چرا خودروسازی جهان، مدیون ژاپن است

 

چرا خودروسازی جهان، مدیون ژاپن است

 

از نظر کارشناسان، کارل بنز اولین خودروی احتراقی جهان را اختراع کرد و هنری فورد، نخستین کارخانه‌ی خودروسازی را بنیان نهاد؛ اما شرکت‌های ژاپنی مهم‌ترین تاثیر را در بهبود کیفیت وسایل نقلیه‌ی موتوری و ساخت امکانات جانبی داشتند.

رسانه‌های خبری مشهور مثل رویترز، هر سال فهرستی از شرکت های مختلف با بیشترین اختراعات ثبت شده، منتشر می کنند. معمولا گروه صنعتی ۳M، صنایع هوایی بوئینگ و داروسازی بایر آلمان، در صدر قرار دارند. این فهرست برای خودروسازان نیز ارائه می‌شود؛ درحالی‌که برندهای ژاپنی، هرسال بیشترین تعداد اختراع و ابتکار مرتبط با خودروها را ثبت می‌کنند. تویوتا، نیسان و هوندا، حتی در بدترین شرایط اقتصادی، هرسال صدها پتنت (Patent) جدید دارند.

بسیاری از تجهیزات الکترونیک در خودروهای امروز، مثل نمایشگر لمسی، دوربین پارک و پردازنده‌ی کامپیوتری، ابتدا در مدل های ژاپنی نصب شد. ابتکار مهندسان ژاپنی در بهینه‌سازی کارخانه‌های تولید و مونتاژ خودرو نیز، بیشترین تاثیر را بر صنعت وسایل نقلیه داشت. این قبیل فعالیت‌های مدیریتی، کیفیت و طول عمر مدل‌های مختلف را افزایش داد.

تحول در خط تولید و فرایند ساخت خودرو

در سال‌های ابتدایی اختراع خودرو، چند کارگر با هم، یک ماشین می ساختند. هنری فورد، این پروسه را به کلی تغییر داد و رسما، بنیان‌گذار کارخانه‌های خودروسازی شد. با ابتکار هنری فورد، سرعت تولید بالا رفت، کیفیت ساخت بهتر شد و قیمت خودرو پایین آمد. حدود ۵۰ سال بعد، آقای تائه‌چی اونو (Taiichi Ohno)، تغییرات بزرگی در کارخانه‌ی تویوتا ایجاد کرد. طرح این مهندس ژاپنی به نام تولید ناب یا Lean Manufacturing، هفت  قسمت داشت که مهمترینش، صرفه جویی در زمان بود.

Taiichi Ohno تاچی اونو

تائه‌چی اونو باعث شد کیفیت و تیراژ تولید خودروهای تویوتا با کمترین هزینه، به شدت افزایش پیدا کند. مشابه انقلابی که هنری فورد برای خودروسازی دنیا فراهم کرد، ابتکارات تائه‌چی اونو هم به سرعت توسط شرکت های مختلف جهان، مثل فورد الگوبرداری شد. درواقع طرح lean manufacturing یا تولید ناب که توسط تویوتا و تائه‌چی اونو اجرا شد، صنایع مختلف غیر خودروسازی را هم تحت تاثیر قرار داد.

اولین مکان‌یاب و نمایشگر مجهز به GPS

دومین خدمت بزرگ ژاپن به خودروهای دنیا، سیستم ناوبری است. قبل از آنکه GPS و مسیریاب ماهواره‌ای دردسترس همه باشد، مردم برای رسیدن به مقصد از نقشه های کاغذی و قطب نما استفاده می کردند. اوایل دهه ۸۰ میلادی، هوندا یک نوع سیستم مسیریابی ارائه کرد که عملکرد جالبی داشت اما اصلا ماهواره‌ای نبود. این وسیله به نام الکترو جایروکیتر (Gyrocator)، حدود ۲۷۰۰ دلار قیمت داشت، درحالی که قیمت  هوندا آکورد در آن زمان، حدود ۱۰ هزار دلار بود.

 اولین سیستم ناوبری خودرو

داخل جایروکیتر، یک قطب نما با تراز سه حالته  و ژیروسکوپ وجود داشت. این وسیله، اطلاعات مربوط به جهت حرکت خودرو و سرعت لحظه ای را به نقشه منتقل می کرد تا مکان فعلی مشخص شود. یک نمایشگر پلاستیکی ۶ اینچ روی داشبورد هوندا آکورد سفارشی نصب شد و راننده باید قبل از شروع حرکت، محل دقیق خود رو برای نقشه‌ی کاغذی مشخص می‌کرد. در واقع جایروکیتر فقط مکان یاب خودرو روی نقشه بود و برای پیدا کردن مسیر رسیدن به مقصد، کاری انجام نمی داد. به همین دلیل، تولید جایروکیتر  بعد از یک سال متوقف شد.

