مبدل گشتاور گیربکس چیست و چگونه کار می‌کند؟

 

مبدل گشتاور گیربکس چیست و چگونه کار می‌کند؟

 

خودروهای جدید از سیستم گیربکس اتومات استفاده می‌کنند و دیگر خبری از پدال سوم که کلاچ باشد نیست، چرا که کلاچ وظیفه انتقال گشتاور موتور به جعبه دنده را بر عهده دارد. اما در گیربکس‌های اتومات کلاچ نداریم به همین خاطر برای اینکه بین موتور و جعبه دنده ارتباط بر قرار شود نیاز به قطعه‌ای به نام مبدل گشتاور گیربکس خواهد بود که در این مقاله می‌خواهیم به صورت کامل به توضیح چیستی و نحوه‌ی عملکرد آن می‌پردازیم.

 

مبدل گشتاور گیربکس چیست؟

قطعه‌ای به جعبه دنده خودروهای مجهز به گیربکس اتومات اضافه شده است تا نیروی جعبه دنده را به موتور منتقل نماید شاید فکر کنید که در اینجا هم وظیفه انتقال نیرو از جعبه دنده به موتور بر عهده کلاچ است اما این تصور اشتباه است و در خودروهای مجهز به گیربکس اتومات وظیفه ارتباط بین موتور و جعبه دنده بر عهده مبدل گشتاور گیربکس است.

مبدل گشتاور گیربکس

هنگامی که موتور ماشین با دور گشتاور و سرعت کم در حال حرکت است به دلیل کم بودن نیروی گشتاور به مدل گشتاور گیربکس، می‌توان با فشار دادن پدال ترمز، ماشین را به راحتی متوقف کرد برای مثال در پشت ترافیک سنگین و... می‌توان با فشار دادن پدال ترمز ماشین به صورت کامل متوقف کرد، و به محض حرکت کردن ماشین‌ها، با فشار دادن پدال گاز ماشین، نیروی گشتاور موتور بالا رفته و نیروی گشتاور بیشتری را به مبدل گشتاور گیربکس منتقل می‌کند و در نهایت این نیروی با قدرت بیشتری به چرخ‌ها انتقال خواهد یافت و ماشین با سرعت بیشتری حرکت می‌کند.

 
 

اجزای مبدل گشتاور گیربکس عبارتند از:

برای اینکه بتوانیم عملکرد مبدل گشتاور گیربکس را شرح دهیم ابتدا باید با اجزای داخلی آن آشنا شوید که به ترتیب عبارتند از:

  • پمپ
  • توربین
  • استاتور
  • روغن هیدرولیک
مبدل گشتاور گیربکس

محفظه مبدل گشتاور توسط پیچ و مهره به قسمت فلایویل موتور متصل گشته است به همین خاطر موتور با هر سرعت دورانی در حال چرخش است که باعث می‌شود پره‌های پمپ مبدل گشتاور به چرخش در آید در ادامه کار هریک از این قسمت‌ها را با جزئیات بیشتری توضیح خواهیم داد.

 
 

وظیفه پمپ مبدل گشتاور گیربکس چیست؟

محفظه پمپ به فلایویل موتور چسبیده است و نوع حرکت پمپ به صورت گریز از مرکز انجام می‌شود و با توجه به اتصالی که با فلایویل موتور دارد تمام سرعت چرخش موتور به پره‌های پمپ منتقل می‌شود و با چرخش پمپ، روغن هیدرولیک توسط نیروی گریز از مرکز به سمت خارج از منطقه مرکزی به جریان می‌افتد و با ایجاد خلأ ناشی از چرخش، روغن به سمت مرکز هدایت می‌شود و تیغه‌های توربین را به جریان می‌اندازد.

