۳ پیشنهاد اصلاحی طرح ساماندهی صنعت خودرو/ انحصار جدید در بازار وارداتی ها در راه است

 

۳ پیشنهاد اصلاحی طرح ساماندهی صنعت خودرو/ انحصار جدید در بازار وارداتی ها در راه است

 
لطف الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلی شورای اسلامی در تازه ترین اظهارات خودرو با تاکید بر این که نباید به وارد خودرو شک کرد اظهار کرده ، تا زمانی که واردات خودرو در کشور ممنوع است دلالی در اوج بوده و پول به جای اینکه به جیب تولید کننده برود به جیب دلال می رود.
 
وی اذعان داشته که مخالفان واردات در حال حاضر نماینده وارد کنندگان است و تولیدکنندگان خودرو اعم از سایپا و ایران خوردو تاکید کرده اند که این واردات به تولید داخل ضربه نمی زند و ما موافق واردات هستیم. در بودجه سال آینده درآمد واردات خودرو کلمه "واردات خودرو سواری" حذف شده اما از سوی دیگر مجلس در تلاش است با تکیه بر ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو نسبت به آزادسازی واردات اقدام کند.
 
این اظهارات و تصمیم گیری ها در حالی است که بدون شک تصویب این مدل از آزادسازی واردات خودرو منجر به انحصار بیشتر از سوی خودروسازان خواهد شد.
 
مهدی دادفر، دببر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که با مهندسی بازار واردات خودرو به نفع دو خودروساز مخالف هستیم، می گوید: این ماده از طرح ساماندهی صنعت خودرو به دلیل رعایت تراز تجاری(واردات به ازای صادرات) منجر به تعدی بر منابع ارزی کشور نخواهد شد.

وی با اشاره به راهکارهای انجمن واردکنندگان خودرو ایران در خصوص آزادسازی واردات اظهار می کند: پیش از این راه حل استفاده از منابع ارزی ایرانیان خارج از کشور با شناخت منشاء ارز و همچنین استفاده از خطوط اعتباری اعطایی از سوی تولیدکنندگان و یا تامین کنندگان خارجی را از جمله راهکارهای از سرگیری واردات با هدف تنظیم بازار را به تمامی مراجع تصمیم گیر، سیاست گذار ، نظارتی و ... مطرح کرده بودیم که مورد توجه قرار نگرفت.
 
دادفر با تاکید بر این که در شرایط تحریمی، محدودیت های غیر منطقی و سخت گیرانه بانک مرکزی در استفاده از منابع و امکانات ایرانیان خارج از کشور  کمر اقتصاد کشور را شکسته است، می افزاید: ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو منجر به انحصار مطلق به دلیل محدود کردن واردات خودرو با هدف تنظیم بازار به دو خودروساز با سهم ۹۵ درصدی از بازار خودرو کشور می شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه می دهد: بنابر اظهارات نمایندگان هر دو خودروساز این طرح در صورت تصویب بهترین امتیاز قانونی برای این دو خودروساز بوده و منجر به انحصار بیشتر بازار خودرو کشور خواهد شد که آثار اجتماعی آن غیرقابل تصور است. ضمن آن که این ماده در مخالفت با سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و بند ۲ و ۷ از ماده ۴۴ و بند (ج) از ماده ۴۵ قانون تسهیل رقابت و منع انحصار نیز خواهد بود.

دادفر با بیان این که قانون گذاری توسط مجلس شورای اسلامی باید به عنوان یک قانون دائمی و گره زدن موضع تنظیم بازار به عنوان یک اقدام اجرایی به فراخور حال وضعیت کلی کشور و بنابر سیاست های اتخاذی دولت ها در هدایت و کنترل بازار مورد استفاده قرار بگیرد، تصریح می کند: توان و اختیار دولت ها در سیاست گذاری های اجرایی یا تنظیمی در آینده محدود به مولفه های قانونی مطرح شده در متن این ماده از طرح بوده و هرگونه اقدام بر خلاف این قانون منجر به مجازات کسانی می شود که از قانون استنکاف کنند که این نیز دوباره بر پیچیدگی مساله تنظیم بازار خواهد افزود.
 
وی در پایان با ارایه سه پیشنهاد می‌گوید: حذف ماده ۴ مورد مناقشه از طرح مانند دیگر مواد حذف شده با هدف کاهش پیچیدگی های قانونی  و اصلاح متن به این شرح که هر شخص حقیقی و حقوقی می تواند به ازای صادرات کالا یا خدمات معادل ارزش ارزی کالای صادراتی نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار براساس سیاست های تنظیمی دولت اقدام کند از جمله پیشنهادهای مطرح شده برای بهبود این وضعیت است.
 
