راهنمای کامل تعمیر و نگهداری لیفتراک

رپورتاژ - اگر شما مالک یا راننده لیفتراک هستید راهنمای نگهداری و تعمیر لیفتراک میتواند بعنوان یک دستورالعملی که در هزینه های بهره برداری از آن صرفه جویی کند.

 

تعمیر لیفتراک

لیفتراک ها همانند هر خودروی دیگری به سرویس های دوره ای نیاز دارند و اگر شما مالک یا راننده آن هستید مسئولیت نگهداری و تعمیر لیفتراک نیز بر عهده شماست
.در این مطلب قصد داریم دستورالعمل های کلی برای اینکه همواره لیفتراک خود را سالم، پیشرو و ایمن نگه دارید را بررسی کنیم.

نگهداری و تعمیر لیفتراک برقی

از جمله بخش های مهمی که در نگهداری و تعمیر لیفتراک برقی باید مورد بازدید و بررسی قرار گیرد شامل بازدید از باطری و بررسی سطح آب آن، بررسی اتصالات کابل الکتریکی به موتور که به مرور زمان ممکن است شل شدن در این کابل ها را داشته باشیم،بقیه موارد نگهداری چون تقریبا مشترک است در ادامه به آنها می پردازیم.

 

تعمیر لیفتراک برقی
تعمیر و نگهداری لیفتراک چه مزیتی دارد؟

تعمیر و نگهداری لیفتراک مزایای زیادی دارد که از جمله می توان به صرفه جویی در هزینه های تعمیر،ایمنی بالاتر،عمر طولانی تر خودرو و بهره وری بهتر اشاره نمود
صرفه جویی در هزینه ها به چه صورت امکان پذیر است؟نظم و قاعده در سرویس و نگهداری این دستگاه باعث مشکلات کوچکتری می شود از جمله اینکه اگر سطح آب و روغن آن دائما چک شود که کم نکند،اتصالات خیس یا نمناک، قطعاتی که از گرد و خاک پر شده را زودتر مشکلش را بررسی کنیم می توانیم از هزینه های گزافتر جلوگیری کنیم.

ایمنی بالاتر از رعایت دستورالعمل سرویس و نگهداری لیفتراک

از آنجایی که شرکت ها، مالک یا مالکین لیفتراک مسئولیت قانونی و اخلاقی نگهداری لیفتراک در شرایط کارکرد ایمن را بر عهده دارند قبل از اینکه این خودرو باعث ایجاد جرح یا فوت کسی بدلیل نقص فنی گردد با رعایت دستورالعمل ها و سرویس منظم لیفتراک این امر شناسایی و پیشگیری می شود.

چرا بهره وری بالاتر؟در نظر بگیرید که ماشین الات انبارداری همچون لیفتراک به دلیل انجام برنامه ریزی درست از کارکرد جا نماند و همواره در مدار کار خود با تمام توان کار کند مسلما نتیجه بهره وری بهتر را به همراه خواهد داشت.

عمر طولانی تر لیفتراک به دلیل بهره گیری از رعایت دستورالعمل ها و سرویس دوره ای منظم یکی دیگر از این مزایا می باشد.همچنین اگر زمانی قصد فروش لیفتراک را داشته باشیم بدلیل اینکه در شرایط فنی ایده الی قرار دارد ارزش معامله بالاتری نیز دارد.

بیشتر بخوانیدتعمیر جک پالت

دستور العمل نگهداری لیفتراک شامل چه مواردی می باشد؟

اقداماتی که به منظور نگهداری از لیفتراک انجام می شود شامل پیشگیرانه،پیش بینی کننده، فعال،واکنش پذیر و روغن کاری می باشد.

 

بررسی فشار باد لاستیک ها و تنظیم آن روی فشار مشخص

همیشه قبل از اینکه با لیفتراک شروع بکار نمایید وضعیت باد لاستیک ها را بازدید نموده و مطمئن شوید که فشار باد درون آنها به حدی است که منجر به خرابی لاستیک نمی شود، از آنجائیکه فشار باد کم می تواند باعث واژگونی با بار سنگین شوند و در فشار باد بالا ممکن است باعث ترکیدن لاستیک گردد.پس پیشنهاد می شود بطور منظم و بصورت هفتگی فشار باد لاستیک ها کنترل و به فشار ایده آل آن تنظیم گردد.در خصوص زمان مناسب تعویض لاستیک لیفتراک، ممکن است برخی لاستیک ها در لبه خود یک خط ایمنی داشته باشند که در صورت از بین رفتن آن باید اقدام به تعویض تایرها نمود.

