حذف قرعه‌ کشی خودرو در هاله‌ای از ابهام است

 

حذف قرعه‌ کشی خودرو در هاله‌ای از ابهام است

 
اگر چه وزارت صمت حذف قرعه‌کشی خودرو را منوط به افزایش تیراژ تولید اعلام کرده بود اما خودروسازان برای اجرای این سیاست، خواستار لغو قیمت‌گذاری دستوری نیز شده‌اند.
 
یکی از مشکلات حوزه خودرو مربوط به نحوه عرضه این محصول می‌شود؛ از حدود دو سال پیش که بازار خودرو بیش از پیش دچار آشفتگی و گرانی شده بود دولت تصمیم گرفت با شیوه‌ای تحت عنوان قرعه کشی، با ثبت نام از متقاضیان خرید خودرو و قرعه‌کشی میان آنها، هرج و مرج را در بازار خودرو کاهش دهد.
 
اما این شیوه خلاف آنچه که مسئولان تصور می‌کردند عمل کرد؛ یعنی با جولان دلالان علاوه بر مشکلات عدیده‌ای که در خصوص خرید و فروش کد ملی برای ثبت‌نام در قرعه‌کشی‌ها پیش آمد، فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار روز به روز بیشتر شد و مصرف‌کنندگان واقعی از بازار خارج شدند، تا جایی که امروز خودرو کاملاً از یک محصول مصرفی تبدیل به یک محصول سرمایه‌ای شده است.
 
 
وعده وزیر صمت برای حذف قرعه کشی
از زمان خلق شیوه قرعه‌کشی، مسئولان متعددی زبان به انتقاد از آن گشودند و این انتقادات در سطح وزرا نیز مشاهد شد اما هرگز اقدام مؤثری برای بهبود اوضاع انجام نشد که همین موضوع به افرایش نارضایتی‌ها و بهم‌ریختگی بیشتر بازار منجر شد؛ تا اینکه فاطمی امین وزیر صمت از همان روزهای نخست سکانداری ضمن اعلام نارضایتی از وضعیت صنعت خودرو اعلام کرد که برنامه‌های مشخصی برای بهبود فرایند عرضه خودرو به بازار و حذف شیوه قرعه‌کشی از سال ۱۴۰۱ دارد.
 
آنطور که فاطمی امین تاکید کرده بود قرعه‌کشی از طریق افزایش تیراژ تولید ممکن خواهد بود و با توجه به برنامه خودروسازان و البته دستور دولت برای افزایش تولید خودرو، به نظر می‌رسید که حذف قرعه‌کشی از همین سال جاری کلید خواهد خورد و مصرف‌کنندگان برای خرید خودرو دیگر نیازی به گذر از هفت خوان رستم نخواهند داشت.
 
 
شرط جدید خودروسازان برای عمل به وعده وزیر
با این حال اخیراً یکی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی اعلام کرده است که حذف قرعه‌کشی خلاف آنچه که صمتی‌ها تاکید کرده‌اند علاوه بر لزوم افزایش تیراژ نیاز به حذف قیمت‌گذاری دستوری نیز دارد؛ در واقع این خودروساز شرط حذف قرعه‌کشی را لغو سیاست قیمت‌گذاری دستوری خودرو اعلام کرده و فاصله قیمتی بین بازار و کارخانه را مانعی بر سر راه آزادسازی فروش دانسته است.
 
اهمیت این موضوع از آنجایی است که تاکنون حذف قیمت گذاری دستوری به عنوان پیش شرط حذف قرعه کشی از سوی مسئولان وزارت صمت اعلام نشده است و حتی منوچهر منطقی معاون وزیر صمت چند روز پیش مجدد حذف قرعه کشی را تنها منوط به افزایش تیراژ تولید دانسته بود.
 
بنابراین خودروسازان خلاف مسئولان صمت به مسأله‌ای اشاره کرده‌اند که طی سال‌های گذشته مورد تاکید کارشناسان مختلف اقتصادی قرار گرفته است؛ در واقع آنطور که کارشناسان تاکید می‌کنند، عمده دلیل بروز چالش در صنعت و بازار خودرو، قیمت گذاری دستوری خودرو است. عاملی که نه تنها سبب تنظیم بازار خودرو و رضایت مندی مصرف کننده نهایی نشده بلکه با انتقال منافع از شرکت‌های خودروساز به جیب واسطه‌گران سبب ایجاد کمبود نقدینگی در شرکت‌های خودروساز شده و فضای افزایش تیراژ تولید را مخدوش کرده است. موضوعی که سال گذشته نیز مورد انتقاد رئیس جدید سازمان بورس قرار گرفت و وی خواستار لغو فوری قیمت گذاری دستوری خودرو شد.
 
البته سال گذشته شورای رقابت به عنوان متولی قیمت گذاری خودرو از این فرایند حذف شد اما قیمت گذاری آزاد نشد و ستاد تنظیم بازار به عنوان متولی جدید قیمت گذاری این محصول معرفی شد؛ بنابراین احتمال اینکه دولت خاصه وزارت صمت برای ساماندهی وضعیت صنعت خودرو، به این خواسته خودروسازان تن داده و قیمت گذاری دستوری را به صورت کامل از این صنعت حذف کند، وجود دارد.
 
