ون هایما ۷X ؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت محصول احتمالی ایران خودرو

 

ون هایما ۷X ؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت محصول احتمالی ایران خودرو

 

منابع غیر رسمی از ورود یک دستگاه ون هایما ۷X به ایران خبر داده‌اند. این محصول در کلاس MPV، احتمالا جهت بررسی توسط پرسنل ایران خودرو وارد کشور شده است.

نام اصلی هایما، در واقع ها/ما (HA/MA) است که از ترکیب نام شرکت‌های هاینان (Hainan) و مزدا ژاپن شکل می‌گیرد. گروه فاو (FAW) با ۴۹ درصد، سهام‌دار اصلی هایما محسوب می‌شود و ۴۹ درصد از سهام این شرکت نیز، در اختیار مزدا است. دولت چین هم تحت نام گروه صنعتی استان هاینان، حدود دو درصد از سهام هاینان را تحت مالکیت دارد. ارزش کلی کارخانه‌های هایما، امروزه حدود دو میلیارد دلار برآورد می‌شود، درحالیکه با تیراژ تولید ۵۰۰ هزار دستگاه در سال، بیست و هشتمین شرکت بزرگ خودروسازی چین و دوزادهمین صادرکننده‌ی خودرو در این کشور، محسوب می‌شود.

مدل‌های کلاس ون برای تردد مسافر در شهر مناسب هستند. این خودروها باتوجه به ابعاد و مصرف سوخت، مشابه تاکسی عمل می‌کنند. در ایران، ون‌های چینی و ژاپنی از برندهای دلیکا (سوئیست زیرمجموعه‌ی فوجیان موتورز) و تویوتا وجود دارند؛ اما خودروسازان داخلی نسبت به این کلاس بدنه، توجه نشان نمی‌دهند.

در بازار جهانی، انواع مختلفی از ون با ابعاد متفاوت ساخته می‌شود. ون‌های بزرگ، اندازه‌ای نزدیک به مینی‌بوس دارند و می‌توانند برای حمل بار سنگین یا مسافر تا ۱۴ نفر استفاده شوند.  از سویی دیگر، ون‌های کوچک با ابعاد، مشابه خودروهای خانوادگی در کشورهای آسیایی و امریکا و کانادا پرطرفدار هستند. طبیعتا، ون‌های کامپکت برای تردد در شهرهای پرترافیک و خیابان‌های باریک کاربرد دارند و مدل‌های بزرگ، مکمل وانت یا مینی‌بوس هستند.

 

هایما ۷X در کلاس ون‌های کوچک تولید می‌شود و قابلیت حمل ۷ سرنشین دارد. این مدل، مثل یک کراس‌اوور دارای فاصله از سطح زمین نیست و به‌راحتی می‌تواند برای تردد افراد سالخورده، کودکان، یا معلولان استفاده شود.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی هایما ۷X

هایما ۷X در کلاس ون‌های متوسط طبقه‌بندی می‌شود. این مدل توسط استودیو پینین‌فارینا طراحی شده است. نسخه‌ی دیده شده در ایران، سال ۲۰۲۰ رونمایی شده و محصولی نسبتا جدید برای هایما است.

نمای اصلی  هایما ۷X در کلاس ون، با وجود طراحی ناهماهنگ در بعضی ادوات بیرونی، جذاب و چشم‌نواز به نظر می‌رسد. چراغ اصلی، ابعاد بزرگ و  کشیدگی تا نزدیکی چرخ دارند. کمی پایین‌تر، چراغ مخصوص  نور بالا نصب شده است و حالت مخفی داخل بدنه دارد. در طرفین سپر، مه‌شکن‌های LED با طراحی عمودی دیده می‌شوند که حس یک خودروهای مدرن را تداعی می‌کنند.

ون هایما 7X نمای جلو

جلوپنجره‌ی هایما ۷X نسبت به کل بدنه، بسیار بزرگ است. فرم کلی این قسمت‌ با خطوطی در امتداد چراغ‌ها و سپر، الهام‌گرفته از خودروهای لکسوس به‌نظر می‌رسد اما ترکیبی ناخوشایند و ناموزون دارد. بخش بزرگی از جلوپنجره و سپر، دارای مواد پلاستیکی و سیاه‌رنگ است.