حدود ۱۰ سال بعد،  تویوتا سورر و لکسوس SC، اولین خودروهایی بودند که می‌توانستند به ماهواره و سیستم GPS وصل شوند تا محل لحظه‌ای به صورت اتوماتیک روی مانیتور دیده شود؛ اما این سیستم هم نمی‌توانست برای رسیدن به مقصد، مسیر خاصی را پیشنهاد دهد.

oldsmobile toronado اولین مسیریاب ماهواره ای خودرو

در سال ۱۹۹۵، اولدزموبیل با مدل تورنادو (Oldsmobile Toronado) موفق شد اولین خودروی دنیا با مسیریاب ماهواره ای را تولید کند؛ اما در نهایت، تا سال ۲۰۰۵، نصب نمایشگر و تجهیزات ناوبری مجهز به GPS توسط خودروسازان مختلف، همه گیر نشد.

اولین نمایشگر لمسی و دوربین پارک

از اوایل دهه‌ی ۹۰ میلادی، استانداردهای ایمنی برای خودروها تغییر کرد. تولیدکننده‌ها موظف شدند، مدل‌هایی با سقف تقویت‌شده و ستون‌های حجیم بسازند تا وزن ماشین را در حالت واژگونی تحمل کند. این قوانین باعث افزایش اندازه‌ی ابعاد اتاق شد و البته دید راننده رو محدود کرد.  در بعضی مدل‌ها، حتی با چرخیدن به پشت هم دید به عقب وجود نداشت.

lexus sc 1995 لکسوس کلاسیک کوپه

تویوتا اولین خودروساز دنیا بود که دوربین پارک برای مدل‌های تولید انبوه ارائه کرد. مدل ۱۹۹۱ از تویوتا سورر و لکسوس SC، نمایشگر و مکان‌یاب ماهواره‌ای داشتند؛ پس فقط نیازمند دوربین برای دید به عقب بودند. این آپشن به نام الکترومولتی ویژن تاچ اسکرین سیستم، در ابتدا مخصوص بازار ژاپن بود.

first touchscreen h اولین نمایشگر تاچ اسکرین خودرو

روی صفحه، ۹ خط نور مادون قرمز وجود داشت. اگر کاربر نمایشگر را لمس می کرد، این خطوط نامرئی قطع می‌شدند و مانیتور به صورت تاچ اسکرین عمل می کرد.

در سال ۱۹۹۱، دوربین‌های فیلمبرداری، وزن بالا و ابعاد بزرگ داشتند. به همین دلیل نمی‌توانستند روی خودرو نصب شوند. تویوتا در آن زمان، از اولین نمونه‌ی دوربین های دیجیتال با فناوری CCD استفاده کرد تا بتواند تصویر را به صورت زنده روی نمایشگر نشان دهد.

اولین کامپیوتر و ECU خودرو

به مرور زمان، تنوع تجهیزات الکترونیکی خودروها افزایش یافت. نمایشگر، دوربین پارک، ناوبری ماهواره ای، سیستم پخش فیلم و موسیقی، به همین دلیل انواع سنسورها و همین طور قطعات فنی، نیازمند یک کامپیوتر برای هماهنگ سازی و پردازش اطلاعات بودند. فورد، این نیاز را احساس کرد و یک مینی کامپیوتر مخصوص خودرو به شرکت ژاپنی توشیبا سفارش داد.

در سال ۱۹۷۴،  اولین میکروپروسسور ۱۲ بیت به نام EEC1 توسط توشیبا برای فورد ساخته شد. چهار سال بعد، فورد این تجهیز را به عنوان اولین ECU مخصوص خودرو، روی مدل‌هایی از لینکلن نصب کرد. امروزه، نسل هفتم ECU های فورد به نام EEC7 برای موستانگ و F-150  تولید می‌شود.

تحول در سیستم روغن‌کاری و تصفیه روغن

حدود ۱۰۰ سال پیش از امروز، طول عمر خودروها معولا به ۷۰ هزار کیلومتر نمی‌رسید. یکی از دلایلی که باعث می شد قطعات فنی، خیلی زود مستهلک شوند، روغن موتور بود.

مایع روان کننده‌ بین سطوح فلزی حرکت می‌کند و خیلی زود کثیف می‌شود.  فیلتر روغن در خودروهای اولیه، خوب کار نمی‌کرد و ناتوان از پاک‌سازی این مایع بود. مشکل تصفیه‌ی روغن تا سال ۱۹۴۳ وجود داشت و معمولا ۱۰ درصد روغن، تصفیه نمی‌شد.

فیلترهای امروزی، براساس ابتکاری از تویوتا ساخته می‌شوند. این طرح، نقش بسیار مهمی در افزایش طول عمر خودروها دارد. سیستم تصفیه و فیلتر روغن تویوتا که اوایل دهه‌ی ۵۰ میلادی ساخته شد، طول عمر خودروها رو از ۷۰ هزار به ۳۰۰ هزار کیلومتر افزایش داد.