 

سطح روغن های لیفتراک را چگونه و تحت چه شرایطی چک کنیم؟

به منظور اینکه ممکن است دستورالعمل نگهداری برندهای مختلف لیفتراک با هم کمی متفاوت باشد و چون هیچ قانون دقیقی وجود ندارد که به ما بگوید روغن لیفتراک را هر چند وقت یکبار و با چه شرایطی باید تعویض کنیم بهترین و دقیق ترین راه رجوع به دفترچه راهنمای آن می باشد.اما نشانه هایی که ممکن است ناشی از عدم تعویض بموقع لیفتراک باشد شامل:

روغن از نظر شکل ظاهری قهوه ای تیره یا سیاه بنظر برسد.

دود اگزوز دوده ای و سیاه باشد

بلندی بالاتر از حد متعارف صدای موتور

 

چک کردن روغن موتور لیفتراک

شرایط چک کردن روغن موتور لیفتراک

اگر لیفتراک روشن و در حال کار بوده بگذارید به مدت 30-45 دقیقه موتور آن خنک شود تا از خطای چک آپ روغن پیشگیری بعمل آید.زمانی که اقدام به چک کردن روغن میکنید لیفتراک روی یک سطح صاف پارک باشد محل گیج روغن موتور را با توجه به مدل دستگاه خود پیدا کنید و آن را بیرون آورده و با یک دستمال کاغذی یا پارچه نرم تمیز کنید مجدد گیج روغن را درون جایش قرار دهید و آن را محکم تا انتها فشار داده و مجدد تا انتها میله گیج را بیرون کشیده و سطح روغن را چک کنید

چک کردن روغن هیدرولیک لیفتراک

از آنجائیکه روغن هیدرولیک در کارکرد بالابر و فرمان نقش اساسی دارد،پس به منظور کارکرد درست پیشنهاد می شود که هر 1000 ساعت کارکرد لیفتراک معمولا روغن هیدرولیک آن تعویض گردد اما علائمی که هشدار دهنده از نداشتن روغن لیفتراک یا کیفیت پایین آن باشد شامل عملکرد با سرعت کند قطعات هیدرولیک ، صداهای غیرعادی در حین کارکرد نظیر صدای کوبیدن یا تق تق، اگر دما از 180 درجه بالاتر رود  و نشان می دهد روغن هیدرولیک خاصیت خود را از دست داده یا ممکن است آب بندی ها از بین برود
با توجه به دفترچه راهنمای خودرو خود می توانید محل دقیق و گیج روغن هیدرولیک را پیدا کنید، در نظر داشته باشید که به منظور چک کردن روغن هیدرولیک لیفتراک، در یک سطح صاف و هموار پارک باشد،چنگال های لیفتراک در وضعیت استاندارد قرار گرفته باشد و از کج شدن آنها به جلو و عقب بدلیل خطا در میزان روغن هیدرولیک جلوگیری شود.

سطح روغن ترمز، نیز به راحتی از طریق مخزن پلاستیکی و میزان استاندارد نوشته شده بر روی آن قابل دیدن است و در صورت کم کردن می توانید اقدام به اضافه کردن روغن ترمز مطابق با دفترچه راهنما نمایید.

چک کردن ترمزهای لیفتراک

قبل از شروع بکار با لیفتراک، پدال ترمز آن را چک کنید و ببینید آیا ترمز دارد یا نه، همچنین ترمز دستی در بهترین حالت باید زاویه 15 درصد داشته باشد، از طریق توپی لاستیک ها میتوانید لنت ترمز را بررسی کنید و ببینید تا چه اندازه کار می کنند.اگر لنت ها فرسوده بودند حتما با استفاده از یک متخصص، اقدام به تعویض لنتها کنید.
طول عمر لنت های ترمز بر اساس کیفیت شرکت سازنده متفاوت است اما بطور میانگین بین 5000 تا 7000 ساعت عمر میکنند البته اپراتورهای ماشین آلات انبار داری اگر با آرامش بیشتر و بدون برخورد با موانع کار کنند کمتر از ترمزها استفاده میکنند.

چک کردن چنگال های لیفتراک قبل از کار

در بخش جلویی لیفتراک و نزدیک به لاستیک ها چنگال ها قرار دارند که وظیفه آنها بلند کردن و حمل بار می باشد حتما بررسی کنید که شاخک های چنگال در اثر استفاده نادرست یا براثر ضربه دچار خم شدن،آسیب یا ترک نگردد که باعث از بین رفتن ایمنی لیفتراک،سقوط بار، آسیب به کارگران و مشکلات دیگر می گردد.

