رونمایی از 3 بند آیین‌نامه «صمت» برای واردات خودرو

 

رونمایی از 3 بند آیین‌نامه «صمت» برای واردات خودرو

 
بیش از یک‌ماه از موعد مقرر برای ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو می‌گذرد. این در شرایطی است که وزیر صمت اواخر خردادماه اعلام کرد پیشنهادهای وارداتی وزارت صمت تهیه شده و در انتظار تصویب نهایی دولت است. اگرچه هنوز جزئیاتی از آیین‌نامه ورود محصولات خارجی منتشر نشده، اما در جلسه اخیر اعضای کمیسیون صنایع و معادن با مسوولان اجرایی وزارت صمت و بانک مرکزی سه بند از آیین‌نامه واردات خودرو رونمایی شد.
 
در نظر گرفتن دو رده قیمتی 10 و 20 هزار دلاری خودروی وارداتی یکی از بندهای مشخص آیین‌نامه است؛ به‌طوری‌که برای واردات خودروهای اقتصادی سقف ۱۰هزار دلاری در نظر گرفته شده و برای تشویق واردات این خودروها نیز تعرفه ۱۰ تا ۲۰درصد است. سقف ارزی واردات نیز یک میلیارد دلار پیش‌بینی شده است. بند سومی که در کمیسیون صنایع رونمایی شده مربوط به واردات به شرط تولید مشارکتی است. مطابق این بند اگر فراتر از سقف ارزی تخصیص‌یافته، داوطلب واردات وجود داشته باشد، باید ورود محصول خارجی در ازای سرمایه‌گذاری در صنعت خودروی کشور باشد.
 
یکشنبه گذشته در جلسه اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس با مسوولان صنعتی و بانکی کشور، سه بند از آیین‌نامه واردات خودرو رونمایی شد. همانطور که پیش‌بینی می‌شد در آیین تدوین‌شده از سوی وزارت صمت، سقف دلاری برای واردات خودرو در نظر گرفته شده است. این در حالی است که پیش از این برخی مسوولان صنعتی شروط مربوط به سقف دلاری واردات را تکذیب کردند. با این حال در آیین‌نامه تهیه‌شده، سقف ۲۰ هزار دلاری برای واردات خودرو پیش‌بینی شده است‌. اما این سقف برای خودروهای اقتصادی متفاوت است به‌طوری‌که برای واردات این نوع از محصولات خودرویی سقفی معادل ۱۰هزار دلار در نظر گرفته شده و برای تشویق واردات خودروهای اقتصادی نیز تعرفه ۱۰ تا ۲۰ درصدی پیش‌بینی شده است.
 
 اما بند دیگری از آیین‌نامه که روز یکشنبه در جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس رونمایی شد مربوط به سقف ارزی واردات است، موضوعی که بانک مرکزی را در واردات خودرو به چالش انداخت. بانک مرکزی در بازه سه‌ساله توقف واردات، هر زمانی که موضوع بازگشایی واردات از سوی مجلس یا دولت مطرح می‌شد با طرح ساماندهی ارزی کشور با آن مخالفت می‌کرد. این در حالی است که در شرایط کنونی نیز از بانک مرکزی به عنوان یکی از موانع اصلی لغو توقف واردات خودرو یاد می‌شود. با این حال آنچه از آیین‌نامه رونمایی ‌شده تخصیص یک میلیارد دلار برای واردات خودرو است. البته در مورد منشا این ارز نیز تصمیماتی گرفته شده و منشا داخلی و خارجی را برای آن متصور شده‌اند.
 
