اخیرا شرکت خودروسازی چری مطابق با الزامات آیین نامه اداره فراخوان خودروهای معیوب و لزوم اقدامات اجرای مقررات، فراخوانی گسترده برای مدیریت و رفع مشکل محصولات معیوب خود صادر کرد. این شرکت فراخوان جمع آوری برخی خودروهای تیگو 7 و آریزو 5 را به علت خطرات ایمنی بالقوه را اعلام کرده است. در ادامه به بررسی این مدلها و علت جمع آوری هر کدام میپردازیم.
اولین خودرو این لیست آریزو 5 (Arrizo 5/EX/GX) تولیدشده از تاریخ 8 اوت 2015 تا 25 مارس 2020 است، که از گیربکس CVT 19 استفاده میکنند.
دلیل این فراخوان خودروهای معیوب ناکافی بودن نیروی گیرش یا موقعیت نادرست گیرهها در طول فرایند مونتاژ لوله روغن خنک کننده گیربکس، که در صورت استفاده طولانی مدت از خودرو باعث افتادن لوله میشود. این موضوع با نشت روغن و روشن شدن چراغ هشدار همراه است.
در نتیجه برای حل ای مشکل کمپانی چری به صورت رایگان و بدون دریافت هزینه، لوله روغن خنک کننده گیربکس را تعویض میکند تا خطرات ایمنی بالقوه را از بین ببرد.
مدل بعدی از این لیست برخی خودروهای تیگو 7 (2016) با گیربکس CVT 19 که از تاریخ 9 مه سال 2016 تا 3 دسامبر سال 2018 تولید شدهاند که در مجموع 24750 دستگاه هستند.
دلیل فراخوان برای این خودرو این که است، به سبب طراحی ساختار، لوله روغن خنک کننده گیربکس فاقد قدرت کافی بوده و احتمال شکست لوله و نشت روغن وجود دارد و در نتیجه چراغ هشدار روشن میشود. در بدترین حالت، گیربکس خراب شده و جان سرنشینان خودرو را به خطر میاندازد.
به همین دلیل کمپانی چری به صورت رایگان، لوله روغن خنک کننده گیربکس را تعویض میکند تا خطرات ایمنی بالقوه را از بین ببرد.
با وجود اینکه اخیرا خودروهایی در ایران دچار این مشکل شدهاند، مثلا بعضی آریزوها دچار نشت شلنگ گیربکس شدهاند، اما طبق اطلاعات اعلام شده، خودروهای تیگو 7 و آریزو 5 ای که در داخل ایران تولید شدهاند شامل این فراخوان نمیشوند، یا حداقل فعلا مدیران خودرو، فراخوانی در این خصوص صادر نکرده است.