۳ پیشنهاد اصلاحی طرح ساماندهی صنعت خودرو/ انحصار جدید در بازار وارداتی ها در راه است

 

۳ پیشنهاد اصلاحی طرح ساماندهی صنعت خودرو/ انحصار جدید در بازار وارداتی ها در راه است

 
لطف الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلی شورای اسلامی در تازه ترین اظهارات خودرو با تاکید بر این که نباید به وارد خودرو شک کرد اظهار کرده ، تا زمانی که واردات خودرو در کشور ممنوع است دلالی در اوج بوده و پول به جای اینکه به جیب تولید کننده برود به جیب دلال می رود.
 
وی اذعان داشته که مخالفان واردات در حال حاضر نماینده وارد کنندگان است و تولیدکنندگان خودرو اعم از سایپا و ایران خوردو تاکید کرده اند که این واردات به تولید داخل ضربه نمی زند و ما موافق واردات هستیم. در بودجه سال آینده درآمد واردات خودرو کلمه "واردات خودرو سواری" حذف شده اما از سوی دیگر مجلس در تلاش است با تکیه بر ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو نسبت به آزادسازی واردات اقدام کند.
 
این اظهارات و تصمیم گیری ها در حالی است که بدون شک تصویب این مدل از آزادسازی واردات خودرو منجر به انحصار بیشتر از سوی خودروسازان خواهد شد.
 
مهدی دادفر، دببر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که با مهندسی بازار واردات خودرو به نفع دو خودروساز مخالف هستیم، می گوید: این ماده از طرح ساماندهی صنعت خودرو به دلیل رعایت تراز تجاری(واردات به ازای صادرات) منجر به تعدی بر منابع ارزی کشور نخواهد شد.

وی با اشاره به راهکارهای انجمن واردکنندگان خودرو ایران در خصوص آزادسازی واردات اظهار می کند: پیش از این راه حل استفاده از منابع ارزی ایرانیان خارج از کشور با شناخت منشاء ارز و همچنین استفاده از خطوط اعتباری اعطایی از سوی تولیدکنندگان و یا تامین کنندگان خارجی را از جمله راهکارهای از سرگیری واردات با هدف تنظیم بازار را به تمامی مراجع تصمیم گیر، سیاست گذار ، نظارتی و ... مطرح کرده بودیم که مورد توجه قرار نگرفت.
 
دادفر با تاکید بر این که در شرایط تحریمی، محدودیت های غیر منطقی و سخت گیرانه بانک مرکزی در استفاده از منابع و امکانات ایرانیان خارج از کشور  کمر اقتصاد کشور را شکسته است، می افزاید: ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو منجر به انحصار مطلق به دلیل محدود کردن واردات خودرو با هدف تنظیم بازار به دو خودروساز با سهم ۹۵ درصدی از بازار خودرو کشور می شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه می دهد: بنابر اظهارات نمایندگان هر دو خودروساز این طرح در صورت تصویب بهترین امتیاز قانونی برای این دو خودروساز بوده و منجر به انحصار بیشتر بازار خودرو کشور خواهد شد که آثار اجتماعی آن غیرقابل تصور است. ضمن آن که این ماده در مخالفت با سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و بند ۲ و ۷ از ماده ۴۴ و بند (ج) از ماده ۴۵ قانون تسهیل رقابت و منع انحصار نیز خواهد بود.

دادفر با بیان این که قانون گذاری توسط مجلس شورای اسلامی باید به عنوان یک قانون دائمی و گره زدن موضع تنظیم بازار به عنوان یک اقدام اجرایی به فراخور حال وضعیت کلی کشور و بنابر سیاست های اتخاذی دولت ها در هدایت و کنترل بازار مورد استفاده قرار بگیرد، تصریح می کند: توان و اختیار دولت ها در سیاست گذاری های اجرایی یا تنظیمی در آینده محدود به مولفه های قانونی مطرح شده در متن این ماده از طرح بوده و هرگونه اقدام بر خلاف این قانون منجر به مجازات کسانی می شود که از قانون استنکاف کنند که این نیز دوباره بر پیچیدگی مساله تنظیم بازار خواهد افزود.
 
