جاده‌ها چگونه خودروهای الکتریکی را شارژ می‌کنند؟

 

جاده‌ها چگونه خودروهای الکتریکی را شارژ می‌کنند؟

 

موضوع شارژ یک خودروی الکتریکی در زمان رانندگی و در جاده جذابیت‌های زیادی دارد و چند سال است که روی تحقق این هدف بررسی‌های زیادی صورت می‌گیرد. یکی از جدیدترین پروژه‌ها آرنا دل فوترو است که پیست تست بیضی‌شکل با طول ۱۰۵۰ متر است و توسط استلانتیس و شرکای آن در نزدیکی میلان ایتالیا تأسیس شده است. این مرکز به منظور توسعه تکنولوژی انتقال قدرت بی‌سیم دینامیک DWPT یا به عبارت دیگر شارژ خودروی الکتریکی در زمان حرکت ساخته شده است.

جاده‌ها چگونه خودروهای الکتریکی را شارژ می‌کنند؟

توانایی شارژ بی‌سیم خودروهای الکتریکی در جاده‌ها و در زمان حرکت می‌تواند تأثیر بزرگی روی طراحی این خودروها و حمل وسایل توسط کامیون‌ها بگذارد. در حال حاضر برای تحقق هدف حمل‌ونقل الکتریکی به ویژه با کامیون‌های بزرگ نیازمند باتری‌های بزرگ هستیم تا بتوانیم شعاع حرکتی مناسبی را فراهم کنیم. در صورتی که زیرساخت‌های شارژ خودروهای الکتریکی در شهرها و جاده‌ها فراهم شود می‌توان از باتری‌های کوچک‌تر استفاده کرد و برای پوشش مسافت‌های زیاد و بین‌شهری نیز می‌توان تکنولوژی DWPT را بکار گرفت. به‌کارگیری آزمایشی این تکنولوژی در سال جاری و با فیات ۵۰۰ الکتریکی و اتوبوس ایویکو E-Way شروع شده است. این محصولات به رسیورهای DWPT مجهز شده‌اند.

 

شارژ القایی خودروهای الکتریکی سابقه‌ای به اندازه تولید خودروهای الکتریکی مدرن دارد و سابقه بررسی آن در دنیای واقعی به چند ده سال پیش بازمی‌گردد. در حالت پایه، اصول این تکنولوژی درست مشابه شارژ گوشی‌های هوشمند و یا تولید جرقه در سیستم احتراق خودروهای بنزینی است. انتقال قدرت بی‌سیم شکل‌های مختلفی به خود می‌گیرد اما اگر سیم در میدان مغناطیسی قرار گیرد و سپس این میدان حذف شود ولتاژ در سیم ایجاد می‌شود. در مقیاس بزرگ‌تر و با وجود سیم‌پیچ و میدان‌های الکترومغناطیسی قدرتمند می‌توان قدرت الکتریکی تولیدی را برای شارژ یک خودروی الکتریکی به خدمت گرفت.

جاده‌ها چگونه خودروهای الکتریکی را شارژ می‌کنند؟

تکنولوژی شارژ بکار رفته برای این پروژه از چندین پد شارژ که ۱۱ سانتی‌متر زیر آسفالت نصب می‌شوند تشکیل شده است. این پدها در طول جاده نصب شده‌اند و توسط یک کابل به یکدیگر متصل هستند. همان‌طور که خودرو از روی هر پد عبور می‌کند، رسیور در حال کار با فرکانس القایی ۸۵ کیلوهرتز است و الکتریسیته لازم برای شارژ خودرو را تولید می‌کند. پدهای شارژ بی‌سیم گوشی در خودروها می‌تواند حساسیت جایگاه بیشتری به گوشی داشته باشند و همین موضوع درباره موقعیت خودروهای الکتریکی مجهز به سخت‌افزار شارژ بی‌سیم روی پد شارژ نیز صدق می‌کند. سیستم موردبحث دراین‌باره حساسیت کمتری نسبت به نمونه‌های پیشین دارد و هم در حالت سکون و هم در حالت رانندگی اقدام به شارژ خودرو می‌کند.

