آیا خودروهای الکتریکی باعث افزایش تلفات تصادفات خودرویی می‌شوند؟

 

آیا خودروهای الکتریکی باعث افزایش تلفات تصادفات خودرویی می‌شوند؟

 

اگر همه‌چیز را مساوی در نظر بگیریم، خرید یک خودروی الکتریکی نسبت به نمونه درون‌سوز گزینه بهتری خواهد بود چرا که پیشرانه‌های الکتریکی گازهای گلخانه‌ای آزاد نمی‌کنند. اما همیشه اوضاع مساوی نیست. خودروها و کامیون‌های الکتریکی در کل سنگین‌تر از نمونه‌های درون‌سوز هستند. این وزن بیشتر با مزایا و معایبی به ویژه در بحث ایمنی همراه است. سرنشینان خودروهای سنگین‌تر در تصادفات ایمن‌تر خواهند بود. این را مایکل اندرسون، پروفسور دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید. او یکی از همکارانی است که روی مقاله هزینه‌های وزن خودرو کار کرده است. اندرسون می گوید:

آنچه که وزن به‌صورت واقعی انجام می‌دهد پرت کردن خودروی دیگر به بیرون از جاده و کاهش نیروهای وارده به بدن است.

 

اندرسون در زمان انتشار این مقاله که تاریخش به چند سال پیش بازمی‌گردد نگرانی‌های خود درباره شاسی بلندها و وانت‌های بزرگ را ابراز کرده بود. او از آن زمان تاکنون روی حرف خود پافشاری کرده است و آمارها نشان می‌دهد میزان مرگ‌ومیر تصادفات جاده‌ای آمریکا با افزایش وزن خودروها افزایش یافته است. اندرسون نگرانی کمتری درباره خودروهای الکتریکی دارد زیرا این قوای محرکه ابتدا در هاچبک ها و سدان هایی همچون نیسان لیف و تسلا مدل S به کار رفته‌اند. البته طی چند ماه آینده چشم‌انداز ایمنی چنین خودروهایی کاملاً تغییر خواهد یافت زیرا چندین خودروی الکتریکی بزرگ و سنگین تولید خواهند شد. تا پایان سال جاری میلادی حدود ۱۸ شاسی‌بلند و وانت الکتریکی جدید در دسترس خریداران آمریکایی خواهد بود. اندرسون اظهار می‌دارد:

آنچه اهمیت دارد وزن متوسط کمتر نسبت به ناهمگونی است. این ناهمگونی می‌تواند پنجره‌ای باشد که در تصادفات باعث ایجاد نگرانی زیادی می‌شود.

آیا خودروهای الکتریکی باعث افزایش تلفات تصادفات خودرویی می‌شوند؟

برای مثال جی ام سی هامر الکتریکی را در نظر بگیرید که حدود ۴ تن وزن دارد و معادل دو وانت شورولت سیلورادو است. هرگونه تصادف با هامر شاید عواقب شدیدی در بر داشته باشد. از طرفی به همان اندازه که رانندگان بیشتری وانت‌های بزرگ را به خودروهای خانوادگی ترجیح بدهند، برخی مشتریان نیز وانت‌های بزرگ را به خودروهای کوچک‌تر ترجیح خواهند داد تا به نوعی از خود دفاع کرده باشند. البته اکثر خودروهای الکتریکی کنونی علیرغم وزن بالا قدرت ترمز خوبی دارند و در برخی موارد بهتر از خودروهای بنزینی با ابعاد مشابه هستند. چند دلیل برای این کار وجود دارد. خودروسازان در اکثر این خودروها از ترمزهای بزرگ‌تر استفاده کرده‌اند. دوم اینکه خودروهای الکتریکی از سیستم‌های ترمز احیا شونده سود می‌برند. برمبو که تأمین‌کننده سیستم‌های ترمز بسیاری از خودروسازان است اظهار می‌دارد سیستم‌های احیا شونده معمولاً وزن اضافی خودرو را جبران می‌کنند.

آیا خودروهای الکتریکی باعث افزایش تلفات تصادفات خودرویی می‌شوند؟

نهایتاً باید گفت خودروهای الکتریکی توزیع وزن بهتر و مرکز ثقل پایین‌تری نسبت به خودروهای بنزینی دارند که دلیل آن نصب باتری‌های بزرگ زیر کف خودروهاست بنابراین قدرت توقف خودرو به‌صورت مناسب‌تری بین چرخ ها توزیع می‌شود. اما فاصله توقف تنها زمانی به درد می‌خورد که ترمز درگیر شود. اگر راننده یک خودروی الکتریکی بزرگ به‌صورت تصادفی پدال گاز را فشار دهد و به خودروهای دیگر توجه نکند وضعیت خوبی پیش نخواهد آمد. با شتاب گیری قابل‌توجه خودروهای الکتریکی، ریسک تصادف و جراحت و تلفات بیشتر هم خواهد شد. وضعیت درباره تصادفات خودروهای الکتریکی بزرگ با عابران پیاده وخیم‌تر هم خواهد بود. این مشکل باعث جلب‌توجه رگلاتورهای فدرال آمریکا شده است. NHTSA در ماه مارس پیشنهاد به‌روزرسانی رتبه‌بندی ۵ ستاره‌ای خود برای خودروهای جدید را اعلام کرد. اگر این پیشنهاد تصویب شود خودروسازان برای اولین بار مجبور به تولید محصولاتی با در نظر گرفتن ایمنی عابران پیاده خواهند شد.