وی در پایان با ارایه سه پیشنهاد می‌گوید: حذف ماده ۴ مورد مناقشه از طرح مانند دیگر مواد حذف شده با هدف کاهش پیچیدگی های قانونی  و اصلاح متن به این شرح که هر شخص حقیقی و حقوقی می تواند به ازای صادرات کالا یا خدمات معادل ارزش ارزی کالای صادراتی نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار براساس سیاست های تنظیمی دولت اقدام کند از جمله پیشنهادهای مطرح شده برای بهبود این وضعیت است.
 
به گفته دادفر، اصلاح متن به این شرح که هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند مبادرت به واردات خودرو براساس ضوابط و قواعد تنظیمی دولت کند نیز از دیگر پیشنهادهای این انجمن است چرا که در راستای حمایت از تولید و صادرات خودرو، قطعات یا خدمات مرتبط با صنعت خودرو؛ واردات خودرو به ازای صادرات خودرو، قطعات یا خدمات مرتبط با صنعت خودرو مشمول ۵۰ درصد تخفیف در تعرفه وارداتی خودرو خواهد شد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ساماندهی صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هادی : تولید خرداد هم تو کدال نوشتن. جمع شاهین های تولید شده خرداد ۲۵۰۰ تا شد. هر ماه تولید کمتر ، نرخ فروش بیشتر. تو ۳ ماه امسال ۸۰۰۰ تا تولید شد. با این روند فکر کنم اونایی که نیمه دوم ۴۰۲ پیش پرداخت دادن . دعوتنامشون پاییز بیاد تحویل واقعی بیفته سال بعد. چون هنوز پیش پرداخت های نیمه اول مهر ۴۰۲ کامل نیومده.
علی : اینا رو از کجات در آوردی
هلیا : سبحان جان،خیلی ممنون،بسه.دیگه راهنمایی نکن،حوصله نداریم،تو هم تازه گرم شدی! ول کن نیستی.
مانی : این استدلال ها و محاسبات را از کجا درآوردی!؟ همش اشتباه یا بدون سند و مدرک بود.اینها را هم داداش همکارت گفته !؟
سروش : از کجا به این عدد رسیدی. اولا توی قرارداد ننوشته 30 روز کاری و فقط گفته 30 روز و در خصوص جریمه دیرکرد حدود درصد 28% میشه که عددش تقریبا دو برابر این عددی هستش که شما کفتی حدود 650 هزار میشه برای هر روز . فقط احتمالا هزینه های سال 1404 که نسبت به پارسال افزایش داشته ازش کم می کنن که حدود کمتر از 10 میلیون باید باشه
شاهین اردیبهشت : همه جا همینطوره ،داداش رفیق منهم در شرکت BMW آلمان شاغله،اونجا هم بخاطر تحریم از طرف دولت ایران ،تولیدشون پایین اومده،همه بیکارند.....اصلن یه وضعی ها...
شاهین پلاس : به داداش رفیقت سلام برسون،بگو :داداش رفیق.... با مرام ،،آخه شاهین Gو cvt رو هم نمیدید.کامنت های اونها رو هم در گروهشون ببین.اونها هم ذله شدن و هر هفته جلوی سایپا معترض هستند....داداش رفیق شیطون بلا،بد بد....دیگه دوستت ندارم.