هایما ۷X در نمای جانبی، حس یک خودروی مدرن را به خوبی تداعی می‌کند. حجم‌دهی بدنه با خطوط روی درهای ورودی و دستگیره‌ها تا نزدیکی چراغ جلو، فراتر از یک مدل چینی در کلاس اقتصادی است. تصاویر منتشر شده از هایما ۷X، چرخ‌های ۱۷ اینچ، آینه بغل‌های هم‌رنگ بدنه با ترکیب فلز و پلاستیک سیاه، ریل باربند، سقف پانورامیک و ادوات فلزی برای فریم پنجره دیده می‌شوند.

ون هایما 7X نمای پشت

در نمای پشت، چراغ‌های بسیار بزرگ هایما ۷X به شدت توی ذوق می‌زنند. این سبک برای بازار چین، جذابیت دارد اما در کلاس جهانی، نکته‌ی منفی محسوب می‌شود. دیگر اجزای بدنه، شامل اسپویلر انتهای سقف، سپر هم‌رنگ بدنه و جایگاه ویژه برای نصب پلاک، طراحی قابل قبول دارند. هم‌چنین بخش وسیعی از درپوش صندوق و فضای نزدیک چراغ‌های عقب، سیاه‌رنگ و ظاهرا پلاستیک ارزان‌قیمت است.

در مجموع می‌توان به ظاهر بیرونی هایما ۷X به عنوان یک ون ساخت چین، نمره‌ی بالاتر از متوسط داد. این محصول اگر با قیمت مناسب وارد کشورمان شود، قطعا خریدار ایرانی علاقه‌مند این سبک خودروها را در نبود ون‌های ژاپنی و کره‌ای، جذب خواهد کرد. از سویی دیگر باید توجه داشت که عامه‌ی مردم ایران، معمولا کراس‌اوورها و شاسی‌بلندهای اندازه متوسط را به خودروهای ون ترجیح می‌دهند.

ون هایما 7X نمای جانبی

ابعاد هایما ۷X شامل  ۴,۸۱۵  میلی‌متر طول،  ۱,۸۷۴  میلی‌متر عرض،  ۱,۷۲۰  میلی‌متر ارتفاع با ۲,۸۶۰  میلی‌متر فاصله محور است.

طراحی کابین و نمای داخلی هایما ۷X

کابین هایما ۷X برای افرادی که خودروهای چینی را زشت و عقب‌مانده از سبک طراحی مدرن تصور می‌کنند، شگفت‌انگیز جلوه می‌کند. البته شکی نیست که ادوات داشبورد و کنسول میانی، به وضوح از مدل‌های مشهور خارجی، خصوصا مرسدس بنز و بی‌ام‌و الهام گرفته شده؛ اما استفاده از نمایشگر بزرگ برای سیستم سرگرمی و پنل پشت فرمان، تحسین‌برانگیز است. از سویی دیگر باید توجه داشت که سرتا سر این بخش، دارای نمایشگر نیست و در واقع، دو نمایشگر کاملا جدا با فاصله از یکدیگر، روی یک قاب در نزدیکی هم  نصب شده‌اند.

ون هایما 7X نمای داخلی

در تصاویر موجود از هایما ۷X در سایت‌های چینی، پوشش چرم مصنوعی برای صندلی‌ها، تودری‌ها و بخش وسیعی از داشبورد وجود دارد. این ادوات به ندرت برای مدل‌های چینی ارائه می‌شود. بخش پایینی داشبورد هم از پلاستیک هم‌رنگ صندلی‌های ساخته شده است.

فرمان، خروجی تهویه مطبوع،  دسته دنده و کنسول میانی، طراحی چشم‌نواز و هماهنگ با دیگر اجزا دارند. چیدمان کلیدها دارای دسته‌بندی مناسب و مینیمال است. هایما ۷X از ترمز پارک و استارت دکمه‌ای نیز استفاده می‌کند تا فضای داشبورد، ساده و کاربرپسند شود.

ون هایما 7X نمای صندلی ها

در تصاویر موجود از صندلی‌های ردیف عقب هایما ۷X، حالت جداگانه و شبیه به صندلی‌های کاپتانی در خودروهای لوکس دیده می‌شود که البته ابعاد کوچک‌تری نسبت به مدل‌های آلمانی یا امریکایی دارند. این شرایط، ظاهرا راحتی بسیار خوبی برای سرنشینان ردیف دوم و سوم (برای دسترسی به عقب) فراهم می‌کند و مناسب تشریفات یا سفرهای خارج شهری است. از سویی دیگر باید توجه داشت که هایما ۷X در حالتی که صندلی‌های ردیف سوم فعال باشند، فضای ناچیزی برای حمل بار داخل صندوق عقب دارد.

