چرا تاثیر عرضه خودروهای ناقص در بازار مشهود نیست؟

 

چرا تاثیر عرضه خودروهای ناقص در بازار مشهود نیست؟

 

بررسی آخرین وضعیت تولید خودروی ناقص نشان می دهد که اگرچه تولید نسبت به پارسال 71 درصد کاهش یافته اما هنوز وضعیت عرضه خودرو به بازار بهبود نیافته و بین ادعا تا واقعیت فاصله محسوسی وجود دارد.

 یکی از پدیده‌های منحصر به فرد در صنعت خودروسازی ایران، تولید خودروهای ناقص و انباشت این خودروها در پارکینگ‌ها است؛ موضوعی که از سنوات قبل مورد انتقاد مسئولان مختلف از سازمان بازرسی تا قوه مجریه و مقننه قرار گرفته است.

در همین رابطه با توجه به ابعاد ماجرای انباشت خودروهای ناقص، رئیس جمهوری اسفند سال گذشته ۸ فرمان برای صنعت خودروسازی کشور ابلاغ کرد که بند سوم این ابلاغیه اشاره به کاهش تولید خودروهای ناقص و تأمین قطعات مورد نیاز و ترخیص و عرضه فوری خودروهای دپو شده در انبارهای شرکتهای خودروساز به بازار داشت.

پس از این ابلاغیه، وزارت صمت اعلام کرد که تولید خودروی ناقص در خودروسازی‌های کشور به حداقل می‌رسد و انباشت خودرو به دلیل نقص در قطعات، دیگر در دستور کار نخواهد بود.

حال بررسی آخرین آمار مربوط به وضعیت تولید خودرو در کشور از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا ۱۸ خرداد ماه، نشان می‌دهد که در این مدت ۱۶۰ هزار و ۶۸۰ دستگاه تولید که از این میزان ۳۹ هزار و ۱۹۸ دستگاه خودرو به صورت ناقص تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که از ۱۷۲ هزار و ۸۹۶ دستگاه، ۱۳۶ هزار و ۷۹۲ دستگاه به صورت ناقص تولید شده بود، کاهش ۷۱ درصدی یافته است.

چرا تاثیر عرضه خودروهای ناقص در بازار مشهود نیست؟

در این بین سهم ایران خودرو از تولید خودروی ناقص ۲۸ هزار و ۲۶۸ دستگاه و سهم سایپا ۱۰ هزار و ۹۳۰ دستگاه بود که به ترتیب کاهش ۶۵ درصدی و ۸۱ درصدی را نشان می‌دهد.

البته به نظر می‌رسد به دلیل تمرکز خودروسازان به تولید خودروهای کامل، تولید خودرو در مجموع نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافته است، به گونه‌ای که امسال ۱۶۰ هزار و ۶۸۰ دستگاه خودرو تولید شده در حالیکه سال گذشته ۱۷۲ هزار و ۸۹۶ دستگاه خودرو تولید شده بود که بیانگر کاهش ۷ درصدی است.
 

تولید خودروی ناقص تبدیل به رویه شده بود

در این رابطه، عبدالله توکلی مدیرکل دفتر صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت در گفت‌وگو با مهر، گفت: در سالهای گذشته تولید خودروی ناقص و انباشت آنها در پارکینگ‌ها تبدیل به یک رویه و عادت برای خودروسازان کشور شده بود، در حالیکه این وضعیت به جای اینکه کمکی به خودروساز باشد هزینه‌های بیشتری را به آنها تحمیل می‌کرد.

وی افزود: نکته قابل توجه آنکه تولید خودروی ناقص نقدینگی خودروساز را محبوس می‌کند و نفعی هم به خودروساز و مصرف کننده نمی‌رسد زیرا این محصولات قابلیت عرضه به بازار را ندارند، بنابراین نه تنها خودروساز سودی نمی‌برد بلکه بازار هم تشنه می‌ماند.

توکلی گفت: عرضه کم خودرو، منجر به سوداگری و برهم خوردن آرامش بازار می‌شود بنابراین دولت تصمیم گرفت از سال جاری تولید خودروی ناقص را به حداقل برساند که آمارها نیز همین موضوع را نشان می‌دهد.
 

ادعای وزیر: موجودی پارکینگ‌ها از ۵۰ هزار دستگاه بیشتر نمی‌شود

همچنین علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طبق آماری که وزیر صمت به ما ارائه داد تا ۱۸ خردادماه تقریباً ۱۶۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده که از این میزان ۴۰ هزار دستگاه سهم خودروی ناقص بوده است.