وظیفه توربین مبدل گشتاور گیربکس چیست؟

توربین در داخل مبدل گیربکس به جریان می‌افتد و با حرکت خود باعث انتقال نیروی گشتاور موتور به محورها می‌شود و این پروسه باعث ایجاد حرکت در خودرو می‌شود که برای این کار روغن باید قبل از آنکه از مرکز خارج شود جهت خود را عوض کند با عوض شدن جهت تغییر روغن، توربین به حرکت در آمده و در پایان خودرو حرکت می‌کند.

مبدل گشتاور گیربکس

وظیفه استاتور مبدل گشتاور گیربکس چیست؟

روغن هیدرولیک خارج شده از توربین به دلیل اینکه بر خلاف حرکت پمپ و نیروی گشتاور موتور است و در صورت رسیدن روغن هیدرولیک به پمپ به دلیل اصطکاک سرعت پمپ و گشتاور موتور کم می‌شود که برای اینکه این اتفاق رخ ندهد از قسمتی به نام استاتور استفاده می‌شود.

استاتور در مرکز مبدل گشتاور جعبه دنده تعبیه شده است و به عنوان بخشی ثابت وظیفه عوض کردن جهت روغن هیدرولیک و عدم وارد شدن به پمپ را بر عهده دارد که توسط تیغه‌هایی که دارد باعث عوض شدن جهت روغن می‌شود. استاتور طوری تعبیه شده که در جهت مخالف حرکت روغن هیدرولیک چرخش نماید.

وظیفه روغن هیدرولیک یا سیال انتقال دهنده مبدل گشتاور گیربکس چیست؟

روغنی که در داخل مبدل گشتاور جعبه دنده در جریان است روغن هیدرولیک با ویسکوزیته بالا هست و وظیفه انتقال نیروی گشتاور پمپ به توربین را بر عهده دارد. لازم به ذکر است که قسمتی از نیروی گشتاور پمپ به گرما تبدیل شده و همین امر باعث بالا رفتن سرعت چرخش پمپ نسبت به سرعت چرخش خواهد شد. همین امر باعث بالا رفتن افزایش مصرف سوخت در اتومبیل‌های گیربکس اتومات می‌شود که در سیستم‌های امروزی مقدار این هدر رفت به کمترین حالت ممکن کاهش پیدا کرده است.

با توجه به اینکه روغن هیدرولیک همواره در جریان است و به مرور زمان حالت ویسکوزیته آن کاهش می‌یابد باید پس از مدت زمان معین مورد بررسی قرار گیرد و در صورت اتمام عمر مفید خود باید تعویض گردد.

مبدل گشتاور گیربکس

مزایای مبدل گشتاور گیربکس چیست؟

 با توجه به اینکه با نحوه کارکرد مبدل گشتاور گیربکس آشنا شدید در ادامه از مزایای مبدل را با هم بررسی خواهیم کرد.

  1. بالا رفتن طول عمر موتور خودرو
  2. بالا رفتن گشتاور موتور تا دو سه برابر حالت طبیعی
  3. متوقف شدن خودرو بدون خاموشی در حالت دنده
  4. بالا رفتن سلامت قطعات گیربکس
  5. جذب نوسانات موتور

از جمله مزایای مبدل گشتاور گیربکس می‌توان به نیروی گشتاور موتور به نرمی منتقل می‌شود و در حالت فعال بودن دنده، خودرو بدون خاموش شدن متوقف می‌شود.

معایب مبدل گشتاور گیربکس چیست؟

از جمله معایب مبدل گشتاور گیربکس نسبت به کلاچ‌های دستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. شتاب موتور به تأخیر می‌افتد
  2. بالا رفتن دمای موتور
  3. تلف شدن قسمتی از نیروی گشتاور موتور
مبدل گشتاور گیربکس

عملکرد گیربکس‌های اتومات به مرور زمان بهبود یافته و در طی سالیان گذشته بازدهی بالایی در هنگام کارکرد از خود نشان داده به همین خاطر در آینده نه چندان دور در بسیاری از وسایل نقلیه و به ویژه در خودروهای لوکس دنیا از آن به صورت فراگیر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

کلام پایانی

در این مطلب تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا به صورت اختصار و به زبانی ساده عملکرد مبدل گشتاور ‌گیربکس را بیان کنیم و با توضیح دادن وظایف هر یک از اجزای 4 گانه مبدل به خوبی با نحوه عملکرد مبدل گشتاور جعبه دنده آشنایی لازم را به دست آوردید و در انتها به مزایا و معایب مبدل پرداختیم.