در مجموع می‌توان از طراحی داخلی هایما ۷X رضایت داشت، هر چند که مواد استفاده شده در کابین، شامل چرم صندلی‌ها و پلاستیک سخت داشبورد، باکیفیت و لوکس به نظر نمی‌رسند.

پیشرانه و تجهیزات فنی هایما ۷X

دو نوع موتور توربوشارژ با حجم‌های ۱/۵ و ۱/۶ لیتر برای هایما ۷X در بازار چین وجود دارد. مدل پایه، با ۱۶۵ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌شود؛ درحالی‌که نسخه‌ی قوی‌تر، ۱۹۵ اسب بخار و ۲۹۳ نیوتن‌متر است. هر دو مدل هایما ۷X، حدود ۱۷۰۰ کیلوگرم وزن و میانگین مصرف سوخت ۱۰ تا ۱۱ لیتر بنزین در صد کیلومتر دارند. این خودروها فقط با سیستم دیفرانسیل جلو و گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته تولید می‌شوند.

امکانات فنی و تجهیزات ایمنی هایما ۷X

هایما تلاش کرده است تا ۷X را نزدیک به خوردوهای کلاس لوکس عرضه‌ کند. این محصول از بعضی امکانات خاص، مثل ماساژور و تنظیمات برقی برای صندلی عقب محروم است؛ اما در مدل‌های سفارشی، همراه با گرم‌کن و سرد‌کن داخل صندلی فروخته می‌شود.

ون هایما 7X نمای فرمان

نسخه‌های کامل از هایما ۷X در بازار چین، مجهز به تهویه مطبوع اتوماتیک با خروجی برای ردیف عقب، کروز کنترل با قابلیت کاهش و افزایش سرعت در ترافیک، ورود و استارت بدون کلید، صندوق برقی، حسگر جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایش فشار باد تایرها، فناوری کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی، حفظ خودرو در سربالایی و سرازیری، چراغ‌های  LED، نورپردازی داخلی، شش کیسه هوا، سانروف، رینگ ۱۹ اینچ و تایرهای ۲۲۵ میلی‌متر است.

قیمت احتمالی هایما ۷X در ایران

در بازار روسیه، هایما ۷X با آستانه قیمت ۲۰ هزار دلار فروخته می‌شود و همراه امکانات تکمیلی، ۲۳,۵۰۰ دلار قیمت دارد. با این اوصاف، اگر نرخ دلار را حدود ۲۶ هزار تومان در نظر بگیریم؛ می‌توان مطمئن بود هایما ۷X در ایران، بیش از یک میلیارد تومان قیمت داشته باشد.

