رد پای افراد صاحب نفوذ در تولید خودروی بی‌کیفیت

 

رد پای افراد صاحب نفوذ در تولید خودروی بی‌کیفیت

 

در 8 فرمان رئیس جمهور که 11 اسفندماه به خودروسازان ابلاغ شد، آمده که هرگونه استفاده از قطعات با کیفیت پایین در مونتاژ خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۱ مطلقاً ممنوع است و دستگاه‌های مسئول موظف هستند با عرضه قطعات یدکی تقلبی و قاچاق بویژه قطعات پر مصرف و مؤثر بر ایمنی خودرو نیز مقابله کنند.

موضوع کیفیت در حالی جزو اولین دستور خودرویی دولت سیزدهم است که دولت گذشته، به این مقوله کمترین اهمیت را می‌داد و همین امر سبب شده بود که خودروسازان در بحث کیفیت با سبک و سیاق خود حرکت کنند و حتی از استانداردها فاصله بگیرند. از این‌رو سال‌های متمادی است که مردم از کیفیت خودروهای داخلی گلایه دارند. رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار جمعی با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به این موضوع ورود کردند و کیفیت خودروهای داخلی را در‌شأن مردم ایران ندانستند.  اما مردم از خودروهای داخلی چه می‌خواهند که خودروسازان توان تحقق آن را ندارند؟ حذف سر و صدای موتور خودروها، نلرزیدن اتاق خودرو، سلامت موتور، قطعات استاندارد و با عمر بالا، مصرف سوخت، اصلاح شتاب خودرو و... از مهم‌ترین خواسته‌های مردم است که در هیچ برهه‌ای، خودروسازان به آن توجه نکردند و همواره می‌بینیم خودروهایی که تولید شده، معیوب است و خریدار خودرو ایرانی در پیمایش کوتاه مجبور است خودرو خود را به تعمیرگاه ببرد.


خودروسازان تنها شعار دادند

در این سال‌ها خودروسازان مرتب شعار ارتقای کیفیت را سر دادند و تأکید کردند که محصولاتشان از کیفیت‌های ابلاغ شده پیشی گرفته، اما در عمل می‌بینیم که چنین امری اتفاق نیفتاده و همواره کیفیت روند نزولی داشته است. در حالی که خودروهای خارجی به سمت  شیوه‌های کاهش مصرف سوخت رفته‌اند و تلاش می‌کنند که بهترین خودرو را به مردم عرضه کنند، خودروسازان ایرانی خودروهایی را تولید می‌کنند که مصرف سوخت بنزینی آن تصاعدی شود.

اما وزارت صمت می‌خواهد به خلف وعده خودروسازان پایان دهد و آنها را با توجه به 8 فرمان ابلاغ شده از سوی رئیس جمهور به سمت ارتقای کیفیت هدایت کند، که البته برای تحقق چنین امری تنها خودروسازان مسئول نیستند و باید سهم قطعه‌سازان را هم دید. خودرو؛ مجموعه‌ای از قطعات است که بخشی از آن قطعات در داخل و بخشی دیگر از خارج وارد می‌شود و بعضاً این قطعات کیفیت مناسب را ندارند.


قطعات چینی، فاتحه خودروهای ایرانی را خواند؟

خیلی‌ها می‌گویند قطعات چینی، فاتحه خودروهای ایرانی را خوانده است اما گروهی دیگر تخصصی‌تر به این موضوع نگاه می‌کنند و اعتقاد دارند وقتی مدل خودروها قدیمی است، نمی‌توان قطعات با کیفیت روی آن نصب کرد ولی در خودروهای جدید هم این آفت وجود دارد و بعضاً قطعاتی راه به خط تولید پیدا می‌کنند که بواسطه افراد خاص و صاحب نفوذ خریداری شده‌اند.


کیفیت خودرو در دولت گذشته، رها شد

محمدحسین سلیمی، کارشناس صنعت خودرو به «ایران» گفت: کیفیت خودرو در دولت گذشته رها شده بود و خودروسازان هر گونه که خواستند با مردم رفتار کردند، بخصوص قبل از سال 97، که تولیدکنندگان قطعه هم به سمت واردات قطعات چینی بی‌کیفیت رفتند؛ اگر در آن زمان دولت وقت به موضوع کیفیت ورود جدی می‌کرد، اکنون کیفیت خودروها پایین نبود. او افزود: امیدواریم دولت سیزدهم برای خودروسازان و قطعه سازان تنگناهایی را تعریف کند که دیگر خودروسازان اجازه تولید خودروهای بی‌کیفیت را پیدا نکنند.

سلیمی با انتقاد از عملکرد سازمان ملی استاندارد در سال‌های گذشته، افزود: این سازمان در برابر خودروسازان کوتاه می‌آید و هر آن چیزی که از سوی سازمان استاندارد تکلیف می‌شود از سوی خودروسازان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و همواره می‌بینیم که سازمان استاندارد عقب نشینی می‌کند و حرف خودروساز عملیاتی می‌شود.