بند سوم این آیین‌نامه به نظر پرچالش‌تر می‌رسد. این بند به تولید مشارکتی خودرو برای واردات بالای سقف یک میلیارد دلاری است. مطابق این بند اگر فراتر از یک میلیارد دلار سقفی که برای تخصیص ارز واردات خودرو در نظر گرفته شده، همچنان داوطلب واردات وجود داشته باشد باید این واردات  در ازای سرمایه‌گذاری در صنعت خودروی کشور باشد. برای مثال یک برند خارجی یا یک شرکت خصوصی در همکاری با یک برند خارجی، واردات خودرو انجام داده و درآمد ریالی آن را صرف سرمایه‌گذاری در صنعت خودروی کشور می‌کند. پیش از این نیز موضوع واردات در ازای تولید مطرح شده بود. حال در جلسه کمیسیون صنایع تاکید شده که این بند مربوط به واردات بالای سقف یک میلیارد دلار است. علاوه بر این در آیین‌نامه مورد اشاره تاکید شده است که واردکنندگان باید نمایندگی و ارائه خدمات پس از فروش در کشور داشته باشند. مشکلی که بسیاری از دارندگان خودروهای خارجی در کشور بعد از شروع تحریم‌ها و خروج شرکت‌های خارجی از کشور با آن دسته‌وپنجه نرم می‌کنند.
 