وی افزود: وزیر مدعی بود که موجودی پارکینگ‌ها کمتر از ۴۸ هزار دستگاه است و مدعی بود که با مدیریت وضعیت تولید، موجودی پارکینگ‌ها از ۵۰ هزار دستگاه تجاوز نخواهد کرد که این عدد یک عدد معمول و روتین به حساب می‌آید.
 

باید ماهانه ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو به بازار تزریق شود

جدی گفت: منتهی باید توجه شود که طبق برنامه‌ای که وزیر ارائه کرده بود باید حداقل ماهی ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو به بازار عرضه می‌شد اما کل تولید ۱۶۰ هزار دستگاه بوده است که نشان دهنده فاصله معنادار با وعده هاست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: مجلس وظیفه دارد که وزیر را ملزم به کنترل بازار خودرو و افزایش عرضه کند حال این افزایش عرضه چه از طرف تولید داخل باشد چه از طرف واردات.

وی گفت: طبق آخرین اخبار، آئین نامه واردات خودرو در حال نهایی شدن بوده و به زودی به هیأت دولت ارسال می‌شود. امیدواریم با واردات خودرو به اندازه کافی نیاز بازار تأمین شود.

به گزارش مهر، اگرچه وضعیت تولید خودروهای ناقص به صورت چشم گیری کاهش یافته است اما هنوز تأثیر این فرایند در بازار خودرو برخلاف ادعاها به چشم نمی‌آید زیرا صمتی ها تاکید کرده بودند که با تولید خودروی کامل به دنبال بهبود وضعیت بازار خواهند بود. اما گزارشها از بازار خودرو برخلاف این صحبت‌ها است و آنطور که فعالان بازار می‌گویند میزان عرضه خودرو به بازار بهبود نیافته و بازار تشنه‌تر از قبل مانده است.

بنابراین حال که صمت به نوعی در تولید خودروهای ناقص در حال دستیابی به اهداف مدنظر است باید در مورد عرضه خودرو به بازار نیز برنامه مدونی طراحی کند تا همانطور که وعده داده بتواند ماهانه ۱۲۰ هزار دستگاه به بازار تزریق کند تا هم تقاضا را پاسخ دهد و هم سوداگران را از بازار خارج کند. به این ترتیب است که اهداف صمت از کاهش تولید خودروهای ناقص به ثمر خواهد نشست.

 
 
 

منبع (source)

