توربوشارژ در ایران وجود دارند. این خودروها به‌ترتیب، قدرت ۱۱۶ و ۱۴۵ اسب بخار  ارائه می‌کنند و در زمان‌های ۱۳ و ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسند.

موتور چری آریزو 5 برقی

چری آریزو ۵e دارای یک موتور برقی روی محور جلو است. این مدل، ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. باتوجه به قدرت مشابه مدل بنزینی و توانایی تولید گشتاور بیشتر، احتمالا نسخه‌ الکتریکی سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۱ ثانیه خواهد داشت.

آریزو ۵e، باتری لیتیومی ۵۳/۶ کیلووات ساعتی دارد. این خودرو با شارژ کامل، توان پیمایش ۴۰۰ کیلومتر و نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر برساعت ارائه می‌کند. شارژ باتری‌های آریزو ۵e با برق شهری، حدود ۹ ساعت زمان می‌برد. این خودرو، جعبه‌دنده‌ی تک سرعته دارد.

تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی چری آریزو ۵ برقی

مهم‌ترین تفاوت در آپشن‌های مدل برقی و بنزینی به نمایشگر لمسی ۹ اینچ با ساختار عمودی و پنل پشت فرمان دیجیتال مربوط است. دیگر امکانات آریزو ۵e چندان تفاوت با نسخه‌ی توربو نیست.

پنل فرمان چری آریزو 5 برقی

از مهم‌ترین امکانات فنی چری آریزو ۵ می‌توان به تهویه اتوماتیک؛ ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، قفل مرکزی، شیشه‌بالابر برقی چهار طرف، چراغ‌های ترمز و روشنایی روز LED ، خاموش شدن چراغ‌ها پس از خروج از خودرو (روشنایی بدرقه)، تنظیمات دستی صندلی راننده در چهار جهت و کروز کنترل در همه‌ی مدل‌های آریزو ۵ وجود دارند.

امکانات اضافی این خودرو غربیلک چرمی فرمان، سانروف برقی و رینگ‌های اسپرت ۱۶ اینچ، دوربین پارک و حسگر عقب، سیستم پخش چندرسانه‌ای دارای ۶ بلندگو، رابط بلوتوث با امکات برقراری تماس تلفنی، درگاه‌های USB و AUX  و شارژ ۱۲ ولت هستند.

چری آریزو 5 برقی

امکانات ایمنی آریزو ۵ در تیپ‌های مختلف تفاوت دارد. در ارزان‌ترین نسخه (تیپ MT دنده دستی)، تنها دو کیسه‌ی هوا برای سرنشینان جلو وجود دارد، ضمن اینکه با سیستم ضد سرقت الکترونیکی (ایموبلایزر)، کمربندهای ایمنی سه نقطه‌ای پیش‌کشنده چهار صندلی، ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیک قدرت ترمز (EBD) ارائه می‌شود. امکانات ارزشمندی، مثل فناوری کنترل لغزش (TCS)، سیستم کمکی ترمز (BA)، فناوری حفظ پایداری و تعادل (ESP)، چهار کیسه‌های هوای پرده‌ای جانبی و سیستم کمکی حفظ خودرو در شیب (HHC)، تنها در نسخه‌ی فول‌آپشن (تیپ اکسلنت) ارائه می‌شوند.

قیمت چری آریزو ۵ برقی در ایران

هنوز تایید رسمی شرکت مدیران خودرو برای عرضه‌ی چری آریزو ۵e اعلام نشده است. این مدل در بازارهای خارج چین، حدود ۱۸ هزار دلار قیمت دارد. اگر چری آریزو ۵ برقی، مشابه خودروهای بنزینی مالیات و عوارض داشته باشد؛ به قیمت یک میلیارد تومن در ایران عرضه خواهد شد.