اما با گذشت حدود بیش از یک‌ماه از موعد مقرر ابلاغ آیین‌نامه، سرانجام روز یکشنبه منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌و‌نقل و نیرو محرکه وزارت صمت در کمیسیون صنایع و معادن مجلس حضور پیدا کرد و توضیحاتی در مورد این آیین‌نامه ارائه داده و از سه بند آیین‌نامه واردات رونمایی کرد. همچنین در این جلسه نمایندگانی نیز از بانک مرکزی حضور داشتند. با وجود انتقاداتی که پیش از این از طرف نمایندگان مجلس به برخی بندهای آیین‌نامه وارد شده بود، به نظر می‌رسد این جلسه برای پاسخ به این انتقادات و شفاف‌سازی مسیر تصویب آیین‌نامه واردات خودرو برگزار شده باشد. گرچه هنوز این آیین‌نامه اجرایی در هیات دولت به تصویب نرسیده و همچنان در صف بررسی هیات وزیران است. علی جدی در رابطه با جلسه یادشده با «دنیای اقتصاد» به گفت‌وگو پرداخته و آنچه در جلسه روز یکشنبه در کمیسیون صنایع و معادن مجلس گذشته را توضیح داده است.
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هادی : من اولویت رنگ بابت چانگان cs55مشکی بود اما خاکسری پذیرفته شده ومن تایید کردم گفتن فاکتور شده خواستم ببینم پلاک گذاری چقدر طول میکشه
شاهین جی اذر : خداوکیل اخه چرا تبدیل بزنیم زور داره اون موقع پول شاهین جی رو کامل تسویه کردیم قرار بود ۳ماه تحویل بدن حالا می خوان به زور بهمون جی ال بدن اخه شما که نداشتید به مردم ماشین بدید چرا پول ازمون گرفتید و ضرب العجل تعین کردید برامون چه بدبختی گرفتار شدیم اعصاب هم برامون نزاشتن زندگی رو برامون تلخ کردن. لعنت خدا به سایپا و سایپا درست کن
جانا : پارسال از g به gl تبدیل زدم و اوایل بهمن حدود ۲۸۲ تومن‌واریز کردم و موعد تحویل زده هفته آخر مهرماه اما هنوز پیام تکمیل وجه برام نیومده . این موضوع رو باید کجا پیگیری کرد؟
سهند : این یچیز سلیقه ایه اما من ساینا اس داشتم پارسال، سهند رو ترجیح میدم، هم از نظر ظاهری یکمی بهتر هم موتوری اما در کل تفاوت چندانی ندارن
شاهین g پذیرش ۱۷اذر مشهد : سلام داداش شما شاهین جی هستی یا تبدیل به جی ای زدین و فروش فوق‌العاده بودین یا پیش فروش ۲مرحله ای ممنون میشم یه توضیح کوچیک بدین
ایگل : سلام ما تحویل 60 روزه بودیم .2 ماه و نیم بعد از تحویل سیستمی دادن.البته حالا من همون روز اول شرع ثبت نام واریز پیش پرداخت کردم.بعضی دوستان که چند 4 5 روز بعدش ثبت نام کردن تازه شاسی شده
E_J7 : باید از خود کرمان موتور شکایت کنید دادگاه صالح تهرانه و نیاز ب رفتن نداره،میتونید لایحه بفرستید ولی مشکل اینه آیا شکایت ب جایی میرسه یا نه
J7 اردیبهشت : منم استرس همینو دارم اگه دوباره افزایش قیمت بدن مجبورم انصراف بدم ، آخه این چه وضعشه ، یکی ام نظارت نداره ، مگه میشه هر دوماه افزایش قیمت بدن
رویا x5 : سلام دوستان من میخوام برای سود تاخیر شکایت کنم . کسی میدونه باید از خود شرکت کرمان موتور شکایت کنم یا نمایندگی و اینکه که من اراک هستم آیا برای جلسه رسیدگی باید برم تهران یا شهر خودم ؟ کسی هست از شهرستان که دادخواست داده باشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایوب مرادی : با سلام دوستان من 207سقف شیشه ارتقا تحویل آخر مهر زده ولی فاکتور شدن داره میچرخه به نظرتان کی تحویل میدن
پیش فروش6اسفند : سلام دوسنان من 5 اسفند ثبت نام 5 اسفند پذیرش 6 اسفند تکمیل وجه اخرای تیر تاریخ تحویلم اخرای شهریور بود الان نزدیک به 3ماهه تکمیل وجه کردم بنظرتون کی شروع میکنن پیهای بهمن اسفند رو فاکنور کنن بخدا مردیم از انتظار وسیله زیر پامو فروختم برا ثبت نام این ساینا لعنتی دیگ بخدا نا نداریم
مهرداد : دوستان تبدیلی تا چند فاکتور شده؟
پانا تبدیل رینگ و موتورو تحویل مرداد : قسمت پرداخت وجوه رفتی ببینی مبلغی واست نیومده دوباره ، چون من بعد از هردو تبدیل باز دوباره 2م و 400 بدهی خورده بود که پرداخت کردم تا فاکتور شد
ساینا : سلام فوق العاده اسفند تا چندم هست؟؟
حسین : تبدیل اومده به پلاس به نظر شما بزنیم یا نه تو فاکتور شدن تاثیر داره یانه
علی بی پلاک : داداش بی پلاک الان گذاشته منو تو هم خریدیم و به ما تحویل نمیدن خودشون میگن از ما شاکی بشین تا ما براتون مجوز بگیریم دیگ ازین واضح تر اقا خاستن بیش از حد بفروشن ما تو تله افتادیم الان شکایت بکن بعد شرکت ک شاکی زیاد داشته باشه میره وزارت صمت میگه ما باید جواب مشتری بدیم با هر قیمتی و با شکایت ما به تعداد شاکی ها مجوز میدن و پلاک میکنند
علی بی پلاک : اره فقط 136 و124 هم جوابگو هستن به دوتا شاکی بشین اگ مالتون مهمه براتون
غدیر رضوی : فقط دوستان خواهش دارم فقط و فقط آرامش تون رو حفظ کنید شرکت به اندازه کافی تحت فشارهست کلی سودتاخیر پرداخت نشده داره که توی پرداخت همونا مونده خودشون خبردارم ظرفیت تولیدرو بالابردن که به سرعت ماشینا رو تحویل بدن خواهشا از پرداختن به حرفا و کارای ایضایی خودداری کنید صبوری کنید تا یکماه آینده تمام حواله های نیمه اول سال 1404تعیین تکلیف میشه و مشتری ها به ماشینشون میرسن.
غدیر رضوی : طبق خبری که من از حوالی شرکت دارم تا 15 آبان تمام حواله های پیش فروش بهمن و اسفند تعیین تکلیف میشه ومشتری ها به ماشیناشون میرسن.