چرا باید لیفتراک را بطور دائمی تمیز کنیم؟

بدلیل اینکه در طی روز و در حین کار با گرد و خاک سر و کار داریم ، به منظور دور ماندن قطعات لیفتراک از گرد و غبار بهتر است بطور روزانه بعد از اتمام کار با لیفتراک اقدام به شستشوی آن کنیم،حتی اگر در شرایطی هستیم که نمیتوانیم آن را بشوئیم بهتر است با استفاده از یک دستمال یا برس اقدام به پاک نمودن گرد و غبار از آن کنیم، البته اینکار باعث می شود که شستشوی آن بعد از یک مدت طولانی راحت تر شود،اگر قصد شستشو را دارید با استفاده از آب فشار قوی و یک شوینده میتوانید از بالا به پایین با فاصله ایمن از لیفتراک اقدام به شستشوی آن نمایید و بعد از شستشو بگذارید تا کامل خشک شود بعد از آن استفاده نمایید.

چرا باید از قطعات اصلی و با کیفیت استفاده کنیم؟

 

قطعات اصلی لیفتراک

گاهی اوقات قیمت پائین تر قطعات غیر اصلی و بی کیفیت وسوسه کننده است که بخاطر اینکه هزینه های نگهداری و مالکیت لیفتراک را پایین بیاوریم از آنها استفاده کنیم شاید از نظر شکل ظاهری تفاوت چندانی بین قطعه اصلی و قطعه غیر اصلی وجود نداشته باشد و از نظر حجم و تراکم فلز بکار رفته در آن با هم یکی باشند اما در حقیقت قطعه اصلی است که تنها می تواند در شرایط استرس فیزیکی دوام بیاورد
به منظور اطلاعات بیشتر در خصوص قطعات لیفتراک عبارت زیر را در گوگل جستجو کنید:

قطعات لیفتراک و ساختمان آن لیفت سرویس غرب

طول عمر بالاتر قطعات اصلی لیفتراک

یکی از مهمترین موارد در زمان خرابی لیفتراک، کوتاه کردن زمان خرابی آن است،حال فرض کنید لیفتراک دچار اختلال شده و شما از قطعه اصلی جایگزین قطعه خراب استفاده می کنید این امر باعث می شود چرخه کارکرد آن به حالت عادی برگردد و باعث خرابی بیشتر نشود مثلا اگر فیلتر روغن بی کیفیت یا فیلتر هوای بی کیفیت جلوی ورود ذرات به داخل موتور را نگیرد نتیجه این می شود که باعث خرابی موتور هم می شود و این زمان تعمیر را طولانی تر، هزینه را بیشتر، زمان خواب دستگاه را بیشتر و بهره وری پایین تر آن می شود.

از نظر ایمنی استفاده از یک قطعه غیر اصلی چقدر خطرناک است؟

کمترین ضرری که ممکن است یک قطعه غیر اصلی به ما بزند عمر کوتاه تر آن می باشد و مجبور به تعویض در زمان های کوتاه تر آن هستیم، اما فرض کنید از یک لنت ترمز یا روغن ترمز نامرغوب استفاده کردید و منجر به عملکرد نادرست سیستم ترمز لیفتراک و در نهایت بروز اتفاقات ناخوشایند گردد، پس از نقطه نظر ایمنی نیز همواره عاقلانه تر است از قطعات با کیفیت استفاده کنیم.

شرکت لیفت سرویس غرب نیز با استفاده از قطعات اصلی میتواند این اطمینان خاطر را برای شما فراهم نماید.

 

 

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تعمیر و نگهداری لیفتراک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

هاشم عبداللهی
0

سلام ممنون از مطلب خوبتون
منم یک لیفتراک دارم ولی دنده هاش خیلی سفت شده، توی یه رپورتاژ توی افق اقتصادی خوندم نوشته بود ممکنه به خاطر خرابی کابل تعویض دنده باشه، خواستم بدونم چیکار میشه کرد؟ چقدر هزینه ش میشه؟
10:49  1402/06/30
پاسخ دادن
فرزاد
0

همون بلایی که بر سر دارندگان 520 و 620 آمد و الان نه لوازم یدکی درست و حسابی گیرشون میاد نه کسی ماشینشان را با نصف قیمت میخره در انتظار خریداران 820 است
08:23  1395/08/13