آیا خودروهای الکتریکی باعث افزایش تلفات تصادفات خودرویی می‌شوند؟

محققان همچنین رابطه مستقیمی بین تلفات عابران پیاده و وزن خودروها را پیدا کرده‌اند. البته کمپانی‌های بیمه نظر متفاوت‌تری دارند. یکی از مدیران موسسه اطلاعات بیمه آمریکا می گوید رانندگان خودروهای الکتریکی معمولاً سابقه رانندگی بهتری نسبت به رانندگان خودروهای بنزینی دارند. مطالعه سال ۲۰۲۰ نیز نشان داده است خودروهای الکتریکی حدود ۲۰ درصد تصادف و خسارت کمتری داشته‌اند هرچند شدت برخورد این خودروها اندکی بالاتر بوده است. البته هامر به همان اندازه که شتاب خوبی دارد سخت‌افزار توقف خوبی نیز دارد. سخنگوی جنرال موتورز گفته است این وانت از سیستم ترمز بزرگ و تقویتی سود می‌برد که با بسته ایمنی کامل همچون ترمز اضطراری خودکار و هدایت گشتاوری همراه شده است.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تصا خودروهای الکتریکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهینg🍂 : سلام من هم هفته چهارم خرداد هستم یک بار برام پیام تبدیلی اومد نزدم همچنان منتظر جی هستم رفتم ثبت شکایت انجام دادم
تارا : سلام برای همه همین جوری هستش.زودتر میاد وجه زودتر واریز کنید اوایل بهمن ماشین تحویل میگره.به سلامتی
شیرازی : سلام دوستان کسی امار از اخرین تحویل داره؟ شاهین جی یا جی ال
جمال : سلام بعد اردیبهشت .خرداد هم تکمیل وجه بوده یانه لطفا من. مرداد ش پ ۱۲۱۴۲۰۱۱
رضا : سلام دوستان من شاهین پلاس ثبت نام کردم بهمن ۴۰۳ حدود ۴۲۳ تومن پول واریز کردم قرار بوده مهر پیامکش بیاد ولی هنوز خبری نشده و پیامک تکمیل وجه نیومده ،کسی هست این شرایط و داشته باشه
میثم : خب مریم خانم شما قبلا چقدر پرداخت کرده بودی؟ جی ال تیر ۶۵۱ بوده اگه ۴۱۳ باز پرداخت کردی که شامل افزایش آبان هم شدی می‌بایست ۳۲۰ پرداخت میکردی و سود هم ازت کسر میشد بی زحمت پرداخت اولیه و سود مشارکت هم توضیح بدی ببخشید
پاسخ به مریم خانم : ببخشید خواهرم شما چند بار براتون پیامک اومد آخر بار چه تاریخی بود؟ حواله من خرداد بوده یه بار تو اردیبهشت یه بار خرداد آخر بار هم 20مرداد تبدیل اومد الان کارشناس میگه مال مرداد اجبار بوده من افزایش تیر هم شاملم نشد و به قیمت خرداد حساب کردن الان بخدا گرفتار شدم به حرف زنم گوش دادم پرداخت نکردم اون موقع با قیمت 573 برام حساب کردن و سود مشارکت هم کم کردن ولی الان میگن سود هم حذف میشه و قیمت جدید آبان ببخشید برای شما پیام اومد اواخر مهر افزایش شاملتون نمیشه آخه واسه من همچین پیامی نیومد ممنون میشم جواب بدی بخدا زندگیم بهم ریخته
امیر حسین : سلام دوست عزیز سود تاخیر چقدر پرداخت کردند
مريم : من مثل شما بودم ٣١٤ شد
مريم : شما كه خردادي يعني دو ماه هم از من جلوتري، من مرداد جي بودم كه ٢٠ آبان تبديل به جي ال زدم و فقط افزايش قيمت تير شامل من شد، ٤١٣ واريز كردم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تحویل 14 بهمن،فوق : سلام ، چرا وارد میز مشتری نمیشی ببینی تو چه مرحله ای هستی؟ یا از نمایندگی بپرس
محمد : فکر کنم 207 پانا اتومات موعد تحویل ابان دیگه کسی نمونده که فاکتور نشده باشه
مبینا : پانا ها تاخیر دارن پس دروغی درکار نیست
محمد : منطقه 19داداش
امیر آریانژاد : مردم تا اعتراض با تعداد افراد زیاد نکنید هیچ تغییری در روند سایپا و پارس خودرو ایجاد نمیشه. خریداران اطلس و شاهین یک سال منتظر هستند. ترس برادر مرگ هست مرده های متحرک نباشید
اکستند : دوستان. این روزها کسی پلاک شده نیسان. اکستند یا همون نیسان آبی میگن پلاک گزاری متوقف شده آیا صحت داره
ساینا تک : کاری جز صبر کردن نیست باید صبر کنی تا دعوتنامه بیاد هیچ راهی هم نداره امکان داره 10روز دیگ بیاد انکان داره چندماه دیگ بیاد
19 اسفند : قبلا گفتند که تا 18 اسفند فاکتور شده. 14 اسفند هنوز مونده🤦؟
صقف شیشه اذر هست با رینگ اصپرت اصلی : سلام عرز ادب دارم چتوره دی ماهی ها میگن فاکتر شدن در حالیکه هنوز من که اذر هستم فاکتر نشدم یک جای این کار میلنگد یا شرکت دارد پارطی بازی میکند یا آن دوست دروغ میگه که فاکتر شده چون بعد از آبان اذر است نوبت به اذر میرسد نه دی البته اگر واقعا فاکتر شده نوش جانشان باشه ما حصود نیستیم اما جای سوال برام عجیب است که چرا اول دی بعد اذر ما که نوبتمان جلوتر است
دی : 14 کجا بود نگفتند تا 16 دهم