او با تأکید بر اینکه در دوره ریاست جمهوری گذشته الزام‌هایی که سازمان ملی استاندارد گذاشته بود، اجرایی نشد، گفت: قرار بود در دولت گذشته خطوط تولید خودروهای قدیمی کنار گذاشته شوند اما اکنون می‌بینیم همان خودروهای قدیمی تولید می‌شود و خودروساز وعده جدید می‌دهد.


رابطه میان خودروسازان و ناظران کیفی قطع شد

روز گذشته نیز مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران درباره اینکه چرا در 8 سال گذشته کیفیت خودروهای داخلی افت پیدا کرده است، گفت: رویکرد تحولی سازمان استاندارد در بحث خودرو، از دی سال گذشته آغاز شد به گونه‌ای که در نخستین گام، سعی کرده‌ایم دستورالعمل‌های نظارتی را تصحیح کنیم تا شرکت‌ها و آزمایشگاه‌های همکار استاندارد طبق آن اقدام کنند، از طرفی رابطه میان خودروسازان و ناظران کیفی را قطع کردیم تا مفسده‌ ایجاد نشود. در همین رویکرد، پروانه کاربرد نشان استاندارد برای خودروسازان که دو ساله بود به یک ماه کاهش یافته تا پیوسته مورد رصد قرار گیرند.

او افزود: از خودروسازان تعهد گرفته‌ایم اگر از بابت عدم کیفیت لازم، سرنشینان آسیبی ببینند، مدیران عالی رتبه خودروسازی ملزم هستند حقوق حادثه‌دیدگان را ادا کنند. می‌دانیم که صبر مردم تمام شده و به همین دلیل در بحث کیفیت خودرو، کوتاه نخواهیم آمد تا اعتماد از دست رفته را برگردانیم.دولت باید پای خود را از بنگاه‌داری بیرون بکشد و خوشبختانه نظر دولت سیزدهم این است که دولت از بنگاه‌داری در حوزه خودرو خارج شود و در بحث نظارت، ورود جدی‌تری داشته باشد.


صنعت خودروسازی ما فناورانه نیست

اسلام پناه با بیان اینکه صنعت خودروسازی ما فناورانه نیست، اعلام کرد: اگر تولید فناورانه داشته باشیم و دست مافیای پشت پرده قطع شود، خودروسازی ما می‌تواند متحول شود. برخی از خودروها که با پلتفرم قدیمی تولید می‌شوند و نمی‌توانند استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کنند به طور حتم امسال از رده خارج می‌شوند.
او با اشاره به توقف تولید خودروهای ناایمن و بی‌کیفیت، گفت: تا پایان سال‌جاری بخش عمده‌ای از تولیدات فعلی از چرخه تولید حذف می‌شوند و باید خودروهای مطابق با استانداردهای روز دنیا جایگزین آن شوند.


ذره‌ای کوتاه نمی‌آییم

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با معرفی خودروهایی که خط تولید آن متوقف شده است، گفت: این خودروها شامل انواع سواری، اتوبوس درون شهری و برون شهری، کامیون، کامیونت و وانت است، لذا ما در دفاع از حقوق مردم که حق الناس است، به‌عنوان وکیل مردم ذره‌ای کوتاه نمی‌آییم و به تعهدات خود در قبال مردم پایبندیم.
 