با توجه به قیمت فعلی چری آریزو ۵ توربو که در محدوده‌ی ۶۵۰ میلیون تومان فروخته می‌شود؛ می‌توان مطمئن بود چری آریزو ۵e  با قیمت یک میلیارد تومانی و قدرت پیشرانه‌ی کمتر نسبت به مدل توربو، خریدار چندانی نداشته باشد.

از سویی دیگر، احتمالا در سال ۱۴۰۱ با مساعدت دولمتردان و قانون‌گذاران، عوارض و مالیات دریافتی برای خودروهای برقی کمتر از مدل‌های بنزینی خواهد بود. این شرایط، می‌تواند قیمت چری آریزو ۵e را در محدوده‌ی ۶۰۰ میلیون تومان نگه‌دارد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , چری آریزو ۵ برقی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمدحسین : با سلام چرا برای ما که زمستان ۱۴۰۳شاهین درستی برنده شدیم بودیم پیامک نیومده ،آیا پیامک برای واریز می آد یا نه،،ممنون
J4مشکی گیلان : اونایی ک j4 ثبت نام کردن رو هنوز از خرداد شاسی نکردن. بعد میخوان به شما جایگزین j4 بدن؟؟ من بعید میدونم. ثبت نامی ۳۱ خرداد j4 تا این تاریخ حتی شاسی نشده. تازه دو دورم فروش گذاشته درحالیکه از شاسی هم خبری نیست. هدفشون جمع اوری نقدیتگی مردم بود. چند حالت داره. J4 های شاسی نشده رو بگن ماشین بالاتر میدیم و یه عده پول ندارن میرن کنار و بنفع شرکته. یه عدم پول میدن باز به نفع شرکته. اونایی طرح جایگزسن خوردن هم اگر j4 تحویل بدن با خسارت باز به نفع شرکته حتی با پرداخت سود تاخیر. چون سود تاخیر ۳ درصدی رو حالا حالا نمیدن. کلا همه اینا برنامه ریزی شده بود و قبلا هم تو نظرات قبل اینکه این طرحا بیاد گفتم. چون ذات حرام اینارو متوجه شده بودم. یه عدم میگن ۲۰۳۰ تماس بگیرین. ۲۰۳۰ تا زمانیکه طرح فروش شرکت تموم نشده تو اخبار اعلام نمیکنه. وقتی نقدینگی جمع اوری شد بعدا رسانه ای میکنه و یه اشغالو میاره برا عذرخواهی . اونا لاشی بودن این نمایندگی ها چرا از ناموسشونو بخاطر پول فروختن و حراج مردم کردن .خاک بر یرشون.
ali s3 : من هم تماس گرفتم، البته به سه تا از دوستانم هم گفتم که برام تماس گرفتن. گفتن ثبت میشه که گزارش تهیه بشه. در تلگرام هم در کانال اخرین خبر تهران اطلاع رسانی کردم و ادمین پیام رو گذاشت لطفا زیر بار طرح جایگزین نرید، اگر هم در قرارداد نوشته شده که شرکت میتونه طرح جایگزین بده، ابتدا از ما ۷۰۰ میلیون رو از طریق سایت گرفتن بعد از دو سه روز تماس گرفتن که رفتیم و قرارداد امضا کردیم
ماشین شاهین : سلام دوستان. سایپا بخاطر اینکه ثبت نامی خودروی شاهین بالا بود اومد یه سیاست انقباضی رو در پیش گرفت .درطول این یک سال با ارسال طرح های پیشنهادی شروع به سر شکن کردن آمار کرد و ظرفیت تعهدی خودش رو کم کرد وبارسیدن موعد تحویل این طرح پیش فروش رو گذاشت و برای خودش زمان خریدو این زمان اضافه شده از چند جهت به کمکش میاد۱ـخروج از بار تعهد۲ـاستفاده از منابع بلوکه شده مردم۳ـافزایش قیمت واگذاری خودرو ۴ـ ایجاد کشش برای بازار به مدت چند سال ۵ـفرصت دپو خودرو برای افزایش قیمت و چندین موارد دیگر. حالا جدای از این حرفها باتوجه به سرشکن کردن قابل توجه ظرفیت زمستان ۱۴۰۳ احتمال اینکه برای مابقی افرادی که پیامک نیومده هنوز فراخوان فروش فوری بفرسته بالا هست .