 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , گشتاور گیربکس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اردی پلاس : وای دلم آب شد.مبارکت باشه. انقدر ذوق داری ،که ساعت ۲ نیمه شب هم بیداری! درکت میکنم.
محسن : با سلام خدمت دوستان عزیز و بالاخص شاهین سواران محترم لطفا تجربه رانندگی با خودروی مذکور ومعایب و مزایا ونقاط ضعف ماشین رو بفرمایید و اگر برای حل مشکل پیش آمده راه حل دارید عنوان نمایید .دوم اینکه آیا آمپر آب ماشین بالا میاد توضیح مختصر و راه حل باچگونگی رفع مشکل با تشکر
میرزاده مشفقی : دوستان جان سلامی دیگر تجربه رانندگی شاهین پلاس بعد از ده هزار کیلومتر... چندروز پیش بردم سرویس دوم بعد از 9000 کیلومتر رانندگی روغن هیوندای 5 دابلیو 30 میریزن و روغن خوبیه کیفیتش قبل تعویض خوب بود خود شرکت برای پلاس میگه هر ده هزار کیلومتر بیار عوض کن ولی توصیه میکنم هر پنج هزار کیلومتر خودتون بیرون یا اگه وقت اضافه دارید داخل نمایندگی عوض کنید ، ماشین تا الان خداراشکر ایرادی نداشته و سواری و کیفیت رانندگی خوبی داره ، اگر لاستیک پهن بندازید یکم نرمی خودرو کم میشه من کمهو 205 انداختم نسبت به 185 بارز کوبش بیشتر شده ولی کنترل و فرمان پذیری و طبیعتا ریسک سرعت و مخاطرات جاده پایین میاد ... امیدوارم همه چشم انتظاران بزودی خودروشون رو تحویل بگیرن و لذت ببرن موید باشید
ali s3 : سلام انصراف بهترین گزینه هست، پارسال تیر s3 نوشتیم که تحویل ابان بود، دی ماه بهمون گفتن توقف تولید شده، طرح جایگزین بردارید یا sr3 تبدیل کنید تمامی طرح های جایگزین باید پول بیشتری میدادیم و تحویل تا همین اردیبهشت طول میکشید تبدیل به sr3 کردیم. تازه توی این یک هفته پلاک و بیمه شده هنوز بعد از یکسال دستمون نرسیده ماشین یادمه با خبر توقف تولید s3 میگفتن یک قطعه از x5 هم نیست و اونم چندین ماه عقب افتاد اگه میتونید از بازار بخرید، ثبت نام توی این وضعیت لشتباهه
Shahin G : کلا اونایی ک نزدیکندهمراه خودتون چنتا دیگم بیارید کی میدونه اونا حواله دارن یا نه والابلا اینا اگ نریم تجمع ماشین نمیدن البته تجمع درست حسابی ن مثل قبلی
علی : معراج عزیز ببخشید A5 شما چه رنگی و ثبت نام کی هستید؟
تارا دستی سفید فروش فوری : رنگ سفید تحویل ۶ تیر نهم فاکتور ۱۲ ام تخصیص پلاک انشاله هرچه زودتر فاکتور باشین واقعا بی ماشینی سخته
