قرعه‌کشی خودرو از اول یک فاجعه بود

 

قرعه‌کشی خودرو از اول یک فاجعه بود

 
یک کارشناس بازار خودرو گفت: دولت به این نتیجه رسیده که در ثبت‌نام‌های قبلی انحرافی صورت گرفته که به رغم‌اینکه خودرو باید به افرادی واگذار می‌شد که یا زودتر توانسته‌ بودند، ثبت‌نام کنند یا اسمشان از قرعه‌کشی بیرون آمده ولی احتمالا مواردی مشاهده شده که خودرو خارج از این پروسه قرعه‌کشی و ثبت‌نام به بازار تزریق شده‌ است. نشانه آن را هم می‌توانید ببینید که این همه خودروی صفرکیلومتر در بازار چه می‌کند.

به گزارش ایران جیب از ایلنا، حسن کریمی‌سنجری درباره راه‌اندازی سامانه جامع خودرو از سوی وزارت صمت گفت: راه‌اندازی این سامانه یک روش مشترک برای عرضه خودرو به بازار است. اکنون بخش خصوصی برای عرضه خودرو یک سامانه مشخص برای خود دارد. شرکت‌های خصوصی هم یک سامانه مجزا برای خود دارند. حال دولت می‌خواهد تمام این ثبت‌نام‌ها وعرضه خودرو به بازار را از طریق یک سامانه مشترک انجام دهد.

این کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه احتمالا در روش‌های قبلی عرضه خودرو انحرافاتی وجود داشته، تاکید کرد: وزارت صمت در واقع می‌خواهد از طریق این سامانه روش عرضه را منصانه‌تر کند. این سامانه خیلی دخالتی در بحث قیمت خودرو ندارد. قیمت خودرو در بازار سیگنال خود را از جاهای مختلف می‌گیرد که یکی شاخصه‌های اقتصادی است که برای مثال وقتی نرخ تورم بالا می‌رود، قیمت خودرو هم در بازار بالا می‌رود. یکی دیگر شکافی است که میان میزان تولید و تقاضا در بازار وجود دارد و یکی هم بحث دلالی است. یعنی دلال‌ها در شرایطی که شکاف بین عرضه و تقاضا وجود دارد، کاری می‌کنند که بین قیمت خودرو از کارخانه تا بازار هم اختلاف وجود داشته باشد.

وی افزود: اکنون خودرو یک کالای دو نرخی شده و فضایی ایجاد شده برای اینکه دلالی، پروسه سودمندتری باشد. این‌ها دلایل اصلی گرانی خودرو در بازار هستند. به ویژه خود تورم که در همه کالاها تاثیرگذار است. با توجه به اینکه خوش‌بینی نسبت به اینکه تورم در آینده کاهش پیدا کند، تقریبا به صفر نزدیک است. لذا راه‌اندازی این سامانه برای این است که عرضه خودرو به بازار از طریق همه شرکت‌های دولتی و خصوصی به شکلی مشابه و منصفانه‌تر انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: اکنون دراین سامانه قرار است، همه شرکت‌های خودروساز چه خصوصی و چه دولتی از طریق این سامانه که وزارت صمت آن را طراحی کرده و تحت کنترلش است، ثبت‌نام کنند. تا کسانی که فعلا از پروسه قرعه‌کشی اسمشان درمی‌آید از طریق همین سامانه کنترل و نظارت شوند. در واقع این سامانه روشی جدید ولی مشترک و منصفانه‌تر برای عرضه خودرو به بازار است.

این کارشناس خودرو تاکید کرد: به نظرم راه‌اندازی این سامانه روش مناسبی است و دولت به این نتیجه رسیده که در ثبت‌نام‌های قبلی انحرافی صورت گرفته که به رغم‌اینکه خودرو باید به افرادی واگذار می‌شد که یا زودتر توانسته‌ بودند، ثبت‌نام کنند یا اسمشان از قرعه‌کشی بیرون آمده ولی احتمالا مواردی مشاهده شده که خودرو خارج از این پروسه قرعه‌کشی و ثبت‌نام به بازار تزریق شده‌ است. نشانه آن را هم می‌توانید ببینید که این همه خودروی صفرکیلومتر در بازار چه کار می‌کند. این موضوع نشان از این دارد که ثبت‌نام‌های قبلی انحرافاتی داشته است. بنابراین این سامانه مشترک می‌تواند روش درست‌تری برای عرضه خودرو باشد.