iranjib

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , عرضه خودروهای ناقص






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهراد : سلام نگاه کردم DAEهست بنظرتون علت تقه زدنش چیه
MHZ : سلام بر همگی ، من تو فضای مجازی دیدم امروز مثل اینکه تا 6 اسفند هم فاکتور شده اند ، حالا یک تعدادی یا همه رو نمیدونم !؟
t9 : سلام منم 11/3نقدی پراخت کردم تحویل فوری تازه پلاک صادر شده مرحله پلاک ومدارک زرده نمیدونم کی تحویل بدن بهمون
بهی : آقای شاهین من بابت پیام‌قبلیم و پیام قبل تر از شما معذرت میخوام.. حق با شما‌بود عزیز. یاحق
ناشناس : من ۱۸ خرداد تبدیل زدم هنوز تا مرحله تخصیص پیش رفته فاکتور نشده
بهی : درجواب شاهین من کو.... باید بگم. چشم... حق با شماست
ناشناس : سلام خدمت علیرضا اول مری تو سایت وضعیت خودرو مشتری مشخصات میاد بالا اول شماره پذیرش دوم شماره درخواست بعد کد ملی بعد ش شناسنامه بعد کد رنگی داخل کادر را وارد میکنی آخر میزنی رو وضعیت خودرو مشتری
صدرا : کاپوت رو بده بالا کنار باتری چراغ بنداز رو پوسته گیربکس مشخص میشه!
,شاهین زمستان : من ۱۷ خرداد جی ال تکمیل وجه کردم.‌‌‌هنوز یه ماه نشده. فاکتورم نشده. منم بیام ینی؟؟؟
ایگل کرمان : سلام من ثبت نام بهمن هستم هنوز شاسی نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا پلاس 31 خرداد : شما معلومه خیلی دیگه تحت فشاری...🌹 خدا صبرت بده مرد. دوام بیار انشاالله تموم میشه.
دنا آپشنال : مشکی؟
تیگو 8 : دوست عزیز اگه اینهایی که میگی صحت داشته باشه من اگه شخصا خودم بود، کارم رو ول میکردم ار روز میرفتم دمه نمایندگی شده هر روز کتک بخورم، اونهارو دونه به دونه به عزای... میرسونم، خودت رو آماده کتک کن شده یه دونه نزنی، بمیری از این موضوع بهتر، اگه برای من این اتفاق میوفتاد شخصا سربع اسنپ میگرفتم خانومم و بچه ها میرفت، الان باید سعی کنی خودت رو آروم کنی، باید اونجا رو بهم بریزی، اگه بتونی با شکایت اگه نه خودت وارد عمل شو، اگه نری مطمئن باش آینده خود خوری میکنی
اطلس 26 مهر : سلام 4 تیر فاکتور 10 تیر پلاک هنوز خبری از ماشین نیست رفت تو تعطیلات اینا یه مشت بی وجود هستن . آدمی که خونخوار باشه هیچی براش تفاوت نمیکنه این ماشین به دست منم برسه بهش دل خوش نیستیم این دفعه باید بریم دنبال دیرکرد سفارش من به تمام دوستان تبدیل اومد بزنید ماشین شاخی هم نیست ما گول خوردیم هرچند برای من اصلا تبدیل نیومد. این دوران ظلم ستیزی هم می گذره
پیش فروش 9 اسفند : واقعا نمیدونید چقدر خوشحال شدم دیدم که قراره دوشنبه ساعت 10 صبح بریم و اعتراض کنیم من دوشنبه میام چند تا از دوستامم میارم که تعداد به چشم بیاد خیلی زور داره واقعا بهمون میاد صد در صد هر کس که واقعا الان توی فشاره خودشو میرسونه حق زن و بچه من نیست که الان اذیت بشن برای اینکه دزدای سایپا هر روز جیبشون پر تر کنن به ریشمون بخندن
مهدی m : 🚗🎭 ما مادران خردادیم، با قلبی پر از امید ثبت نام کردیم با عشق، تو گرمای تیر و جدید! گفتن: رانا پلاس میاد، با رنگی از بهار سفید اگه قبل محرم، مشکی اگه تو غبار! یه روز گفتن قبل عزا، یه روزم بعد عاشورا ما موندیم و قول و وعده، و این دل بی صدا... نوک مدادی؟! باشه قبوله، فقط فاکتور بدید ما ماشین نمی خوایم، فقط یه «وعده ی دقیق» بدید! رانا اگر بیاد، می‌زنیم بوق عشق و صفا ولی فعلا داریم می ریم با خط واحد، تا صفا! 🚌😅
مهدی m : ما: طرح مادران رانا پلاس، ثبت نامی 14 خرداد، منتظر فاکتور ایران خودرو: بعد محرم، بعد تاسوعا، بعد چی؟ بعد ظهور؟ 😑 الان دیگه نه رنگ معلومه، نه زمان فاکتور، نه اعتماد! یکی نیست بگه "چرا وقتی آمادگی تحویل ندارید، ثبت نام می کنید؟" ما با نذر و نیت اومدیم، شما با وعده و وعید... 😅
8888888 : خدایی راست می گی، یعنی فاکتور کردن جی ایکس ال برای تکمیل وجه اردیبهشت شروع شده؟؟؟
مهدی m : سلام، درسته سورن EF7 ماشین خوبیه، ولی بی انصافی نکنیم! رانا پلاس فقط اسمش به ظاهر ساده س، ولی واقعا از خیلی جهات برتری داره: طراحی ظاهریش به روزتره، مخصوصا با چراغ های جدید و جلوپنجره اسپرت تر. مصرف سوخت پایین تر داره، تو این گرونی بنزین خیلی مهمه! به لطف وزن کمتر، چابک تر و مناسب تر برای رانندگی شهریه. سیستم ترمز و فرمان پذیری بهتری داره، مخصوصا تو مدل های جدید. در مورد موتور EF7 هم بله، قویه، ولی دردسر تعمیرات و حساسیتش به کیفیت روغن و بنزین هم کم نیست! رانا پلاس TU5 امتحان خودشو پس داده؛ کم مصرف، کم استهلاک، و قطعاتش راحت پیدا می شه. و راستی! زیبایی ظاهری و طراحی کابین هم که بحثش جداست 😎 سورن شاید جادار باشه، ولی طراحی داخلی رانا قطعا دلنشین تره. در آخر هم بگم: سلیقه اس، ولی هر کی یه بار پشت رانا پلاس نشسته، می دونه چی می گم 😉
وحید : داداش ایران خودرو با تو لج کرده ، فکر نکنم مال تورو دیگه فاکتور کنه، الان شش تیر هم فاکتور شده، حداقل انصراف بده بزار ماشین مارو فاکتور کنن