به گفته دادفر، اصلاح متن به این شرح که هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند مبادرت به واردات خودرو براساس ضوابط و قواعد تنظیمی دولت کند نیز از دیگر پیشنهادهای این انجمن است چرا که در راستای حمایت از تولید و صادرات خودرو، قطعات یا خدمات مرتبط با صنعت خودرو؛ واردات خودرو به ازای صادرات خودرو، قطعات یا خدمات مرتبط با صنعت خودرو مشمول ۵۰ درصد تخفیف در تعرفه وارداتی خودرو خواهد شد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ساماندهی صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 11 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر،اردیبهشت : مگه میشه ما ۸ اردیبهشت هستیم فاکتور نشدیم هنوز بعد روز های بعد رو فاکتور کردن🤔
رضاکهنوج : ۳۱۴من مال تیرماه بودم ده روزپیش تبدیل به جی ال ۳۱۴ازم گرفتن
# : سود تاخیر( اگر بدهند) روز شماره.ربطی به تاریخ سی ام و این ماه و اون ماه نداره.
ماری : من واریزی ۸ خرداد هستم
ماری : من ۸ خرداد هستم واریزی
شاهین پلاس : جناب الان ما باید چه بکنیم یعنی درست میشه احتیاج نیست استرس بگیریم
علی : دوستان سلام خوب هستید چون من می‌خوام فردا برم نمایندگی اگه امکانش یک نفر از صفحه اصلی فاکتور شدن اسکرین شات بگیره برای من بفرسته ممنون میشم ممکنه فردا لارم بشه که نشون بدم منم فاکتور بشم از جاماندگان هشتم هستم
شاهین 11اردیبهشت : سلام چطور 8ام فاکتور نشده و من 11ام هستم فاکتور شدم . فکر کنم شب جمعه خوبی بود بعدش امروز 30ام بود فکر کنم بخاطر سود تاخیر یک ماه قبل رو ندن و یک ماه هم اینجا طولش بدن دو ماه رو میخورن
شاهین 11اردیبهشت : سلام چطور 8ام فاکتور نشده و من 11ام هستم فاکتور شدم . فکر کنم شب جمعه خوبی بود
# : بنده احتمال میدم،در تاریخ 8 اردیبهشت سیستم بارگذاری سایپا دچار مشکل شده،متصدیان سیستم نتوانستد این باگ سیستم را رفع کنند.بعد از تاریخ 9 به بعد تا 11 اسناد رسیده را بدون اشکال وارد سیستم کردند.بعدا سر فرصت نشستند اشکال روز 8 اردیبهشت را برطرف کردند و حواله های آن روز را از فایل بایگانی منتقل کرده و حالا بارگذاری کردند.همانطور که ملاحظه کردید شماره پذیرش اغلب افرادی که در این 3 روز فاکتور شدن،از افراد تاریخ هشتم اردیبهشت پایین تر و کمتر است.این مشکل در سیستم های یکپارچه بارها پیش آمده و مسبوق بسابقه است.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک آر اس : همون صاحب حساب باشه، اگه کوییک اس و جی ایکس ال باشه می تونی بری بانک صادرات حواله بدی به نمایندگی
احمد : سلام دوستان یک راهنمایی میخواستم برای تکمیل وجه حتما باید از همون حساب ثبت نانم کننده پول واریز بشه یا حساب دیگر واشخاص دیگه هم میتونیم واریز کنیم لطفا دوستانی که اطلاع دارن پاسخ بدن ممنونم
ساینا تک : اون بنده خدایی ک میگه 50روز رو در نظر داشته باش منظورش بعد ازینکه 3ماه قانونی از زمان تکمیل وجه گذشت باید 50روز دیگ هم صبر کنی حالا شانسی هست بستگی داره اوضاع بهتر بشه داخل همون 3ماه بهت بهت امکان هم داره از زمان تکمیل وجه 130روز طول بکشه اما تا الان همه بالای 3ماه تاخیر دارن
ساینا تک : تکمیل وجه مرداد نداریم فک کنم اگر باشه فرسوده ها هستن ک بعد اسقاط ماشین و گواهی اسقاط، تکمیل وجهشون افتاده داخل مردادماه
مرتضی : کیوک بیشترین افزایش تغییر قیمت در بازار داشته توی یکماه اخیر
مهدی : فکر میکنم از فیوزهای باشه
مهدی : من اصلا با حرف شما موافق نیستم دادا ش کم دروغ سر هم بکن
ساینا اس تک...... : تکمیل وجه تیر تا چندوم فاکتور شدن
مهدی : کاملا حرف شما درسته من یه چرخش رو نمیدم واین لگدهای ایران خودرو وسایپا رو بخرم
اصفهان هستم : لطفا بازهم کسی از اصفهان هست اطلاع رسانی بشه یه تاریخی درهمین هفته پیش رو هماهنگ کنیم روبروی دادسرای نیکبخت . شهرهای دیگه هم لطفا یک نفر پاپیش بزاره چندتا شهر بشیم در یک تاریخ خاص در هفته جاری حتی کسانی که خودرو تحویل گرفتن و سود تاخیز نگرفتن هنوز