ون هایما 7X نمای دسته دنده

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ون هایما ۷X






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 58 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نرگس : سلام داداش مال ما از اسفند تا حالا داره میچرخه بسکه چرخید سرگیجه گرفتیم 😒
اکبر رینگ : آقای احمدی من هم امروز با 096550 تماس گرفتم و گفت تا 6 بهمن فاکتور شده و حرف شما رو به اپراتور گفتم اینکه 6 بهمن آخرین فرصت بهمنی ها بوده و پرسیدم مگه بهمنی باقی مونده؟ گفت معیار نوبت فاکتور تایید احراز سکونته و تاریخ واریزی مهم نیست و بهمنی هایی که بعد 6 بهمن احراز سکونت رو ثبت کردن باقی موندن هرچند تعدادشون کمه خودم رو هم مثال زد و گفت شما تایید احراز سکونتت 9 اسفنده و تکمیل وجه 15 اسفند مهم نیست ماشین رو باید 9 فروردین تحویل میگرفتی و از 9 فروردین رفتی تو تاخیر و سود تاخیر هم از 9 فروردین حساب می کنن.
رسول : سلام اکبر آقا (اکبر رینگ) شما برگه ی سخا رو ، روز 9 اسفند تحویل نمایندگی دادین یا 15 اسفند ؟
شاهین پلاس : سلام دوستان ، یه سوال دارم . تاریخ تایید احراز محل سکونت روزیه که آدرس محل سکونت توسط پست یا راهور در سایت سخا تایید میشه ؟ یا تاریخی که برگه سخا رو به نمایندگی تحویل میدیم ،؟
شاهین cvt : سلام من تماس گرفتم گفتن سخا تا آخر بهمن فاکتور شده(کسانی بودند که سخا دیرتر ثبت شده ) و نوبت سخا ۱ اسفند هست که به زودی فاکتور میشه
ریگی : سلام آقا مسعود ماشین شما رو بعد از چند ماه تأخیر تحویل دادند ؟؟
علیرضا ۱ : از بهمنی ها کسی هست هنوز فاکتور نشده باشه ؟؟
سهند دی : سلام دوستان من امروز زنگ زدم به پارس خودرو(02148913595) ، گفتم داخل قرارداد ذکر شده 16 درصد سود مشارکت ، چرا لحاظ نشده .میگه طبق قانون چون ما به شما ماشین ارزون دادیم سود نمیدیم، و قانون هم مقدمه بر قرارداد😐 تهشم گفت قرار نیست سود مشارکتی بدن به کسی ، مگر اینکه بازرسی ورود پیدا کنه که بعید میدونم. تو چه مملکتی داریم زندگی میکنیم ما😐
تارا v4 اتومات تیتانیم تحویل اسفند : سلام اگر تحویل تیر ماه هستین با توجه به شرایط فعلی احتمالا تا مهر ماه تو همین مرحله میمونید من تحویل اسفند هستم هنوز فاکتور نشدم.
شاهین اتومات cvt اسفند : سلام به همه عزیزان دعوتنامه موعد تحویل آذر ماه از تاریخ 20 آبان صادر و تا 4 آذر مهلت تکمیل وجه داشت. همه عزیزانی که در این بازه تکمیل وجه کردند قطعا فاکتور و یا پلاک شدن. از 4 آذر تااااا یکم اسفند هیچ دعوتنامه و تکمیل وجهی نداشتیم. دعوتنامه دی و بهمن ؛ یکم اسفند صادر و تا 13 اسفند مهلت واریز داشت. دعوتنامه اسفند 14 اسفند صادر و تا 26 اسفند مهلت تکمیل وجه داشت. دیگه باید اول اسفند فاکتور بشه. عزیزان طرح عادی اول اسفند اگر فاکتور شدید اطلاع رسانی کنید با نام شهرر و استان. طرح مادران تا 9 اسفند فاکتور شده.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیر.دنا اپشنال : سلام دوستان دنا اتومات فوق العاده تکمیل وجه 15 اسفند تحویل 14 خرداد 24 اردیبهشت فاکتور و امروز پلاک شد رنگم سفید
خرزوخان سایپا : مگه میشه باز پول بخان؟؟؟ من فروش فوری هستم و مول کامل رییخام ینی چی مدیران خودرویی که پولش کامل گرفته باز افزایشش که داده باید ازشون بگیره و پیامک داده برای مابه تفاوت مسخره بازیه مگه؟؟؟
مهسا 28بهمن : پارسا 18بهمن چه خبر فاکتور شدی
فاطمه : سلام.خداروشکر
حسین : درسته، افزایش قیمت جدید شامل حال کسایی که تکمیل وجه کردن نمی شه، مگر اینکه آبشن یا چیزی به ماشین اضافه بش که دراون صورت باید پرداختی داشت
مالباخته دزدایران خودرو : لعنت بهشون،بیشرف ها قبل از عید عمدا فاکتور نزدن،چون میدونستن اگه فاکتور بشه و تحویل بعد از عید باشه خودشون باید این مبلغ رو به دولت پرداخت میکردن‌.با این شگرد مردم رو سرکیسه میکنن و اینجوری هر وقت دلشون بخواد ماشین رو تحویل میدن و نهایتا 10 تومن بعنوان دیرکرد میزارن کف دست مشتری بعنوان جریمه تاخیر.خدا ازتون نگذره.چه دلیلی داره دوماه قبل از عید ماشین فاکتور نشه،غیر از این
ثمین : چطور باید شکایت کنیم؟ تو توییتر بزنیم
ساشا اصل : دوست عزیز چرا اطلاعات غلط میدی!!!؟ موتورهای فعلی همه پلاس هستند اون پی که آخر tu5 هست یعنی پلاس در ضمن موتور رانا پلاس ارتقایافته tu5p هست
ایکس33 کراسmt : بعضی ها اینجا حرفهاشون دوروغ ، اخه بی صفت چرا دل مردمو خالی میکنین با این پیام ها ، اخه مگه میشه بخوای 150 میلیون دیون بدی ، ته تهش مابه التفاوت بیمه و پلاک رو ازت میگیرن
مهسا : سلام ،کسی میدونه الان بابد چیکار کنیم ،به کجا مراجعه کنیم و واقعا این مبالغی که اومده دیون هست ؟چطور میشه پیگیری کرد؟