میرزاده مشفقی : دوستان جان سلامی دیگر تجربه رانندگی شاهین پلاس بعد از ده هزار کیلومتر... چندروز پیش بردم سرویس دوم بعد از 9000 کیلومتر رانندگی روغن هیوندای 5 دابلیو 30 میریزن و روغن خوبیه کیفیتش قبل تعویض خوب بود خود شرکت برای پلاس میگه هر ده هزار کیلومتر بیار عوض کن ولی توصیه میکنم هر پنج هزار کیلومتر خودتون بیرون یا اگه وقت اضافه دارید داخل نمایندگی عوض کنید ، ماشین تا الان خداراشکر ایرادی نداشته و سواری و کیفیت رانندگی خوبی داره ، اگر لاستیک پهن بندازید یکم نرمی خودرو کم میشه من کمهو 205 انداختم نسبت به 185 بارز کوبش بیشتر شده ولی کنترل و فرمان پذیری و طبیعتا ریسک سرعت و مخاطرات جاده پایین میاد ... امیدوارم همه چشم انتظاران بزودی خودروشون رو تحویل بگیرن و لذت ببرن موید باشید
تجمع تجمع تجمع : تاریخ تجمع سه شنبه 17 تیر ماه صبح ساعت 9 صبح جلو شرکت
حسن اقا : برو انصراف بده 10 ماهه ماشین مارو ندادن هزار تا استرس داری بعدش جنگ بشه تشه راننده اعتصاب بکنه مدل ماشین 404بزنن 405 بزنن نمی خوای
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اهواز تحویل 6 تیر فوری : دوستان سلام. سوال داشتم : مگه جریمه تاخیر با جریمه تحویل با هم فرق دارند؟ فروش فوری روزی 600 تومن جریمه تاخیر داره، اگر فاکتور بشه تا زمان تحویل میگن جریمه تحویل داره، راسته این قضیه؟ جریمه تحویل روزی چند تومنه؟ کسی اطلاع داره؟
5دنده فوری تحویل مرداد : سلام آقای اکبری.شما ماشینتون 6دنده هست احتمالا.چقد پرداختی داشتین؟چون من دنا 5دنده هست تحویل 14مرداد نوشته فاقد صف فاکتور.یه بررسی بکن واطلاع بده
آنا : سلام دوست عزیز ... برای منم 31 خرداد قرار بود تحویل بدن هنوز خبری نیست ،پانا رینگ فولادی طرح مادران بی زحمت هر وقت خبری شد تاریخ دقیق منم در جریان بذار ارادتمندم
مجید : منکه تحویل مرداد 1404 دعوتنامه دیروز آمد و تا 25 تیر مهلت پرداخت دادن 207 پانا قالپاق طرح فرسوده . . .
مجید : دعوتنامه تکمیل وجه واسم امده 207 پانا قالپاق طرح خوردو فرسوده تحویل مرداد 1404 و تا 25 تیر مهلت پرداخت داده بهم . . .
خطاب به کوییک اس تحویل تیر : دروغ نمیگم برادر من چه دلیلی داره دروغ بگم تو این ماه عزیز من تبدیلی از اطلس به کوییک اس هستم و تاریخی که گفتم یعنی 24 ام مبلغ رو تکمیل کردم و دیشب دیدم فاکتور شدم
دوگانه تیر : سلام وقتتون بخیر.... آقا من طرح مادران ساینا دوگانه تیرماه بودم پیش فروش ، تبدیل اومد به ساینا تک، همون لحظه واریز کردم یعنی 13 خرداد... واقعا خداوکیلی ، اطلاع دارید که ما داریم فاکتور میشیم؟یا درحد شایعه و حرفه؟؟؟ و اینکه اگه صحت داره ، کی فاکتور میشم؟؟
پانا 18 مشکی : دوستان 18 خرداد هنوز فاکتور نشدم سود تاخیر 17 ملیون
علی 1 تیر : سلام دوستان موتور جدید تحویل 1 تیر بودم پیش فروش بودم ک امروز صبح نگاه کردم خبری نبود .لی آخر شب دیدم فاکتور شده پلاکم شده
ساینا اس بهمن : گوه زیاد میخوری دلال