 
واردات خودرو مقدم بر حذف قیمت گذاری است
در این بین نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که اگرچه قیمت گذاری دستوری با هیچ منطقی سازگار نیست و خبرگزاری مهر در گزارشات متعددی به انتقاد از این شیوه پرداخته است اما این مساله نافی این واقعیت نیست که در حال حاضر بازار خودرو دچار انحصار شده و علاوه بر عرضه کم که بارها از سوی فعالان بازار مورد انتقاد قرار گرفته، تنوع محصولات نیز به هیچ وجه قابل دفاع نبوده و مصرف کننده در اغلب اوقات به دلیل محدودیت در انتخاب، «مجبور» به خرید می‌شود؛ آن هم خرید محصولاتی که طبق تاکید کارشناسان از نظر کیفیت چندان قابل دفاع نیستند.
 
این موضوع سال گذشته نیز از سوی رهبری مورد اشاره قرار گرفت. ایشان بهمن سال گذشته با انتقاد صریح از عملکرد کیفی خودروسازان تاکید کرده بودند که «با وجود حمایت زیاد از صنعت خودرو در کشور، کیفیت خودرو خوب نیست؛ مردم ناراضی‌اند و درست می‌گویند و حق با آنهاست.»
 
بنابراین اگر دولت و خودروساز به دنبال حذف قرعه کشی از طریق افزایش تیراژ تولید و حذف قیمت گذاری دستوری هستند، به نظر می‌رسد اقدام نخست باید «آزادسازی واردات خودرو» باشد.
 
نکته‌ای که تقریباً از سوی همه مسئولان کشور از نمایندگان مجلس و رئیس جمهور گرفته تا پلیس مورد تاکید قرار گرفته است و حتی مردم و فعالان بازار نیز مدت‌های مدیدی است که منتظر گشایش‌هایی در این حوزه هستند تا با افزایش عرضه، هم به تقاضاها پاسخ مناسبی داده شود و هم انحصار به صورت نسبی از صنعت خودرو خارج شود. 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قرعه‌ کشی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
Soshyan 4 نظر
Hamta 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جی سون مشکی۲۷ شهریور : سلام من هم ۲۷شهریوربودم هنوز شاسی هم نشده شماچطورفاکتورشدی
امیر : سلام پیش فروش طرح مادران تارا دستی تحویل 30دی تکمیل وجه 9 آذر کسی اطلاع داره کی فاکتور میشه ممنون میشم جوابمو بدید
سجاد : برادر من،ثبتنام رو اردیبهشت انجام دادم هنوز در تکمیل وجه گیر کرده😅
رضا : سلام منم ثبتنام 27شهریور هستم ولی هنوز شاسی نشده شماره قراردادتون جسارتا چنده و چه رنگیه؟
سهند آبان : شرمنده شماره اشتباه شده این شماره هست 02148911شماره شرکت پارس خودرو
سهند آبان : سلام دوستان عزیز الان شماره می‌زارم اون مال شرکت پارس خودرو هست لطفاً فردا همگی زنگ بزنید و نتیجه رو بگین منم فردا زنگ میزنم میگم به شما بازم اگه نتونستی بگین دوباره شماره بدم 02148914076
حامدلطیفی : درسایپا رو باید گل بگیرن دوساله شاهین ثبت نام کردم تحویل زمستون ۴۰۳هیچ خبری نیست هنوز زنگ میزنی هم چرتوپرت جواب میدن صد ملیون موتور فروختم بلوکه کردم الان میگن شاهین نداریم ولی گوه میخورین بعد ازاون ثبت نام کردین بعد به کارکنان سایپا دارید شاهین میدید بی شرفا بی زات
شهریور : فکر میکردم بعد از اردیبهشت، تا شهریور ایکس پنج ثبت نام نداشته. حالا حالا ها باید منتظر باشم پس
حسین... : بی معرفت مباش که در من یزید عشق اهل نظر معامله با آشنا کنند. هیچکس کسی رو مجبور به عدم واریز نکرده. هر چند شعرم بی ربطه ولی خوب من خودم یکی از اون افرادی بودم که گفتم سایپا موظف و مکلفه که تو زمستون برامون پیامک فوق العاده بفرسته همونطوری که برا پاییزیا فرستاد. ضمنا خودمم پول واریز نکردم و منتظر پیامک فوق العاده هستم. حالا یا علف زیر پام سبز میشه و یا حقمو از سایپا میگیرم. واین ریسک برام قابل تحمله وبه فرض اینکه هیچ ماشینی هم به من ندن خللی تو زندگیم ایجاد نمیشه. در پایان امیدوارم که همه دوستان ماشیناشونو سر موعد بلکه زودتر از موعد تحویل بگیرن بلکه از لجنزار #سایپا به خوشی خارج بشن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اتومات اپشنال : نه اقا. واسه من نشده
مالک اریزو 6 پرو : تاریخ تحویل من 5 دی ماه بود
دنا پلاس 6 دنده 30 آبان 1403 : سلام خدمت دوستان کسی از 30 آبان ماشینش فاکتور شده؟ یا اطلاعی داره کی فاکتور میشه؟
رضا : سلام دوستانی که ماشین تحویل گرفتن پیام تحویل حضور ی براشون ارسال شده یانه ممنون میشم اگه دوستان اطلاع رسانی کنن
رستم : بنده اگه رینگ فولادی نخوام باید چکار کنم،فقط ماشین رو بدن اصلا بدون رینگ باشه
رانا : آقا مهدی،روی چه حسابی گفتن ازفردا فاکتور میشه،ازروی سیستم گفت یا دیمی
مهرداد آریزو 6 پرو : حذف شده تاریخ تحویل
مالک اریزو 6 پرو : هواست باشه ببین مگه تاریخ جدید میزنه برات
X33 cvt : پاسخ به 33 کراس عسگری داداش هر شعبه بانک تجارتی برم اوکیه یا حتما باید شعبه مخصوصی باشه؟
نیسان تک : دیگه فردا نمیدن .