 
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازی ژاپنی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 59 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
فرهاد x5 آبان : سلام،آقا مسعود میشه سود تاخیر برای مبلغ ۱۴۷۵۰۰۰۰۰۰تومان با ۵۳ تاخیر را حساب کنید،ممنون میشم.
تارا تیتانیوم v4 : سلام مبارکتون باشه فروش فوری بودید یا تحویل قطعی و اینکه ۴شماره اول ردیف قراردادتون چند بود
مسعود پزشکیان : با سلام و وقت بخیر مشتریان عزیز شرکت نگران نباشید، ما اشتباهی زدیم فیوز برق ایران رو قطع کردیم و تاخیر ایجاد شده تو ساخت ماشینا ، ایشالا فیوز فردا صبح میاد دوباره ، فقط اونایی که kmc برقی میخرین حواستون رو جمع کنین که یک آشنا برای بکسل و یک موتور برق داشته باشین با تشکر
شاهین : از کجا میشه فهمید چه تاریخی برای تایید سخا ثبت شده ؟
حسین : سلام دوستان یک ماهی هست تارا وی یک تحویل گرفتم زمانی که دنده عقب میرم ماشین یه بوی گندی میده کسی میدونه علتش چیه؟
شاهین : خب از کجا باید بدونم چه تاریخی برای سخای من ثبت شده ؟ تو سایت میشه دید با باید تلفنی سوال کنم؟
حسین : سلام دوستان یک ماهی هست تارا وی یک تحویل گرفتم زمانی که دنده عقب میرم ماشین یه بوی گندی میده کسی میدونه علتش چیه؟
فاطمهx5 : سلام. دوستان کسی سودتاخیررو تاحالا گرفته؟ مبلغش حدودا چقد؟ ممنون میشم جواب بدین
شاهین زمستان 03 : سایپا رندوم ماشین تحویل میده :) مثل پیامک واریز وجه اول که موعد آذر بود بعد سری بعدی پیامک موعد از مرداد
اکبر رینگ : سلام دوست عزیز من سایت saipa corp که وضعیت خودرو رو نشون میده بهمن ما چک کردم و فقط چراغ اول که واریز وجه هست روشن بود یک قسمت نوشته شده بود وضعیت پرونده: محل سکونت احراز نشده من نگران شدم که پروندم مشکل داره رفتم نمایندگی گفتن مشکل خاصی نیست باید سخا رو انجام بدی تایید که شد. تحویل نمایندگی بدی. تا سخا تایید شد و تحویل نمایندگی دادم اواخر بهمن شد و سخا رو دادم نمایندگی اما چند روز بعد بازم پیغام عدم احراز سکونت تو وضعیت خودرو بود. زنگ زدم سایپا 096550 گفتم این مشکل رو دارم گفتن برات درخواست پیگیری میزنیم بعدم تایید شد و بعد هم 15 اسفند که دعوتنامه صادر شد تکنیل وجه کردم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سعید آریزو5 : سلام دوستان. برای بنده قبل عید کاراش انجام شد و احتمالا افزایش نمیخورم. اما سکوت نکنید. یادتونه پارسالم همینکارو کرد بعد پزشکیان ژست گرفت گفت حق ندارن افزایش بدن؟! خب چی شد؟! هیچی. چون دولتم سود میکنه. قانونی و متحد پیگیری کنید. گروهی راه بندازید که هماهنگ بشید برای مثلا وکیل گرفتن.
افشاگرتوحید : توحیددلال انقدر با اسمای مختلف گفتی فاکتور شدم یادت رفته با اسم احسان 28بهمن هم قبلاً گفتی فاکتور شدم ‼️😆😆😆 بس کن
دانیال بهمن : تشکر
Moakfx : من در سامانه شکایت کردم امیدوارم همه انجام دهیم تا مثمرثمر باشد
مجید : بر پدر و مادرشان لعنت...تو نمایندگیها خبر داشتند به ما نگفتند....نمایندگی تو اتوبان افسریه کثیف‌ترین پرسنل را داره
آریزو5 : لطفا همین الان کمپین سایت خبرگزاری فارس را بابت این ظلم خودرو ساز و دولت حمایت کنید https://farsnews.ir/user1709100061119235500/1747500074344808841
،، : ارش جان انصراف بهترین گزینه هستش چون قبلا هم همینجوری سرکیسه کردن ملت رو و دست ما مردم به جایی بند نیست متاسفانه.....
رها : کسی ک نیاز ب ماشین نداره لطفا نفروشه ارزون ک نمیشه هیچ افزایش هم در راه هست 3روز پیش تبدیل ب رینگ زدم امروز عصر فاکتور شد تحویل 31خرداد پیش فروش
علی متخصص : سلام دعوت نامه های مرداد با افزایش مواجه شده افزایش 80تا120ملیونی لطفا خودرو ها رو نفروشید ک ضرر میکنید
آرش : سلام دوستان بهترین اعتراض ،انصراف ضمن اینکه باید دیگران رو آگاه کنیم که سراغ ثبت نام مدیران خودرو نرن با وجود قطعی بودن قیمت مبلغ دیون چه معنی داره اونم این مبلغ من توی چندتا گروه چندهزارنفری این کلاهبردی رو افشا کردم لطفا تا دیرنشده یه روزی رو مشخص کنیم جمع بشیم جلوی مدیران خودرو