چگونه لنت و روتور ترمز را عوض کنیم؟

 

چگونه لنت و روتور ترمز را عوض کنیم؟

 

شما هرچند وقت یک‌بار لنت و روتور ترمز خودروی خود را عوض می‌کنید؟ نوع خودرو، نحوهٔ رانندگی و جنس و مواد استفاده شده در لنت و روتور به زمان تعویض لنت بستگی دارد. جالب است بدانید که راننده‌های خودروهای مسابقه‌ای در هر مسابقه یک لنت و روتور کامل را مصرف می‌کنند و برای مسابقه بعدی مجبور به تعویض آن هستند.

در برخی خودروها وقتی که زمان تعویض لنت‌ها می‌رسد یک نشانگر هشدار دهنده در صفحه کیلو متر روشن می‌شود اما در بیشتر خودروهای ایرانی این موضوع را باید از توان و صدای جیغ ترمزها متوجه شوید.

به جای اینکه برای تعویض لنت و روتور ترمز خودرویتان به تعمیرگاه بروید می‌توانید آن را در منزل تعویض کنید و در یک سفر به تعمیرگاه و چند صد هزار تومان صرفه جویی کنید.

دست به کار شوید؛ برای انجام این کار نیاز به لنت ترمز، روتور (دیسک ترمز)، گیره نگه‌دارنده لنت، مجموعه سوکت، تمیز کننده ترمز وگریس دارید.

آمورش تعویض لنت ترمز خودرو

در مرحله اول باید فرمان را کامل بچرخانید تا راحت‌تر به جلو و عقب ترمزها دسترسی داشته باشید. چرخ‌ها را باز کنید، سپس پین‌های لغزنده که باعث می‌شود کولیس (قطعه نگه‌دارنده پیستون روی لنت ترمز) روی پیستون بماند را جدا کنید.

آمورش تعویض لنت ترمز خودرو

ممکن است در خودروی شما برای جدا کردن این پین‌ها نیاز به آچار آلن یا سوکت های خاص نیاز باشد اما در اکثر خودروها، کولیس دارای گیره نگه‌دارنده فنری است که با پیچ گوشتی به‌راحتی باز می‌شود. پس از آزاد کردن کولیس، امکان جدا کردن لنت از کالیپر وجود دارد.

بعد از جدا کردن لنت سراغ روتور بروید. برای جدا کردن روتور ابتدا باید نگه‌دارنده کولیس را با استفاده از دو پیچ پشت آن کاملاً جدا کنید؛ حالا که کولیس از روتور فاصله گرفته، پیچ‌های توپی را باز کنید و روتور را از هاب (پایه نگه‌دارنده روتور) جدا کنید. در برخی خودروها علاوه بر پیچ، یک پین پشت روتور وجود دارد که مانع جدا شدن آن از هاب می‌شود. اگر مدت زمان زیادی از آخرین زمان تعویض لنت ترمز خودروتان گذشته، ممکن است روتور، هاب و پین‌ها پین دچار رسوب گرفتگی شده باشد و به‌سختی از روتور جدا شود، برای حل این مشکل می‌توانید به‌آرامی با یک چکش به آن ضربه بزنید تا روتور جدا شود. بعد از جدا شدن روتور، پین و هاب را حتماً با اسکاچ بشویید تا دوباره هنگام جدا کردن آن‌ها با مشکل مواجه نشوید.

در مرحله بعدی باید روتور جدید را جا بزنید. برای این کار مقداری گریس با دمای بالا روی هاب که از قبل شسته شده بزنید تا هم به‌عنوان یک لایه محافظ عمل کند و هم از چسبیدن روتور به هاب جلوگیری کند.

برای نگه داشتن روتور در جای خود، پیچ‌ها را با دست خود ببندید، سپس نگه‌دارنده کولیس را تمیز کنید و کمی گریس به قسمت‌هایی که لنگه‌های بیرونی فلزی با کالیپر و پیستون برخورد می‌کنند بزنید. این کار برای کمک به حداقل رساندن صدای جیرجیر و رسوب‌گذاری احتمالی در آینده انجام می‌شود.

روی پین‌های لغزنده گریس یا سیلیکون با دمای بالا بمالید تا به آن‌ها کمک کنید، با فشرده شدن و رها شدن ترمزها به‌آرامی به سمت داخل و خارج بروند. پین‌های آغشته به گریس داغ را نزدیک خود قرار دهید تا پس از جا زدن لنت، آن‌ها را وارد کولیس کنید. حالا باید لنت ترمزهای جدید را در کالیپر قرار دهید. از آنجا که لنت‌های جدید ضخیم‌تر از قدیمی‌ها هستند باید پیستون هیدرولیک را باز و به داخل کولیس فشرده کنیم تا به‌راحتی جا بیفتد. برای انجام این کار باید آچار را قرار دهید و دسته‌اش را بفشارید تا پیستون فشرده شود و در محفظه قرار گیرد. قبل از نصب لنت ترمزهای جدید و در کالیپر، مقداری روغن را در پشت هر لنت اضافه کنید تا حرکت نرم‌تر و بدون جیرجیر انجام شود.