جاده‌ها چگونه خودروهای الکتریکی را شارژ می‌کنند؟

همچنین این اولین باری است که سیستم شارژ دینامیک توسط جریان DC فعلی بکار گرفته می‌شود و به این ترتیب انتقال انرژی به خودروی در حال حرکت با سرعت‌های بزرگراهی میسر می‌گردد. این سیستم علاوه بر پدها و کابل از واحدهای مدیریتی که انتقال انرژی از پد به جاده و خودرو را انجام می‌دهند تشکیل شده است. رسیورهای موجود در خودروها نیز الکتریسیته تولید می‌کنند زیرا از روی میدان مغناطیسی تولید شده توسط هر پد عبور می‌کنند و واحد کنترل مرکزی نیز با تمامی واحدهای مدیریت ارتباط برقرار می‌کند. کانتیننتال هم در حال توسعه یک ربات شارژ با همراهی ولتریو برای استفاده در گاراژهای شخصی است. این ربات روی زمین قرار می‌گیرد و زمانی که خودروی رویش پارک شود با سوکت ویژه‌ای در زیر خودرو ارتباط می‌گیرد.

جاده‌ها چگونه خودروهای الکتریکی را شارژ می‌کنند؟

این ربات مشکلات مربوط به عدم قرارگیری خودرو روی پد شارژ را نیز حل کرده است زیرا قادر است تا ۳۰ سانتی‌متر در هر جهت حرکت کند و مهم نیست که زاویه پارک خودرو چگونه است. تولید انبوه این ربات در سال ۲۰۲۴ انجام خواهد شد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای الکتریکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مرداد x5 پژمان7 : سلام دوستان 29 مرداد x5 ثبت نام کردم ، قیمت قطعی 1740 و 90 روزه .. بنظرتون کی شاسی میشه یا کی تحویل میدن ؟
J4 اردیبهشت دو مرحله ای : تماس گرفتم دفتر تهران. میگن طبق برآورد، تمام J4 های پرداخت دو مرحله ای های اردیبشت تا پایان آذر شاسی می شن.
J7 : ثبت نام دو نرحله ای اردیبهشت زنگ زدن ساعت ۲ ماشین را تحویل بگیرم ولی مدارک هنوز بدستم نرسیده از طریق پست
رضا بهمن ماهی : امروز زنگ زدم گفتن تا ۱۸ مرداد کلا فاکتور شد من خودم ۱۹ مردادتکمیل وجه کردم باید منتطر بمونیم
هانیه : اقایون‌ توروخدا هرچی شد به ماهم بگید من مشهدم 🙏
شاهین کرج : اقا بیاین خدا وکیلی
Ali : دوستان ۸ مرداد امروز شاسی شد لطفا اطلاع رسانی میکنید
j7تیر۴۰۴ : میخای من پیش پیش افزایشتو رو بدم چطوره؟هی هر روز ی چرتی میگی
ریرا فوری فرسوده : ریرا فروش فوری از تاریخ یکم آذر پرداخت کردم مدارک کاامل بارگزاری شده ولی هیچ خبری نیست
اهورا : J4ثبت نام 13مرداد هنوز شاسی نخورده دوستان اطلاعی دارند,,,
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پانا 30 دی رینگ : از من تحویل سی دیماه تکمیل وجه 15 آبان هنوز فاکتور نشده
سینا : من که دوگانه تکمیل وجه 21 مرداد فاکتور نشده
کوییک آر اس : بی صاحب هر یک روز تکمیل وجه یک هفته طول می کشه تا فاکتور کنن
دمپایی فاکتور نشده : لطفا هر کدام که ثبت نامی ب20 مهر هستین و تحویل گرفتین یا قبل از اون تاریخ اعلام وضعیت کنید ببینیم اوضاع از چه قراره؟
Quik RS : با سایپا تماس گرفتم گفتند که تا 24 تیر فاکتور کردند و مشکل رو کمبود قطعه عنوان کردند.
تجمع : سلام دوستان ما گروهی از ثبت نامی ها رو تشکیل دادیم بابت تجمع اگه تعداد بیشتر بشه میخوایم بنر و این چیزا تهیه کنیم با یکی از خبرنگارا هم صحیت کردیم که رسانه ای بشه منتها باید تعداد بیشتر باشه
Gxrl : دوستان آخرین فاکتوری gxrl چه روزی بوده؟
مادران207 دنده پانا قالپاق اذر : سلام وقتتون بخیر، واریز اولیه 27 مرداد و تکمیل وجه 20 مهر بودم فعلا هیچ خبری نیست ایا تحویل 30 اذر مثل من هستند که هنوز فاکتور نشدند؟
محمد : سلام دوستان، کسی از پارس خودرو سود تاخیر گرفته؟ کوییک فروردین تحویل گرفتم با 4 ماه تاخیر
میثم : ببخشید افزایش قیمت که سر ماه میدن به ماها که کاری نداره درسته؟