این کارشناس خودرو با بیان اینکه قرعه‌کشی از اول روش اشتباه و کاملا خودساخته‌ای بود که مشابهی هم در دنیا ندارد، ادامه داد: ولی این روش گریزناپذیر بود به دلیل اینکه یا باید ثبت‌نام انجام می‌شد و هر کسی زودتر به مرحله پرداخت می‌رسید‌، در واقع موفق به ثبت‌نام می‌شد یا از همین روش قرعه‌کشی باید استفاده می‌کردند.

کریمی‌سنجری با بیان اینکه قرعه‌کشی خودرو اساسا روش اشتباهی است، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه دولت در جهات دیگری همچون قیمت‌گذاری دستوری و بحث ممنوعیت واردات خودرو خوب عمل نکرد، باعث شد یک فشار و تقاضای کاذب برای خرید خودرو از کارخانه بوجود بیاید. دولت برای اینکه این وضعیت بغرنج را کنترل کند لاجرم به سمت قرعه‌کشی رفت و قرعه‌کشی یک موضوع اجتناب‌ناپذیر بود که از اساس هم تائید نمی‌شود. اما دلایل و اشتباهات دیگری در دولت دوازدهم باعث شد که قرعه‌کشی تنها راه ممکن برای عرضه خودرو به بازار باشد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قرعه‌کشی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
t8 : ۲۹ شهریور شاسی ۳۱ شهریور بیمه امروز پلاک
ساسان : انشاالله که دوستان زودتر ماشین جی رو تحویل بگیرن.. ماکه سعادت نداشتیم جی سوار بشیم..ای کاش زودتر تبدیل میزدم که حداقل تابستان رو یه مسافرت برم
وحید : X3 پرو کارخانه 203 میلیون کرون کرد
T8 : ثبت نامی های اردیبهشت T8 کسی شاسی شده؟؟؟
cvt مهر1402 : همچنان توي تكميل وجه شده هاي 18 اسفند 1403 گير كرده. خيلي تأسف داره. هر 15 روز كه ميگذره تاريخ تكميل وجه شده ها يك روز ميره جلو. تا كي ميخاد اينجوري پيش بره. 22 اسفند 1403 تكميل وجه كرديم. 5 مهر 1402واريز اوليه بوده. نابود شديم بخدا بدبخت شديم خدايا به دادمون برس بيچاره شديم
علی : اخه عزیز من برای چی باید بیام اینجا وقت بزارم که به شما دروغ بگم هرکی میخاد شمارش رو بزاره اسکرین شات مراحل قرارداد رو بفرستم براش .درسته که سایپا خیلی نامرد و بی وجدانه ولی شما هم دیگه اینقدر جنایی ش نکنید تحویل شاهین رو
جعفر کلهری شاهین پلاس اردیبهشت 15 : با سلام به نظرتون ای طرح جایگزینی برا ماهایی که تکمیل وجه اردیبهشت هستیم میاد یا نه؟
j7 : افزایش که قطعا هست ولی احتمالا همون بهمن ماه افزایش بخوره
داریوش ۲ اردیبهشت : شماره پذیرش من ۱۱۹۴۴۳۷۴ هنوز فاکتور نشدم نمیدونم چند تا مونده به نوبت من ای کاش اونایی که فاکتور میشن بیان بگن شمارشونو تا بدونیم چی به چیه
محمد j7 اریبهشت : انشالله که دیگه قیمت بالا نره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : ما پیش فروش آذر هستم و تحویلی فروردین.الان 7 ماهه تو تاخیره گناه نکردیم که.فکر کنم اینجور که معلومه بکشه تا بعد عید.برنامه ای برا فاکتور پیش فروش ها ندارن
مانی : امروز تماس گرفتم تا 25 تیر فاکتور شده
علیرضا رانا پلاس تحویل ابان : سعید جان دعوت نامه پرداخت دوم رانا تحویل ابان کی صادر میشه ایا طرح تبدیل به 2007 فلز فعال میشه
اطلس بهمن : 202 واریز اولم برج 3 پارسال بوده 253 هم 19 برج 4 امسال بوده
مینا 207پانا آذرماه : پیش فروش اردیبهشت تحویل آذرماه
207 مرداد 31 : ساعت چند چک کردی ارسال مدارک به ناجا شده برات
دناپلاس 6سرعته تحویل 31شهریور : سلام دوستان دیروزفاکتورشد امروزهم پلاک خورد به امیدفاکتورشدن تمام عزیزان
علیرضا : دوستانی آذرماهی که دعوتنامه 406 میلیونی براشون صادر شده، پیش فروش چه ماهی بودند؟؟
علی : واریزی میشه 417500میشه دقیق
207 : 48 ساعت بعد من طول کشید