قرعه‌کشی خودرو از اول یک فاجعه بود

 

قرعه‌کشی خودرو از اول یک فاجعه بود

 
یک کارشناس بازار خودرو گفت: دولت به این نتیجه رسیده که در ثبت‌نام‌های قبلی انحرافی صورت گرفته که به رغم‌اینکه خودرو باید به افرادی واگذار می‌شد که یا زودتر توانسته‌ بودند، ثبت‌نام کنند یا اسمشان از قرعه‌کشی بیرون آمده ولی احتمالا مواردی مشاهده شده که خودرو خارج از این پروسه قرعه‌کشی و ثبت‌نام به بازار تزریق شده‌ است. نشانه آن را هم می‌توانید ببینید که این همه خودروی صفرکیلومتر در بازار چه می‌کند.

به گزارش ایران جیب از ایلنا، حسن کریمی‌سنجری درباره راه‌اندازی سامانه جامع خودرو از سوی وزارت صمت گفت: راه‌اندازی این سامانه یک روش مشترک برای عرضه خودرو به بازار است. اکنون بخش خصوصی برای عرضه خودرو یک سامانه مشخص برای خود دارد. شرکت‌های خصوصی هم یک سامانه مجزا برای خود دارند. حال دولت می‌خواهد تمام این ثبت‌نام‌ها وعرضه خودرو به بازار را از طریق یک سامانه مشترک انجام دهد.

این کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه احتمالا در روش‌های قبلی عرضه خودرو انحرافاتی وجود داشته، تاکید کرد: وزارت صمت در واقع می‌خواهد از طریق این سامانه روش عرضه را منصانه‌تر کند. این سامانه خیلی دخالتی در بحث قیمت خودرو ندارد. قیمت خودرو در بازار سیگنال خود را از جاهای مختلف می‌گیرد که یکی شاخصه‌های اقتصادی است که برای مثال وقتی نرخ تورم بالا می‌رود، قیمت خودرو هم در بازار بالا می‌رود. یکی دیگر شکافی است که میان میزان تولید و تقاضا در بازار وجود دارد و یکی هم بحث دلالی است. یعنی دلال‌ها در شرایطی که شکاف بین عرضه و تقاضا وجود دارد، کاری می‌کنند که بین قیمت خودرو از کارخانه تا بازار هم اختلاف وجود داشته باشد.

وی افزود: اکنون خودرو یک کالای دو نرخی شده و فضایی ایجاد شده برای اینکه دلالی، پروسه سودمندتری باشد. این‌ها دلایل اصلی گرانی خودرو در بازار هستند. به ویژه خود تورم که در همه کالاها تاثیرگذار است. با توجه به اینکه خوش‌بینی نسبت به اینکه تورم در آینده کاهش پیدا کند، تقریبا به صفر نزدیک است. لذا راه‌اندازی این سامانه برای این است که عرضه خودرو به بازار از طریق همه شرکت‌های دولتی و خصوصی به شکلی مشابه و منصفانه‌تر انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: اکنون دراین سامانه قرار است، همه شرکت‌های خودروساز چه خصوصی و چه دولتی از طریق این سامانه که وزارت صمت آن را طراحی کرده و تحت کنترلش است، ثبت‌نام کنند. تا کسانی که فعلا از پروسه قرعه‌کشی اسمشان درمی‌آید از طریق همین سامانه کنترل و نظارت شوند. در واقع این سامانه روشی جدید ولی مشترک و منصفانه‌تر برای عرضه خودرو به بازار است.

این کارشناس خودرو تاکید کرد: به نظرم راه‌اندازی این سامانه روش مناسبی است و دولت به این نتیجه رسیده که در ثبت‌نام‌های قبلی انحرافی صورت گرفته که به رغم‌اینکه خودرو باید به افرادی واگذار می‌شد که یا زودتر توانسته‌ بودند، ثبت‌نام کنند یا اسمشان از قرعه‌کشی بیرون آمده ولی احتمالا مواردی مشاهده شده که خودرو خارج از این پروسه قرعه‌کشی و ثبت‌نام به بازار تزریق شده‌ است. نشانه آن را هم می‌توانید ببینید که این همه خودروی صفرکیلومتر در بازار چه کار می‌کند. این موضوع نشان از این دارد که ثبت‌نام‌های قبلی انحرافاتی داشته است. بنابراین این سامانه مشترک می‌تواند روش درست‌تری برای عرضه خودرو باشد.