وحید : ایرانخودرو و سایپا( بخصوص سایپا) دو شرکت کاملا ورشکسته هستند،دولت هم به همین دلیل با گران کردن متوالی قیمت این دو کارخانه کنار میآید،حتی اگر بجای 15 درصد فعلی، پنجاه درصد هم گران بکنند،چاله چوله ها و بدهی های سنگین آنها پر نمیشود،هر روز فعالیت آنها میلیاردها تومان ضرر است.کرمان خودرو و بهمن خودرو ،راهش را پیدا کردند،بجای تولید ،قطعاتCKDمیآورند و اینجا فقط مونتاژ میکنند( انصافا بعضی خودروهایشان هم باکیفیت است)،سود معقولی هم میبرند.ایرانخودرو و سایپا هم بجای تولید خودروهای بی کیفیت و گران،باید( در صورت امکان) فقط لیسانس خودروهای ارزان کره و مالزی و ترکیه، را بگیرند و فقط مونتاژ کنند،شاید نجات پیدا کنند.
سبحان : لازم به ذکر هستن اینم بگم از روز تکمیل وجه سی روز کاری حساب کنین از اون ببعدش هرروز کاری 384 هزار تومن سود تاخیر میدن شانسمونم همه این ماها یا پنج شنبه جمعس یا تعطیل رسمی یعنی سود تاخیر خیلی زیادیم بهمون تعطلق نمیگیره یک هفتم ک بخاطر جنگ تعطیل بودن به اونم سود تاخیر تعلق نمیگیره
سبحان : دیروز به چند نفرشون زنگ زدم تو دیوار همشون تکمیل وجه ۲۰ تا ۲۲ اسفد بودن ک تحویل گرفتن از ۲۲ تا ۲۶ اشفند فعلا خبری نیست داداش همکارمم تو سایپا خط شاهین کار میکنه میگه داریم تولید میکنیم ولی فعلا موتور تیوفایو زیاد نصب نمیکنن دارن cvvt نصب میکنن احتمالا میخوان اول قراردادی قدیمیو بدن بعد برسن به ما ک تیوفایو هستیم وقراردادمون جدیدتره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سعید : ساعت مشخص کنید همه باهم یه زمان مشخص جمع بشیم من میام
207 اتو سفید تحویل 28 تیر : ما که هنوز فاتور در کار نبوده برامون فقط تاریخ آماده برای صدور فاکتور بروز شده و رو 4 تیر گیر کرده
فروش فوری 7 بهمن : سایپا ب ما بروش فوری داره واقعا ظلم میکنه میخواد مثل شاهین اتومات تجمع کنیم تا فاکتور کنه
مسولان بی شرف ایرانخودرو : داش خبری از فورس نیست .چون ایرانخودرو دوباره ثبت نامی گذاشته و الحمدلله فعلا آتش بس هست فقط مشکل از خود ایرانخودرو هست کثافت ها از قصد دارن دیر فاکتور میکنن تا قیمت بازار بره بالا و بعد این ها بگن ما می‌خواهیم قیمت را ببریم بالا تا نزدیک به قیمت بازار آزاد باشه و قیمت بازار از دست دولت خارج نشه .مسئولان شرکت های خودرو سازی بی شرف هستند کاش این ها را میگرفتن میبردن زندان ، چون این ها به مردم کشورشون در تحویل دادن خیانت کردن باید به عنوان خائن به مردم وطن اعدامشان می کردند.
xu7p : قرادادهای تیر شروع شدن
پانا 18 : پانا مشکی 14 خرداد فاکتور شد
فوق العاده بهمن 6بهمن : اطلاع رسانی کنید خواهشا دوشنبه 16تیر ساعت 10 ...کیلومتر 11 جاده مخصوص دفتر بازار یابی سایپا
سپهر لرستان دنا آپشنال : سلام و درود به دوستان عزیز این سایت. 🙋🏻الان دقیقا فروش فوری های دناپلاس آپشنال با موعد تحویل تیر تا چندم فاکتور شده!!!؟؟؟ بینم معلوم بشه تا نوبت به مردادیها کی برسه .
تیگو8 : سلام دوست عزیز تاریخ سیستم شما کی بوده
واریزی 9 فروردین1404 : همش الکیه .این بی شرف ها دارن با اعصاب مردم بازی میکنن ، این ها همون خائن ها وطن هستند باید بگیرنشون اعدامشان کنند