دولت از طرف مصرف‌کننده نگاه کند

رضا اسکندری از کارشناسان صنعت خودرو درباره اینکه کیفیت خودروهای داخلی را چگونه می‌توان ارتقا داد به «ایران» گفت: برای اینکه کیفیت خودروها افزایش پیدا کند ضرورت دارد برای خودروسازان و قطعه‌سازان و با حضور نمایندگان آنها، برنامه عملیاتی تعریف شود. او افزود: برای آنکه کیفیت خودرو افزایش پیدا کند باید دولت از طرف مصرف کننده و خریداران به خودرو نگاه کند، اگر نگاه حاکمیتی و ایجاد فضا برای فعالیت خودروسازان فراهم شود، قطعاً کیفیت حاصل نخواهد شد و همچنان مردم مجبور هستند که خودروهای بی‌کیفیت را خریداری کنند.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: درست است که کیفیت، موضوع نسبی است و نمی‌توان برای آن مقدار و اندازه‌ای مشخص کرد اما می‌توان اجبارهایی را لحاظ کرد تا خودروهای بی‌کیفیت روانه بازار نشوند، به هر حال خودروسازان برای مدیریت هزینه خود از کیفیت می‌کاهند لذا نباید در این دوره فرصت چنین امری را داد.
او ادامه داد: صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی با چالش‌های جدی روبه‌رو است و به نظر می‌رسد ارتقای کیفیت محصولات آهنگ بسیار کندی داشته باشد، البته اگر همکاری با شرکت‌های خارجی در دستور کار قرار گیرد، احتمال دارد روند رشد کیفی محصولات بهبود پیدا کند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروی بی‌کیفیت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تاراv4 پیش فروش تحویل ۳۰آبان : سلام دوستان خودرو من پلاک شده چندروزه ولی بیمه نشده هنوز کسی دلیلشو میدونه؟
آریاx5 : سلام دوستان .من ثبت نامی اسفند 1403 202589شماره قرارداد .تحویل 90روز کاری هنوز در حال ارسال مدارک گیر کرده .از ماشین هم خبری نیست . چه برسه به ثبت نامی های امسالی....که اگه یکوقت اتفاقی نیفته
شاهین g : برو پیج اینستا حواله داران شاهین 1400..........البته پایین همین صفحه گوگلی که سرچ کردی اومدی تو 1وان کار هست .....اونجا هم عکس حواله ها هم فاکتور وهم فیلم اعتراض ها هستند ......با سند ومدارک...اینجا هر کس یه چیز میگه ...نمیشه به حرف اینا دل خوش کرد ...
شاهینg🍂 : سلام من هم هفته چهارم خرداد هستم یک بار برام پیام تبدیلی اومد نزدم همچنان منتظر جی هستم رفتم ثبت شکایت انجام دادم
شاهین : مریم خانم لطفا راستشو بگو اگه برات پیام تبدیل اومد ه ماه آبان چرا نوشته ی 314و413 راستشو بگو چه قدر ریختی کم مردم و اذیت کنید به قران قسم که اگه سایپا ماشین نمیده بهتون واسه اینه که دلتون پاک نیست و هر کی دنبال منفعتی خودشه خدا هم روشو بر گردونده اخه چرا دوست دارید سر هم و کلاه بزارید خواهشا راستشو بگو چه قدر ریختی مریم
تارا : سلام برای همه همین جوری هستش.زودتر میاد وجه زودتر واریز کنید اوایل بهمن ماشین تحویل میگره.به سلامتی
cvt مهر 1402 : سلام شاهین cvt تا تکمیل وجه شده های 21 اسفند 1403 فاکتور شده. تا 16 اسفند تا 26 اسفند 1403 مهلت تکمیل وجه بوده. تا 26 اسفند تعهدات دارن. بعد از اسفند میره روی تکمیل وجه شده های اردیبهشت و خرداد 1404. خیییلی کند پیش میره هر یکماه که میگذره ؛ تاریخ تکمیل وجه شده ها یک روز میره جلو.
شیرازی : سلام دوستان کسی امار از اخرین تحویل داره؟ شاهین جی یا جی ال
جمال : سلام بعد اردیبهشت .خرداد هم تکمیل وجه بوده یانه لطفا من. مرداد ش پ ۱۲۱۴۲۰۱۱
رضا : سلام دوستان من شاهین پلاس ثبت نام کردم بهمن ۴۰۳ حدود ۴۲۳ تومن پول واریز کردم قرار بوده مهر پیامکش بیاد ولی هنوز خبری نشده و پیامک تکمیل وجه نیومده ،کسی هست این شرایط و داشته باشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیر .ای : سلام حدودی 260 البته چند تا اپشن بزنی دور 270 میرسه
علی : دوستان سلام دیروز برام تو قرعه کشی ساینا در اومده 90 روزه به نظرتون تکمیل وجه کنم چقدر طول میکشه تحویل بدن.
کیا تحویل 30آذر : سلام 26آذر فاکتور شدم و27پلاک دیروز پیام اومد بیا تحویل بگیر،موفق باشین
مهدی : سلام با احتساب سود مشارکت و سهم تورم مبلغ میشه این ایا
اردلان .، کوئیک اس : سلام وصبح خیر لطفا راهنمایی کنید ، کوئیک اس پرداخت اول 206 میلیون ، تکمیل وجه دوم بنظرتون چقد خواهد بود.
دنا اتو : شما از افزایش قیمت 50درصد شاملتون میشه مثلا اگه قیمت کارخانه بعداز پیش پرداختتون 100 میلیون گرون شده شما 50 میلیون گرانی شاملتون میشه
ساینا دیماه : کسی میدونه چرا برای تحویل دیماه برای بعضی ها دعوتنامه امده ولی برای بعضی ها نیومده
منتظر پلاک : اریسان 800. به زودی میشه قیمت نیسان. نیسان خواب رفته بیدارش کنین
فرسوده اذر فولادی : دوست عزیز اون 207 سقف فلز دی ماه فاکتور میکنند
نیسان دوگانه : پراید وانت توی بازار 600. نیسان دوگانه 900. واقعن خنده داره. حالا هی برین نیسان ثبت نام کنین. دیگه ستاره نیسان افتاد توی آب