بهرام : این سایپاست که دروغ میگه زمان نشان خواهد داد که کی دروغ میگه تا پایان آذر نیز منتظر میمونیم.
روزگار : باسلام .شرکت فرقون سازی سایپا خیر نبینید خداوند نیستو نابودتون کنه پس که میخاید واسه ما پیامک بفرستیدشما که نزولتون رو هم کشیدیت روش دیگه چی میخایید .
شاهین زمستان ۱۴۰۳ : دوستان منم مثل خیلی از این دوستان که پست گذاشتن بسرم اومده فروش فوق العاده شاهین با اولویت زمستان بودم پیامک اومد ماشین فروختم طلا فروختم در آخرین لحظات وام جور کردم خلاصه پوله جور شد اما متاسفانه روز یکشنبه بقول خودشان ظرفیت تمام شد و نتونستم پولو واریز کنم تکلیف چیه دوستان بعد از دوسال انتظار به همین راحتی بسوزه وما هم کاری نکنیم خواهشاً اگر شرایطتان مثل منه اعتراض کنیم و مستقیم بریم شرکت سایپا ویا وکیل بگیریم که حقمونه از این شرکت سایپا بگیریم
کی گفته؟ : از نمایندگی سایپا پرسیدم گفت تو همین هفته به گروه بعدی پامک ارسال میشه تحویلشونم بعد از شهریوره
محمد : برا منم هنوز پیامکی نیومده
مهدی : واریز ۱۴ آبان ۱۵ آبان فاکتور ۱۶ آبان پلاک و ۲۲ آبان تحویل خودرو از طریق نمایندگی و نکات قابل ذکر مصرف بالای سوخت بالاتر از ۱۰ لیتر لیتر و چوب شدن ترمز
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
X55 سعید : من وام واریز شد 20 آذر بیمه و پلاک هم شده و ارسال مدارک سبز شده فقط تحویل قرمز است بانک صادرات تحویل 25 اسفند ولی حس میکنم زودتر ماشین بذن با این توضیحات نمایندگی هم زنگ زدم گفتن تحویل برج 11 بارگیری شده کسی خبری داره از x55 ??
رمضانی کرمانساه : سلام دوستان کسی نمی دونه دی ماه سمندسورن دوگانسوز کی فاکتور می شه اول 6 دی بود که تغیر خورد 30 دی
محمد : باسلام 207 پانا دنده تا کدوم تاریخ فاکتور شده ؟ کسی میدونه ؟ رنگ سفید ، من 17 مهر واریز کردم هنوز خبری نیست
حسن : سلام برو توی میزخدمت قسمت اسنادخودرو زده که پلاک نصب شده
رها دنا 6سرعته دستی 30 ابان پیش فروش : سلام ب همگی ؛ کسی از دوستان ک پیش فروش باشه تکمیل وجه 18 شهریور ،تحویل 30 ابان ، فاکتور شده ؟؟؟؟ ممنون از همگی
فوری : در جوابتون شما یا پانا هستید و احتمالا اتومات بنده سقف فلز عرض کردم
سجاد : منم همین حرف شما را میزنم فاکتور شدن رو هیچ نظمی نیست
سجاد : نظرات کاربران خوب نخوندی بعضی ها هشتم بوده تاریخ تکمیل وجه هنوز فاکتور نشده بودن
هاشمی : سلام دوستان اطلس موعد آذر ماه افزایش قیمت میخوره بنظرتون؟
هاشمی : سلام دوستان اطلس موعد آذر ماه افزایش قیمت میخوره بنظرتون؟