علی ناظمی
0

ممنونم بسیار کاربردی بود مواردی که در زمینه چک لیست نگهداری لیفتراک گفتید
11:47  1401/05/02
پاسخ دادن
فورد موستانگ
2

خیلی خوبه
18:23  1394/12/16

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
7دی ساینا S : دوستان من ۷ دی برا ساینا ثبت نام کردم منتخب شدم و زد ارسال به خودروساز اما چرا برا من طرح تبدیل نیومد؟کسی خبر داره لطفا راهنمایی کنه..ممنون
محمد جی : متاسفانه هیچ کی نیومد .فقط شعار .رفتم درب وزارتخانه با یکی از مسولین جز صمت حرف زدم گفت که وزیر قبلی گفته سایت یکپارچه سلیقه وزیر قبلی بوده . .وزیر فعلی هیچ اعتقادی به سایت یکپارچه نداره وگفته مسولیت سایت راقبول نداده وبایداز طریق سایت خودرو ساز ثبت نام انجام شود .واین یعنی کشک .بازم از پشتیبانی وگزدهمایی هزاران نفری شما تشکر میکنم .حیف .دیگه تو این سایت نظر وحرفی ندارم
اسفندی : سلام واسه کسی بهمن ماه دوگانه دعوتنامه اومده؟
علی : سلام دوستا ما بالتفاوت‌ بیمه واریز کنیم دیگه کی پلاک میشه کسی اطلاع ندارن تی 8
ثبت نام ۷ دی : پیامک های بخش دوم کی میفرستن؟؟؟؟
مصطفا : سلام دوستان این سود دیرکرد برای شاهین اتومات روزی وند حساب میشه؟ و ملاک پایان روزهاش، تخصیصه یا پلاکه یا تحویل نمایندگی؟ سوال بعد اینکه این پول را سایپا کی پرداخت میکنه؟ایا کسی تجربه‌ش رو داره؟
شاهین اتومات : با سلام قبت نام ۷ دی سامانه یکپارچه زدم‌.برا من پیامک نیونده.واسه شاهین اتومات پیامک نیومده فقط واسه ساینا تبدیل به سهند پیامک اومده
ماه : چرا فاکتور نمیشه خدایش الان خودرو وی ۴ من تحویل اسفند بوده هنوز فاکتور نشده
ابوذر تیموری زاده اصل : ابوذر تیموری زاده اصل 4231980705
عباس : سلام ... جناب ماشین من سمند ای اف سون هستش وقتی که تو حرکت باهاش میری تو هر دنده ای اگه یکدفعه پامو از رو گاز بر میدارم صدای عجیبی میده مشکلش چیه ....؟ ممنون میشم راهنماییم کنید🙏
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن دوگانه تحویل دیماه : سلام دوست عزیز من 21 آذر تکمیل وجه کردم یعنی فاکتور شدم
وحید : به اتومات یکپارچه بهار 1403 اگه تیک رو بزنی رد بشی، تا هر وقت که گفتن وقت داری، بعدا برگردی مراحل رو تکمیل کنی، فقط دیگه برنمی گرده عقب، ماشین رو عوض کنی سوال منم جواب بدی ممنونت می شم شما چه ماشینی انتخاب کرده بودی و الان که می تونی تغییر بدی، به چه ماشین‌هایی می تونی تغییر بدی و کدومش پیش فروشه و کدومش فروش فوری؟ ممنون میشم کامل جواب بدی، سوالی هم باز داشتی بپرس من در خدمتم
بهمن ماه فروش فوری : سلام 2 تا 7 روز حالا شما بفرما پذیرش چ تاریخی و کی سخا دادی هستی ؟
بهزاد : اتفاقا سورن از پارس آشعال بهتره حتی تو تست از پارس بهتر دراومده طبق گفته استاندارد
گل بس : ایشالا که کوییک به آقا راضیه تعلق نگیره به حق پنج تن.5 تا نمک نذر میکنم
مهدی : مهلت ثبت نام تا دوشنبه هست
وحید : اینا چی فرض کردن ،ملت رو،بعد یک دعوتنامه ساینا تک یوز با کویک فرستاده،برامون،ما اگه میخواستم عوض کنیم همون زمستون دعوتنامه ساینا تک یوز اومد،همونجا تغییر میدادیم،
حمید : مسلما خیر
ساندرو اتوماتیک : شهرستان ها بالای 2 میلیارد تومان