آمورش تعویض لنت ترمز خودرو

لنت با گیرهٔ فلزی در پشت، به پیستون متصل به کولیس می‌چسبد و ممکن است گاهی اوقات گیر دادن آن (گیره‌های لنت) کمی سخت باشد. سعی کنید از دست زدن به لنت‌ها با دست‌های چرب پرهیز کنید. در حالی که لنت‌ها در جای خود قرار دارند، زیپ کالیپر را جدا کنید و وزنه را از کشیدن روی خط ترمز نگه دارید. کولیس را با دقت روی روتور و پد دیگر قرار دهید. هنگامی‌که کولیس در جای خود قرار گرفت پین‌های لغزنده‌ای را که قبلاً روغن‌کاری کرده‌اید را نصب کنید و آن‌ها را مطابق با مشخصات درج شده در کاتالوگ خودرویتان سفت کنید. این مرحله بسیار مهم است؛ چون شما نمی‌خواهید پیچ‌ها خیلی شل و یا خیلی سفت باشند. برخی از کولیس‌ها دارای یک گیرهٔ فلزی اضافی برای محکم کردن لنت و کولیس‌ها در جای خود هستند. فراموش نکنید که پیچ‌های روتور را با دست سفت کرده بودید پس نیاز است یک‌بار هم با آچار سفت شود. در پایان اگر خودروی شما دارای سنسور الکتریکی لنت ترمز است، حسگرها را نصب کنید و کارتان را تمام کنید.

آمورش تعویض لنت ترمز خودرو

برای این‌که از صحیح انجام دادن کار خودتان مطمئن شوید، پس از اینکه یک‌بار مراحل کار خود را بررسی کردید، خودرو را روشن کنید و شروع به حرکت کنید، وقتی سرعتتان را به ۶۰ کیلومتر در ساعت رسید، به‌آرامی پدال ترمز را بفشارید و سرعت را به ۲۰ کیلومتر در ساعت برسانید و این کار را چندین بار تکرار کنید تا خیالتان از درست کار کردن سیستم ترمز راحت شود.

توصیه می‌کنیم برای اینکه لنت‌ها و روتور لعاب‌دار نشوند، در چند ساعت ابتدایی رانندگی با لنت‌ها جدید، از ترمز گرفتن شدید خودداری کنید.

آمورش تعویض لنت ترمز خودرو

ترمز مهم‌ترین ویژگی هر خودرو است و باید برای اطمینان از ایمنی مسافران در جاده حتماً مراقب آن باشید.