این کارشناس خودرو با بیان اینکه قرعه‌کشی از اول روش اشتباه و کاملا خودساخته‌ای بود که مشابهی هم در دنیا ندارد، ادامه داد: ولی این روش گریزناپذیر بود به دلیل اینکه یا باید ثبت‌نام انجام می‌شد و هر کسی زودتر به مرحله پرداخت می‌رسید‌، در واقع موفق به ثبت‌نام می‌شد یا از همین روش قرعه‌کشی باید استفاده می‌کردند.

کریمی‌سنجری با بیان اینکه قرعه‌کشی خودرو اساسا روش اشتباهی است، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه دولت در جهات دیگری همچون قیمت‌گذاری دستوری و بحث ممنوعیت واردات خودرو خوب عمل نکرد، باعث شد یک فشار و تقاضای کاذب برای خرید خودرو از کارخانه بوجود بیاید. دولت برای اینکه این وضعیت بغرنج را کنترل کند لاجرم به سمت قرعه‌کشی رفت و قرعه‌کشی یک موضوع اجتناب‌ناپذیر بود که از اساس هم تائید نمی‌شود. اما دلایل و اشتباهات دیگری در دولت دوازدهم باعث شد که قرعه‌کشی تنها راه ممکن برای عرضه خودرو به بازار باشد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قرعه‌کشی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسین : شما گفتین قراره بجای 418 م 470 ازتون بگیرن و 90 روزه تحویل بدن هنوز چیزی مشخص نشده شما گفتم گفتم راه انداختین صبر کنید
لاماری سفید28آذر : تخصیص شده ولی پلاک نشده
سورن باز : یک سورن پلاس دارم دوگانه 220تا رو پر میکنه .پژو میخوره چیکار کنم
مهدی پلاس : درودبرشما شقایق خانم حالا حتما ۱۶ فروردین ماه پیامک تکمیل وجه میا مطمئن هستی. ممنون‌از اطلاعات شما
عای : منظورتون متوجه نشدم ، لطف توضیح بدین
شَهین : ما هم گفتیم اگه آشنا داری بهش بگو یه کاری کنه شاهینتو زودتر تحویل بگیری 😁
بیکران : سلام منم پیش فروش تحویل خرداد بودم تبدیل جی ال واریز کردم ماشین و هم گرفتم از ترس افزایش قیمت فکر کردم ساندروف ارزش این همه ریسک و نداشت آدم ۳ ماه منتظر بمونه حالا افزایش قیمت بیاد یا نیاد اون وقت هم نگن بیا جی ال ببر.
حامد : سلام حدودا ۶روز زمان مفید داره یادتون باشه حتما سخا (کدپستی )رو تایید کنید
شقایق : برین کامت ۲۷ مو بخونین که چی نوشتم دوهزاریتون بیفته چی‌گفتم گفتم که مدیر اشنا دارم دوباره بخونین چی نوشتم تا بفهمین شاهین پلاس داستانش چیه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی آریزو 5 : در جواب آقا سعید. اگه سخات ردیف باشه نهایتا 2 هفته همه تیکها میخوره بجز آخریش که تحویله بیمه هم صادر بشه برات پیامک میاد
سورن پلاسxu7p تحویل خرداد 404 : ابطال سند تقریبا یک ماه زمان بر هست تنها کاریم که میتونی انجام بدی 096440مرتب زنگ بزن و پیگیر باش
راضی : کلاه منم برداشت
مسعود : اون مفت بره
Emad : سلام ماشینتون هر وقت اومد خودشون واستون محاسبه میکنم میفرستین تهران سه ماه بعد واریز میشه به حسابتون
محسن x33mt : منم 4 فروردین چکم پاس شد. خبری از فاکتور. نیست ولی. شما مدل 403 خوردید؟
سعید : دوستان توی کاستومر بعد از تکمیل وجه که اسفند انجام شده نوشته تخصیص شاسی ، چند وقت طول میکشه تا این مرحله رد بشه کسی میدونه
مهدی : تشکر ممنون که جواب دادین
سایناتحویل16اسفند : سلام منم 16بهمن تکمیل وجه کردم که تحویلش 16اسفند بود که الان تو تاخیره نیومده تو وضعیت خودرو هم نگاه کردم هنوز تو حالت آماده برای تخصیص هستش
امیرحسین : سلام و عرض ادب ببخشید اگه تحویل سیستمی آخر فروردین باشه ،امکانش هست تو این دو هفته کاراش رو انجام بدم ،هنوز ماشین فاکتور نشده .