 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , لنت و روتور ترمز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 بهمن : من بهمن نوشتم هیچ خبری از تحویل نیست،اگه نوشتی تحویلتو از اسفند به بعد حساب کن
امید : اصولا ماشینایی که جدید تولید میکنن رو سریع میدن توی بازار و تاخیر نداره مثل ایکس ۵ که زودتر از ماشینای دیگه دادن . فرقیم نمیکنه اقساطی باشه یا نقدی
م : چرا اتفاقا دوست عزیز هم تعهد داده و هم سایپا قرارداد بسته به همه افرادی که ثبت نام کردند در زمستان 1403 یک عدد خودروی شاهین دنده ای رو تحویل بده و مسئول بوده، ولی حالا به هر دلیلی که چه فروش بازار آزاد و یا صادرات شاهین ها و... یا هر دلیل دیگه ای که بوده زده زیر قول و قرارداد و این همه آدم رو مسخره خودش کرده و البته جای تعجب هم نداره چون سازمانی که شما یکی مدیرانش باشید باید هم هچنین رفتاری و اعمالی رو ازش انتظار داشت. زیاد شما هم خوشحال نباش چون از قدیم گفتن از ماست که بر ماست و هر بلایی که داره سرمون میاد رو خودمون داریم سر خودمون میاریم و بهم رحم هم نداریم. این زمین گرده دوست عزیز یک جایی هر کاری که بکنیم بهمون برمی گرده . در ضمن این موضوع شاید گوش به زنگی باشه برای من و همه دوستان تا بداند و آگاه شوند که سایپا و مدیرانش به هیچ گونه مسئولیت و تعهدی عمل نمی کنند و پول، دغدغه و زمان مردم برایشان هیچ گونه اهمیتی ندارد و فقط قصد مسخره کردن مردم رو دارند. و حواله ها را باطل و خوردویی تحویل نمیگیریم و در هیچ یک از فروش های دیگر سایپا هم شرکت نخوایم کرد.
T8 و T9 : تمام این پیام ها را مدیر های این شرکت میخونن و از رو عمد ماشین ها را تحویل نمیدن تا مردم بهشون اینجوری توهین کنن و بگن مردم از ما ناراضی هستن و این پیامها را ببرن پیش مسولین و گمرگ وووو امتيازاتی بگيرن و بگن ببینید چقدر فحش می‌شنویم چقد ناراضی داریم، باید به ما فلان امتیاز را بدین تا بتونیم جواب مشتری ها را بدیم ، اینها مار خوش خط و خال هستن و ابلیس پیش اینها باید لُنگ بندازه ، موجود دو پا
T8 و T9 : اگر می‌خواهید پولتان را دور بریزید، و از جان و مال تون سیر شدین برین ثبت‌نام کنید ، از نمايندگي گرفته تا اون شرکت خراب شده شون بی ادب و دروغ گو هستن ، ثبت نام نکنید که با روح و روان تان بازی میشه و شرمنده خودتان میشید ،،،، اصلا مشتری مداری بلد نیستن ،
علیرضا : آخرین خبر چیه تبدیل بزنیم
سورن xup7 : درود جهت اطلاع تاریخ تکمیل وجه 1402/10/10 تحویلی یازدهم فروردین فاکتور 1403/02/05 تاریخ پلاک 1403/02/14 تاریخ صدور سند1403/02/17 ارسال به نمایندگی 1403/02/20 ولی هنوز تاریخ تحویل به مشتری مشخص نیست
حامد : من پیشنهاد میکنم ثبت نام کنید ایشالا موقعی که دراومد قیمت خوب بفروشید ۱پولی هم بزارین روش۱ماشین خوب ازشرکت ایران خودرو بخرین.به خدا ماشین ایران خودرو۱۰مدل پایینترازسایپاشرف داره که بخره آدم.شما مطمعن باشید شاهینم بدن حداقل۱۰۰میزارن روش اقتصادی فکرکنید آخرش همینه که بافروشش میتونید۱ماشین بخرین بهتراز اینا حتی همون شاهین کوفتیم میتونید بخرش با۲مدل پایینتر.من نتونستم که ایران خودرو ثبت نام کنم وگرنه غلط میکردم که ازاین پدرسوختا ماشین بخرم آخرشم به نامردی سرمون کلاه بزارن.لعنت به اونا که شعارمیدنا پشت مردمشون نیستن.واقعا معلوم نیست مافیا اینا کدوم نامردیه که کسی ازپسشون برنمیاد
حامد : دوستان۱چیزیم بگم که روش فکربکنید.به نظرم سایپا بیشعوریا حروم خوریا نامردیشا همه جوره ثابت کرده پس اگه میتونید ثبت نام کنید انجام بدین چون اینا اینقدر نامردن که منتظرن ثبت نام نکید ماشیناشونا توبازار آزاد بفروشن بعد۱فاکتورالکی صوری میزند برااینکه نشون بدن که به نرخ دولتی فروختن.متاسفم براخودمون که تودولت۱آدم سالم نبودا نیستا نخواهدبودکه۱سرسوزن ازحق مردم دفاع کنه.فقط شعارمیدن حمایت ازتولید ملی.مگه تولید ملی ازمردمش هم حمایت کرد.حمایت بخوره توسرشون حداقل حق خودمونامیدادن که این نامردا حروم خورندادن.۱ریال این نون که میبرن سرسفرشون ارزش نداره.ایشالا باعث وبانیش خرج دوا درمون خودش بکنه
علی : سلام کسی اطلاع داره ثبتنام جدید کرمان موتور رو خودمون هم تو خونه میتونیم انجام بدیم یا حتما نمایندگی باید انجام بده؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساندرو : هرفرد بر حسب نمایندگی شهری که ثبت سفارش ساندرو انجام داده همون شهر شکایت هم ثبت میکنه. علاوه بر اون تهران هم طبق منطقه ثبت نامی ساندرو به دادگستری همون منطقه شکایت ارسال میکنه و بسیار نتیجه بخش هست.
پرهام : بسته دیگه
ارسام : ممنونم که جواب دادین ماهم مرودشت هستیم
پارس ای ال ایکس : سلام هرچی میزنم میگه رمز یا کلمه عبور اشتباه میشه راهنمایم کنیدمن همون کد که اول ثبتنام کردم میزنم میگه اشتباه
سعید : سلام دی 2مرحله 21 و26 امد
احمد : در پاسخ به 4714 که در پیام های پایینی اعلام نموه شرایط من عین شما است . من ملارد هستم مگه به شهر فرق داره آخه بعضی از دوستان میگن 18 واریز کردند و 19 ام فاکتور شدند شرایط شما چطوریه کی پرداخت کردید و وضعیت کاستومر به چه شکلیه
پیش فروش دی ماه دوگانه : معلوم نیست چیکار میکنند ما که دی ماهی هستیم هنوز فاکتور نشدیم
صابر : 207 الان 500 میلیون هست
اسفند دوگانه : سلام تاریخ دعوتنامه دی و بهمن کی بود کسی اطلاع داره
صابر : چون پارس سفارشی هستی و ماشین خودت ندادن احتمالا فراخوان دوباره بیاد ولی دیگه پارس نمیاد احتمالا 207 با قیمت جدید طبق تجربه پاییزی ها که عید 207 با قیمت جدید دادن سفارشی بودند